FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 Förvaltningsrättsnotarien Anna Borgs Lisagatan 22 782 31 Malung Ombud: Advokat Hemik Willquist Advokatfirman Lindahl KB Box 1214 251 12 Helsingborg MOTPART Malung-Sälens kommun Box 14 782 21 Malung SAKEN SÖKANDE DOM Målm 2013-05-20 325-13 Meddelad i Falun Sida 1 (4) Malung Sälen Elektriska AB, 556054-5500 KONKURRENSVERIC Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Malung Sälen Elektriska ABs ansökan om över­ prövning. 2013-05- 2 1 Avd K,Snr Aktbil Dok.Id 84943 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 325-13 IFALUN Enhet2 BAKGRUND OCH YRKANDEN Malung-Sälen kommun (Kommunen) genomför, i form av förenklat förfa­ rande, en upphandling av ramavtal avseende elarbeten på löpande räkning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Malung Sälen Elektriska AB ( Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar i första hand rättelse i den del som upphandlingen avser Malung och i andra hand att upphandlingen görs om i den delen. Till stöd för sin talan för Bolaget fram följande. Upphandlingen har skett i strid medLOU ge­ nom att Malung-Sälens kommun har åsidosatt principerna om likabehand­ ling och transparens. Genom att tilldela Bolaget ramavtal med rangordning som andraleverantör har Bolaget lidit skada eller kan komma att lida skada. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen måste göras om eller att den får avslutas först efter att rättelse har gjorts, måste Bolaget visa att Kommunen brutit mot någon av de grundläggande principerna iLOU och att detta medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 §LOU). De grundläggande principerna iLOU innebär att upp­ handlande myndighet ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap 9 §LOU). I mål om ingripande enligtLOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter den grundar sin talan (RÅ2009 ref. 69 ). Bolaget har fört fram följande. Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. att anbuden kommer utvärderas utifrån "utvärderingspriset" och att den an­ budsgivare som har lägst utvärderingspris kommer att placeras överst i en Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 325-13 Enhet 2 IFALUN ranking. Det är dock oklart vadKommunen egentligen har utvärderat. Det kan vara så att endast "timkostnad vardagar kl. 07:00-16:00" har utvärde­ rats. Om så är faller ger det den orimliga konsekvensen att alla andra upp­ gifter är ointressanta. Detta kan leda till att kostnaderna för eltjänsterna bli katastrofalt höga eftersom timkostnaden vid såväl enkel som kvalificerad övertid inte har utvärderats. Vidare kräver inte Bolaget reseersättning för arbete inom Malung, vilket vinnande anbudsgivare gör. Det innebär att varje arbete där förvisso timkostnaden är lite högre likväl blir dyrare ef­ tersom en kostnad om60 kronor kommer att debiteras vilket äter upp mel­ lanskillnaden och mer därtill. Vidare tyder det faktum attKommunen skickat in fakturajämförelser för2012 på att ytterligare parametrar varit föremål för utvärdering. Av dessa jämförelser framgår attKommunen, för att komma fram till sina slutsatser, jämfört arbetskostnad, resekostnad och material (vilka sammantaget är huvudgrupperna som begärts information i förfrågningsunderlaget). Slutligen har utfallet av värderingen bestämts utan beaktande av prisuppgifter angivna i Bolagets anbud. De prisuppgifter som specifikt avses är bilersättning och påslag på tillhandahållandet material. Vid beaktande av Bolagets uppgifter i dessa avseenden skulle utfallet av upphandlingen varit ett annat. Kommunen har mot detta anfört bl.a. följande. Utvärderingen av anbuden framgår av förfrågningsunderlaget och anbudsuppställningen. Av anbuds­ uppställningen framgår att Installationsgruppen i Malung AB har det lägsta utvärderingspriset. Beträffande procentpåslag för material, UE, konsulter och tillhandahållet material så har kommunen endast konstaterat storleken på påslaget och inte utfört någon ytterligare utvärdering för i huvudsak så faktureras material enligt grossisternas grundnettoprislista minus rabatt. Kommunen har gett in dokumenten "anbudsutvärdering" och "jämförelse av kostnader på några utförda arbeten2012 som är fakturerade". Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Enligt de grundläggande prin­ ciperna förLOU ska upphandlingar genomföras på ett öppet sätt. Detta Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 325-13 IFALUN Enhet2 innebär bland annat att det klart ska framgå vad som utvärderas och att den upphandlande myndigheten inte kan lägga annat till grund för bedömning­ en än vad som framgår av förfrågningsunderlaget. Bolaget menar att Kommunen brustit i öppenhet i upphandlingen. Förfrågningsunderlaget har inte getts in i målet och kommunen motsätter sig Bolagets talan. Vid dessa förhållanden och då Bolagets påståenden inte vinner stöd i den i målet in­ givna utredningen finner Förvaltningsrätten att Bolaget inte har visat att Kommunen agerat i strid med LOU. Skäl för ingripande enligt LOU före­ ligger därför inte. HU ÖV{ERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Karin Forslund Johansson rådman