FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Ann Liljedal SÖKANDE DOM 2016-11-18 Meddelad i Falun Mål nr 4329-16 KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr l\ktbil 1 Noxab i Malmö AB, 556752-0738 Svansjögatan 29 217 66 Malmö MOTPART Gävle kommun 801 84 Gävle SAKEN Offentlig upphandling Dok.Id 179351 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Noxab i Malmö AB:s ansökan om överprövning. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4329-16 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Gävle kommun genomför upphandling av två storbildsskärmar för visning av resultat och media inomhus vid de nya idrottshallarna vid Gavlehov i Gävle, ärende 6415, genom direktupphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Avtal har såvitt förvaltningsrätten erfar, inte ännu tecknats. Noxab i Malmö AB (Noxab) ansöker om överprövning och yrkar att upp­ handlingen avbrytas och en ny upphandling ska publiceras med ska-krav som går att uppfylla. Bolaget riskerar annars att lida skada. Gävle kommun bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Förutsättningarför rättensprövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Noxab anfört är visat att Gävle kommun brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Noxab lidit, eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande prin­ ciperna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår under rubriken 5.1 Tekniska minimikrav på skyltarna, dels att betraktningsvinklar för den använda dioden vid 50 % ljusstyrka ska vara minst 140 grader horisontellt och minst 120 grader verti­ kalt, dels att lysdioderna ska ha minst följande genomsnittliga ljusvärden vid 20 mA: röd diod 1.081 med, grön diod 2.100 med och blå diod 460 med. Av 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4329-16 IFALUN förfrågningsunderlaget framgår vidare under rubriken 6 Utvärdering att uppdragsgivaren som klarar ska-kraven kommer att utvärderas och att anbud utvärderas med hänsyn till kvalitet och pris samt att faktorer som inställelse­ tid, service, produktegenskaper, leveranstid och referens ingår i bedömning­ en. Förvaltningsrättens bedömning Med direktupphandling avses en upphandling utan krav på anbud i viss form. Även om direktupphandling innebär ett enklare förfarande jämfört med övriga upphandlingsförfaranden enligt LOU gäller de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna. Högsta förvaltningsdomstolen har uttalat att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när (RÅ 2002 ref. 50). Noxab har anfört att Gävle kommun valt fel upphandlingsform då upphand­ lingsföremålet, såsom det är beskrivet inte går att få till det angivna maxi­ mala priset. Enligt Noxabs beräkningar måste kvadratmeterpriset vara ~9700 kr/kvm och detta är enligt Noxabs bedömning ett totalt orimligt och oproportionerligt krav. Noxab anser att ett mer realistiskt pris är 25 000- 30 000 kr. Mot detta har Gävle kommun invänt att anbud som uppfyller samtliga krav, inklusive det maximala priset, har inkommit. Förvaltningsrät­ ten finner således att Gävle kommun inte agerat i strid med LOU eller de grundläggande principerna vid val av upphandlingsförfarande. Skäl för in­ gripande enligt LOU föreligger inte på den grunden. Noxab har lyft fram att videodisplayer inte är produkter som ligger färdiga på en hylla utan att det handlar om komplicerade produkter och att en an­ budstid om 14 dagar är för kort. Enligt förvaltningsrättens bedömning inne- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4329-16 !FALUN bär vad Noxab anför angående tiden för anbudsinlämnande inte skäl för in­ gripande enligt LOU. Noxab har därutöver anfört att kraven på betraktningsvinklar och ljusstyrka är omöjliga att uppfylla och att kravet på ljusstyrka av samma anledning är oproportionerligt. Noxab har lyft fram att det inte finns några SMD-dioder på marknaden som klarar uppställda krav och att de dioder som efterfrågas inte finns. Gävle kommun har invänt mot detta och anfört att kraven på ljus­ styrka och betraktningsvinklar går att uppfylla både i kombination och sepa­ rat. Gävle kommun har anfört att betraktningsvinkeln på dioden även blir ljus som reflekteras i masken (skydd för dioden) och kan då överskrida själva diodens specifikation om den inte uppnår till angivna grader. Gävle kommun har även anfört att masken måste räknas med i betraktningsvinkeln och att dioden ligger någon millimeter innanför masken och därmed kom­ mer inte dioden specificerade grader i praktiken stämma. Slutligen har Gävle kommun anfört att när det gäller ljusstyrkan på LED dioderna så är detta ett sätt att få längre livslängd på skärmarna då dioderna håller längre när de inte går på full ljusstyrka. Förvaltningsrätten finner att vad Noxab anfört i målet varken visar att de aktuella kraven är omöjliga att uppfylla eller att kravet på den individuella ljusstyrkan skulle vara oproportionerligt. Skäl för ingripande enligt LOD föreligger inte på den grunden. Vad Noxab anför angående utvärderingskriterierna utgör inte heller skäl för ingripande enligt LOU. Förvaltningsrätten finner således att Noxab inte visat att principerna som bär upp LOU och gemenskapsrätten trätts för när i och med Gävle kommuns genomförande av den aktuella upphandlingen. Skäl för att förordna om in­ gripande enligt LOU föreligger inte och ansökan om överprövning ska där­ med avslås. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4329-16 IFALUN Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Eva Karlsson Helghe rådman Bi HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga fö1valtningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överldagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ ldagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överldagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överldagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överldagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överldagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överldagas med upp­ gift om fö1valtningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som ldaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. lf),-<0 "1 su 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till ldagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster,eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överldagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ ldagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se