LÄNSRÄTTEN I VÄSTERBOTTENS LÄN Föreclragande Christina Röckner DOM Mål nr 1593-08 E Kansli 1 Sida 1 (8) SÖKANDE Meddelad i Umeå r��, 2008 �10- 2 4 Bilfrakt Bothnia AB, 556657-3035 Box 174 931 22 Skellefteå Ombud: Pär Westermark Advokatbyrån Norell AB Box 709 931 27 Skellefteå MOTPART Storumans kommun 923 81 Storuman SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU YRKANDEN M.M. Storumans kommun (kommunen) har infordrat anbud avseende Vinterväg­ underhåll. Entreprenaden omfattar sju delentreprenader Det aktuella målet avser vinterväghållning i Tärnaby (delentreprenad 3) för vilken kommunen beslutatattantadetanbudsomlämnatsavVägverketProduktion. -Vid upphandlingen har öppet förfarande använts. Bilfrakt Bothnia AB (bolaget) yrkar i länsrätten att upphandlingen ska rättas alternativt göras om. Kommunen bestrider bifall till bolagets ansökan. Genom interimistiskt beslut den 11 september 2008 har länsrätten förordnat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. 20081' 27 Avd Dnr Doos - u- . AAtbil 1 ij Dok.Id 38374 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon 090-17 74 00 E-post: Telefax 090-13 75 88 Expeditionstid måndag - fredag 09 00-12:00 13:00-15 00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN DOM 1593-08E DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska dessutom principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (I kap. 9 § LOU) En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktio­ nella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndighet ska i annonsen om upphandlingen eller i för­ frågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. (12 kap. 1 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i I kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten be­ sluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 2 § första stycket LOU) I VÄSTERBOTTENS LÄN Sida 3 LÄNSRÄTTEN DOM 1593-08E Ko111111unensfö1fi·ågningsunderlag och utvärdering av anbuden I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Entreprenadens omfattning Entreprenaden omfattar plogning, snöröjning med traktor, sandning, is­ rivning samt snötransporter inom tätorterna Storuman, Stensele, Tärnaby, Hemavan och Gunnarn. I VÄSTERBOTTENS LÄN Entreprenaden indelas i följande delentreprenader: I. Plogning, snöröjning med traktor, sandning, sandupptag och snötransporter 2. Plogning, snöröjning med traktor, sandning, sandupptag och snötransporter 3. Plogning, snöröjning med traktor, sandning, sandupptag och snötransporter 4. Plogning, snöröjning med traktor, sandning, sandupptag och snötransporter 5. Plogning, snöröjning med traktor, sandning, sandupptag och snötransporter 6. lsrivning - Storuman, Stensele och Gunnarn 7. lsrivning Tärnaby och Hemavan Prövning av anbud - Storuman - Stensele Tärnaby - Hemavan - Gunnarn Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att antas. Vid bedöm­ ning av anbud kommer hänsyn att tas till följande kriterier, vilka kommer att viktas enligt nedan: I Anbuclssumma 2. Miljöpåverkan 3. Verksamhetserfarenhet 4. Alkolås/Sparsam körning Anbudssumma 45 % 25 % 20 % 10 % Anbudssumman kommer att grunda sig på en beräknad årskostnad. An­ budssumman kommer att poängsättas enligt kvotmetoden; (Lägsta totalsumma/Aktuell totalsumma) * Bästa pris Bästa pris == 5 p Mi(jöpåverkan En allmän miljödeklaration ska bifogas anbudet. Miljöpåverkan poängsätts enligt nedan. 5 p Fordon/arbetsmaskin grupp Grön 3 p Forclon/arbetsmaskin grupp Gul Sida 4 LÄNSRÄTTEN DOM 1593-08E l p Forclon/arbetsmaskin grupp Röd Till förfrågningsunderlaget hörande handlingar ingår "a-prislista för vinter­ vägunderhåll", se bilaga 1. I förfrågningsunderlagets Allmänna bestämmelserför entreprenaden anges bl.a. följande. Personal, fordon och underentreprenör Alla entreprenörens åtaganden enligt blivande avtal skall utföras av perso­ nal, som är anställd hos honom, och med hjälp av fordon och annan utrust­ ning, som ägs eller förhyrs av entreprenören. Grundkravfår motorfordon Fordon som har bytt motor till nyare Euroklass får bedömas efter elen nya motorns tillverkningsår under förutsättning att elen nya motorn är typgod­ känd eller identisk med typgodkänd enligt den Euroklass som åberopas. Grupp GRÖN Fordon i denna grupp ska minst uppfylla kraven för EURO IV. Grupp GUL Fordon i denna grupp ska minst uppfylla kraven för EURO III. Grupp RÖD Till denna grupp räknas fordon som ej uppfyller kraven i EURO III. Grundkravför arbetsmaskiner Arbetsmaskiner som har bytt motor till nyare EU-steg får bedömas efter elen nya motorns tillverkningsår under förutsättning att elen nya motorn är typgodkänd eller identisk med typgodkänd enligt det EU-steg som åbero­ pas. Grupp GRÖN Arbetsmaskiner i denna grupp uppfyller kraven för EU-steg III A eller bätt­ re. Grupp GUL Arbetsmaskiner i denna ska minst uppfylla kraven för EU-steg IL I VÄSTERBOTTENS LÄN Sida 5 LÄNSRÄTTEN DOM 1593-08E I VÄSTERBOTTENS LÄN Grupp RÖD Arbetsmaskiner som ej uppfyller kraven förEU-steg IL I kommunens svar på frågor beträffande förfrågningsunclerlaget anges att utvärdering av anbudssumman kommer att ske på turer och timmar enligt statistik från tidigare år. Av kommunens tilldelningsbeslut med bilagor framgår bl.a. följande. Utvärdering Utvärderingskriteriet Miljöpåverkan * Endast sandupptag Anbudsgivare 1: Vägverket Produktion Anbudsgivare 2: Bilfrakt Bothnia Parternas a11fåra11de11 3,90 Anbuds- givare 1 2 Anbuds- summa, 45 % 0,45*5 Miljö- påverkan, 25 % 0,25*3 0,25*1 Verksamhets- erfarenhet, 20 % 0,2*5 0,2*5 0,1*4 Alkolås/ Sparsam kör- ning, 10 % 0,1*3 Poäng- summa 0,45*4,6 4,13 Miljö Anbudsgivare 1 Anbudsgivare 2 Röd Grön Gul* .., .) Röd Röd Grön* 1 Poäng Bolaget anför bl.a. följande. Bolaget har lämnat anbud i enlighet med för­ frågningsunclerlaget. Detta innebär bl.a. att bolaget delat upp sitt anbud och prissatt vaije delentreprenad och angett vilka fordon som kommer att nytt­ jasidessa.Ko. mmunenharvidsinprövningavdelentreprenad3intebeak­ tat delmomentet sanclupptag. Detta har lett till att Vägverket Produktion har Sida 6 LÄNSRÄTTEN DOM 1593-08E fått elen högsta sammanlagda viktningen och att kommunen beslutat att till­ dela Vägverket Produktion denna delentreprenad. Om kommunen, i enlig­ het med förfrågningsunderlaget, hade beaktat delmomentet sandupptag hade bolaget fått elen högsta sammanlagda poängen. På sidan 9 i förfråg­ ningsunderlaget anges "Sanclupptag ska ske på anmaning från trottoarer, vissa parkeringar samt gång- och cykelvägar". Detta kan inte tolkas på an­ nat sätt än att kommunen avsett att anbudsgivare ska ha skyldighet att hålla ett fordon för sandupptag till förfogande. Om kommunen redan i förfråg.. ningsunderlaget hade redovisat de förutsättningar som framkommit först i yttrande till länsrätten hade bolaget givetvis omfördelat fordonen på så sätt att ett fordon som ger högre miljöpoäng hade kommit att beaktas. Såsom kommunen nu gjort sin utvärdering har inte någon hänsyn alls tagits till det fordon som ger maximal miljöpoäng, dvs. det fordon som bolaget angett ska användas för sandupptag, utan i stället har hänsyn tagits till ett fordon som ger avsevärt lägre miljöpoäng. - Om kommunen hade beaktat vad som enligt förfrågningsunderlaget skulle beaktas skulle bolaget ha erhållit högst poäng vid utvärderingen och rätteligen ha tilldelats nu aktuell delentrepre­ nad. Så hade också blivit fallet om bolaget hade fått möjlighet till ovan nämnd omfördelning av fordon. Kommunen anför bl.a. följande. Vid utvärdering av entreprenaden har sta­ tistik över utförda tjänster från tidigare år använts. Statistik för sandupptag saknas eftersom kommunen aldrig tidigare nyttjat entreprenör för sanclupp­ tag i Tärnaby. Under den kommande avtalsperioden kommer tjänsten sand­ upptag sannolikt inte heller att nyttjas eftersom kommunen har resurser att utföra detta i egen regi. Med hänsyn till ovanstående har kommunen ansett denna del av entreprenaden ha så ytterst marginell betydelse i förhållande till övriga moment att den inte tagits hänsyn till vid utvärderingen. Ut- ifrån erfarenhet från tidigare år bedöms att tiden för sandupptag, där kom­ munen utfört sandupptaget i egen regi, uppgår till cirka 20 timmar årligen för Tärnaby. Detta skulle motsvara cirka tre procent av hela delentreprena- I VÄSTERBOTTENS LÄN Sida 7 Lf\NSRÄTTEN DOM 1593-08E I VÄSTERBOTTENS LÄN elen tidsmässigt. I utvärderingen har inte heller tagits hänsyn till sanclupptag vad gäller kriterierna anbudssumma eller alkolås/sparsam körning. Vad gäller hur bolaget valt att fördela sina resurser förutsätter kommunen att bolaget vid anbuclsgivningen angett de resurser man förfogar över och an­ sett vara lämpliga för uppdraget. Länsrätrens bedömning Bolaget har sammanfattningsvis gjort gällande att kommunen, i strid mot förfrågningsunderlaget, inte beaktat momentet sandupptag vid anbudsut­ värderingen. Kommunen anför att momentet sandupptag har så marginell betydelse i förhållande till övriga moment att man inte tagit hänsyn till det vid utvärderingen. Länsrätten noterar att den aktuella delentreprenaden (delentreprenad 3) en­ ligt förfrågningsunderlaget omfattar plogning, snöröjning med traktor, sandning, sandupptag och snötransp01ier inom Tärnaby. I formulär för pris­ lista ska vidare anges timpris för sandupptag samt vilken typ av traktor som avses användas och grupptillhörighet för den, se bilaga 1. Även om prislis­ tan är generell för alla delentreprenader framgår inte av förfrågningsunder­ laget med bilagor att det skulle föreligga något undantag beträffande mo­ mentet sandupptag för delentreprenad 3. Förfrågningsunderlaget med bilagor ger inte stöd för annat än att \jänsten sandupptag faktiskt efterfrågas och avses beaktas vid utvärderingen på motsvarande sätt som övriga ingå­ ende moment i delentreprenaden. Anbudsgivarna har därför haft anledning att utforma sina anbud utifrån denna förutsättning. Anbudsgivarna har där­ vid haft fog för att utgå från att i anbudet angiven traktor för sanclupptag skulle ses som en del av maskinparken vid utvärdering av kriterierna Miljö­ påverkan och Alkolås/sparsam körning samt att sandupptag skulle ingå som en del i utvärdering av anbuclssumman i enlighet med förfrågningsunclerlag inklusive bilagor och kommunens svar på frågor från anbudsgivarna. På Sida 8 LÄNSRÄTTEN DOM 1593-08E grund av det anförda finner länsrätten att kommunen, genom att vid utvär­ deringen av anbuden inte alls beakta momentet sanclupptag, har avvikit från vad som anges i förfrågningsunclerlaget och därmed agerat i strid mot prin­ cipen om öppenhet och transparens. Fråga uppkommer härefter om kommunens agerande medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Det är i målet oklart hur en anbudsut­ värclering med beaktande av momentet sandupptag skulle utfalla och om en sådan utvärdering skulle ge ett annat resultat än kommunens utvärdering. Eftersom det är möjligt att en ny utvärdering skulle kunna ge ett annat re­ sultat måste bolaget anses ha lidit eller kunnat komma att lida skada. Grund för åtgärder enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger således. Länsrätten kan enligt förenämnd bestämmelse besluta att upphandlingen ska göras om eller att elen får avslutas först sedan rättelse gjorts. Med hänsyn till att elen aktuella felaktigheten hänför sig till utvärderingen av anbuden finner länsrätten det tillräckligt att anbuclsutvärderingen görs om. DOMSLUT Länsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse gjorts genom ny utvärdering av anbuden. HUR MAN ÖVER.KLAGAR., se bilaga 2 (Dv 3109/lc) I VÄSTERBOTTENS LÄN L_ff / Thomasn'� , tt'Ly1�- 1 . lnt 2008 -09- 2 6 Må/nr Rotel STORUMANS KOMMUN LANSRÄTTEN, Tekniska avdelningen 2008-08-05 Å-PRISLISTA FÖR VINTERVÄGUNDERHÅLL Aktbll Undertecknad erbjuder sig att enligt PM för anbudsgivare 2008-06-15 samt komplettering daterad 2008- 08-05 på entreprenad utföra vintervägunderhåll för Storumans kommuns räkning mot nedan angiven ersättning. Delentreprenad nr: Plogning med för- och sidoplog, alt 1 Plogning med för- och sidoplog, alt 2 Plogning Järnvägsgatan Plogning enstaka vägar Borttransport av snö Snöröjning med traktor Sandning Sandningssand Övriga transporter och last- ningsuppdrag Sandupptag fordon typ fordon typ fordon typ fordon typ fordon typ traktor typ traktor typ traktor typ traktortyp grupp grupp grupp grupp grupp grupp grupp grupp grupp kr/tur kr/tur kr/tur kr/tim kr/tim kr/tur kr/tim kr/ton kr/tim kr/tim Isrivning fordon typ grupp kr/tim _____ ---- Lagstadgad mervärdesskatt tillkommer. Uppdraget kommer att utföras av ----------- den --- åkare/traktorägare / 2008 --- Anbudsgivare VÅSTERSOTTENS .L:�N 'BILAGA 2