LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-07-01 Meddelad i Stockholm Målm 11668-09 Rotel .555 Sida 1 (14) Åre Hälsa & Natur AB, 556329-1375 Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell Advokatfirman Delphi KB Box 1432 111 84 Stockholm MOTPART Stockholms läns landsting Ombud: Landstingsjurist Paul Collins Landstingsstyrelsens förvaltning Box 22550 104 22 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om överprövning. Länsrättens interimistiska beslut av den 5 juni 2009 upphör därmed att gälla. Dokld 437551 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 115 76 Stockholm Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 11668-09 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Stockholms läns landsting (SLL) genomför en upphandling av utbildnings­ och behandlingsprogram för patienter med Astma bronchiale och/eller Kronisk obstruktiv lungsjukdom, HSN 0803-0410. Upphandlingen genom­ förs genom ett förenklat förfarande. I tilldelningsbeslut avsänt den 27 maj 2009 beslöt SLL att anta annat anbud än det från Åre Hälsa & Natur AB (bolaget). Bolaget har därefter hos länsrätten ansökt om överprövning av upp­ handlingen. Länsrätten har den 5 juni 2009 interimistiskt förordnat att upphandlingen inte f'ar avslutas. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att länsrätten förordnar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att anbudet från Stiftelsen Mälargården Re­ hab Center (Mälargården) inte beaktas. Till stöd för ansökan anför bolaget sammanfattningsvis följande. Skall-krav avseende teknisk förmåga och kapacitet För att få anbudet prövat, måste anbudslämnare uppfylla samtliga i upp­ handlingen ställda kvalificeringskrav och skall-krav. Detta följer av SLL:s Anbudsinbjudan, punkten 1.15. Anbud som inte uppfyller dessa krav ska förkastas. I Anbudsinbjudan och Kravspecifikationen ställs vissa skall-krav upp avseende kompetens, bemanning och organisation. Av kraven framgår tydligt att vissa uppgifter ska redovisas i anbudet. Mälargården har inte gjort någon sådan redovisning, utan har endast till sitt anbud bifogat högst Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 11668-09 STOCKHOLMS LÄN översiktliga organisationsskisser och beskrivningar, alternativt endast krys­ sat i ja-rutan i anbudsformuläret för kravet i fråga. Detta förfarande skulle inte godkännas av SLL enligt förfrågningsunderlageL SLL borde kontrolle­ ra att de krav som ställts på anbudsgivarens tekniska fönnåga och kapacitet verkligen är uppfyllda. I annat fall riskeras säkerheten och kvaliteten i vår­ den, vilket får negativa konsekvenser för patienterna. Mälargården uppfyl­ ler inte skall-kraven avseende teknisk förmåga och kapacitet enligt punkten 1.14 i Anbudsin�judan och punkten 3.2 i Kravspecifikationen. Skall-krav avseende finansiell och ekonomisk ställning Mälargården har inte heller uppfyllt skall-kravet i punkten 1.14 i Anbuds­ inbjudan avseende finansiell och ekonomisk ställning. I Anbudsinbjudan anges att anbudsgivaren bl.a. för det fall denne visar negativt resultat, ska kunna lämna godtagbar förklaring så att det står klart att anbudsgivaren har en stabil ekonomisk ställning. Som exempel på hur detta kan visas, anges att koncern- eller bankgaranti presenteras av anbudsgivaren. Mälargårdens redovisning för räkenskapsåret 2007 visar ett negativt resultat på närmare 3 miljoner kr. Mälargården behöver således kunna bevisa att företaget har en stabil ekonomisk ställning trots det negativa resultatet. Vidare framgår att Mälargården äger en fastighet som har ett bokfört värde om drygt 9 miljo­ ner kr och att marknadsvärdet för fastigheten överstiger det bokförda vär­ det. Huruvida denna fastighet ytterligare kan belånas eller om den redan är högt belånad framgår dock inte. Kontroll hos inskrivningsmyndigheten visar att fastigheten är intecknad till ett värde av 14 miljoner kr vilket är en indikation på att den är belånad upp till samma belopp. Det framstår där­ med som mindre troligt att Mälargården, för det fall det negativa resultatet blir ännu större, kan låna någon större summa med fastigheten som säker­ het för att driva verksamheten i samband med fullgörande av kontraktet med SLL. Fastigheten är dänned inte en godtagbar ekonomisk säkerhet och Mälargården har inte uppfyllt de krav på anbudsgivarens finansiella och ekonomiska ställning som SLL ställt upp. Genom att anta anbud som LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 11668-09 inte till fullo uppfyller samtliga i upphandlingen ställda skall-krav har SLL brutit mot principerna om transparens och likabehandling i 1 kap. 9 § LOU. Bolaget har lidit skada till följd av SLL:s lagstridiga agerande. Om SLL inte felaktigt hade antagit Mälargårdens anbud hade bolaget, som har pla­ cerat sig på andra plats i utvärderingen, vunnit upphandlingen och tilldelats kontraktet. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed. SLL bestrider att upphandlingen ska rättas och anför i huvudsak följande. Upphandlingen har gjorts på ett korrekt sätt och SLL har inte brutit mot LOU eller de gemenskapsrättsliga principerna. Bolaget lider inte heller någon skada. Det föreligger därför inte skäl att besluta om åtgärder enligt 16 kap. LOU. Skall-krav avseende teknisk förmåga och kapacitet I anbudsfommläret för Anbudsinbjudan har Mälargården bekräftat uppfyl­ lelse av skall-krav 3.2 genom att kryssa i ja-rutan. Till stöd för detta har Mälargården hänvisat till bilaga 5 i sitt anbud vilken är en bildbeskrivning av Mälargårdens organisation och arbetsschema för sjuksköterskor, vård­ och nattpersonaL Bilaga 8 till Mälargårdens anbud innehåller ytterligare uppgifter om personalens kompetens och teamens struktur. Uppgifterna utgör en adekvat redogörelse av personal, organisation och planering och uppfyller skall-kraven avseende teknisk förmåga och kapacitet. Avseende kravet i punkten 1.14 i Anbudsinbjudan har Mälargården hänvisat till bila­ ga 6 i sitt anbud, vilken im1ehåller en kortfattad beskrivning av verksamhe­ ten men också hänvisar till närnnda bilaga 5. Uppgifterna är knapphändiga men det finns ändå tillräckligt stöd i bilagorna 5 och 6 för att Mälargården har uppfyllt skall-kraven avseende teknisk förmåga och kapacitet. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 5 11668-09 Skall-krav avseende finansiell och ekonomisk ställning I punkten 1.14 i Anbudsin�judan finns även krav på att anbudsgivaren ska ha en stabil ekonomisk ställning. Det framgår av bilagorna 3 och 4 till an­ budet att Mälargården har ett negativt resultat under år 2007 och att Mälar­ gården förväntas ha samma ekonomiska läge under år 2009 som under år 2008. Mälargården har erkänt det negativa resultatet genom att kryssa i ja­ rutan och bär ansvaret för att visa en stabil ekonomisk ställning trots det negativa resultatet. Det finns olika sätt för anbudsgivare att visa godtagbar förklaring, t.ex. genom koncerngaranti eller bankgaranti, vilket är något som bedöms i VaJ.:je enskilt fall. Som "godtagbar förklaring" har Mälargår­ den inkommit med ett intyg, bilaga 4 till anbudet, från revisorn som intygar att verksamheten bedrivs i en ägd fastighet med ett bokfö1i värde om drygt 9 mnjoner kronor och att marknadsvärdet på fastigheten överstiger bokfört värde med betydande belopp. Intyget visar att det finns utrymme för Mä­ largården att utnyttja skillnaden i bokfört värde jämfört med marknadsvär­ det för att säkerställa en stabil ekonomisk ställning. Mälargården har där­ med uppfyllt skall-kravet avseende finansiell och ekonomisk ställning. Bolaget anför härefter i huvudsak följande. Skall-krav avseende teknisk förmåga och kapacitet Mälargårdens bilaga 8 till anbudet i1mebär inte att de aktuella kraven är uppfyllda. Beskrivningen i bilagan är mycket övergripande och berör ing­ enstans de ingående kompetenserna för uppdraget. Vidare framgår av punkten 3.2 i Kravspecifikationen att det ska finnas resurser för ett snabbt omhändertagande dygnet runt i händelse av akut försämringstillstånd hos patienten. Mälargården redovisar inte planeringen för att utföra de åtgärder som beskrivs utan endast vad vårdprogrammet generellt rekommenderar att man gör vid försämringar. Inte heller redogörs för Mälargårdens resurser utöver personal. Ett generellt utformat åtgärdsprogram är, mot bakgrund av den patientgrupp som upphandlingen avser, inte ändamålsenligt vilket SLL LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 11668-09 bör vara medvetet om. Att Mälargården har kryssat i "ja-rutan" för huruvi­ da skall-krav i punkten 3.2 i Kravspecifikationen är uppfyllt saknar rele­ vans eftersom efterfrågad redogörelse saknas. Vidare uppfyller Mälargårdens anbud inte de krav på företagsbeskrivning som ställts i punkten 1.14 Anbudsinbjudan då det inte innehåller samtliga delar som efterfrågas. Skall-krav avseende finansiell och ekonomisk ställning Intyget från Mälargårdens revisor är på intet sätt att jämställa med ett offi­ ciellt intyg från en värderingsman där det uppskattade marknadsvärdet stadgas. SLL har således ingen kunskap om vad det "betydande beloppet" uppgår till utan har valt att blint lita på de lämnade uppgifterna. Vidare krävs, för att en fastighetsägare ska kunna åberopa säkerhet i en fastighet, att det finns ett utrymme mellar1 belånat belopp och marknadsvärdet. Fas­ tigheten är intecknad till ett totalt belopp om 14 miljoner kr och den senas­ te inteckningen togs ut i februari 2009. Det är därmed sarmolikt att fastig­ hetens inteckningar är pantsatta och det är oklart om ett överskott kommer uppstå vid en eventuell försäljning. Det aktuella kravet är formulerat så att en godtagbar förklaring ska lämnas så att det är klarlagt att anbudsgivaren har en stabil ekonomisk ställning. Mälargårdens förklaring är inte godtag­ bar och Mälargården har inte visat att den uppfyller skall-kraven avseende ekonomisk och finansiell ställning. Till stöd för sin talan bifogar bolaget utdrag från InfoTorgs Fastighetsfakta avseende fastigheten Sigtuna Sjudargården 1:12. SLL anför härefter i huvudsal<: följande. Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 11668-09 STOCKHOLMS LÄN Skall-krav avseende teknisk förmåga och kapacitet Mälargården har redovisat planerad organisation vilket inkluderar sam­ mansättning av personal och kompetenser. Det är tillräckligt för att uppfyl­ la skall-kraven i kvalifikationsfasen i upphandlingen. Samma sak gäller för skall-kraven i punkt 3.2 i Kravspecifikationen om att det ska finnas resur­ ser och planering för ett snabbt omhändertagande dygnet runt i händelse av akut försämringstillstånd hos patienten. Lämnade uppgifter visar att det finns personalresurser och planering för att ha beredskap i händelse av akut försämringstillstånd dygnet runt. Det finns inget krav på att redovisa resur­ ser utöver personal. Skall�krav avseende finansiell och ekonomisk ställning SLL har inte blint litat på lämnade uppgifter utan anser att man bör kunna lita på att en revisor ska vara opartisk, �jälvständig och objektiv i sitt ställ­ ningstagande. Vidare har Mälargården i ett förtydligande angett att den aktuella fastigheten värderades av ett fristående värderingsbolag till 30-32 mi\joner kr. Följaktligen finns utrymme för Mälargården att utnyttja skill­ naden i bokfört värde jämfört med marknadsvärde för att säkerställa en stabil ekonomiskt ställning. Till stöd för sin talan bifogar SLL e-postkorrespondens mellan SLL och Mälargården. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 16 kap. 1 § första stycket LOU anges att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till all­ män förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 8 11668-09 Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår följande. Om den upphandlan­ de myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Utredningen i målet I Anbudsinbjudan anges bl.a. följande. 1.6 Anbudets form och innehåll Förfrågningsunderlaget med bilagor im1ehåller ett antal obligatoriska krav som benämns skall-krav. Förutsättningen för att ett anbud ska kunna prövas, utvärderas och antas är att dessa skall-krav är uppfyll­ da. Anbud som ej uppfyller samtliga skall-krav kommer att förkastas. Av anbudet skall framgå att samtliga skall-krav är uppfyllda. 1.14 Krav på anbudsgivaren Följande krav skall vara uppfyllda. Anbudsgivarens finansiella och ekonomiska ställning Anbudsgivaren skall ha en stabil ekonomisk ställning. Som bevis skall anbudsgivare till anbudet bifoga kopia av det senaste årets fastställda årsredovisning inklusive den undertecknade revi­ sionsberättelsen. SLL kornmer vid den ekonomiska kvalificeringen göra en helhetsbe­ dömning av den ekonomiska risken för företaget under avtalstiden. Om anbudsgivaren har ovanligt låga respektive negativa nyckeltal utifrån branschgenomsnittet och/eller negativt resultat, skall en god­ tagbar förklaring på begäran kunna lämnas med anbudet så att det är LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 9 11668-09 klarlagt att anbudsgivaren innehar stabil ekonomisk ställning (t.ex. genom koncerngaranti eller bankgaranti). Anbudsgivarens tekniska förmåga och kapacitet Anbudsgivaren skall visa sin förmåga och kapacitet genom att i anbu­ det redovisa/lämna nedanstående uppgifter avseende det egna företa­ get. Anbudsgivaren skall ha erforderlig bemanning och dimensionering av personal för att klara uppdraget enligt kraven i Kravspecifik:ationen. Som bevis skall anbudsgivaren i anbudet redovisa planerad organisa­ tion för uppdraget innefattande sammansättning av personal och ingå­ ende kompetenser. En övergripande företagsbeskrivning skall ges av bland annat organi­ sation och ägarförhållanden, erfarenhet, total verksamhet. I Bilaga 1.2 till Anbudsin�judan, Anvisningar - Lathund till att besvara detta förfrågningsunderlag, anges bl.a. följande. Utöver ifyllt anbudsformulär skall även de intyg/bevis och annat ma­ terial som efterfrågas i förfrågningsunderlaget bifogas. Det åligger anbudsgivaren att själv försäkra sig om att samtliga skall­ krav i anbudsinbjudan besvaras. Anbudsgivaren skall dels bekräfta om skallkraven uppfylls, dels läm­ na svar på efterfrågade uppgifter i första hand i textrutan efter respek­ tive krav. I Bilaga 2.1 till Anbudsinbjudan, Kravspecifikation, anges bl.a. föl­ jande. · 3. Kvalitetskrav på tjänsten 3.2 Kompetens Den del av personalstaben som är avdelad för utbildning/behandling av patienter från Stockholms läns landsting skall redovisas. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 10 11668-09 Det skall finnas resurser och planering för ett snabbt medicinskt om­ händertagande dygnet rnnt i händelse av akut försämringstillstånd hos patient, vilket i anbudet skall redovisas i detalj. Av bilagorna 3-6 samt 8 till Mälargårdens anbud framgår samman­ fattningsvis följande. Bilaga 3 - Mälargårdens verksamhetsberättelse för 2007 Resultatet för verksamhetsår 2007 var negativt med en förlust om ca 3 miljoner kr. Mälargården innehar en fastighet som bokförts med ett belopp om ca 9,5 milj oner la-. Ställda säkerheter utgörs av fastighets­ inteckningar uppgående till ca 12 miljoner kr. Bilaga 4 - intyg av Mälargårdens revisor daterat den 3 mars 2009 Mälargården förväntas ha samma ekonomiska läge under 2009 som under 2008. Verksamheten bedrivs i en egen ägd fastighet med ett bokfört värde om drygt 9 miljoner kr. Marknadsvärdet på fastigheten överstiger bokfört värde med betydande belopp. Bilaga 5 - Organisation Organisationsskiss med antal tjänster samt arbetsscheman för sjukskö­ terskor och övrig vårdpersonal. Bilaga 6 - Organisation, ägarförhållanden, erfarenhet samt total verk­ samhet Mälargården har bedrivit rehabiliteringsverksamhet sedan 1971 och har genom åren rehabiliterat ett stort antal neurologiskt skadade och trafikskadade. På senare år har även andra program inrättats och kort­ tidsvård med kommuner som uppdragsgivare genomförts. Stiftelsen, partipolitiskt eller religiöst obunden, lyder under Länsstyrelsen i Stockholms län. Det finns plats för 32 inneliggande patienter samt ett stort antal polikliniska patienter. Bilaga 8 - Program och utbildningsinnehåll Det multidisciplinära teamet Huvuddelen av våra patienter kommer via avtal från Stockholms läns landsting. Detta innebär att den del av personalstaben som är avdelade LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM för utbildning/behandling av patienter från Stockholms läns landsting är 75 procent. Resurser och planering för ett snabbt medicinskt omhändertagande dygnet runt i händelse av akut försämringstillstånd hos patienten fim1s vilket redovisas i slutet av denna bilaga. Av e-post från Mälargården till SLL den 14 maj 2009 framgår i huvudsak följande. Fastigheten värderades av Värdia till 30-32 mi\jo­ ner kr. Anledningen till att det rätta värdet inte framgår av redovis­ ningen är att stiftelselagen inte tillåter en uppskrivning av värdet. Länsrättens bedömning Fråga i målet är om SLL vid genomförandet av den aktuella upphand­ lingen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och om detta har medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. SLL har i Anbudsinbjudan med bilagor ställt upp ett antal s.k. skall­ krav. I Anbudsinbjudan anges att anbud som inte uppfyller kraven kommer att förkastas samt att det ankommer på anbudsgivama att tillse att det framgår av anbudet att kraven är uppfyllda. Bolaget har anfört att det inte framgår av Mälargårdens anbud att samtliga skall­ krav är uppfyllda och att detta därför rätteligen borde ha förkastats och inte tagits upp till utvärdering. För det fall SLL har tagit upp Mä­ largårdens anbud till utvärdering trots att detta inte uppfyller samtliga uppställda skall-krav innebär det en sådan särbehandling av anbudsgi­ varen som står i strid med principen om likabehandling i LOU. Läns­ rätten har således inledningsvis att ta ställning till huruvida Mälargår­ dens anbud uppfyller de krav som SLL har ställt upp i Anbudsinbju­ dan med bilagor. Sida 11 11668-09 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 12 11668-09 Skall-krav avseende teknisk förmåga och kapacitet SLL har ställt upp skall-krav avseende tekniskt förmåga och kapacitet. Anbudsgivaren ska i anbudet dels redovisa planerad organisation för uppdraget innefattande sammansättning av personal och ingående kompetenser, dels ge en övergripande företagsbeskrivning av bland annat organisation och ägarförhållanden, erfarenhet och total verk­ samhet. Vidare ska redovisas den del av personalstaben som är avde­ lad för utbildning/behandling av patienter från Stockholms läns lands­ ting och resurser och planering för ett snabbt medicinskt omhänderta­ gande dygnet runt i händelse av akut försärnringstillstånd hos patient, vilket i anbudet skall redovisas i detalj. Av bilaga 5, 6 och 8 till Mälargårdens anbud framgår hur Mälargår­ den är organiserad, tidigare erfarenheter, vilka personalresurser som finns, deras kompetens samt hur bemanningen ser ut under olika tider på dygnet. Länsrätten finner att de lärnnade uppgifterna är tillräckliga för att få en övergripande bild av företaget och göra bedömningen av huruvida det finns erforderlig bemanning, kompetens och dimensione­ ring av personal för att klara uppdraget enligt kraven i Kravspecifika­ tionen. SLL:s agerande i den delen kan således inte anses strida mot LOU. Länsrätten finner vidare att det av bilaga 8 till Mälargårdens anbud klart och tydligt framgår hur stor del av personalstaben som är avdelad för ut­ bildning/behandling av patienter från Stockholms läns landsting. Vidare finns en detaljerad planering för ett. snabbt omhändertagande i händelse av akut försärnringstillstånd hos patienten. Vilka resurser som finns tillgängli­ ga under olika tider på dygnet framgår av bilaga 5 till Mälargårdens anbud. Det finns ingenting som tyder på att de lämnade uppgifterna avseende pla- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 13 11668-09 nering och resursredovisning inte skulle motsvara de uppställda kraven i Kravspecifikationen. SLL kan därmed inte anses ha agerat i strid mot LOU vid bedömningen att Mälargården uppfyller ställda skall-krav avseende tekniskt förmåga och kapacitet. Vad bolaget anför i den delen föranleder således inte någon åt­ gärd enligt 16 kap. 2 § LOU. Skall-krav avseende finansiell och ekonomisk ställning Ett av de uppställda skall-kraven är att anbudsgivaren ska ha en stabil ekonomisk ställning. Vid ett negativt resultat ska en godtagbar för­ klaring på begäran kunna lämnas med anbudet så att det är klarlagt att anbudsgivaren innehar en stabil ekonomisk ställning. Som exempel på en sådan förklaring anges i anbudsinbjudan koncerngaranti eller bankgaranti. Av Mälargårdens anbud med tillhörande bilagor framgår att verksamheten har haft ett negativt resultat under 2007 och att detta förväntas fo1igå under 2009. Som förklaring har Mälargården bl.a. uppgett att den innehar en fastighet med ett bokfört värde som under­ stiger marknadsvärdet, vilket enligt Värdia uppgår till 30-32 miljoner kr. SLL har bedömt att detta klargör att Mälargården har en stabil ekonomisk ställning. Bolaget anför att de lämnade uppgifterna inte är tillräckliga för att bedöma Mälargårdens ekonomiska ställning eftersom den är beroende av fastighetens marknadsvärde i förhållande till belåningen på dem1a. I Mälargårdens verksamhetsberättelse för 2007 uppges fastighetsin­ teckningarna uppgå till närmare 12 miljoner kr och i av bolaget ingi­ vet utdrag från InfoTorgs Fastighetsfakta uppges fastighetsinteck­ ningarna uppgå till 14 miljoner kr. Länsrätten finner, mot bakgrund av vad Mälargården har uppgett om att fastighetens marknadsvärde upp- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 14 11668-09 går till ca 30-32 miljoner kr, att SLL haft fog för bedömningen att Mälargården har en stabil ekonomisk ställning och dätmed uppfyller kravet på anbudsgivares finansiella och ekonomiska ställning. Sammanfattningsvis finner länsrätten att SLL, genom att anta Mälar­ gårdens anbud, inte kan anses ha agerat i strid mot bestämmelserna i LOU. Grund för åtgärd enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU förelig­ ger därmed inte och bolagets ansökan ska avslås. H'ff� Ö���GAR, �e bilaga (Dv 3109/IA) /!/diit�,,--;:;:;0 Cl www.domstol.se