FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2015-11-12 Mål nr 21798-15 Sida 1 (6) KONKURRENSVERKE ... : Avdelning 30 SÖKANDE Meddelad i Stockholm ,,1r-11- 1 3 •..'J J Avd 1 " Shortcut Media Film AB, 556979-5056 Ombud: Advokat Jonas Forzelius och advokat Jenny Rudvall Dnr Time Advokatbyrå KB Box590 114 11 Stockholm· MOTPART Skolverket Ombud: Advokat Johan Stem Ramberg Advokater AB Box 7531 103 93 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE . KSnr Aktbit '.r.,-t�......... . ' Förvaltningsrätten bifaller Shortcut Media Filni AB :s ansökan och förordnar · att den förnyade konkurrensutsättningen ska göras om. Dok.Id669180 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 I' FÖRVALTNING�RÄTTEN I STOCKHOLM YRKANDENM.M. Sida2 DOM 21798-15 Skolverket genomför en s.k. förnyad konkurrensutsättning inom ram.avtal för filmproduktion (Avropsför:frågan-filmproduktion för Läslyftet, 2015:240). Av tilldelningsbeslut den 30 september 2015 framgår att Skolverket avser att teckna avtal med annan anbudsgivare än Shortcut Media Film AB (härefter Shortcut). Shortcut yrkar att förvaltningsrätten förordnar att Skolverkets förnyade konkurrensutsättning ska göras om på den grunden att Skolverkets avropsförfrågan och utvärdering av anbuden har brustit i förutsebarhet och transparens. Skolverket anser att ansökan ska avslås och bestrider att avropsför:frågan eller utvärderingen skulle ha brustit i förntsebarhet ochtransparens. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Principer för offentlig upphandling Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av dessa principer eller mot någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller .kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Detta framgår av 16 kap. 6 § LOU. Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 21798-15 I STOCKHOLM Förvaltningsrättens bedömning Av avropsför:frågan framgår att Skolverket avser att anta det ekonomlsk:t mest fördelaktiga anbudet. Vidare framgår bl.a. följande: "Utvärdering av anbud kommer att göras enligt följande kriterier och viktning: 1. Pris 30 % 2. Genomförande av uppdraget 70 % Bedömning kommer att göras utifrån leverantörens beskrivning av hur uppdraget kommer att läggas upp och genomföras utifrån angivna förutsättningar, där leverantörens kreativitet och pedagogiska kompetens framgår." Anbuden gavs mellan 1-5 poäng för vardera kriterierna "Pris" respektive "Genomförande av uppdraget", där 5 motsvarar Mycket bra/mycket väl, 4 Bra/väl, 3 Godkänt, 2 Svagt/mindre väl samt 1 Mycket svagt/ej väl. Max­ poäng för de båda kriterierna var således 10 poäng före viktning och den anbudsgivare som erhöll högst poäng efter viktning skulle antas som leverantör. Shortcut anför bl.a. följande. Det g� inte att utläsa ur avropsförfrågan vad Skoiverket vid utvärderingen kommer att tillmäta betydelse och vad som kan ge de olika poängen för kriteriet "Genomförande av uppdraget''. Det som i förfrågan anges om att bedömning kommer att göras utifrån leve­ rantörens beskrivning av hur uppdraget kommer att läggas upp och genom­ föras utifrån angivna förutsättningar med bedömning av leverantörens kreativitet och pedagogiska kompetens är inte tillräckligt tydligt. Skolverket har därmed enligt Shortcuts mening skaffat sig en fri och obundel_l pröv­ ningsrätt av anbudsgivamas offerter oc' h sedan också genomfört en helt fri och obunden prövning av anbuden. I' I•I'II• --- :••• FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21798-15 I STOCKHOLM Skolverket anför bl.a. följande. Avropsförfrågan är föredömligt kortfattad och omfattar sammanlagt sju sidor varav tre sidor beskriver uppdraget, två sidor innehåller ska-krav på leverantören och resterande två sidor innehåller administrativa krav samt utvärderingsmodell. Anbudsgivaren har att ta ställning till ett begränsat antal förutsättningar och uppgifter i avropsför­ frågan. Till anbudet skulle bifogas en beskrivning av uppdragets genom­ förande,. De förutsättningar som anbudsgivarna hade att ta stälJning till framgår på sidorna 1-3 i avropsförfrågan. Informationen framgår bl.a. under rubrikerna "Syftet �ed·fi.Imema", "Målgrupper", "Beskrivning av upp­ draget","Orter/platser"samt"Tidplan". Skolverketharbedömt utvärderingskriteriet "Genomförande av uppdraget" utifrån anbudsgivarens · förslag på upplägg och kreativ förmåga och pedagogisk kompetens utifrån angivna förutsättningar. Den handling som Skolverket upprättat avseende utvärderingen av inkomna av.ropssvar visar att utvärderingen har utförts utifrån hur väl anbudsgivarna förstått o�h beskrivit utförandet av uppdraget. Förvaltningsrätten konstaterar att det av kraven på likabehandling, förutse­ barhet och öppenhet (transparens) som gäller för offentlig upphandling följer att ett förfrågningsunderlag eller en avropsför:frågan ska vara så klart och tydligt utformad att en leverantör på grundval av denna kan avgöra vad den upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen samt att en utvärderingsmodell ska vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs. att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt antas. De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsm.odeller som inte är optimalt ut(ormade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när (se RÅ 2002 ref. 50). Förvaltningsrätten finner att den beskrivning av uppdraget som återfinns på sidorna 1-3 i avropsförfrågan innehåller viss information om saker som Sida4 ..I• I' •I Sida 5 FÖRVALTNI NGSRÄTTEN DOM 21798-15 önskas av leverantören och de åtaganden som uppdraget kommer att innebära för denne. Det rör sig dock enligt förvaltningsrättens bedömning i huvudsak: om s.k. ska-krav, dvs. sådant som en anbudsgivare måste uppfylla eller acceptera för att överhuvudtaget kunna komma i fråga som leverantör. Ett sådant krav är antingen uppfyllt eller så är det inte uppfyllt. Det går därmed inte att tilldela en anbudsgivare poäng på en skala utifrån hur väl anbudet bedöms uppfylla sådana krav. Det är vidare enligt förvaltnings­ rättens mening oklart hur Skolverket avser att utläsa god kreativ förmåga ••I • och god pedagogisk kompetens ur en anbudsgivares egen beskrivning av uppdragets genomförande. Förvaltningsrätten konstaterar att en bedömning av en leverantörs kreativa förmåga och pedagogiska kompetens ound­ vikligen kommer att innefatta ett visst mått av subjektivitet. Det måste dock enligt förvaltningsrättens mening krävas av upphandlande myndighet att denna med högre grad av tydlighet än vad som här har varit fallet anger vad som kommer att tillmätas betydelse vid poängsättningen, genom angivande av exempelvis faktorer som myndigheten anser visar på god kreativ förmåga och god pedagogisk kompetens. Förvaltningsrätten finner således att avropsförfrågan inte har varit så klart och tydligt utformad att en leverantör på grundval av denna har kunnat avgöra vad Skolverket tillmäter betydelse vid upphandlingen. Skolverket får därmed anses ha brutit mot principen om öppenhet (transparens) som gäller för offentlig upphandling. Shortcut får anses ha lidit skada till följd av bristen. Det finns därmed grund för förvaltningsrätten att förordna om in­ gripande med stöd av LOU. Förvaltningsrätten förordnar därför att den fömyade konkurrensutsättningen ska göras om. I STOCKHOLM I' Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21798-15 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). SaraÅström Förvaltningsrättsfiskal Elisabeth Kornfeldt har föredragit målet. �Il�;,-;,,_ ,�Jl}; HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. överklagandet ska ha kommit .in till förvalt­ ningsrätten ifiom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet hru: meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när b.eslutet kotntner att meddelas, ska dock överklagande_t ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagenför överklagandetinfaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrättenlämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvwlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, e l ­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnumtner, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i mfilet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges, Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål arunälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut soin överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaochvad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mfil om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandlinginom områdenav:atten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se ,♦-/..�.· , ·-.·· ·-�,.,•... �·<' .. · . "-_ _ . ,., � � � { · <.