Dok.Id 188656 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I FALUN 2017-04-19 Sida 1 (7) Ann-Louice Jonsson SÖKANDE Meddelad i Falun KJ Buss AB, 556762-4233 Ombud: Advokaterna Johan Linder Säverman och Sascha Schaeferdiek Wistrand Advokatbyrå Box 7543 103 93 Stockholm MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling Mål nr 589-17 FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE ZG:7 ~O!.- 1 9 Avd Dnr KSnr Aktbil -- Förvaltningsrätten avslår KJ Buss AB:s ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 589-17 I FALUN BAKGRUND Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) upphandlar "Skolskjuts Ovanåker" (ärendenummer 6483) genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). I tilldelningsbe­ slut den 2 februari 2017 beslutade Inköp Gävleborg att anta anbudet från Bollnäs Busstrafik AB (Bollnäs Buss). YRKANDE M.M. KJ Buss AB (KJ Buss) ansöker om överprövning och yrkar att upphand­ lingen ska rättas på så sätt att kvalificeringen av anbuden görs om. KJ Buss anför till stöd för sin ansökan i korthet följande. Anbudet från Bollnäs Buss uppfyller inte samtliga obligatoriska krav i upphandlingen och borde rätteli­ gen ha förkastats. Förfarandet att kvalificera och utvärdera anbudet strider mot likabehandlingsprincipen och KJ Buss, som placerade sig på andra plats i utvärderingen, riskerar att lida skada till följd härav. KJ Buss åberopar till stöd för sin talan bl.a. Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i HFD 2016 ref. 37. Inköp Gävleborg bestrider bifall till ansökan och anför att anbudet från Bollnäs Buss uppfyller samtliga krav och att det saknas grund för att ute­ sluta anbudet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för rättens prövning Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) har upphört att gälla med verkan från och med den 1 januari 2017 och har såvitt är av intresse i detta mål ersatts av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 589-17 !FALUN övergångsbestämmelserna till 2016 års lag ska dock 2007 års lag alltjämt tillämpas på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad KJ Buss anfört är visat att Inköp Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att KJ Buss lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläg­ gande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget I anbudsförfrågan (2.3 Anbudsformulär och anbudets utformning) anges bl.a. följande: I bilagan "Anbudsformulär" finns de krav soni ställs i upp­ handlingen samt de uppgifter och redogörelser som efterfrågas. Svara ge­ nom att kryssa i de ja/nej rutor som finns under varje krav samt fyll i uppgif­ ter och redogörelser samt eventuella kommentarer. I anbudsformuläret föreskrivs bl.a. följande: 3.3 • • • • • Fordon Fordon somanvllnds för uppdraget skall vara utrustade med alkollls av bränslecellstyp enligt Svensk Standard (SS-EN 50436-2) eller likvärdigt. Alternativt skall ett system med alkoskåp användas. o Logguttag/servicerapport skall vid varje servicetillflille spar.as och uppvisas på begäran, Tunga fordon skall minst uppfylla krav enligt Euro V. (Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/55/EG) Lätta fordon skall minst uppfylla krav enligt Euro 5. (Europaparlamentets och rådets direktiv 98/69/EG).. Skyltning o När ett fordon används för skolskjuts skall det vara försett med en s1.-ylt eller liknande som visar fordonets användning, o En skylt/dekal med företagets namn och telefonnummer dit allmänheten kan ringa för synpunkter på transporten skall finnas synligt på fordonet. Godkänt besikb1ingsprotokoll skall uppvisas på begäran. Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 589�17 IFALUN • dokument_erat där det framgår vad som kontrollerats, när kontrollen är genomförd och • • • Underhåll av fordonen ska göras utifrån tillverkarens anvisningar och vara vilka åtgärder som vidtagits. Serviceprotokoll skall uppvisas på begäran. Fordon som används för uppdraget skall hållas städade och rena. Om Euro VI eller Gasbil/Miljöklass EL/HYBRID/Euro 6 offereras, skall dessa levereras och vara i trafik senast sex (6) månader efter avtalsstart, I väntan på leverans enligt ovan ska annat fordon användas med upphandlingens grundkrav på säkerhet uppfyllda. Mindre avvikelser kan tillåtas, men ska godkännas av beställaren. • • 4 Redogörelser 4.1 Fordonsredogörelse Följande information skall redogöras för de fordon som skall användas i uppdraget. • Registreringsnumtner • Miljöklass ·• För fordon som är tänkt att anskaffas till uppdraget skall återförsäljare, kontaktperson samt leveransdatum lämnas istället för registreringsnummer. 4.2 Miljö Redogör för ei:t miljöarbete, om hur ni arbetar med hållbara tra11sportlösningar idag och hur ni planerar att utveckla arbetet foom de närmaste åren, Följande skall minst framgå av beskrivningen: • • • Vad parterna anför KJ Buss anför i huvudsak följande. Den fordonsförteckning som Bollnäs Buss har bifogat anbudet strider mot de obligatoriska kraven i punkterna 3.3 och4.1 i anbudsfonnuläret på en rad punkter. Fordonsförteckningen synes omfatta hela Bollnäs Buss fordonspark, varför förteckningen inte överens­ stämmer med kravet på att förteckningen ska innehålla endast de fordon "som ska användas i uppdraget". Av förteckningen framgår inte vilka for­ don som ska användas i uppdraget och anbudet från Bollnäs Buss uppfyller således inte det obligatoriska kravet enligt punkten4.1. Bollnäs Buss har i fordonsförteckningen i allmänt hållna ordalag lämnat upplysning om att man "kommer att förnya vår vagnpark" och hänvisat till vissa fordonsleve� Övriga fordon slcall vara i trafik senast vid avtalsstart. Om miljöklass ej framgår av Transportstyrelsens fordonsuppgifter lir det upp till Anbudsgivaren attpå begäran bevisa offereradmiljöklass, Drivmedel som används. Euro-klassning på fordonsflottan (fördelning), idag och framåt Drivmedelsfördelning i företaget, idag och framåt Arbetet n,ed drivm.edeJsförbrukningen/körsättet, idag och framåt Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 589-17 I FALUN rantörer. Fordonsförteckningen kan genom dessa allmänt hållna uppgifter inte anses uppfylla det föreskriva kravet på att specificera "fordon som är tänkt att anskaffas till uppdraget". Bollnäs Buss fordonsförteckning saknar helt uppgifter t.ex. om hur många fordon och vilken typ av fordon som är tänkt att anskaffas, miljöklass för respektive fordon, hos vilken leverantör respektive fordon har beställts etc. Fordonsförteckningen saknar vidare upp­ gift om vilket drivmedel som används för respektive fordon. Bollnäs Buss uppfyller inte kravet på att lämna uppgift om drivmedelperfordon. Den efterfrågade uppgiften är adekvat eftersom det ingår i utvärderingen att be­ döma olika fordons miljöklass och vilket drivmedel som används. Uppgift om miljöklass saknas beträffande ett flertal fordon. Oavsett om Bollnäs Buss avser att avyttra ett antal fordon framöver, måste fordonsförteckning­ en, i ljuset av kravet i punkten 4.1, omfatta de fordon som ska användas i uppdraget. Förteckningen strider därför mot kravet på att miljöklass ska anges för samtliga fordon. Bollnäs Buss har slutligen offererat en buss som har miljöklass Euro 4 (VDL Jonkheere -07). Inköp Gävleborg framför i huvudsak följande. I upphandlingsunderlaget finns ingen begränsning om att fordonsförteckningen ska innehålla endast de fordon som ska användas i uppdraget. Den omständigheten att Bollnäs Buss har angett hela sin fordonspark i fordonsförteckningen har snarare be­ dömts utgöra uppfyllnad av kravet enligt punkten 4.2. Kontaktuppgifter till återförsäljare finns angivna och kravet på att uppge miljöklass och drivme­ del är också uppfyllt då det på annan plats i Bollnäs Buss anbud uppges att HVO kommer att användas som drivmedel för samtliga fordon vid ingången av 2018, dvs. senast sex månader från avtalsstart. Av punkten 3.3 i anbuds­ formuläret framgår tydligt att fordon som avses drivas med biodrivmedel är att jämställa med högsta miljöklass, vilket ytterligare bevisar att miljöklass och drivmedel per fordon enkelt går att utläsa av anbudet med bilagor. Sida6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 589-17 I FALUN Förvaltningsrättens bedömning Av handlingarna i målet framgår att Bollnäs Buss, under punkten 4.1 i an­ budsformuläret, har hänvisat till bilagorna "Fordonsförteckning", "Miljö och kvalitet" samt "Drivmedel och körsätt" och under denna punkt angett att samtliga fordon kommer att vara Euro 5 och Euro 6 och att dessa fordon kommer att köra på förnyelsebart drivmedel (HVO). I bilagan "Drivmedel och körsätt" anges bl.a. att Bollnäs Buss idag använder ett bränsle som är till 50 % förnyelsebart, att man i januari 2017 kommer att övergå till 100 % förnyelsebart bränsle (HVO) i nio av sina fordon och att bolaget kommer att öka antalet fordon med förnyelsebart bränsle för att vid ingången av 2018 enbart köra på HVO. I bilagan "Fordonsförteckning" anges bl.a. att Bollnäs Buss kommer att förnya sin vagnpark med Euro 5 och Euro 6 fordon för att möta kraven i upphandlingen. I bilagan finns vidare information om vilka fordonsleverantörer som Bollnäs Buss använder sig av, med uppgift om kontaktperson samt att leverans kommer att ske till trafikstart. Av förfrågningsunderlaget kan inte utläsas något krav att på att anbudsgiva­ ren vid anbudstidens utgång ska ha ett visst antal fordon tillgängliga eller att denne har att redogöra för antalet fordon som är tänkta att anskaffas för uppdraget. Med tanke på hur kravet i punkten 4.1 är utformat i den del det gäller redogörelse för fordon som är tänkta att anskaffas, kan kravet enligt förvaltningsrättens mening inte heller tolkas på så sätt att en anbudsgivare måste införskaffa fordon för att komma i fråga för kvalificering. Med denna tolkning faller det sig naturligt att fordon som är tänkta att anskaffas inte behöver specificeras närmare vid anbudstillfället med avseende på t.ex. kvantitet eller fordonstyp. Den omständigheten att Bollnäs Buss i fordons­ förteckningen inte redogjort för miljöklass för vissa av de upptagna fordo­ nen och att ett fordon uppges ha miljöklass Euro 4, innebär enligt förvalt­ ningsrättens mening ingen brist i kravuppfyllnad. Detta mot bakgrund av att det klart framgår att dessa fordon kommer att avyttras innan avtalsstarten den 1 augusti 2017 och att uppgiften om att samtliga fordon kommer att ha Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 589-17 IFALUN miljöklass Euro 5 och Euro 6 inte rimligen kan förstås på annat sätt än att fordon med lägre miljöklass inte kommer att användas för uppdraget. Annat kan inte heller utläsas av Bollnäs Buss lämnade uppgifter i anbudsformulä­ ret än att samtliga fordon som kommer användas i uppdraget kommer att köra på förnyelsebart drivmedel. Mot bakgrund av vad Bollnäs Buss har angett i anbudsformuläret och i de hänvisade bilagorna gör förvaltningsrät­ ten bedömningen att kravet på fordonsredogörelse såsom det kommer till uttryck i punkten 4.1 får anses vara uppfyllt. Förvaltningsrätten finner såle- _:des inte att KJ Buss har visat att Bollnäs Buss brister i kravuppfyllnad avse­ ende fordonsredogörelse enligt punkten 4.1. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att Bollnäs Buss i anbudsformuläret har kryssat i "Ja" för att kraven enligt punkten 3.3 uppfylls samt att Bollnäs Buss har lämnat sådana uppgif­ ter som efterfrågas i punkten 4.2. Inköp Gävleborg har därmed inte brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU genom att kvalificera Bollnäs Buss anbud i de avseenden som KJ Buss gjort gällande. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att KJ Buss inte har visat att det föreligger skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/lC LOU). rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ niiigsrättep.. inom �e veckor från den dag då _ klaganden fick del av beslutet Om beslutet har . · meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet ko.trun.er att medifelas, ska dock överklågandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut :bieddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig'part räknas från den dag beslutet meddelades. ,, Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövnings1;illstånd meddelas. Kammarriltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. 3. deskälsomklagandenangertillstödfören den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaochvad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen(2007:1091)omoffentligupphandling, • • I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall f°ar avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni-vän�a Er till förvaltningsrätten. lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller lagen (2011:1029) om. upphandling på för- svars- och säkerhetsom.rådet· www.domstol.se