FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2017-01-20 Målm 4323-16 E Sida 1 (12) Meddelad i Härnösand SÖKANDE KONKURRENSVERKEI' Codan Triplus AB, 556080-8841 Box 10233 434 23 Kungsbacka Ombud: advokaten Linda Dahlström Advokatfirman Morris AB Vallgatan 30 411 16 Göteborg MOTPART Region Jämtland Härjedalen Box654. 831 27 Östersund SAKEN i.."'"',.;1l,7 -01- 2 3 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om avseende posit­ ionerna 27,.36-37, 38, 39, 40 och 41. Avd Dnr lKSnr Aktbil Dok.Id 12045 0 Postadress Box314 87127 Härnösand Besöksadress Backgränd9 Telefon Telefax 0611-46 06 00 0611-511820 E-post: forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4323-16 E I HÄRNÖSAND BAKGRUND Region Jämtland Härjedalen (Regionen) genomför upphandlingen Infusion och Injektionsprodukter, dnr RS/1591/2015, vilken omfattar infusions- och injektionsprodukter till Regionen och till länets åtta kommuner. Upphand­ lingen genomförs genom öppet förfarande. Anbud kan lämnas på hela eller delar av leveransen och regionen avser att anta anbud i sin helhet eller i de­ lar. Ramavtal kommer att tecknas med en anbudsgivare för specifik produkt eller produktgrupp. Avseende produktgrupper upptagna under punkt 3.3.1.1 i Administrativa föreskrifter kommer det anbud att antas som har lägst pris, under förutsättning att dess funktion och kvalitet kan godtas. Avseende pro­ duktgrupper upptagna under punkt 3.3.1.2 kommer det anbud att antas som efter utvärdering befinns vara det ekonomiskt mest fördelaktiga. Av tilldelningsbeslut och utvärderingsprotokoll daterade den 1 december 2016 framgår bl.a. att Regionen inte antagit något anbud avseende position 27, med motiveringen att inget anbud ansågs. uppfylla alla krav avseende den positionen. Vidare anges att Regionen efter utvärdering antagit de eko­ nomiskt mest fördelaktiga anbuden avseende positionerna 36-37, 40 och 41 och tilldelat dessa positioner till OneMed Sverige AB (OneMed). Regionen har därvid uteslutit anbudet från Codan Triplus AB (Codan) på dessa posit­ ioner med motiveringen att Codan ej uppfyllt ska-krav. Avseende position­ erna 38 och 39 har inget anbud antagits då inget anbud befanns uppfylla alla krav. Även avseende dessa positioner har anbudet från Codan uteslutits med motiveringen att ska-krav ej uppfyllts. YRKANDEN M.M. Codan ansöker om överprövning avseende positionerna 27, 36-37 och 38- 41, yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen avseende dessa positioner ska göras om och anför bl.a. följande. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4323- 16 E IHÅRNÖSAND Regionen har agerat i strid med 1 kap.9 § LOU då Regionen har uppställt ett förfrågningsunderlag och ett ska-krav som brister i transparens och förut­ sägbarhet, vilket har fått till följd att det har varit omöjligt att utläsa vad Regionen har ställt för obligatoriska krav avseende positionerna 27, 36-37, 38, 39, 40 och 41. I strid med såväl transparens- som proportionalitetsprin­ cipen har Regionen ställt upp ett ska-krav som enligt lydelsen och utform­ ningen inte har varit möjligt att uppfylla, vilket fått till följd att Codan och övriga potentiella anbudsgivare inte kunnat lämna sina mest konkurrens­ kraftiga anbud och därmed lidit skada. Regionens otydliga utformning av uppställt krav samt tillämpningen av uppställt krav har resulterat i att anbus­ givare inte har lämnat anbud på lika villkor, vilket haft avgörande betydelse för resultatet i upphandlingen. Vidare har Regionen agerat i strid med 1 kap. 9 § LOU då Regionen har antagit ett anbud som inte uppfyller det uppställda kravet enligt dess ordalydelse. Regionens tillämpning av kravet i förhål­ lande till Codan respektive i förhållande till OneMed strider även mot lika­ behandlingsprincipen och proportionalitetsprincipen. Om Regionen tilläm­ pat ska- kravet på samma sätt i förhållande till Codan som till OneMed så hade även Codans anbud uppfyllt de ställda kraven, alternativt så hade även OneMeds anbud förkastats. Felet har begåtts i det konkurrensuppsökande skedet, varför ett ingripande endast kan resultera i att upphandlingen måste göras om avseende dessa positioner. Regionen har avseende samtliga infusionsaggregat (positionerna 27, 36-37, 38, 39, 40 och 41) ställt som krav att "Slangen ska återgå till ursprungsläge efter att den varit utdragen och efter avstängning". Codans anbud har för­ kastats av Regionen med hänvisning till att Codans anbud inte uppfyller det ovan angivna ska-kravet. Avseende positionerna 36- 37, 40 och 41 har Reg­ ionen antagit OneMed. Regionen har inte antagit någon anbudsgivare avse­ ende positionerna 27, 38 och 39 med hänvisning till att inga anbud uppfyller alla krav. Codan har avseende det uppställda ska-kravet i anbudet svarat nej samt att kravet är "NIA", det vill säga "not applicable", innebärande att det Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4323-16 E inte är tillämpligt avseende de efterfrågade produkterna på de aktuella posit­ ionerna. Kravet att slangen ska återgå till ursprungsläge efter att ha varit utdragen är inte praktiskt möjligt att uppfylla för någon leverantör eftersom kravet, utifrån hur det utformats i förfrågningsunderlaget, innebär att den slang som efterfrågas måste vara av typen spiralslang. Det finns inte någon leverantör av infusionsaggregat som kan erbjuda infusionsaggregat med spiralslang. Alla leverantörer av infusionsprodukter levererar produkten med rak slang. Den slang som används till de efterfrågade infusionsaggregaten kan rullas ihop och vikas men den är inte utdragbar såsom en spiralslang och kan därför inte heller utgå till ursprungsläge efter att ha varit utdragen. Codan har uppfattat att det rört sig om en felskrivning och därför också an­ märkt detta i anbudet. Inte heller OneMeds produkter avseende position 27 och 36-41 har sådan funktion som uppfyller uppställt krav. De består av standardaggregat med samma typ av slang :;om Codan och övriga anbudsgiv�e har offererat. De produkter som offererats av OneMed uppfyller alltså inte heller uppställt krav om att slangen ska återgå i ursprungsläge efter att den varit utdragen efter avstängning. Kravets utformning har fått till följd att det inte har varit möjligt för Codan och övriga potentiella anbudsgivare att offerera produkter enligt uppställt krav eller att lämna anbud. Att det uppställda kravet står i strid med såväl transparens- som proportionalitetsprincipen visar sig även genom att det, avseende de sju positioner som avser infusionsaggregat, inte inkommit något anbud som uppfyller ställt krav� Regionen har vidare felakt­ igt tilldelat OneMed avtal eftersom de produkter OneMed offererat inte skil­ jer sig från övriga anbudsgivares offererade produkter med hänvisning till uppställt krav. Efter tilldelningsbeslutet har Codan frågat Regionen hur en produkt ska se ut och fungera för att uppfylla det ifrågasatta ska-kravet. Regionen har då uppgett att slangen "inte ska stanna stängd efter avstängning och att den inte I HÄRNÖSAND Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4323-16 E ska stanna böjd efter böjning av slangen, utan ska 'räta ut sig' och återgå till ursprungsläge". Detta stämmer inte överens med uppställt ska-krav. Att slangen inte ska stanna böjd efter böjning av slangen är inte alls samma sak som det i upphandlingen ställda kravet att "slangen ska återgå till ursprungs­ läge efter att ha varit utdragen och efter avstängning". Termerna utdragen och böjd torde tvärtom vara varandras motsatser. Regionen anger vidare att slangen inte ska stanna stängd efter avstängning. Vad Regionen menar med detta är i princip omöjligt att förstå, men det är uppenbart att det inte är samma som att "slangen ska återgå till ursprungsläge efter att ha varit utdra­ gen och efter avstängning". I uppställt ska-krav används termen utdragen vilket vanligtvis innebär en rörelse i längdriktningen såsom en lösning lik­ nande/motsvarande en spiralslang. Det Regionen beskriver i sitt svar på Codans fråga kan inte uppfattas på annat sätt än som en ny form av ett så kallad knick-test för att kontrollera slangens knickbenägenhet. Knickbenägenheten handlar om att slangen ska kunna böjas utan att det bildas veck i plasten i slangen samt vilket "minne" som finns i slangen, innebärande att slangen efter böjning ska återgå till sin ursprungliga raka form. Knickbenägenheten har inget att göra med att slangen ska återgå till ursprungsläge efter att ha varit utdragen eller av­ stängd. Knick-testet innefattar inte att slangen är utdragen, utan att den böjs. Hur knick-test ska genomföras regleras i standarden ISO 8536 och Codans offererade produkter i de aktuella positionerna uppfyller ISO-standardens krav, vilket även anges i anbudet. Av punkten 3.1 Generella krav i Kravspe­ cifikationen har också uppställts krav på att produkten ska uppfylla krav avseende knick-test enligt ISO-standard, genom att offererade produkter ska uppfylla tillämplig europeisk standard eller, om det inte finns, svensk stan­ dard som överensstämmer med godtagen internationell standard. Det är alltså inte möjligt för Regionen att uppfinna en egen standard eller egna för­ utsättningar för hur ett knick-test ska genomföras eller vilka krav knick- I HÄRNÖSAND Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4323-16 E I HÄRNÖSAND testet ska uppfylla. Regionen har också redan ställt upp krav avseende posit­ ionerna 40 och 41 att slangen ska vara knickfri. Utifrån hur ska-kravet är utformat och det svar som Regionen lämnat är det omöjligt att förstå hur kravet ska tolkas och vad det innefattar. Att Regionen inte har tillämpat kravet utifrån dess ordalydelse är däremot helt klart. Vad som angetts ovan innebär att OneMed, som tilldelats kontrakt, inte uppfyller de obligatoriska krav som ställs upp avseende position 36-37, 40 och 41. Detta dels eftersom det ska-krav som ställts upp inte är möjligt att uppfylla, dels eftersom OneMed har offererat infusionsaggregat med samma typ av slang som· Codan har offererat. Ingen av dessa infusionsaggregat har slangar som är utdragbara. Sammantaget visar detta på att det inte har varit möjligt att förutse hur ska-kravet skulle tillämpas, vilket strider mot principen om transparens. Regionen bestrider bifall till ansökan och anför följande. Coclan har i sitt anbud på position 27, 36-41 angett att deras produkter inte uppfyller ett ska­ krav. Regionen har därför inte kunnat pröva deras anbud på dessa position­ er. Att göra det skulle strida mot likabehandlingsprincipen. Codan har också bekräftat i sin ansökan att man svarat nej på positionerna. Regionen har ställt de krav som är relevanta för efterfrågade produkter. Codan har under anbudstiden ställt ett antal frågor om andra positioner i förfrågningsunderla­ get men inte för de i målet aktuella positionerna. Codan har yttrat sig över Regionens svaromål, och på nytt anfört samma omständigheter som i ansökan. Sammanfattningsvis anför Codan att kravet att slangen ska återgå till ursprungsläge efter att ha varit utdragen inte är praktiskt möjligt för någon leverantör att uppfylla eftersom det innebär att den slang som efterfrågas måste vara av typen spiralslang. Det finns inte någon leverantör eller tillverkare av infusionsaggregat som kan erbjuda in­ fusionsaggregat med spiralslang. Kravet är då inte möjligt att uppfylla för de Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4323-16 E I HÄRNÖSAND relevanta produkterna. Hade Regionen tillämpat ska-kravet på samma sätt i förhållande till Codan som till OneMed så hade även Codans anbud uppfyllt de ställda kraven, alternativt så hade även OneMeds anbud förkastats. Det har varit omöjligt att förstå vilka obligatoriska krav som Regionen ställer i upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser Upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten efter ansökan av en leverantör besluta att upphandlingen ska göras om eller att den rar avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 4 och 6 § § LOU). Utredningen i målet I Kravspecifikation anges för de olika positionerna vilken produkt som ef­ terfrågas, Regionens efterfrågade krav och önskemål på produkten samt huruvida det är fråga om ett obligatoriskt krav som måste vara uppfyllt för att anbudet ska gå vidare i utvärderingen. Position 27 (produktgrupp 3.3.1.1) avser Cytostatiska set slutet 2-vägs med luftning och inbyggd backventil. Som krav ställs bl.a. att "Slangen skall återgå till ursprungsläge efter att den varit utdragen och efter avstäng­ ning." Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4323-16 E I HÄRNÖSAND krav ställs bl.a. att "Slangen skall återgå till ursprungsläge efter att den varit utdragen och efter avstängning." Position38 (produktgrupp3.3.1.2)avserlnfusionsaggregatmedluftning 180 cm slang med back.ventil och löstagbar 3-vägskran 10 cm slang. Som krav ställs bl.a. att "Slangen skall återgå till ursprungsläge efter att den varit utdragen och efter avstängning." Position 39 (produktgrupp 3.3.1.2) avser Transfusionsaggregat med in­ byggt Filter F Blod 180 cm. Som krav ställs bl.a. att "Slangen skall återgå till ursprungsläge efter att den varit utdragen och efter avstängning." Position 40 (produktgrupp 3.3.1.2) avser Infusionsaggregat blandning med luftning 180 cm. Som krav ställs bl.a. att "Slangen skall vara transpa­ rent och återgå till ursprungsläge efter att den varit utdragen och efter av­ stängning." Position 41 (produktgrupp 3.3.1.2) avser Infusionsaggregat blandning med luftning och Injmembran ca 180 cm. Som krav ställs bl.a. att "Slangen skall vara transparent och återgå till ursprungsläge efter att den varit utdragen och efter avstängning." Codan har i sitt anbud på dessa ovanstående positioner uppgett att kravet - "Slangen skall återgå till ursprungsläge efter att den varit utdragen och efter avstängning." - inte uppfylls, och i kommentarsfältet angett "N/A på denna typen av produkt". Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagstiftningen eller mot någon av de gemenskapsrättsliga bestäm- Sida9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4323-16 E melserna som bär upp denna lagstiftning samt att den som begär överpröv­ ning lidit eller i vart fall riskerat att lida skada av den upphandlande enhet­ ens brott mot LOU. Förvaltningsrättens prövning är begränsad till vad bola­ get som sökande har anfört till stöd för sin talan. Högsta förvaltningsdomstolen har i RÅ 2009 ref. 69 bl.a. konstaterat att domstolarnas utredningsansvar, som är ett uttryck för den s.k. officialprinci­ pen, framgår av förvaltningsprocesslagen (1971 : 291), FPL. Domstolen re­ dogjorde vidare för att tillämpningen av officialprincipen i förvaltningspro­ cessen diskuterades ingående i förarbetena till förvaltningsprocesslagen (prop. 1971:30 Del 2 s. 526 ff.). Det uttalades då bl.a. att domstolens aktivi­ tet måste växla beroende på bl.a. vad för slags mål det gäller, om det finns en offentlig motpart i målet och om en enskild har ombud i målet. Att ett mål i en förvaltningsdomstol kunde gälla en tvist mellan två enskilda togs inte upp. Förmodligen var det över huvud taget inte aktuellt då. Under de nära 40 år som gått sedan FPL tillkom har processen i förvaltningsdomsto­ larna i viss mån ändrat karaktär. Förvaltningsprocessen har blivit en två­ partsprocess där den enskilde så gott som alltid har en myndighet som mot­ part. En följd av det är att officialprincipen gör sig mindre gällande. Högsta förvaltningsdomstolen uttalade härefter att mål om offentlig upphandling i princip gäller ekonomiska förhållanden mellan enskilda näringsidkare. De har alltså en större likhet med sådana mål där man inom den allmänna pro­ cessrätten tillämpar förhandlingsprincipen än med mål som är typiska i för­ valtningsdomstolarna och för vilka förvaltningsprocesslagen har konstrue­ rats. Detta leder till slutsatsen att officialprincipen måste tillämpas på ett försiktigt sätt i mål om offentlig upphandling. Högsta förvaltningsdomsto­ lens slutsats blev att som huvudprincip bör krävas att den part som gör gäl­ lande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständig­ heter han grundar sin talan på. I HÄRNÖSAND Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4323-16 E Detta medför enligt förvaltningsrättens mening också att en upphandlande myndighet som bestrider bifall till en ansökan om överprövning, bör bemöta det som sökanden anfört. Den upphandlande myndigheten riskerar annars att sökanden, genom att åberopade omständigheter står oemotsagda, vid prövningen anses ha visat att den upphandlande myndighetens genomfö­ rande av upphandlingen skett i strid med de grundläggande principerna för upphandling. Vidare följer av principen om likabehandling, som utgör en av grunderna för offentlig upphandling, att anbudsgivarna ska ges lika möjlighet att utarbeta sina anbud och att de ska behandlas lika när anbuden prövas av den upp­ handlande myndigheten. Förfrågningsunderlaget ska vara utformat så att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer kan tolka informationen på samma sätt. Varje leverantör ska därmed med utgångs­ punkt i förfrågningsunderlaget kunna bilda sig en uppfattning av möjlighet­ erna att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Höga krav bör ställas på nog­ grannhet, tydlighet och transparens i alla delar av ett förfrågningsunderlag, även om mindre brister och oklarheter får godtas. De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när Gfr RÅ 2002 ref. 50). Codan har anfört att det krav som ställts upp avseende positionerna 27 och 36-41, att slangen ska återgå till ursprungsläge efter att den varit utdragen och efter avstängning, inte är möjligt att uppfylla då en sådan funktion krä­ ver en så kallad spiralslang, vilket enligt Codan inte tillverkas för denna typ av produkter. Det innebär således att den produkt som offererats i det an­ tagna anbudet avseende positionerna 36-37 och 40-41 inte heller uppfyller detta ska-krav. Codan har också redogjort för det svar som Regionen lämnat när Codan efter tilldelningsbeslutet frågat hur en produkt ska se ut och fun- I HÄRNÖSAND Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4323-16 E gera för att uppfylla detta krav, och har också redogjort för sin uppfattning gällande möjligheten att det Regionen efterfrågat egentligen avser sådana kvalitetsaspekter som ett så kallad knick-test tar sikte på. Sammantaget an­ ser Codan att kravet, utifrån hur det utformats, tillämpats av Regionen i för­ hållande till Codan och OneMed samt den forklaring Regionen lämnat efter tilldelningsbeslutet, är så otydligt utformat att förfrågningsunderlaget inte uppfyller LOU:s krav på bl.a. transparens. Vidare har Regionen brutit mot likabehandlingsprincipen då Codans men inte OneMeds anbud uteslutits. Regionen har uppgett att man bestrider bifall till ansökan och att det var rätt av Regionen att utesluta Codans anbud då Codan själv i anbudet uppgett att man inte uppfyller detta ska-krav. Regionen har inte bemött vad Codan an­ fört i fråga om den efterfrågade funktionen, att slangen ska återgå till ur­ sprungsläge efter att den varit utdragen och efter avstängning, är möjlig att få vad gäller de efterfrågade produkterna eller hur det ställda kravet skulle ha uppfattats. Regionen har inte heller svarat på vad Codan anfört i fråga om de produkter som OneMed offererat och som antagits på positionerna 36-37 och 40-41, uppfyller det ställda kravet. I målet är fråga om Regionen genomfört upphandlingen i strid med någon av de grundläggande principerna i LOU i något avseende som anförts av sökanden. Förvaltningsrätten konstaterar att Regionen inte har bemött Co­ dans väl utvecklade uppgifter avseende om den efterfrågade funktionen att "slangen ska återgå till ursprungsläge efter att den varit utdragen och efter avstängning" är möjlig utan en så kallad spiralslang, eller om en sådan funktion är möjlig att få på sådana produkter som efterfrågas i positionerna 27 och 36-41. Regionen har inte heller bemött vad Codan uppgett om Reg­ ionens svar efter tilldelningsbeslutet avseende hur kravet skulle ha tolkats. Mot bakgrund av vad som angetts ovan om att den upphandlande myndig­ heten genom att inte bemöta det som sökanden åberopar riskerar att sökan­ den vid prövningen anses ha visat att upphandlingen genomförts i strid med I HÄRNÖSAND Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4323-16 E I HÄRNÖSAND de grundläggande principerna i LOU, finner förvaltningsrätten att det i må­ let inte har visats annat än att det ifrågasatta ska-kravet inte är möjligt att uppfylla med någon på marknaden tillgänglig produkt som efterfrågas i dessa positioner. Då en leverantör ändå antagits avseende positionerna 36- 37 och 40-41 och mot bakgrund av vad Codan uppgett om Regionens svar på fråga om hur en produkt ska se ut och fungera för att uppfylla detta krav, har det därigenom inte varit möjligt för rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer att tolka förfrågningsunderlaget och förstå vad Regionen efterfrågat med detta krav. Förvaltningsrätten finner sammantaget -- att Regionen under genomförandet av upphandlingen har brutit mot likabe- handlingsprincipen och att förfrågningsunderlaget utformats i strid med transparensprincipen. Då Codan med anledning av Regionens utformning av förfrågningsunderlaget och genomförande av upphandlingen i vart fall har riskerat att lida skada föreligger grund för ingripande mot upphandlingen. I likhet med Codan finner förvaltningsrätten att bristen i fråga om transparens - att i förfrågningsunderlaget ställa upp ett ska-krav som inte varit möjligt för leverantörerna att tolka - härrör till det konkurrensuppsökande skedet. Förvaltningsrätten beslutar därför att upphandlingen ska göras om avseende positionerna 27, 36-37, 38, 39, 40 och 41. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/1C LOU). <:c/1::_}1�. Kerstin Widmark rådman Målet har föredragits av föredragande juristen Gunilla Lavås. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND OmNivillöverklagaförvaltningsrättensbeslut ska Ni skri.va till Kammarditten i Sundsvall Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från d,en dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivels en kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammartiitten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarriitten lämnar prövningstill­ stånd om 2. 3. 4. 5. därklagandenkannåsfördelgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill sty.tka med varje särskilt bevis. 000 .....0 N §u -..... 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillärnpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet I de flesta fall rar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall rar avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. °' 0 5....."' Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnuromer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se Behöver Ni fler upplysnin gar '! , ,:· �.� ' ��