FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2014-03-04 Mål nr 8844-13 Sida 1 (7) Enhet 2 Meddelad i Linköping SÖKANDE Ide-Mode AB, 556476-5617 Korsgatan 33 447 35 Vårgårda MOTPARTER 1. Högsby kommun Kyrkogatan 8 579 80 Högsby 2. Mönsterås kommun Box54 383 22 Mönsterås 3. Västerviks lfommun 593 80 Västervik Ombud för 1 och 2: Västerviks kommun SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007: l 091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET 2014 -03"'.' D 4 t;:;� Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 154505 Postadress Box 406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: ····: I ; FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Högsby, Mönsterås och Västerviks kommuner (kommunerna) genomför en upphandling benämnd Stationsk.läder Räddningstjänsten, referensnr 6587. Vid upphandlingen tillämpas förenklat förfarande och tilldelning av kon­ trakt sker till det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet enligt kriterierna pris och kvalitet. Av tilldelningsbeslut den 19 december 2013 framgår att avtal ska tecknas med Kwintet Sverige AB (Kwintet). Ide-Mode AB (Ide-Mode) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att rättelse sker på så sätt att Kwintet utesluts ur upphandlingen. Kommunerna motsätter sig bifall till ansökan. VAD PARTERNA ANFÖRT Ide-Mode Produktbladen från Kwintet har studerats utifrån kraven i förfrågningsun­ derlagets avsnitt 4.2.10 och ingen av de tröjor som skulle kunna vara aktu­ ella (nr 104262 och 104267) har vare sig bröst- eller pennficka. När kom­ munerna tar kontakt med Kwintet och påtalar detta ges Kwintet möjlighet att anpassa ett svar utifrån sin produktbesk.rivning. Detta agerande måste anses stå i strid med likabehandlingsprincipen. Av bilder på Kwintets anbudsprover framkommer med tydlighet att det i efterhand har sytts några stygn på plagget för att åstadkomma en penn­ ficka. Bilderna visar också mycket tydligt att det i princip inte finns något utrymme kvar av bröstfickan när en stor del av fickan har använts för att försöka åstadkomma en pennficka. Den kvarvarande fickan kan ge plats för ett par fingrar. Det framgår också att plagget är begagnat då kläpparna på dragkedjan är hårt slitna. Att påstå att några tvättar skulle ge en så sliten 2 8844-13 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8844-13 I LINKÖPING kedja är direkt felaktigt. Det tog därtill fyra till fem timmar från det att bil­ derna begärdes ut till dess att de kom bolaget till del. Förfrågan borde ha getts högsta prioritet. Det är mot denna bakgrund naturligt att man börjar fundera över vad som hänt under de timmar som gått sedan begäran inkom. I en upphandling genomförd i juni 2013 av upphandlingsenheten i Halm­ stad kommun uteslöts Kwintet på grund av att de inte ansågs uppfylla kra­ vet på bröst- och pennficka. I den nu aktuella upphandlingen offererade Kwintet samma artikel. Det är således uppenbart att Kwintet inte uppfyller kraven i avsnitt 4.2.10 och i enlighet med likabehandlingsprincipen är det av vikt att den upphandlande myndigheten inte efterger eller bortser från de skall-krav som ställts upp i fötfrågningsunderlaget. Kommunernas age­ rande innebär att Ide-Mode kommer lida skada. TiII stöd för sin talan har Ide-Mode gett in bilder på det egna och Kwintets anbudsprov samt de produktblad Kwintet gav in vid Halmst�d kommuns upphandling och vid aktuell upphandling. Kommunerna Utvärderingen har genomförts av en referensgrupp bestående av represen­ tanter från räddningstjänsten i Västervik och Mönsterås samt ansvarig upphandlare. Bedömningen huruvida anbudsgivama uppfyllde ställda skall-krav gjordes utifrån medskickade anbudsprover. Referensgruppen anser att antagen leverantörs offererade produkt på position 4.2.10 uppfyll­ ler samtliga ställda krav, inklusive bröst- och pennficka. Referensgruppen har ingen anledning att ifrågasätta hur kravet uppfyllts. Ingen form av ma­ nipulation av varuprover har skett. Pennfickan fanns på det inskickade an­ budsprovet. Det ställdes inte något krav på att anbudsproverna skulle vara nya. Att Ide-Mode uppfattar provet som begagnat kan ha att göra med att det har tvättats ett flertal gånger som en del i utvärderingen. Att det tog FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING fyra till fem timmar innan Ide-Mode fick bilderna kan inte anses som en orimlig svarstid för en myndighet att lämna ut handlingar. Det var efter tilldelning och påpekande från Ide-Mode som det framkom att bilden i Kwintets produktblad är missvisande. Ansvarig upphandlare kontaktade därför Kwintet för att upplysa om detta. Kwintet förklarade att de har flera varianter av vinjetröjan, både med och utan bröst- och penn­ ficka, och detta svar förmedlades till Ide-Mode, Vid upphandlingar händer det att antaget anbud blir ifrågasatt av de leverantörer som inte har antagits. Att då, efter tilldelning, kontakta antagen leverantör med konkreta frågor kan inte anses strida mot LOU. Att Kwintet uteslöts från Halmstad kommuns upphandling är irrelevant för kommunernas upphandling. Av det produktblad Kwintet gav in vid kom­ munernas upphandling framgår det att det finns bröst- och pennficka. I produktbladet bifogat till Halmstad kommuns upphandling framgick: det inte i produktbladet att det fanns en pennficka. · Kwintet uppfyller ställda skall-krav. Att bilden på produktbladet är missvi­ sande är av ringa betydelse då infonnationen i texten är korrekt och då medskickade anbudsprover visar att kravet på pennficka är uppfyllt. Samt­ liga anbudsgivare har behandlats på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Upphandlingen har genomförts på ett öppet och förutsägbart sätt. Principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet har iakttagits. Upphandlingen bryter inte mot någon av de grundläggande principerna i LOU eller någon annan bestämmelse däri och Ide-Mode kan därmed inte anses ha lidit någon skada. Till styrk.ande av att fickan på Kwintets varuprov är tillräckligt bred och djup har kommunerna gett in en bild på bröst- och pennfickan med en penna och en mobiltelefon i. 4 8844-13 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8844-13 I LINKÖPING SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndighet ska behandla le­ verantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Det framgår vidare att principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet ska iakttas vid upphandlingar. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i l kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den fär avslutas först sedan rättelse har gjorts. Fö,:frågningsunderlaget i relevanta delar 4.2.6 Obligatoriska krav Nedanstående krav är obligatoriska och minimikrav. Anbudsgivare ska acceptera dessa krav. 4.2.10 Stationsvinjetröja - bröstficka - pennficka - vinjemodell med lång ärm lång dragkedja Färg: marinblå Material: funktionsmaterial/merinoull FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Förvaltningsrättens bedömning I må] om ingripande enligt LOU gäller som huvudprinciper att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och att domstolens prövning är be­ gränsad till de grunder som parten har åberopat Gfr RÅ 2009 ref 69). Ide-Mode har riktat kritik mot kommunernas hantering av dess begäran om att få ut bi1der på Kwintets anbudsprov. Förvaltningsrätten kan inlednings­ vis konstatera att rätten inte är tillsynsmyndighet for kommunernas arbete och kritiken föranleder därför ingen vidare åtgärd. Ide-Mode har gjort gällande att Kwintet inte kan anses uppfylla skall­ kraven i förfrågningsunderlagets avsnitt 4.2.10 och att kommunerna där­ med har brutit mot likabehandlingsprincipen genom att anta Kwintets an­ bud. Enligt förvaltningsrättens mening är den upphandlande myndigheten bäst lämpad att utvärdera anbuden utifrån de krav som har ställts i förfråg­ ningsunderlaget. Förvaltningsrätten träder därför inte in i kommunernas utvärderande roll utan prövningen är begränsad till om Kwintets anbud uppfyller skall-kraven avseende bröst- och pennficka. I denna fråga gör förvaltningsrätten följande bedömning. Kwintet har med sitt anbud gett in anbudsprover, bl.a. avseende den i målet aktuella tröjan. Både kommunerna och Ide-Mode har gett in bilder på denna tröja, av vilka framgår att den har bröst- och pennficka. Ide-Mode menar att tröjan, efter att tilldelningsbeslutet fattades, har försetts med en pennficka. Förvaltningsrätten finner dock, med beaktande av vad Ide-Mode har lagt fram i målet, att det inte hat· gjorts sannolikt att den situationen är för handen. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att Kwintet upp­ fyller skall-kraven avseende bröst- och pennficka och därmed saknas skäl för ingripande enligt LOU i denna del. Den omständigheten att tröjan på 6 8844-13 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8844-13 I LINKÖPING bilden i Kwintets produktblad inte har bröst- och pennficka inverkar inte på denna bedömning. Ide-Mode har även gjort gällande att kommunerna har brutit mot likabe­ handlingsprincipen genom att informera Kwintet om att bilden i produkt­ bladet inte visar en tröja med bröst- och pennficka. Av utredningen i målet framgår att kommunerna har upplyst Kwintet om att bilden inte visar bröst­ och pennficka efter att tilldelningsbeslutet fattades och Kwintet har däref­ ter lämnat ett förtydligande. Mot denna bakgrund, och med beaktande av att skall-kraven var uppfyllda redan innan kontakten togs, finner förvalt­ ningsrätten att kommunernas agerande inte har haft någon inverkan på upphandlingen. Skäl för ingripande enligt LOU finns därmed inte heller på denna grund. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att Ide-Mode inte har gjort sannolikt att kommunerna har brutit mot någon av de grundläggande prin­ ciperna i l kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU .salmas dänned och Ide-Modes an­ sökan ska därför avslås. HURMANÖVERKLAGAR,sebilagaI (DV3109/10-LOU). Föredragande har varit Elin Tollin. •I Den som vill överklaga förvaltn.ingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Sktivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha komtnit in till förvaltn.ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller p å lördag, söndag eller helgdag, tnidsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har komtnit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövn.ingstillstånd inte meddelas står föi-valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, c­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer an�s. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av föi-valtningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltn.ingsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interiinistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 0"' <'1 � . SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstot.se ··1 I·+