FÖRVALTNJNGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2012-02-06 Meddelad i Linköping Mål nr 7895-11 Enhet 2 Sida 1 (12) 2Cf2 -{CZ- 0 7 Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU AVL MTC Mot01testcenter AB, 556548-1867 Box 223 136 23 Haninge MOTPART Transportstyrelsen 601 73 Norrköping Dok.Id 72044 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefon SAKEN FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 013-25 10 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 2 7895-11 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Transportstyrelsen genomför en upphandling av hållbarhetsprovning av avgasrening på lätta och tunga fordon med beteckning TSG-2011-777. Upphandlingen avser tjänsten att utföra denna hållbarhetsprovning av av­ gasrening på fordon i bruk och är uppdelad på hållbarhetsprov av avgasre­ ning för lätta fordon benämnt "Uppdrag A-lätta fordon" samt tunga fordon benämnt "Uppdrag B-lätta fordon". Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande. Transportstyrelsen har den 29 november 2011 fattat ett tilldelningsbeslut där TUV NORD Mobilität GmbH & Co KG (TUV) antogs för "Uppdrag A-lätta fordon" och AVL MTC Motortestcenter (Bolaget) antogs för "Uppdrag B-tunga fordon". Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen avseende Uppdrag A-lätta fordon ska göras om på så sätt att TUV:s anbud förkastas. Transportstyrelsen bestrider bifall till bolagets ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Kravspecifikation I punkten 2.1.2 Omständighet som kan innebära uteslutning anges bl.a. följande. Anbudsgivaren ska inneha F-skattebevis eller motsvarande. - Som bevis för att anbudsgivaren har fullgjort sina åligganden avseende socialförsäkringsavgifter och skatt kommer Transportstyrelsen att, för alla svenska anbudsgivare och vid samma tidpunkt, inhämta Blankett SKV 4820 "Begäran om upplysningar vid upphandling" ifylld av Skatteverket. - FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 3 7895-11 Utländska anbudsgivare ska till anbudet bifoga a) motsvarande handling inte äldre än tre (3) månader räknat från sista dag att lämna anbud. I punkten 2.1.3 - Krav på registrering anges bl.a. följande. Anbudsgiva­ ren ska vara ett registrerat bolag och finnas upptaget i aktiebolags- eller handelsregister eller motsvarande register, som förs i det land där anbuds­ givarens verksamhet är etablerad. - Transportstyrelsen kommer, för alla svenska leverantörer, vid samma tidpunkt, inhämta intyg för att kontrollera att ovanstående krav är uppfyllt. - Utländska anbudsgivare ska till anbudet bifoga b) motsvarande bevis, inte vara äldre än tre (3) månader räknat från sista anbudsdagen, enligt ovan som intyg på att denne är registrerad i det motsvarande register som förs i det land anbudsgivarens verksamhet är etablerad. I punkten 2.3.2 - Förteckning av underleverantörer anges bl.a. följande. I det fall anbudsgivaren kommer att utnyttja underleverantörer för uppdra­ gets genomförande ska anbudsgivaren till anbudet bifoga: e) Ifylld bilaga 3 "Underleverantörer" avseende de underleverantörer som kommer att anli­ tas för genomförandet av uppdraget samt en kort beskrivning av vilken del av uppdraget underleverantören kommer att svara för. - Underleverantörer ska uppfylla, i Sverige eller i hemlandet, lagenligt ställda krav avseende sina skatte- och avgiftsskyldigheter. Underleverantörer ska inneha F­ skattebevis eller motsvarande. - Transportstyrelsen kommer att, för alla svenska underleverantörer och vid samma tidpunkt, inhämta Blankett SKV 4820 "Begäran om upplysningar vid upphandling" ifylld av Skatteverket. - För utländska leverantörer ska anbudsgivaren till anbudet bifoga f) motsva­ rande handling inte äldre än tre (3) månader räknat från sista dag att lämna anbud. I punkten 2.3.4 - Kvalitetssystem framgår bl.a. följande. Anbudsgivaren ska för uppdrag A-lätta fordon, vara ackrediterad av nationellt erkänt ac- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7895-11 I LINKÖPING krediteringsorgan för metoderna i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning 715/2007I och Europaparlamentets och rådets direktiv 70/220/EEG enligt senaste ändringsförfattning. Det nationellt erkända ac­ krediteringsorganet förutsätts ackreditera laboratorier i enlighet med de grundläggande kraven i ISO/IEC 17025 (2005). - Anbudsgivaren ska till anbudet bifoga h) giltigt intyg om ackreditering utfärdat av erkänt ackredi­ teringsorgan, (i Sverige utfärdar SWEDAC giltigt intyg). Enligt punkten 2.3.5 - Kvalitetssäkring av underleverantörer anges bl.a. följande. Anbudsgivaren ska kontrollera att eventuella underleverantörer utför tjänster i enligt med de krav som anges under avsnitt 2.3.4 och kvali­ tetssäkra nya underleverantörer. - Anbudsgivaren ska till anbudet bifoga i) en beskrivning av hur kontrollen av underleverantörer sker samt hur kvali­ tetssäkring av underleverantörer sker. Parternas argumentation Bolaget anför i huvudsak fö�jande. TUV borde inte ha gått vidare till anbudsutvärdering eftersom dess anbud inte uppfyller de av Transportstyrelsen uppställda kraven i förfrågningsun­ derlaget. Krav på underleverantörer avseende skatte- och avgiftsskyldighet Enligt Kravspecifikation- svarsformulär, punkten 2.3.2 ska underleveran­ törer uppfylla i hemlandet uppställda krav avseende skatte- och avgifts­ skyldighet. Vad avser svenska underleverantörer, ska transportstyrelsen själv inhämta uppgifter genom blankett SKV 4820. Utländska leverantörer ska dock enligt kravspecifikation till anbudet bifoga "f) motsvarande hand­ ling inte äldre än tre månader räknat från sista dag att lämna anbud". TUV FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 5 7895-11 har inte bifogat en sådan handling utan ett intyg från Finanzamt Hannover•· Nord, "Steuerliche Bescheinigung zur Beteiligung an öffentlichen Aufträ­ gen" från den 9 augusti 2010, d.v.s. ett intyg äldre än tre månader räknat från sista dag att lämna anbud. TUV:s anbud har därmed inte innehållit samtliga i kravspecifikationen begärda obligatoriska uppgifter. Krav på kvalitetssäkring och teknisk och yrkesmässig kapacitet Anbudsgivaren för uppdrag A-lätta fordon ska enligt punkten 2.3.4. i krav­ specifikationen dels arbeta efter ett kvalitetssystem i enlighet med ISO/IEC 17025 (2005) eller motsvarande, samt även vara ackrediterade av nationellt erkänt ackrediteringsorgan. Anbudsgivaren ska vidare enligt punkt 2.3.5. i ovan nämnda specifikation kontrollera att eventuella underleverantörer utför �jänster i enlighet med de krav som anges under punkten 2.3.4. - Det­ ta krav innebär att även en underleverantör ska arbeta enligt nämnda kvali­ tetssystem och vara ackrediterad. Underleverantören till TUV, Ecotraffic ERD3 (Ecotraffic), är inte ackrediterad, vare sig för de i kravspecifikatio-• nen angivna provmetoderna, eller överhuvudtaget. - Vid Vägverkets tidi­ gare upphandling av hållbarhetskontroller (Vägverket SA 80 A 2008:58938), fanns ett krav på att anbudsgivaren skulle vara ackrediterad. Kravet på underleverantören formulerades dock såsom "Beställaren tillåter att underleverantörer anlitas för del av uppdrag. Anbudsgivaren svarar för underleverantören såsom för sina egna åtaganden." (UF.6135). Kraven i den i målet aktuella upphandlingen har dock stärkts eftersom det i kravspe­ cifikationen formulerats att underleverantören ska uppfylla samma krav som anbudsgivaren i sig, d.v.s. ha ett kvalitetssystem och vara ackredite­ rad. Rådets direktiv av den 20 mars 1970 (70/220/EEG) om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot luftförorening genom utsläpp från motorfordon i dess ändring 2003/76/EG har införts som en del i typgodkännandesystemet för fordon. Hållbarhetskontrollen syftar till att ge fordonstillverkaren ett incitament för att avgasreningens funktion ska FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 6 7895-11 bibehållas och till att säkerställa att fordonstillverkarens ansvar i detta hän­ seende verkligen övervakas. Uppföljande hållbarhetskontroller av ett for­ dons egenskaper är en form av myndighetsutövning som är reglerad, bl.a. genom ovannämnda direktiv samt Rådets förordning (EG) nr 715/2007 i dess ändring (EG) nr 692/2008. Av direktivet respektive förordningen framgår den metodik och hantering som krävs för att kontrollera fordons hållbarhet. För att bli tilldelad s.k. tekniska tjänster krävs att man är ackre­ diterad av behörig myndighet i Sverige, SWEDAC-detta för att säkerstäl­ la att tillräcklig kompetens föreligger och upprätthålls. Eftersom Ecotraffic inte är ackrediterade, har de därmed inte formell behörighet att vara under­ leverantör till TUV. Trovärdigheten för provade fordon kommer att ifråga­ sättas av fordonstillverkare likväl som andra inblandade parter. Vidare hål­ ler TUV i nuläget på att färdigställa sin klimatprovcell som är planerad att invigas den 15 december 2011. Enligt ett flertal oberoende uppgifter kom­ mer inte provcellen kunna tas i drift förrän tidigast i slutet av januari 2012. Detta innebär att provcellen inte finns driftfärdig med leveranskapacitet då anbudet undertecknas och enligt den i anbudet beräknade tidpunkten för leverans start, d.v.s. den 1 januari 2012. Transportstyrelsen anför bl.a. följande. Den aktuella upphandlingen har skötts i enligt med LOU och de EU­ rättsliga principerna. Bolaget har varken påvisat någon faktiskt eller legal grund för sin ansökan och har därmed inte lidit eller kunnat lida någon skada. Ecotraffic är ett svenskt företag och TUV är därmed inte skyldig att bifoga något intyg avseende skatte- och avgiftsskyldighet. Vad gäller svenska underleverantörer, åligger det transportstyrelsen att inhämta blan­ kett 4820 från Skatteverket. Transportstyrelsen inhämtade denna blankett den 25 november 2011, varav framgår att Ecotraffic uppfyller kravet avse­ ende skatte- och avgiftsskyldighet. Att TUV inte skulle uppfylla kraven då man inte i svarsformuläret för anbud kryssat i rutan för att kravet är upp- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7895-11 I LINKÖPING fyllt, eller att motsvarande handling har bifogats, är felaktigt, då den delen endast avser utländska underleverantörer. Att TUV skulle ha lämnat in ett för gammalt intyg avseende Ecotraffic har ingen betydelse, eftersom det kravet ifråga inte gäller för svenska underleverantörer. - TUV uppfyller kravet på kontroll av underleverantörer. Tillsammans med sitt anbud har TUV (enligt kravspecifikation) bifogat en beskrivning, varav framgår hur kontrollen kommer att utföras för att säkerställa att underleverantören utför tjänster i enlighet med kraven som uppställs i kravspecifikationen, samt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordningar 715/2007 re-­ spektive 70/220/EEG enligt senaste ändringsförfattning. Att kravet på att anbudsgivaren ska kontrollera att eventuella underleverantörer utför tjäns­ ter i enlighet med uppställda krav innebär inte att underleverantören ska vara ackrediterad. Kravet på ackreditering gäller endast anbudsgivaren, vilket också uttryckligen framgår av kravspecifikationen (punkten 2.3.4). Vad gäller underleverantörer, är kravet att tjänstens utförande ska ske i enlighet med EU-rättsliga krav. Vad Vägverket uppställt för krav i tidigare upphandlingar är irrelevant vad avser frågan om TUV uppfyller aktuellt skall-krav. - De faktiskt kraven framgår av förfrågningsunderlaget avsnitt 2.3.1 "Teknisk och yrkesmässig kapacitet" enligt följande. "Anbudsgivaren ska inneha den kapacitet att de under avtalstiden på ett fullgott sätt kan genomföra respektive uppdrag A- lätta fordon och/eller uppdrag B-tunga fordon och tillgodose Transportstyrelsens behov av hållbarhetsprov av av­ gasrening med de förutsättningar och krav som framgår av detta förfråg­ ningsunderlag. Anbudsgivaren ska till anbudet bifoga en beskrivning för respektive uppdrag A och B där följande delar ska framgå: - Resurser - allmänt om anbudsgivarens organisation, personalstyr­ ka, eventuella underleverantör - Teknisk kapacitet" TUV har i samband med sitt anbud bifogat en beskrivning av den tekniska kapaciteten. Genom denna bedömer Transportstyrelsen att TUV uppfyller de krav på kapacitet som Transportstyrelsen uppställt. Bolagets påstående FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 8 7895-11 om att TUV saknar tillräcklig kapacitet är felaktigt och bygger på obekräf­ tade uppgifter från tredje part. Bolaget har i genmäle anfört bl.a. följande. Av kravspecifikationen punkt 2.1.2 framgår att intyg även ska inges beträf­ fande anbudsgivaren själv om denne är utländsk och att intyget inte får vara äldre än tre månader. Skall-kraven i kravspecifikationen är obligato­ riska krav som måste vara uppfyllda för att anbudet ska kunna godkännas". -Vidare kan skall-kraven aldrig anses uppfyllda med mindre än att aktuell underleverantör är ackrediterad. Bolaget har varit ackrediterat sedan 1992 och har därmed ca 20 års erfarenhet av ackreditering. Kraven är komplexa och innefattar både teknisk kapacitet, personal och organisation i form av oberoende. Syftet med ackreditering är att säkerställa att uppdragen utförs opartiskt, korrekt och grundas på internationellt erkända standarder. Transportstyrelsen har i genmäle anfört i huvudsak följande. Vad beträf­ far skall-kravet i punkten 2.1.2 i kravspecifikationen avseende skatte- och avgiftsskyldighet, har bolaget åberopat ett intyg som TUV bifogade sitt anbud, daterat den 9 augusti 2010. Av detta intyg framgår ingenting om huruvida TUV har fullgjort sina skatte- och avgiftsskyldigheter, vilket är syftet med det i kravspecifikationen uppställda skall-kravet. Det av bolaget åberopade intyget är därför inte relevant, utan det är istället det intyg från TUV som utfärdats av skattemyndigheten i Hannover den 6 oktober 2011. Detta intyg uppfyller kravet på att inte vara äldre än tre månader från sista anbudsdag. Enligt den EU-rättsliga principen om ömsesidigt erkännande enligt 1 kap. 9 § LOU, måste detta intyg anses motsvara den handling som den svenska skattemyndigheten utfärdar genom blankett 4820.-Vad gäll­ er, av bolaget, påstått krav på ackreditering av underleverantörer, är det upp till myndigheten själv att avgöra, med beaktande av de EU-rättliga principerna, hur kraven ställs och för vem dessa ska gälla. Transportstyrel- Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7895-11 I LINKÖPING sen har gjort bedömningen att det endast är anbudsgivaren som behöver vara ackrediterad. Däremot ställs kravet på att anbudsgivaren ska utföra kontroller och beskriva kontroll och kvalitetssäkring avseende underleve­ rantörer, just p.g.a. att underleverantörer inte behöver vara ackrediterade. Bolaget anför i genmäle i huvudsak följande. Vad avser intyg om skatte­ och avgiftsskyldighet enligt Skatteverkets blankett vid upphandling, måste intyget från augusti 2010 från TUV anses vara motsvarande handling. - Hållbarhetskontroller beskrivna i direktivet 70/220/EEG och förordning 715/2007 innefattar urval av, hantering av, samt provning av fordon. Samt­ liga tre moment är väsentliga för slutresultatet och dess trovärdighet. Före­ tag som är ackrediterade innehar den formella kompetensen, och inte minst ett verifierat oberoende. Ecotraffic ansvarar för två av ovanstående tre moment och är inte ackrediterat. Om kravet på ackreditering inte gäller som ett faktiskt krav, ifrågasätts varför ackreditering överhuvudtaget krävs av en leverantör i denna upphandling och om upphandlingen uppfyller kra­ ven på proportionalitet och transparens. Bevisning Bolaget har åberopat ett skriftligt utlåtande av Ingemar Björholt, Vice Pre­ sident på Volvo Car Corporation den 8 december 2011. Av utlåtandet framgår i huvudsak fö\jande. Valet av provfordon samt att de är representa­ tiva för den utvalda motorfamiljen är av största vikt för att slutresultaten ska vara trovärdiga och på ett korrekt sätt återspegla en större population av bilar i bruk. Om inte urvalet görs av sakkunnig personal som kan säker­ ställa att den i Förordning (EG) nr 715/2007 om typgodkännande av mo­ torfordon, med avseende på utsläpp från lätta personbilar och lätta nytto­ fordon (Euro 5 och Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon beskrivna metodiken följs, kan konsekvenserna för fordonstillverkare bli stora. - Vidare har ingetts ett utlåtande från FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 10 7895-11 SWEDAC den 8 december 2011, varav bl.a. framgår följande. Ackredite­ ring innefattar en fortgående process där det både sker en initial och en fortlöpande granskning. Tillsynen är främst inriktad på organets kompetens och förmåga att producera korrekta resultat. Beroende på vilket område som är föremål för ackreditering, ställs krav på oberoende, opartiskhet, sekretess och försäkringar. Transportstyrelsen har till rätten ingett en kopia av blankett utfärdad av Skatteverket den 25 november 2011, varav framgår att Ecotraffic är av­ gifts- och skatteskyldigt i Sverige. - Ett intyg från skattemyndigheten i Hannover daterat den 6 oktober 2011 har vidare ingetts till rätten, av vilket framgår i huvudsak följande. Alla åligganden enligt skattelagstiftningen har fullföljts vad avser TUV. - Vidare hänvisar Transportstyrelsen till en bilaga till TUV:s anbud, varav i huvudsak framgår följande. TUV använder Ecotraffic som underkonsult och de har regelbundna möten under arbetets gång för att följa upp att man följer tänkt plan för att säkra kvaliteten. Eco­ traffic är som underkonsult skyldig att följa de kvalitetsregler och rutiner som TUV tagit fram, samt utan dröjsmål meddela TUV om något inträffar som påverkar deras arbete. Lagtext Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 5 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7895-11 I LINKÖPING Förvaltningsrätten görföljande bedömning. Fråga i målet är om det med anledning av vad sökanden har framfört i må­ let kan anses att TUV inte uppfyllt samtliga skall-krav enligt den i målet aktuella kravspecifikationen och att det därmed finns anledning att vidta åtgärder enligt 16 kap. 5 § LOU. För att rätten ska vidta åtgärder enligt LOU krävs även att sökanden kan visa att denna lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Inför en upphandling kan den upphandlande myndigheten fritt utforma förfrågningsunderlaget, under förutsättning att det står i överensstämmelse med LOU och de gemenskapsrättsliga principer som ligger till grund för lagstiftningen. Enligt bolaget har TUV, som utländsk leverantör, inte uppfyllt kravet på att till anbudet bifoga från ursprungslandet motsvarande handling, till den som gäller svenska företag (blankett SKV 4820). TUV:s anbud skulle därmed inte anses komplett. Av utredningen i målet framgår dock att TUV i sam­ band med anbudsgivningen inlämnat ett intyg från skattemyndigheten i Hannover daterat den 6 oktober 2011. TUV måste därmed i denna del an­ ses ha uppfyllt det i kravspecifikationen uppställda kravet på skatte- och avgiftsskyldighet. Bolaget har vidare anfört att kravet på att anbudsgivaren ska vara ackredi­ terad även innebär att underleverantören i sig ska arbeta enligt i kravspeci­ fikation nämnda krav, samt vara ackrediterad. Av punkten 2.3.5 i kravspe­ cifikationen framgår att anbudsgivaren ska genomföra en kvalitetssäkring av underleverantörer och att dessa utför tjänster i enlighet med de krav som anges i punkten 2.3.4. Rätten finner dock att det av denna formulering inte kan anses följa ett krav på att underleverantören ska vara ackrediterad. Kvalitetssäkring sker istället bl.a. genom att anbudsgivaren till anbudet ska bifoga en beskrivning av hur kontrollen och kvalitetssäkringen av underle- Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7895-11 I LINKÖPING verantörer sker (punkten 2.3.5). Att det är anbudsgivaren som svarar för kontroll av sin eventuella underleverantör och att denne underleverantör uppfyller kraven på kvalitet, får anses framgå med tydlighet av den i upp­ handlingen aktuella kravspecifikationen. Inte heller vad bolaget i övrigt har åberopat innebär omständigheter i upp­ handlingen som strider mot LOU eller gemenskapsrätten. Bolagets talan utgör inte skäl att förkasta TUV:s anbud eller att göra om upphandlingen. Ansökan ska därför avslås. Föredragande har varit Charlotte Jonasson. ;iIi:i:if; SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fö1valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor frän den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid fran den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsräcten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas stiir för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad a\' klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlfrar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 0 www. domstol..se