FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Avdelning 31 SÖKANDE DOM 2015-12-01 Meddelad i Stockholm Sida 1 (11) KONKURRENSVERKET Motionskompaniet i Västerås AB, 556559-5336 Regattaga.tan 24 A · - 723 48 Västerås Ombud: Mikael Rendahl Upphandlingsjuristen i Sverige AB Box 1241 131 28 Nacka strand MOTPART Polismyndigheten Box 12256 102 26 Stockholm {_., (J. Onr 1 KSnr SAKEN Offentlig upphandling Mål nr 20825-15 Avd ,,-('<'. 0"lr!f' -- ••-· 0 1 Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 657686 Postadress Besöksadress Telefon 115 76 Stocltholm E-post: Tegeluddsvägen t 08-56168000 Telefax 08-561 680 01 -forv·attningsratte11tstockliolm@dorn,se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20825-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Polismyndigheten genomför upphandlingen ''Ny träningsutrustning till Poli­ s�n" (dnr 939-Al00;816/2013). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt ·lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut datetat den 8 juni 2015 framgåt att Pollsmyndigheten av­ ser att sluta ramavtal med Motion & Fitness i Sverige AB (M&F). Motio.uskompaniet i Västerås AB (Bolaget) ansökte den 17 juni 2015 om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten i Stockholm avslog ansökan om överprövning i dom den 25 augusti 2015 med hänvisning till att Bolaget inte gjort sannolikt att det har lidit eller kan komma att lida skada. Kammarrätten i Stockholm har i dom den 25 september 2015 upphävt för­ valtningsrättens dom och återförvisat målet till förvaltningsrätten för f01tsatt handläggning. Kammanätten har i domen uttalat 61.a. följande.. Mot bakgrund av att endast två leverantöret kvalificerat sig i upphandlingen har bolaget, genom vad det anfört i förvaltningsrätten, gjo1t sannolikt att det lidit skada. Förvaltningsrätten borde därför inte ha avslagit ansökan på denna grund, utan borde ha prövat de invändningar som bolaget fört fram i målet. Kammarrätten bör dock inte pröva bolagets invändningar som första instans. Därför ska målet visas åter till förvaltningsrätten för fortsatt hand­ läggning. Bolaget yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse lrn,r skett på sa sätt att anbudet från M&F vid en ny ut� värdering förkastas, Till stöd för sin talan anför Bolaget bl.a. följande. FÖRVAL'l'NINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida3 20825-15 Produktbeskrivningar och bilder Enligt punkt 5,1.2 i anbudsförfi:ågan ska anbudsgivaren styrka att kraven för respektive produkt uppfylls genom att anbudet ska innehålla bl.a. produkt­ bild på den offererade produkten samt produktbeskrivning som innehåller funktions- och teknisk specifikation. M&F har på ett flertal positioner i s itt anbud offererat produkter där produktbeskrivning och prnduktbild inte avser samma ptodukt. De offerenide prodqkterna uppges vara t illverkade av M&F men är i själva verket tillverkade av andra producenter. M&F har i och med detta inko1:nmit med oriktiga uppgifter j sitt anbud. För att uppfylla kravet måste produktbeskrivning och produktbild ,överensstätnma. M&F har där­ med inte uppfyllt kraven i punkt 5. 1.2. Kraven på produkterna avseende kvalitet Enligt punkt 5.1.2 i anbudsförfrågan ska anbudsgivaren styrka att produk- tema uppfyller samma kvalitetskrav som ställs på kommersiella träningsan­ läggningar som Friskis & Svettis och SATS. Beträffande produkterna Mot­ ionscykel B Abilica, Spinningcykel ProSpin XP och Crosstrainer B Abilica framgår inte av M&F:s anbud att produkterna uppfyller kvalitetskraven. Exempelvis anges i produktbeskrivningen för Motionscykel B Abilica UB X endast "Vår kraftigaste och mest robusta'1, vilket inte visat att havet på kommersiellt bruk äruppfyllt. De formuleringar som Polismyndigheten hänvisar till återfinns imdel' andra produktbeslaivningar än de ovan nämnda. Av utdrag från Abilicas webbutik och magasin framgår vidare att prnduk- tema är avsedda för hemmabruk och företagsmarknaden. Med detta avses inte användning för kommersiellt bruk. I magasinet anges bl.a. "Abilicapro­ dukterna ät· i första hand anpassade för hemmabruk. "Flera av produkteina är anpassade för tuffare användning, Dessa produkter passar därför speciellt FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida4 20825-15 bra för företagsmarknaden''. I webbutiken anges bL&, "Speciellt utvecklad för företagsmarlmaden och för dig som vill ha det bästa". Beträffande Motionscykel B Abilica UB X, Spihningoykel ProSpin XP och Crosstrainer B Abilica framgår av utdrag från Abilicas, M&F:s, XXL:s och Sporttemas hemsidor att dessa produkter är avsedda för företagsmarknaden. Ovanstående innebär att krnvet på att produldema uppfyller samma kvali­ tetskrav som ställs på stora träningsanläggningar som Friskis & Svettis och SATS inte är uppfyllt. För det fall det skulle ha varit tillåtet att offerera utrustning som är anpassad för den vanliga företagsmarlmaden hade Bolaget kunnat utfmma sitt anbud på ett mer konkurrenskraftigt Sätt genom att offerera billigare produkter. Åven om Polismyndigheten inte haft anledning att ifrågasätta :informationen i anbudet från M&F under anbudsprövningen medför det inte att Polismyn� digheten inte brutit mot de grundläggande principerna :i 1 kap. 9 § LOtJ'. Information som framkommer efter utvärderingen, t.ex. i en ansökan om öve rprövning, ska beaktas och kan föranleda att Polismyndigheten omprö­ var sitt tidigare ställningstagande eller medföta ett ingripande av förvalt­ ningsdomstol. Vad Poli: smyndigheten anför om att det inte funnits anledning att ifrågasätta anbudet från M&F salmar således relevans, Bolaget har till sin ansökan om överprövning bifogat underlag som visar att vissa av M&F:s produkter är anpassade för hemmabruk och företagsmarlmaden samt att de inte har vattenflaskhållare. Det torde falla på sin orimlighet att en anbudsgi­ vare kan ange i anbudet att en produkt har en teknisk specifikation när det framgår av tillverkarens webbutik och magasin att så. inte är fallet. Hur pro­ dukten marknadsförs av anbudsgivaren måste ha stor betydelse vid bedöm­ ning av om produkten uppfyller de tekniskaspeci:fikationema. Det är osan� _ Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20825-1 5 nolikt att en produkt har högre prestanda eller ytterligare funktioner utöver vad en leverantör anger i sin marknadsföring. Kravenpåprodukterna avseendeflaskhållare I förfrågningsunderlaget ställs krav på att motions- och spinnlngcyklar ska ha vattenflaskhållare. M&F:s cyklar saknar vattenflaskhållare. Kravetpå att ange tmderleverantöt M&F hat inte redovisat huruvida underleverantör kommer att användas, vilket är ett ska-krav enligt punkt 4.8 i anbudsförfrågan. Det framgår av or­ dalydelsen i kravet att anbudsgivaren ska redogöra föt om underleverantör kommer att användas oavsett vad svaret blir. Ordalydelsen innebär inte att frågan ska besvaras endast för det fall underleverantör kommer att använ­ das. Vidare följ er av punkt 3 . 7 i anbudsförfrågan att anbudet ska innehålla all infotmation som ktävs föt att utvärdera anbudet. En generell bekräftelse om att anbudsgivaren inte har utelämnat någon information av betydelse för utvärderingenkanintemedföraattfrågorianbudetintebehöverbesvaras. Avvikelsernafrån ska-kraven är inte oväsentliga eller irrelevanta Det kan inte anses oproportionerligt att förkasta ett anbud som inte uppfyller de krav som hänvisats till ovan. Polismyndigheten bestrider Bolagets yrkande och anför bl.a. följ ande. Produktbeskrivningar och bilder Förfrågningsunderlaget innehållel'inte något krav på att produkterna ska benämnas på särskilt sätt. Leverantören är skyldig att leverera den produkt I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20825-15 som offereras. Det är inte tillåtet för leverantören att byta·ut den offererade produkten mot en produkt som inte uppfyller kraven i upphandlingen. Av beviskravet i 5.1.2 i anbudsförfrågan framgår att anbudsgivaren ska komma in med produktbild på offerera�e produkter oc4 :Produktbeskrivning som innehåller funktions- och teknisk specifikation. Vinnande anbudsgivare har kommit in med dessa uppgifter för offererade produkter och uppfyller därför beviskravet. Kravenpåprodukterna avseende kvalitet M&F:s anbuduppfyllerkraveni anbudsförfråganavseendekvalitetunder punkt 5.1.2. Den efterfrågade informationen framgår av produktbilderna och -beskrivningarna i anbudet. Vidare intygas i det vinnande anbudet att den utrustning som offererats håller högsta kvalitet för kommetsiellt bruk samt brukas dagligen ute på den svenska och norska fitnessmarknaden. Vidare framgår att Actic gym med över 100 anläggningar i Sverige brukar vinnande anbudsgivares maskiner. Polismyndigheten f'ar, med hänsyn till likabehand­ lingsprincipen, endast ta hänsyn till de uppgifter som framkommer i an­ budsgivamas anbud samt till de krav på bevis som framgår av förfrågnings­ underlaget i upphandlingen. Av M&F:s anbud :framkommer ingenting som har gett Polismyndigheten anledning att göra bedömningen att de produkter som M&F har offererat inte uppfyller ska-ktaven i upphandlingen. Kravenpåprodukterna avseendeflaskhållare M&F:s anbud. anger att flaskhållare finns. I produktspecifikationema föt motionscykeln och spinningcykeln anges "Flaskhållare finns att sätta på displaystolpen', respektive "Montering av flaskhållare finns''. I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20825-15 I STOCKHOLM Kravetpå att ange underleverantör Kravet under punkten 4.8 innebär att den efterfrågade information ska bifo­ .gas anbudet om anbudsgivaren avser �nvända sig av en underleverantör, EftersomM&Finteangivitnågraunderleverantörer·idetaktuellafältetoch därtillbekräftatattinformationavbetydelseförutvärderingeninteharute­ lämnats anser Polismyndigheten att M&F:s anbud uppfyller ska-laavet un­ der punkten 4.8, Ovii.�entliga och irrelevanta avvikelserfrån obligatoriska krav Avgöranden från bl.a. Förstainstansrätten och Kammarrätten i Stockholm ger stöd för attdet kan anses vara oproportionerligt att föfkasta ett anbud till följd av oväsentliga och irrelevanta avvikelser från obligatoriska krav. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunlck skickas eller lämnas till för­ valtningstätten. · · . överklagandet sk:i: ha kommit in til1 förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klagandenfickdeiavbeslutet,Ombe$lutethar meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor frän den d�g domstolens beslutmeddelades, Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, tnidsornmarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i hmmaträtten fordras att prövnittgstillstånd meddelas, l{ammatrlitten lämnat prövcingstil1- st.ånd otn 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltoingsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är avvikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillst.ånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kamtnartätten varför man anser att pröv­ ningstillst.ånd bör meddelas. www.domstol.se gs dä.t klaganden kan nås föt delgivning. Om dessauppgifterharlämnatstidigareimålet- och ont de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- d1et adressuppgift ändras, ska än.d­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp- . gift om förvaltningstättens natnn. målnu m ­ mer samt dagen för beslutet, 3, deskälsomklagandenangertillstödfören begäran otn prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltnin rättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis sorn klaganden vill åberopa och vad han/hon vill s tyrka med varje särskilt bevis, Adressen till förvaltnin rätten framgår av do­ men/beslutet. gs