8.•UL. 2010 14:56 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 Säröhus AB� 556250-2905 Säröhusvägen 12 429 43 Särö Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget Stora Badhusgatan 6 41121 Göteborg Mål nr 14021-10 E Enhet 1:1 S. 2/7 Sida 1 (5) BESLUT 2010-07�08 Meddelat i Göteborg SÖKANDE MOTPART SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU); BESLUT Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Beslutet gäller omedelbart. 2010 -07- 0 8 Dok.ld27l09 Box53l97 Sten Sturegatan 14 400 15 Göteborg Telefon Telefax Expeditlo:nstid 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post; förva1tningsmttenigoteborg@dom.se måndag- fredag 09:00-lS:00 nu fråga om interimistiskt beslut Postadress Besöksadress 8.0 UL.201014:56 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 YRKANDEN M.M. N�. 2637 S. 3/7 BESLUT föda 2 14021-10 E Göteborgs st.ad har genomfart en upphan.dling av Konfei:enstjänster, dnr 161-166/10 och 168/10. Tilldelningsbeslut fattades den 28 och 30 juni 2010. Säröhus AB (bolaget) yrkar att upphandlingen ska göras om i samtliga sina delar och att förvaltningsrätten ska förordna interimistiskt att upphandling­ en inte får avslutas innan något annat har beslutats. Bolaget anför i huvud­ sak följande. Bolaget ansöker om överprövning av hela upphandlingen. Bolaget har tilldelats avtal i några av delarna men eftersom den upphand­ lande myndigheten förbehåller sig rätten att direktupphandla fritt vid avrop kommer bolaget att lida skada i upphandlingen. Upphandlingen hat enligt förfrågningsunderlaget genomförts som en filr­ enklad upphandling och tilldelningsgrtlnden skulle utgöras av lägsta pris. Av förfrågningsundedaget "Anbudsinbjudan" framgår under punkten 7,3. p. 15 kontraktstilldelning följande, Upphandlingen omfattar: Direktupp­ handling med en lista över godkända leverantörerför direktupphandling som kan avropaslkontrakttilldelas vid enstaka avrop eller samlade avrop under ett kalenderår som understiger s.k. "lågt värde". Listan över god­ kända leverantörer utgörs av samtliga antagna ramavtalsleverantt:Jrer. Dessa kan upphandlas enligt gällande reglerfor direktupphandling. Den upphandlande myndigheten har blandat ihop direktupphandling, vil­ ken enligt lag får göras av en tjänst eller vara till ett lågt värde, och förenk­ lad upphandling) som det är fråga oro här, Den upphandlade myndigheten f'ar emellertid inte med direktupphandling köpa konferenstjänster i sin hel­ het, dvs. hela stadens behov av konferenstjänster till mer än vad direh.1Upp­ handlingsgränsen anger. 8. ,JLL. 2G'O '4:56 NR. 2637 S. r+/7 Sida3 14021�10 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I GÖTEBORG Avdelning 1 Dessutom anges i förfrågningsundedaget att upphandlingen genomförs som en förenklad upphandling. Således kan då exempelvis Göteborgs Stad med denna skrivning endast upphandla konferenstjänstet i sin helhet till mer än cirka fem basbelopp under hela kontraktstiden. Det kan enkelt kon­ stateras att Göteborgs Stads hela behov av konferenstjänster omöjligtvis kan inrymmas under ett sådant lågt belopp. Förfarandet utgör i sin helhet ett försök att kringgå LOU och någon bedömning efter lägsta pris existerar således inte. Den upphandlande myndigheten anger under samma punkt avseende den princip som tillämpas vid avrop över vad som anges vara "lågt värde", Fötnyad Jronkurrensutsättning. Om uppdragsgivaren vcilfer att genomföra förnyad konkurrensutsättning, ska valet av leverantör ske med htinsyn till ncJ.gon, några eller samtliga nedan angivna kriterier ut�ver avtalade mini­ mikrav: pris, leverans- eller genomförandetid, mil}öegenskaper, driftkost­ nader, kostnadseffekttvitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper samt service och tekniskt stöd. Det kan konstateras att det inte alls framgår hur dessa ska bedömas eller vad som är viktigast för att kunna bedöma en andra konkurrensutsättning. Hela avropsförfarandet utgörs därför av att den upphandlande :myndigheten helt kan välja efter eget skön hur den andra konkurrensutsättningen ska göras. Förutsebarhet enligt principen om tranparens saknas helt och det hela synes utgöra en konstru1.1ion för att kringgå LOU i sin helhet. :Princi­ pen om öppenhet respektive likabehandling förbigås fullständigt. I förfrågningsunderlaget punkien 2.9 framgår att avtalsformen är ramavtal, Av 5 kap. 2 § LOU framgår hur kontrakt som grundar sig på ramavtal ska tilldelas. Av 5 kap. 5-1 § framgår hur konti:akttilldelning ska ske med flera ramavtalsleverantörer. Om ordningen är fastställd ska villkoren framgå av förfrågningsunderlaget, om inte ska en fömyad konkurrensutsättning ske. 8 ,JLL ·4.�1 ,,'L!\J •.II FÖRVALTNINGSRÄTTEN 14021-10E n i' ' � MR. 2637 3. 5/7 I GÖTEBORG Avdelning 1 BESLUT Sida 4 Den upphandlande m}11digheten har i nu aktuell upphandling inte alls rangordnat leverantörerna, utan felaktigt förbehållit sig rätten att i strid med LOU direktupphandla. Hur en konkurrensutsättning ska kunna ske av de leverantörer som inte är fastställda framgår inte alls, eftersom kriterierna inte är tillräckligt tydliga för att leverantören ska kunna bilda sig en upp­ fattning om hw: den förnyade konk.u:rrensutsättningen ska gå till. Ramav­ talsleverantören kan således inte alls räkna ut om och i vilken omfattning han kommer att avropas. Det är oklart i svensk praxis huruvida det är möj� ligt att kombineradessa två modeller� dels en fastslagen lista på avropbara leverantörer, dels förnyad konkurrensutsättning i samma upphandling. Upphandlingen är i strid med LOU och felet hänför sig till för:frågningsun­ derlaget, dvs. upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Bolaget lider eller riskerar att lida skada på grund av den upphandlande myndighetens förfarande. Någon möjlighet att rätta upphandlingen saknas därför. Upp­ handlingen rnäste däl'för göras om. SKÄL FÖR BESLUT Tillämplig bestämmelse Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp· handlingarpåettöppetsätt.Vidupphandlingarskavidareprincipernaom ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlade myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i dennalag och detta medfört att leverantören lid.it eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 2 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedelbart besluta att '� .JLL' L"l}''I' ·4 i::.1 • FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖT.EBORG Avdelning 1 I; J . .J I NR. 2637 S. 6/7 Sida 5 ' BESLUT 14021-10 E upphandlingen inte tär avslutas innan något annat har beslutats. Rätten fär dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Förvaltningsrättens bedömning Vid sin bedömning av fcirutsättningama föt ett interimistiskt beslut har :torvaltningsrätten att göra en preliminär bedömning av om den upphand­ lande enheten har brutit mot principerna i 1 kap. 9 § LOU eller mot någon annan regel i lagen och om detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. De omständigheter som bolaget anför kan ha inneburit att den upphandlan­ de myndigheten har brutit mot LOU på ett sätt som medt'or att principerna i 1 kap. 9 § LOU har trätts för när. Enligt Regeringsrä.tten ska ett interimistiskt beslut ses just som en tillfällig åtgärd i avvaktan på det slutliga ställningstagandet, Ett sådant förordnande kan krävas för att göra det möjligt att överhuvudtaget kunna genomföra en överprövning av en viss upphandling (jfr Regeringsrätten avgöranden RÅ 2003 ref. 64 och 2005 ref. 1 7). Förvaltningsrätten anser med hänsyn härtill att upphandlingen tills vidare inte bör få avslutas. AR1 se bilaga 1 (DV 3 109ilB) Föredragande arvaritHennyJohansson.