FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE DOM 2013-03-15 Meddelad i Stockholm Mål nr 24983-12 Sida 1 (6) Förrådsvägen 18 A -_-__-_ -__-_-__-_-_ __-__-_ _ -----41 1--46-Hudding MOTPART Kammarkollegiet Box2218 103 15 Stockholm SAKEN -- Marko Kaj Moving AB, 556389-2180 Ombud: Advokat Helena Kalliomäki KONKURRENSVERKEr 2013 -03- 1 8 4utf Dnr KSnr V- - -- Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 303019 Postadress Besöksaclress Tegelucldsvägen 1 115 76 Stockholm Telefax Telefon 08-56 l 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeclitionsticl måndag - fredag 09:00-15:00 08-561680 01 Aktbil Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24983-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet (Kammarkollegiet) genomför en upphandling avseende ramavtal för flyttjänster, dnr 96-8-2012. Tilldel­ ningsbeslut meddelades den 20 november 2012. I detta kom, såvitt avser anlJudsområdet Stockholms län, NFB Transport Systems AB (NFB) på --- ----- - -----� första- plats,Aflt-i-'Fransp- e>1i-oeh-Sp- edit-oi n-0-l-8-AB-tAHt-i--'fransport)- -på.-������­ andra plats, 0 & CT Office & Computer Transpmi AB (0 & CT) på tredje plats, ICM Kungsholms AB (ICM) på fjärde plats och Marko Kaj Moving AB (Marko Kaj) på femte plats. Allt i Transport kom även på första plats i Uppsala län och Östergötlands län och på andra plats i Västra Götalands län. YRKANDEN M.M. Marko Kaj yrkar i första hand att upphandlingen rättas genom att NFB,, Allt i Transport, 0 & CT och ICM utesluts från anbudsutvärderingen. I andra hand yrkar Marko Kaj att upphandling�n ska göras om. Till stöd här­ för anförs bl.a. följande. För att vara kvalificerad ska anbudsgivaren för­ foga över minst antal fordon som anges i förteckningen: tio i Stockholms län, fem i Västra Götalands län, fem i Uppsala län samt tre i Östergötlands län. Miljökravet Euro IV är ett tydligt skall-krav i förfrågningsunderlaget, punkt 4.7.7 Tunga fordon. Det krävs därmed att Allt i Transport förfogar över 23 sådana fordon och att O & CT förfogar över tio sådana fordon. Allt i Transport har endast 19 sådana fordon och uppfyller därmed inte miljö­ kraven. 0 & CT har bara nio sådana fordon och uppfyller inte heller miljö­ kraven. - Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivaren också tillhan­ dahålla en beställningscentral där alla delar av tjänsten kan beställas. Kra­ vet på beställningscentral är obligatoriskt för att kvalificeras till anbudsut­ värdering. NFB har angett att gmppbrevlåda, telefomrn1m11er kundtjänst och fax för mottagande av beställningar skapas om NFB blir anbudspmt, och har därmed lämnat en oren accept med en otillåten reservation. Också Sida 3 FÖR VALTNINGSRÄTTEN DOM 24983- 12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ICM har angett att gruppbrevlåda, telefonnummer kundtjänst samt fax skapas om de blir anbudspart. NFB och ICM uppfyller därmed inte skall- kraven. En anbudsgivare kan inte lämna ett villkorat anbud, för då förlorar skall-kraven sin betydelse. Det framgår ingenstans att kravet i punkten 4.4.1.7 kan uppfyllas först när ramavtal tecknas. Flera företag har avstått från att lämna anbud eftersom de saknar beställningscentral. - Anbud som 'nte-uppfyller-saintliga-skaH�k:rav-fådnte-antas-;----Att-ant-a-anbucl.-scim-in.,...,__--- --­ uppfyller skall-kraven bryter mot likabehandlingsprincipen. Kammarkollegiet bestrider ingripande enligt lagen ( 2007:1091) om of­ fentligupphandling(LOU) ochanförbl.a.följande.Enligtförfrågnings­ underlaget krävs inte att de fordon, som offereras under Bevis på kapacitet, punkt 4.4.1.5 i förfrågningsunderlaget, redan vid anbudsinlämningen måste uppfylla kraven i punkt 4.7.7 Tunga fordon, vilka tar sikte på utförandet av tjänsten. Punkten 4.7.7. lyde:r: "Vid genomförandet av flyttuppdraget ska fordon som lägst uppfyller kraven i Euro IV användas". Det framgår med all önskad tydlighet att detta inte behöver uppfyllas förrän flyttjänste:r av­ ropas från :ramavtalet. Kravet på att en beställningscentral ska tillhandahål­ las gäller bara om ramavtal erhålles och behöver följaktligen inte uppfyllas förrän ram.avtal tecknas. Varken NFB eller ICM har på den punl<:ten lämnat något förbehåll eller matvillkor. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Allmänt om skall-krav och tidpunktför uppfyllande Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkäimande och propmtionalitet iakttas. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24983-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Att utvärdera och anta ett anbud s?m inte uppfyller skall-kraven strider mot likabehandlingsprincipen (ifr EU-domstolens avgörande C-243/89, Stora Bält). Det finns inte något uttalat krav: iLOU, och det följer inte hel­ ler av de EU-rättsliga principerna, att alla skall-krav avseende den upp­ handlade tjänsten ska vara uppfyllda då anbudet ges in i ett upphandlings­ förfarande (ifr dom av Kammarrätten i Göteborg den 18 september 2008, �����-----mål�8- 8- -3=0-8J-;-0m-iriget-särskilt-anges-i-fär-frå-gnifl.gsu-ncled-aget--är -huvud�-- -- _-_-__- ___-__ _- ---� -- -- - regeln dock att skall-kraven ska vara uppfyllda vid tiden för anbudsingi- vandet, under förutsättning att det inte kan anses oproportionerligt att kräva kravuppfyllelse vid denna tidpunkt (ifr dom av Kaimnan-ätten i Göteborg den 5 april 2012, mål 26-12). Kravet på uppfyllande vid anbudsinlämnande om inget annat anges får enligt förvaltningsrättens mening ses som en hu- vudprincip vilken kan ha undantag. Teknisk kapacitet avseendefordon Det framgår av förfrågningsunderlaget, punkt 4.4.1.4 att anbudsgivaren ska förfoga över tio fordon i anbudsområdet Stockholms län (se även punkt ·-·· 19.1.2), fem fordon vardera i Uppsala län (punkt 21.1.2) och Västra Göta­ lands län (punkt 26.1.2) samt tre fordon i Östergötlands län (punkt 28.1.2). Eftersom antalet fordon som anbudet omfattar enligt samma punkter ska adderas, måste Allt i Transport förfoga över minst23 fordon. 0 & CT, som lämnat anbud bara i Stockholm, måste förfoga över tio fordon. Varken på dessa punkter eller på punkt 4.4.1.5 (Bevis på kapacitet avseende fordon) står något om miljökrav på fordonen. Marko Kaj har inte ifrågasatt att Allt i Transport och O & CT har 23 respek­ tive 10 fordon utan har endast ifrågasatt att de har tillräckligt många fordon som uppfyller miljökraven. Dessa krav anges i avsnitt 4.7 i förfrågningsun­ derlaget. Där anges under punkt 4. 7.6, Lätta fordon att "vid genomförande av flyttuppdraget ska fordon som lägst uppfyller kraven i Euro 4 användas" ��- Allmänna avdelningen och under 4.7.7, Tunga fordon att "vid genomförandet av flyttuppdraget ska fordon som lägst uppfyller kraven i Euro N användas". Såsom miljökraven på fordonen formulerats kan dessa enligt förvaltnings­ rättens mening inte tolkas på annat sätt än att det är krav som måste vara uppfyllda först vid genomförande av flyttuppdragen Gfr Kammarrätten i - - - --G-• öteborgs. dom-den-28-no..vembe1'-20-l-2, måLm._6241-t2�Eörwltningsrätte..... =����= --- - anser dänned att Kammarkollegiet inte brutit motLOU eller dess principer genom att godkänna Allt i Transpmis respektive O & CT:s anbud. Marko Kajs ansökan ska därför i denna del avslås. Beställningscentralen I förfrågningsunderlagets punkt 4.4.1.7, Beställningscentral, anges att anbudsgivaren ska tillhandahålla en beställningscentral där alla delar av tjänsten kan beställas och personlig kontakt för frågor och rådgivning kan tillhandahållas. Denna ska bl.a. ha ett aktuellt direktnummer och en e­ postadress dit samtliga beställningar kan läggas och som är kontaktbar under kontorstid. Det står, bortsett från "aktuellt" om direktnumret, inget om när beställningscentralen ska finnas tillgänglig. ICM har i bilaga 2 till sitt anbud, på frågorna Gruppbrevlåda, Telefon­ nummer kundtjänst samt Fax för mottagande av beställningar, svarat "skapas om vi får fö1månen att teckna avtal". Telefonnummer har angetts endast till växel och till kontaktperson samt e-postadress endast till denne. NFB har på frågorna Gruppbrevlåda, Telefonnummer kundtjänst och Fax för mottagande av beställningar svarat "skapas om vi blir avtalspart". Tele­ fomrnmmer har angetts endast till växel och till kontaktperson samt e­ postadress endast till dem1e. Beskrivningen av beställningscentralen får tolkas som att det ska finnas telefon- och faxnummer samt e-postadress vilka kan ta emot beställningar Sidas FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 24983-12 I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24983-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen � -_-__-__-__-_-- �-- - och svara på frågor, dvs. en kundtjänst. Förvaltningsrätten anser att Kam­ markollegiet på dessa punkter tydligare borde ha angett att man menade att dessa krav måste uppfyllas först om ramavtal tecknas med anbudsgivaren. Högsta förvaltningsdomstolen har emelle1tid i sitt avgörande RÅ 2002 ref. 50 slagit fast att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekono- -- misk-a--liv:et-gö1"- att�ä�n-för-frågningsunderlag_somJnte_ä1:_optima1i_ut.�fa=r-� =�� �= -� made får godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när. Att skapa en e-postadress och telefon- och faxnummer till en kundtjänst om ramavtal erhålles måste anses som en tämligen enkel åtgärd. Därför anser förvalt- ningsrätten att det vore oproportionerligt att tolka kravet på beställnings- central som att det måste vara uppfyllt redan vid anbudslämnandet. För- valtningsrätten finner därför att inte heller att Kammarkollegiets godkän- nande av NFB:s och ICM:s anbud utgör en överträdelse avLOU eller nå- gon upphandlingsrättslig princip. Marko Kajs ansökan om ingripande en- ligtLOU ska därför även i denna del avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lALOU). Ulrika Melin Rådman David Munclc har föredragit målet. �I'l\l� SVERIGES DOMSI'OLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ��,,s_ Den som vill överklaga förvaltn.ingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i - - Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas - eHerlämnas-tiH-förvaltningsrätten. -- Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn.ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet .infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer .in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövn.ingstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillätn.pningen att överklagandet prövas, anledn.ing förekomtn.er till äncb?ng i det slut vartill förvaltn.ingsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövn.ingstillstånd .inte meddelas står föt-valtn.ingsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövn.ingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller achessuppgift änchas är det viktigt att anmälan snarast görs till kamm.arrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltn.ingsrättens namn, ___ målnummer samt-d�gen !ö1;�eslu!e!,�--� 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövn.ingstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltn.ingsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända .in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövn.ing enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling .inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan ti den för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett .interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig info1mation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltn.ingsrätten. DV 3109/lA LOU