FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-12-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 41335-10 Enhet 15 Sida l (16) Omnitor AB, 556558-4413 I Box 92054 120 06 Stockholm !1 2010 -12- 0 9 Ombud: Markus Ström c/o Omnitor AB Box 92054 120 06 Stockholm MOTPART Stockholms läns landsting Upphandlingsenheten Box 6401 113 82 Stockholm Ombud: Paul Collins c/o Stockholms läns landsting Box 22550 104 22 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 1 oktober 2010 att upphand­ lingen, i den del den avser produktgrupp 6.1 - 6.3, tills vidare inte får av­ slutas upphör därmed att gälla. Dok.Id 77144 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 115 76 Stockholm 08-561 680 00 Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 413 35-10 Allmänna avdelningen BAKGRUND Stockholms läns landsting (landstinget) genomför en upphandling av hör­ seltekniska hjälpmedel samt hjälpmedel för alternativ telefoni SLL 531, LS 0909-0711, (upphandlingen). Den genomförs som ett öppet förfarande och berör sex olika produktgrupper. Omnitor AB har lämnat anbud avseende produktgrupp 6.1-6.3. I tilldelningsbeslut publicerat den 24 september 2010 har bl.a. angetts att NWise AB (NWise) har erhållit första plats i rangordningen för produkt­ grupp 6.1-6.3. Förvaltningsrätten beslutade den 1 oktober 2010 att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Den 4 oktober 2010 upphävde förvaltningsrätten det interimistiska beslutet utom i de delar som rörde upphandlingens delområden 6.1 -6.3. YRKANDE M.M. Omnitor AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar i första hand rättelse på så sätt att ny utvärdering görs av huruvida Nwise uppfyller ställda skall-krav och i andra hand att upphandlingen görs om. Bolaget anför, såsom talan slutligen har bestämts, huvudsakligen följande (rubriker tillagda av förvaltningsrätten). Skall-krav 1 (kontaktuppgifter) I NWises anbud har kontaktuppgifter inte redovisats i "Svarsblankett offe­ rerade produkter". NWise har därmed inte uppfyllt skall-kravet i anbudsin­ bjudan s. 3. Skall-krav 2 (svenska) I anbudsinbjudan avsnitt 1.7 anges bl.a. att anbudet skall vara på svenska. Stora delar av NWises anbud var på engelska. NWise har därmed inte upp­ fyllt detta skall-krav. I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41335-10 Skall-krav 6 (utbytesutrustning- grupp 6.3) I avsnitt 6.3 C och D på s. 3 i "Kravspecifikation alternativ telefoni" anges att viss angiven utrustning skall ingå som utbytesutrustning. Med utbytes­ utrustning avses utrustning som kan bytas ut mot den tidigare inköpta ut­ rnstningen och då ska även installation av programvara och övrigt färdig­ ställande av utrustningen ingå. NWise har för produktgrupp 6.3 redovisat utbytesutrustning på felaktigt sätt. Därmed har inte något fullödigt pris lämnats i anbudet. Det sammanräknade medelvärdet av funktionspriset A- D blir därför lägre än för de anbudsgivare som har lämnat korrekt anbud. Nwises anbud i alctuell del har således inte uppfyllt det aktuella skall­ kravet. Skall-krav 7 (uppkoppling, kösituationer m.m.- MyMMX textalk) Under krav nr 10 i " Kravsammanställning för alternativ telefoni" anges att leverantören skall beskriva hur enheten hanterar uppkopplingar mot tele­ tjänstcentral, och förmedlings\jänster, hur den hanterar kösituationer, för­ flyttningar och dylikt. Beskrivningen skall innehålla angivelser av vilka metoder och specifikationer för sådana operationer som enheten följer. NWise har beträffande produkten MyMMX textalk hänvisat till standard RFC2361 som avser IP-kommunikation. NWise har inte beskrivit hur pro­ dukten hanterar analog texttelefoni vilket är produktens huvudsal