Avdelning 2 Enhet 11 S…KANDE Meddelad i Gšteborg Dok.Id 341180 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 TeliaSonera Sverige AB, 556430-0142 Ombud: Advokaterna Olof Larsberger och Joakim LavŽr Hannes Snellman AdvokatbyrŒ AB Box 7801 103 96 Stockholm MOTPART VŠstra Gštalandsregionen Ombud: Roy Svensson VŠstra Gštalandsregionen Regionens Hus 462 80 VŠnersborg SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten bifaller ansškan och beslutar att VŠstra Gštalands- regionens upphandling avseende TeleoperatšrstjŠnster och datakommuni- kationstjŠnster, dnr SN 245-2013, ska gšras om. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I G…TEBORG 2015-06-25 MŒl nr 4260-15 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4260-15 I G…TEBORG BAKGRUND VŠstra Gštalandsregionen (VGR) genomfšr en upphandling av Teleopera- tšrstjŠnster och datakommunikationstjŠnster, dnr SN 245-2013. Av tilldel- ningsbeslutet den 15 april 2015 framgŒr Tele2 har vunnit upphandlingen. Anbudet frŒn TeliaSonera Sverige AB har inte beaktats eftersom Kammar- rŠtten i Gšteborg i dom den 10 april 2015 i mŒl nr 5566-14 beslutat att upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt TeliaSonera Sverige AB:s anbud inte ska beaktas i en ny utvŠrdering eftersom det anbudet inte kan anses ha upp- fyllt samtliga krav i upphandlingen. YRKANDEN M.M. TeliaSonera Sverige AB (TeliaSonera eller bolaget) ansšker om šver- pršvning och yrkar i fšrsta hand att upphandlingen ska rŠttas genom att en ny utvŠrdering ska gšras i vilken bolagets anbud ska beaktas och antas. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska gšras om. TeliaSonera anfšr i huvudsak fšljande. TeliaSonera tilldelades det aktuella kontraktet i tilldelningsbeslut den 30 april 2014. Efter att Tele2 ansškt om šverpršvning avslog fšrvaltnings- rŠtten ansškan medan KammarrŠtten i Gšteborg i dom den 10 april 2015 i mŒl nr 5566-14 beslutade att upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att Telia- Soneras anbud inte ska beaktas i en ny utvŠrdering eftersom det anbudet inte kunde anses ha uppfyllt samtliga krav i upphandlingen. VGR fattade ett nytt tilldelningsbeslut den 15 april 2015 i vilket Tele2 tilldelades kon- trakt. TeliaSonera har šverklagat kammarrŠttens dom till Hšgsta fšrvalt- ningsdomstolen som den 15 juni 2015 beslutade att inte meddela pršv- ningstillstŒnd. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4260-15 I G…TEBORG Fšrval Centralt i detta mŒl liksom i Tele2:s tidigare ansškan om šverpršvning Šr punkten 2.2.5 i kravspecifikationen angŒende fšrval. Den regulatoriska innebšrden av fšrval innebŠr att en slutkund, abonnenten, ges en varaktig mšjlighet att ringa fasta telefonsamtal med en annan operatšr, fšrvalsope- ratšren, Šn den operatšr som slutkunden har tecknat sjŠlva abonnemanget med, abonnemangsoperatšren. NŠr vŠl abonnenten valt en viss operatšr som fšrvalsoperatšr sŒ ringer abonnenten automatiskt alla samtal med fšr- valsoperatšren. Denne fakturerar abonnenten alla samtal medan abonne- mangsoperatšren fakturerar abonnenten fšr sjŠlva abonnemanget. Systemet med fšrval fšrutsŠtter att abonnemangsoperatšren tillhandahŒller fšrvals- operatšren mšjlighet till fšrval. Tidigare fšrelŒg det enligt lag en regulato- risk skyldighet fšr den aktšr som bedšmdes ha ett betydande inflytande pŒ marknaden fšr tillhandahŒllande av anslutning till och anvŠndning av all- mŠnna telefonnŠt till fast nŠt anslutningspunkt att tillhandahŒlla fšrval. TeliaSonera var den enda operatšren i Sverige som ansŒgs ha denna skyl- dighet. Fšrval som regulatorisk skyldighet infšrdes redan Œr 1999 i den dŒ gŠllande telelagen. Sedan Œr 2004 erbjuder TeliaSonera andra operatšrer en grossisttjŠnst som innebŠr att operatšren ifrŒga ges mšjlighet att Œterfšr- sŠlja abonnemang i TeliaSoneras fasta telenŠt. Vidare har utvecklingen av IP-telefoni och fšrbindelser via fiber mšjliggjort tillhandahŒllande av fast telefoni oberoende av TeliaSoneras telefonnŠt. Behovet av fšrval har dŠr- fšr till švervŠgande del spelat ut sin roll. Det finns inte lŠngre nŒgon lagstadgad skyldighet fšr nŒgon operatšr i Sverige att tillhandahŒlla fšrval. Sedan den 1 juli 2012 erbjuder inte TeliaSonera fšrval. Det Šr sŒledes inte lŠngre mšjligt att begŠra fšrval av TeliaSonera och dŠrmed ha TeliaSonera som abonnemangsoperatšr och annan operatšr som fšrvalsoperatšr. DŠre- mot Šr de fšrval som Šr gjorda fšre den 1 juli 2012 alltjŠmt giltiga tills de sŠgs upp. TeliaSonera tillhandahŒller sŒledes alltjŠmt befintliga fšrval. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4260-15 I G…TEBORG Av punkten 2.2.5 i kravspecifikationen framgŒr att VGR stŠllt krav pŒ fšr- val. Detta krav Šr inte utformat som ett ska-krav och Šr sŒledes inget obli- gatoriskt krav och bristande kravuppfyllelse kan dŠrfšr inte medfšra att anbudet fšrkastas. Rent materiellt gŠller frŒgan vad VGR egentligen avsett med begreppet fšrval i fšrevarande fall. VGR:s befintliga leverantšr av sŒvŠl fasta som mobila operatšrstjŠnster Šr Tele2. Det Šr sŒledes med Tele2 som VGR har befintliga abonnemang och det Šr fšljaktligen Tele2 som tillhandahŒller VGR anslutningen till det fasta telenŠtet. Fšr det fall VGR i punkten 2.2.5 avsett den regulatoriska innebšrden av begreppet fšrval sŒ skulle detta innebŠra att VGR stŠllt krav pŒ att anbudsgivarna ska agera fšrvalsoperatšrer i fšrhŒllande till VGR (abonnenten). Detta skulle i sin tur fšrutsŠtta att abonnemangsoperatšren Tele2 skulle tillhandahŒlla fšrval och dŠrvid mšjliggšra fšr švriga anbudsgivare att agera fšrvalsoperatšrer i fšrhŒllande till VGR. Tele2 har inte och har aldrig haft nŒgon regulatorisk skyldighet och har troligtvis inte heller nŒgon teknisk mšjlighet att tillhan- dahŒlla fšrval. Tele2 har inte heller vad TeliaSonera fšrstŒr erbjudit nŒgon annan att anvŠnda fšrvalsfunktion. Ingen leverantšr har sŒledes nŒgon mšj- lighet att agera fšrvalsoperatšr i fšrhŒllande till VGR och tillhandahŒlla VGR fšrval enligt den regulatoriska betydelsen av detta begrepp. Detta inkluderar Šven Tele2. Fšr det fall begreppet fšrval i punkten 2.2.5 i krav- specifikationen ska tolkas utifrŒn en regulatorisk betydelse sŒ innebŠr detta att VGR stŠllt ett krav som innebŠr att inte nŒgon leverantšr kan uppfylla. Redan av denna anledning framstŒr det som helt uppenbart att VGR avsett nŒgonting annat med aktuellt krav Šn det regulatoriska fšrvalet. Det finns varken i kravspecifikationen eller i fšrfrŒgningsunderlaget nŒgon referens till Post- och telestyrelsens fšreskrifter om fšrval och prefixval eller i švrigt till det regulatoriska fšrvalsbegreppet. Upphandlingen ršr teleoperatšrstjŠnster dŠr VGR kommer att teckna nya abonnemang med den vinnande leverantšren. Det Šr sŒledes en abonnemangsleverantšr och inte nŒgon fšrvalsoperatšr som varaktigt kommer att leverera i upphand- 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4260-15 I G…TEBORG lingen aktuella tjŠnster till VGR. Kravet i punkt 2.2.5 mŒste i stŠllet sŠttas in i dess rŠtta sammanhang. Avsnitt 2.2 i kravspecifikationen handlar om portering. I detta avsnitt har VGR specificerat krav i samband med migre- ring av upphandlande tjŠnster frŒn den befintliga leverantšren till den nya leverantšren. Det Šr sŒledes frŒga om tillgŠngliga ŒtgŠrder under en inte- rimsperiod till dess att denna flytt genomfšrts. Inte om varaktiga lšsningar, exempelvis som det regulatoriska fšrvalet. I den šverpršvningsprocess som initierades av Tele2 pŒstod sig VGR med kravet i punkt 2.2.5 ha efter- frŒgat en funktion som mšjliggšr att kunder under en švergŒngsperiod alltjŠmt kan anvŠnda sig av aktuella tjŠnster. Om detta kan lšsas genom det regulatoriska prefixvalet eller fšrvalet eller pŒ annat sŠtt har fšr VGR varit irrelevant. Vad det varit frŒgan om Šr sŒledes ett funktionskrav pŒ vŠxelte- lefoni under en švergŒngsperiod och inte nŒgon permanent lšsning dŠr leverantšren ska agera fšrvalsoperatšr till en abonnemangsoperatšrs abon- nenter. Sett utifrŒn det funktionella perspektivet Šr kravet i punkt 2.2.5 helt logiskt och rimligt. Om kravet dŠremot ska tolkas som ett obligatoriskt krav att tillhandahŒlla det regulatoriska fšrvalet sŒ kan ingen leverantšr uppfylla det kravet. Kravet Šr i den situationen inte enbart ologiskt och kommersiellt orimligt. Kravet stŒr i sŒdant fall Šven i strid med de grund- lŠggande principerna fšr upphandling. Upphandlingen ska i fšrsta hand rŠttas VGR har i tilldelningsbeslutet frŒn den 15 april 2015 gjort bedšmningen att bolaget inte uppfyllt kravet i punkt 2.2.5 vilket Šr fel. Vid bedšmningen om VGR handlat i strid med LOU dŒ VGR fšrkastade TeliaSoneras anbud saknar kammarrŠttens dom i mŒl nr 5566-14 betydelse. FrŒgan om Telia- Sonera uppfyller det aktuella kravet ska dŠrfšr gšras utifrŒn en materiell bedšmning av stŠllt krav i fšrhŒllande till TeliaSoneras anbud i denna del. Inte utifrŒn de slutsatser som kammarrŠtten kommit fram till. Vid en sŒdan materiell bedšmning kan slutsatsen bara vara den att TeliaSonera uppfyller aktuellt krav vilket Šr helt i linje med VGR:s tidigare bedšmning i frŒgan. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4260-15 I G…TEBORG TeliaSonera har i sitt anbud besvarat frŒgan om kravet i punkten 2.2.5 Šr uppfyllt med ett ja och lŠmnat beskrivning om att det som offererats Šr en prefixvalslšsning fšr att pŒ sŒ sŠtt mšjliggšra fšr VGR att fortsŠtta an- vŠnda sig av aktuella tjŠnster under migreringen. TeliaSonera uppfyller dŠrmed funktionskravet pŒ vŠxeltelefoni under švergŒngsperioden frŒn befintlig till ny leverantšr. VGR har sŒledes saknat grund fšr att fšrkasta bolagets anbud. Under alla fšrhŒllanden har kravet i den aktuella punkten inte utgjort nŒgot obligatoriskt krav i upphandlingen. Detta innebŠr att fšr det fall TeliaSonera inte skulle anses uppfylla kravet sŒ har denna omstŠn- dighet likvŠl inte utgjort grund fšr att fšrkasta bolagets anbud. VGR hand- lade sŒledes i strid med principerna om likabehandling och transparens nŠr VGR fšrkastade Telia Soneras anbud. Om inte TeliaSonera kan anses uppfylla kravet i punkt 2.2.5 sŒ gšr inte heller nŒgon annan anbudsgivare det. Utdrag frŒn švriga leverantšrers an- bud visar att de inte har offererat en fšrvalslšsning i enlighet med den re- gulatoriska innebšrden av detta begrepp. NŠr VGR bedšmde att švriga anbudslŠmnare uppfyllt det aktuella kravet borde VGR enligt likabehand- lingsprincipen Šven ha godkŠnt TeliaSoneras anbud. Kravet strider mot de grundlŠggande principerna fšr upphandling. Att fšrkasta ett anbud pŒ grund av bristande kravuppfyllelse av ett krav som Šr utformat i strid med LOU Šr oproportionerligt och strider dŠrfšr i sig mot de grundlŠggande principerna fšr upphandling. TeliaSonera har lidit skada pŒ grund av VGR:s felaktiga fšrkastande av bolagets anbud. Upphandlingen ska i andra hand gšras om Om kravet i punkt 2.2.5 ska uppfattas som ett obligatoriskt krav pŒ fšrval utifrŒn den regulatoriska innebšrden av det begreppet sŒ kan ingen leveran- tšr uppfylla det. Ett sŒdant krav Šr inte enbart kommersiellt helt orimligt utan stŒr i uppenbar strid med de grundlŠggande principerna om transpa- rens och proportionalitet. Fšr det fall en sittande leverantšr bedšms kunna 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4260-15 I G…TEBORG uppfylla kravet sŒ Šr detta likvŠl ofšrenligt med de grundlŠggande princi- perna om likabehandling och proportionalitet eftersom kravet Šr uppenbart diskriminerande i fšrhŒllande till andra leverantšrer Šn den sittande. NŒgot objektivt skŠl till ett sŒdant krav finns inte. Denna uppfattning delas av VGR, vilket VGR ocksŒ framhšll i tidigare šverpršvningsprocess mot Tele2. Det fšreligger ett direkt samband mellan den bristfŠlliga utform- ningen av kravet i punkt 2.2.5 och det fšrhŒllandet att TeliaSoneras anbud fšrkastats i och med det senaste tilldelningsbeslutet. Telia Sonera har lidit skada hŠrav. VGR bestrider TeliaSoneras yrkanden och anfšr i huvudsak fšljande. VGR har inte brutit mot nŒgon av de EU-rŠttsliga principerna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i lagen. TeliaSonera kan dŠrmed inte ha lidit eller riskerat att lida sŒdan skada som avses i LOU. VGR har i tilldel- ningsbeslut den 15 april 2015 tilldelat Tele2 kontraktet i upphandlingen. Aktuell upphandling har tidigare varit fšremŒl fšr šverpršvning varvid KammarrŠtten i Gšteborg i dom den 10 april 2015 har upphŠvt fšrvalt- ningsrŠttens dom och har i domslutet fšrordnat om att upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att TeliaSoneras anbud inte ska beaktas i en ny utvŠrdering. VGR har rŠttat upphandlingen i enlighet med domen. Den innebšrd som kammarrŠtten ger ska-kravet i kravspecifikationen punkt 2.2.5 innebŠr att det endast Šr Tele2 som uppfyller kravet vid utvŠrderingen. Vid fšrra till- delningen uppfyllde sŒvŠl TeliaSonera som Tele2 kravet eftersom VGR:s uppfattning om kravet var att det avsŒg en funktion och inte teknik. Om kravet, med den tolkning som KammarrŠtten ger det i sin dom, skulle strida mot nŒgon av de EU-rŠttsliga principerna šverlŠmnar VGR till dom- stolen att bedšma. 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4260-15 I G…TEBORG SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE TillŠmpliga bestŠmmelser Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantš- rer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upp- handlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 € LOU framgŒr att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts. Utredningen I kravspecifikationen anges bland annat fšljande. 2.2 PORTERING ... 2.2.5 Fšrval pŒ fšrbindelser Fšrval ska fšr BestŠllaren kunna vara ett fšrsta steg vid portering av fšr- bindelser fšr att pŒ sŒ sŠtt snabbt driftsŠtta avtalet vad gŠller samtalstrafik. ... FšrvaltningsrŠttens bedšmning KammarrŠtten har i dom den 10 april 2015 i mŒl nr 5566-14 uttalat bland annat fšljande. Kravet i punkt 2.2.5 i fšrfrŒgningsunderlaget har karaktŠren av ett ska-krav. Tele2 har framhŒllit att TeliaSonera offererat tjŠnsten pre- 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4260-15 I G…TEBORG fixval i stŠllet fšr fšrval som enligt ordalydelsen i fšrfrŒgningsunderlaget Šr det som krŠvs. VGR har dock anfšrt att kravet avser vŠxeltelefoni i vil- ket det gŒr att i vŠxel lŠgga prefix, dvs. ringande kunder kommer inte att mŠrka nŒgon skillnad om det finns ett prefix eller fšrval och att funktionen fšrval dŠrmed uppfylls. KammarrŠtten anser att nŠr det som i aktuellt fall dels Šr ett krav vars innebšrd Šr i hšg grad oklar, dels inte uttryckligen framkommer att leverantšrens beskrivning av kravet kommer att uppfyllas sŒ mŒste det ankomma pŒ den upphandlande myndigheten att nŠrmare fšr- klara hur den lšsning med prefixval som har erbjudits kommer att uppfylla det stŠllda kravet pŒ fšrval. Detta har inte gjorts av VGR och TeliaSonera kan dŠrmed inte anses ha uppfyllt kravet. Upphandlingen ska dŠrfšr rŠttas genom att TeliaSoneras anbud inte ska beaktas i en ny utvŠrdering. KammarrŠtten har i nŠmnd dom ansett att det aktuella kravet Šr att betrakta som ett ska-krav. FšrvaltningsrŠtten gšr i nu aktuellt mŒl ingen annan be- dšmning i den frŒgan. Av punkten 2.2.5 i kravspecifikationen framgŒr att fšrval ska fšr VGR kunna vara ett fšrsta steg vid portering av fšrbindelser fšr att pŒ sŒ sŠtt snabbt driftsŠtta avtalet vad gŠller samtalstrafik. NŒgon nŠrmare definition om vad VGR menat med begreppet fšrval finns inte i fšrfrŒgningsunderla- get. KammarrŠtten har i ovan nŠmnda dom tolkat begreppet fšrval med utgŒngspunkt i Post- och telestyrelsens fšreskrifter om fšrval och prefixval men har ocksŒ i sina skŠl uppgett att det aktuella kravet Šr ett krav vars innebšrd Šr i hšg grad oklar. TeliaSonera har i ansškan om šverpršvning anfšrt att det varken i kravspecifikationen eller fšrfrŒgningsunderlaget finns nŒgra hŠnvisningar till nŠmnda fšreskrifter eller i švrigt till det regu- latoriska fšrvalsbegreppet. TeliaSonera har vidare bland annat redogjort fšr hur det bolaget ser pŒ begreppet fšrval och argumenterat fšr varfšr bo- laget uppfyller det aktuella kravet och varfšr, om inte bolaget anses upp- fylla kravet, andra bolag inte heller har mšjlighet att uppfylla det. VGR har 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4260-15 I G…TEBORG i nu aktuellt mŒl inte utvecklat sin syn pŒ innebšrden av begreppet eller nŠrmare bemštt vad TeliaSonera har anfšrt. Av vad som kommit fram i mŒlet framstŒr det alltjŠmt som oklart vad kra- vet i kravspecifikationen punkt 2.2.5 egentligen innebŠr. FšrvaltningsrŠtten anser att VGR genom sin kravstŠllning har brutit mot transparensprincipen pŒ sŒ sŠtt som TeliaSonera har anfšrt i sin ansškan och det kan inte uteslu- tas att TeliaSonera i vart fall har riskerat att lida skada pŒ grund av detta. FšrutsŠttningarna fšr att ingripa mot upphandlingen Šr sŒledes uppfyllda. Eftersom upphandlingen brister i det konkurrensuppsškande skedet ska den gšras om. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1B LOU) Ann Rittri RŒdman Fšredragande i mŒlet har varit fšredragande juristen Markus Zander. Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket