Dok.Id 59 069 4 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-73270 00 031-7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM 2019-02-04 Meddelad i Göteborg Sida l (6) KONKURRENSVERKEl 20E -02· 0 4 Avd Dnr KSnr. Aktbil Uddevalla Teknikcenter AB, 556562-062 l Dyrstensvägen l 451 75 Uddevalla Ombud: Advokaten Jimmy Carnelind och biträdande juristen Erik Jansson MAQS Advokatbyrå Göteborg AB Box 11918 404 39 Göteborg MOTPART Västra Götalandsregionen Regionens Hus 462 80 Vänersborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU Mål nr 7657-18 SÖKANDE FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2019-02-04 BAKGRUND Västra Götalandsregionen (VGR) genomför en upphandling av ramavtal för skrivare, MFP och förbrukningsartiklar, dnr RS 2018-02071, som omfattar två delområden: delområde 1 Skrivare och MFP samt delområde 2 För­ brukningsartiklar. Av tilldelningsbeslut den 19 juni 2018 framgår att andra leverantörer än Uddevalla Teknikcenter AB (bolaget) vunnit upphandlingen avseende delområde 2. Bolagets anbud har inte utvärderats, eftersom deras anbud inte uppfyller kravet i 2.1. 3.1. Officiella prislistor då deras offererade varor inte finns med i den gällande officiella prislistan/de prislistor som lämnats med anbudet. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning avseende delområde 2 och yrkar första hand att upphandlingen ska rättas och i andra hand att den göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Bolaget anbud uppfyller samtliga krav i upphandlingen. Bolagets tolkning av kraven ryms med marginal inom ordalydelsen av relevanta krav och anvisningar och bolaget har i enlighet med praxis ingen skyldighet att i strid med anvisningarna nagelfara och tolka upphandlingsdokumenten för att säkerställa att anvisningarna varit korrekta. VGR har inte heller tolknings­ företräde i frågan. EU-domstolen har i flera avgöranden slagit fast att principen om öppenhet innebär att alla villkor och bestämmelser avseende förfarandet för kontrakts­ tilldelning ska uttryckas klart, precist och otvetydigt i meddelandet om upphandling eller i förfrågningsunderlaget för att det ska vara möjligt för Sida 2 7657-18 Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7657-18 I GÖTEBORG 2019-02-04 alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare att förstå den exakta räckvidden av dessa och tolka dem på samma sätt. Av punkten 8, Anvisningar, i anbudsinbjudan följer att för delområde 1 ska prislistor bifogas anbudet. De prislistor som ska bifogas är enligt denna föreskrift en gällande officiell prislista. Priser och rabattsatser ska lämnas enligt bifogad svarsbilaga. För delområde 2 gäller emellertid följande: Produkterprissätts genom att nettopriser angespå specificeradeprodukter som framgår av denna förfrågan och Bilaga 03 Förbrukning. Rabattsats för övrigt sortiment inomproduktområdet ska anges i svarsbilaga. I bilaga 3, Förbrukning är produkter förtryckta och bolaget har fyllt i priser och rabattsatser. Ingenstans i denna bilaga anges att prislistor ska bifogas. För övrigt sortiment har bolaget sammanställt en lista av produkter som är hämtade från bolagets webbshop, vilket kvalificerar som officiell prislista. Bolaget förstår i efterhand att VGR med punkt 2.1.3.1 i kravspecifikationen avsett att bruttoprislistor även skulle inges för de produkter som ska netto­ prissättas för delområde 2. Bolaget har emellertid inte tolkat upphandlings­ dokumenten på det viset. Av praxis följer att det är den upphandlande myndigheten som ska bära risken för eventuella otydligheter i förfrågningsunderlag. Otydligheterna i upphandlingsdokumenten är i detta fall sådana att de kan tolkas på olika sätt varför VGR ska bära risken för att anbudsgivarna har kunnat tolka de på annat sätt än VGR. På grund av otydligheterna har bolaget inte bifogat sådan officiell prislista som VGR menar skulle ha bifogats anbudet. Bolaget, som lämnat lägst pris för delområde 2, har uteslutits från utvärdering på denna grund och har därför lidit skada. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2019-02-04 Sida 4 7657-18 VGR yrkar att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. VGR har inte agerat i strid med de grundläggande principerna i LOU eller någon annan bestämmelse i samma lag. Det framgår tydligt av förfrågningsunderlaget att anbudsgivare ska ge in en officiell bruttoprislista där offererade varor ingår. Detta har förtydligats i "Frågor & svar" under anbudstiden och där VGR har anfört att en prislista i en webbshop inte är detsamma som en officiell prislista. Eftersom bolaget som en normalt omsorgsfull anbudsgivare har erfarenhet av upphandlingsförfarandet, kan inte kravställningen avseende att ge in en officiell bruttoprislista tolkas som otydligt. Kravet är sålunda inte otydligt på sådant sätt att det kan anses stå i strid med de grundläggande principerna. - Bolaget anför att de inte har haft skäl att bifoga en bruttoprislista för delområde 2. Detta stämmer emellertid inte då bolaget faktiskt har bifogat en bruttoprislista för detta delområde. Bolaget anför även att deras bifogade prislista är en sammanställning av de produkter och priser som fanns och gällde i bolagets webbutik vid tidpunkten för anbuds­ givningen och menar att denna uppfyller kravet på att bifoga en officiell bruttoprislista för övrigt sortiment. Den bruttoprislista som bolaget har gett in uppfyller emellertid inte ställda krav då denna inte innehåller de varor som offererats i anbudet. Då bolaget inte har uppfyllt kravet, har det inte varit möjligt för VGR att kvalificera bolagets anbud. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i målet är om det finns sådana brister i den aktuella upphandlingen att det finns skäl för ingripande med stöd av bestämmelserna i LOU. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna för upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU. Ett anbud som inte uppfyller alla obligatoriska krav ska förkastas Ufr HFD 2016 ref. 37 I och Il). Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7657-18 I GÖTEBORG 2019-02-04 Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfött att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och unionsrätten inte träds för när (RÅ 2002 ref. 50). Förvaltningsrättens bedömning För att konkurrens ska kunna ske på lika villkor krävs ett klatt och tydligt förfrågningsunderlag. Av förfrågningsunderlaget ska det klart framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte uppfyller dessa krav får inte antas Ufr EU-domstolens dom C-27/15, RÅ 2002 ref. 50 och HFD 2016 ref. 3 7 I I- l ) . I punkten 2.1.3.1 i kravspecifikationen anges bl.a. att anbudsgivare ska ge in en eller flera officiella bruttoprislistor där offererade varor ingår. Under anbudstiden har i "Frågor och svar" förtydligats att en prislista i en webb­ shop inte betraktas som en officiell bruttoprislista. Kravet begränsar sig inte uttryckligen till att avse endast ett delområde utan får anses omfatta upphandlingens båda delområden. Även om kravet på att ge in bruttopris- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2019-02-04 listor hade kunnat få en mer tydlig utformning i upphandlingsdokumenten i övrigt, kan denna brist inte anses vara av sådan art eller omfattning att kravet på transparens har åsidosatts. Kravet får därför anses vara tillräckligt klart och tydligt utformat för att en rimligt informerad och normalt omsorgs­ full anbudsgivare ska kunna förstå vad som efterfrågas, dvs. att en eller flera officiella bruttoprislistor där offererade varor ingår ska bifogas anbudet för respektive delområde. Det är också på detta sätt som övriga anbudsgivare har förstått kravet. Även bolaget gav in en bruttoprislista, men den omfattade inte alla offererade varor. Anbudet har därför rätteligen förkastats. Sammanfattningsvis har bolaget inte förmått visa att VGR har genomfört upphandlingen i strid med LOU eller unionsrätten i övrigt. Skäl för ingripande med stöd av LOU saknas därför och ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (FR-05) Karin Hartmann Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Michael Koch. Sida 6 7657-18 I" t!l?t SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. 1. 2. 3. 4. 5. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. ---·------------------------------ För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. - - - - ------------------------------------------------------------------------- • • • • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. oC c1 2 ni inte får prövningstillstånd gäller det Om överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Sida 2 av 2 www.domstol.se