6DEC' RLC! I ' · :�43 NR.8()01 Mål nr 13993-11 E S. 2/10 Sida 1 (8) 1 111 I ,; ' FÖRVALTNINGSRÄTTEN Avdelning 1 Enhet 1:1 DOM 2011-12-16 Meddelad i Göteborg Dannebackens Städ AB, 556606-2252 Tingvallavägen 22 461 32 Ti:ollhättan Jur.kand. Magnus Dahlbäck Jm.istfirma Rosenius & Dahlbäok HB Olofsgatan 18 I GÖTEBORG SÖKANDE Ombud: 1� li..'��' �...:.. IU Avd Dnr 111 36 Stockholm ,, ,... � I" "7" -� MOTPART Familjebostäder i Göteborg AB, 556114-3941 Box 5151 402 26 Göteborg Ombud: Advokaten Roland Adrell och jur.kand. Johan Liden Gärde Wesslau Advokatbyrå AB Kungstorget 2 411 17 Göteborg Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU DOMSLUT Förvaltningsrätte.o. avslår ansökan. SAKEN Dok.Id 118953 Postadress :Oesöksadress Telefon Telefax Expeditionstid :Box 53197 400 l5 Göteborg 031 - 732 70 00 måndag - fredag 09:00-15:OO Sten Sturegatan 14 031 • 711 78 59 E-post: forva1mmgsrattenigoteborg@dom.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND DOM �lR. 8001 S. 3/10 Sida2 13993-11 E Familjebostäder i Göteborg AB (Familjebostäder) har påbörjat en upp­ handling av städ.tjänster, Städentreprenad i distrikt Kungsladugårdi ref.nr 2814/11. Familjebostäder har innan tilldelningsbeslut fattats avbrutit upp­ handlingen genom beslut den 11 november 2011. YRKANDEN M.M. Dannebackens StädAB Dannebackens Städ AB (bolaget) yrka.i: att förvaltningsrätten ska ogiltig­ förklara beslutet att avbryta upphandlingen och förordna att Familje,. bostäder åläggs att fortsätta den avbrutna upphandlingen. Bolaget anför i huvud.sak följande. För ett avbrytande krävs att Familjebostäder kan presentera sakligt godt.ag­ bara skäl. Familjebostädet har inte presenterat några skäl över huvud taget, utan har endast infonnerat om att Familjebostäder i stället kommer att av­ ropa mot Göteborgs Stads Upphandlingsaktiebolags (Upphandlingsbola� get) avtal. Bostadsbolagen i Göteborg har i stor u.tsträ.ckning och under lång tid gjort egna upphandlingar beträffande städtjänster för sina flerbostadshus. Som argument har bland annat fratnförts att bolagen ansett att ram.avtalet inte ar tillämpligt för de städtjänster de upphandlar och att det föreligger affärs­ mässiga fördelar avseende pris och för en bättre anpassad tjänst, De ram.avtal som Upphandlingsbolaget har ingått var kända för upphandling för att tillgodose Familjebostäders specifika behov av städ- 16. DEC. 2011 15:43 Nl8001 S. 4/10 Sida3 DOM 13993"11 E tjänster och vid offentliggörandet av förfrågningsunderlaget. Ramavtalen utgjorde då inget hinder för att påbörja upphandlingen, Revisionsrapporten forändrar inte själva sakftirhållandena för upphand­ lingen. Familjebostäder gjorde vid tidpunkten för beslut om upphandling bedömningenattenseparatupphandlingvarattföredra> medvetskapom befintliga ramavtal, och som man får fonnoda, med iakttagande av LOU. Underhandsinformation om en kommande revisionsrapport kan inte anses utgöra ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta upphandlingen. Den valda formen av upphandling kan inte betecknas som fel med beak­ tande av de grundläggande principerna i LOU. Valet av upphandlingsfonn var därtill ett medvetet val av Familjebostäder vid tidpunkten för beslutet att inleda upphandlingen. Vidare har ramavtalsleverantörema haft samma möjligheter som övriga leverantörer att lämna anbud i aktuell upphandling. Förfrågn:ingsunderlaget annonserades den 1 oktober 2011. Upphandlingen avbröts den 11 november 2011. Det bestrids att upphandlingen avbrutits tidigt. Familjebostäders invändning att en ogiltigförklaring av avbrytande­ beslutet i förlängningen kan innebära att Familjebostäder tvingas teckna flera konkurrerande upphandlingskontrakt för samma typ av tjänst är inget som bör påverka bedömningen hW'Uvida det förelegat sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Uppkommen situation beror på Familjebostäders agerande efter avbrytandebeslutet. Familjebostäder i GöteborgAB Familjebostäde-,; anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följan­ de, Familjebostäder är, tillsammans med Göteborgs stads övriga förvaltningar och direkt ellei: indirekt helägda bolag, avropsberättigad part FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 16. DEC. 2011 15:44 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 N�.8001 S. 5/10 Sida4 13993�1 1 E DOM enligt de ramavtalsupphandlingar som genomförs av Upphancllingsbolaget. Befintligaramavtal avseende st:ädtjänstergäller t.o.m. den 31 juli 2012. Familjebost.äder inledde upphandlingen trots att befintliga ramavtal fanns. Vid tidpunkten för detta beslut gjordes bedömningen att en separat upp­ handling var det bästa sättet att tillgodose Familjebostäders specifika be­ hovavstädtjänster. Familjebostäder fick i början av november 2011 underhandsinformation om innehållet i en kommande rapport från Götebotgs stads stad.srevision. Familjebostäder fick därigenom kännedom om att stadsrevisionen skulle framställa anmärkningar mot ett annat av stadens kommunala bostadsföre­ tag i anledning av att detta företag genomfört separata upphandlingar på st:ädområdet i stället för att använda de centralt upphandlade ramavtalen. Familjebostädergjordehäreftetenfomyadbedömningavhuruvidaegna upphandlingar skulle genomföras när upphandlade ramavtalsleverantörer redan finns. Efter vissa överväganden fattades beslutet att avbryta den uppha11dling av städtjänster som bolagetpåbörjat. Inför beslutet beaktades särskilt att förhållandevis lång tid av anbudstiden återstod. Av EU-domstolens rättspraxis följer att unionsreglema om offentlig upp­ handling inte medför att en upphandlande myndighets befogenhet att av­ bryta. en upphandling föreligger endast i undantagsfall eller när det förelig­ ger tungt vägande skäl (se bl.a. C-92/00, HI, p. 40 och C244/02, Kauppata" lo Hansel� p. 29). Vidare framgår att det inte finns någon skyldighet för en upphandlandemyndighetattfullföljaenpåbörjadupphandling(sebl.a.HI, p. 41 och Kauppatalo Hansel, p. 30). Det kan konstateras att Familj ebostäder har beslutat att inleda en ny upp­ handling, trots att befintliga ramavtalsleverantörer funnits kontrakterade genom de ramavtal som upphandlats av Upphandlingsbolaget. Familjebo- 16.DEC.20·1 15:44 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 MR. 8001 S. 6/10 Sida 5 13993ull E städer har härmed valt att anskaffa de aktuella tjänsterna genom fel form. av upphandlingsftirfarande. Familjebostäder har haft rätt att vidta rättelse ge­ nom att avbryta den påbörjade uppbancllingen och i stället anskaffa tjäns­ terna. genom att vända sig till de befintliga ramavtalsleverantörema, Situa­ tionen bör kunna likställas med att det under en pågående upphandling framkommer att en upphandlande myndighet gjort en felaktig bedömning i sitt val av tillämpligt upphandlingsförfa:rande. Under sådana förhållanden föreligger i allmänhet sakligt godtagbara skäl att avbryta en upphandling förattavhjälpabristerna. Vid bedömningen av om de grundläggande upphandlingsprincipema trätts för när genom ett avbrytandebeslut, måste hänsyn tas till leverantörskollekM tivet som helhet. Det torde på ett principiellt plan finnas goda skäl att för­ orda att en upphandlande myndighet som utgångspunkt ska vara trogen sina befintliga ramavtalsleverantörer Även om det ur ett upphandlingsjuri­ diskt perspektiv möjligen saknas formella hinder för en upphandlande myndighet att ingå flera överlappande ram.avtal, finns det ur leverantörs� kollektivets synvinkel knappast långsiktiga skäl att fororda att så sker. Det finns därför starka skäl att ta hänsyn till inte bara till de leverantörer som varit intresserade av att tävla i den avbrotua upphandlingen, utan även till defjortonramavtalsleverantörermedvilkabefintligaramavtalfinns. Det bör även tillmätas betydelse att Familjebostäder avbrutit upphandling� en på ett tidigt stadium1 dvs. cirka tre veckor före anbudstidens slut. När det som i denna situation handlar om rättelse av ett fel som härrör från självabeslutetattinledaenupphandling,finnsskälattläggaviktvidhur långt framskriden upphandlingen är när den avbryts. SedanupphandlingenavbrutitsharFamiljebostäderden15novembex2011 inlett ett avropsföxfära:nde (förnyad konkurrensutsättning) med de ramav­ talsleverantörer som är upphandlande genom Upphandlingsbolaget, En MR.8001 S. 7/10 :S1cta 6 13993-11 E Vid bifall till en talan mot ett avbrytandebeslut torde förvaltningsrätten vara förhindrad att förordna om annat iin att det klandrade beslutet upp­ hävs, varför bolagets yrkande om att upphandlingen ska fullfölj as bör avvi­ sas Ofr Förvaltningsrättens i Uppsala dom den 24 augusti 201 1 i mål nr 284S-1 1). DOMSKÅL Tillämplig bestt:immelse Upphandlande myndighete,: ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt, Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap, 9 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning Har kommunen haftsakliga skälför att avbrvta upphandlingen? En upphandlande myndighet kan avbryta en upPhandling fram till dess att ettkontrakiföreligger.Enförutsättningförettså.dantbeslutärattdetär sakligt grundat. Av tidigai:e EU-praxis fram.går att ett beslut om avbrytande måste vila på sakligt godtagbara skäl och att det inte får vara godtyckligt, Ett sådant beslut måste vidare följa de grundläggande reglerna i fördraget i allmänhet och principen om förbud mot diskriminering på grund av natio­ nalitet i synnerhet (se EG-domstolens avgöranden C-27/98 Fracasso, C-92/00 HI och C-244/02 Kauppatalo Hansel samt RÅ 2009 ref. 43). FÖRVALTNJNGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 ogiltigförklaring av avbrytandebeslutet kan i förlängningen innebära att Familjebostäder kan tvingas teclma fleta "konkurrerande" upphandlings" kontraktfotsammatypav-tjänst. 16. DEC. 2011 15:45 NR.8001 S. 8/10 Sida 7 13993-11E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 I beslutet den 11 november 201 1 om att avbryta upphandlingen anges som motivering att Familjebostäder i stället kommer att avropa mot Upphand­ lingsbolagets avtal, som är gjorda för förnyad konkurrensutsättning. En upphandlande myndighet har skyldighet att upphandla när den avser att anskaffa en vara, en tjänst eller en byggentreprenad. Först då måste den upphandlande enheten öppna sig mot marknaden och söka upp den konkur­ rens som finns. Myndigheten har rätt att själv avgöra när det finns :förut­ sättningar :för att inleda en upphandling och när en inledd upphandling be­ höver avbrytas. Avbeslutetden 11 november2011 framgårattFamiljebostäderväljeratt avxopa mot vad Familjebostäder finner vara ett tillämpligt och redan gäl� lande ramavtal, vilketbetyder att Familjebostäder har bedömt, om än efter att ett nytt upphandlingsförfarande har inletts� att dess behov av städtjäns­ ter är tillgodosett genom en redan upphandlad tjänst i ett konkurrensutsatt förfarande. Eftersom det är den upphandlande myndigheten som avgör vad som ska upphandlas, kan det mot den bakgrunden inte lo:ävas att Familj ebostäder fullföljer uppbandlingsförfarandet. Att bolaget skulle missgynnas i foi:hål­ lande till övriga anbudsgivare i förevarande upphandling har inte fram­ kommit. Mot denna bakgrund anser fö:rvaltningsrätten att Familjebostäder har haft sakliga skäl för sitt beslut att avbryta upphandlingen och att det inte fram­ kommit att de grundläggande principerna i gemenskaps:rätten trätts för när. Bolagets ansökan ska därför avslås. 16.DEC.2011 15:45 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 HURl\'IANÖVERKLAGAR�sebilaga1 (DV3109/1BLOU) Rådman Föredragande i mälet har varit föredraganden Henny Johansson. Nl8001 S. 9/10 Sida 8 13993-11 E 16.DEC.2011 15:45 • HUR MAN ÖVERKLAGAR • PRÖVHINGSTILLSTÅND NR. 8001 S. 10/10 Ollaga I Den som-vill överklaga förvaltningsditteo.s beslut ska skriva till Ka.mmai:ditten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas ellet lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska � kommit lti. till förvaltoingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligparc räkriM emcllerrid från dert dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infallet på lördag, söndag eller helgdag, m.it:lsommatafton, julafton eller nyirsafton :täcker det att skrivelsen kommer in niiata vru:dag. Fö:r: att ett överltlaga.nde ska kunna tas upp i kam.mattätten fordras att p.rövningstillsdnd meddelas. I<'.ammarrätten lämnar prövningstillstånd oro det är av vikt: för ledning av rätcstillämpningen att överklagandet ptö"v�asi anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltnings:1:ätten kommit eller det aonm finns sy:ane:llga skäl att pröv-a överklagandet. Om prövningstillscånd inte meddelas stat fö.cvaltniogsrii.ttens beslut fast. Det ät däi:fö;; viktigt a.tt det klatt och tydligt framgår av överklagandet till kammai.1:ätten varför mao anser att prövniogstillstånd böt meddelas. Skrivelsen med övetklagande $ka. innehålla 1. den klagapdes namn, pe.tsonnummer, yrke, po::rta..dress och telefonnummer. Dessutom ska adress och teldo1'.l.rtummer till aJ:bersplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivni.ng lämnas om dessa. uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om rui.goo petson� eller adressuppgift ändras är det viktigt att arunälau snarast görs till kantroarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift S. om fö�-altningsrä.ttens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövniogstillstånd, 5. deo änd.cing av förvaltala.gsdittens beslut som klaganden vill fa till stånd, 6. de. bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vaxje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara urtdertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förva.ltniagsrätten f"raxng-åt av beslutet. Om klaganden anlitat ombud ska denne sända in fulltnakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefoonummer, Om någon pe;i;son- eller adressuppgift änd:ras, ska Ni utan dtöjsmål anmäla ändringen till. kammattåttCI1. I mål oro. överpröv:niog enligt la.gen (2007:1091) or.n offentlig upphandling elle,: lagen (2007:1092) oro upphandling inom områdena vatten, ene.tgi, transporter och posttjänsr:e.r fär avtal slutas innan tiden för övedtlagande av .tätrens dom cl.ler b eslut har löpt ut X de flesta fäll får avtal sfotas när tio dagar har gå.tt från det att rätten -avgjort målet cller upphävt ett interirnisti$kt beslut I vissa fall får avt.tl slutas omedclbart. Ett '?verkla�nde -.i.V" tättens av-görande får iote prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöve: Ni fler upplysningar om hut man överklagat kaa Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1B LOU I SVERIGES DOMSTOLAR