FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-12-19 Meddelad i Stockholm Mål nr 22999-12 Enhet 15 rikDls;30.11. 1 1 :!': 1 Sida 1 (23) IBM Svenska AB, 556026-6883 Wallinsgatan 2 164 92 Stockholm Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell och jur. kand. Advokatfirman Delphi, Box 1432 111 84 Stockholm MOTPART Stockholms stad Stadshuset 105 35 Stockholm .,. ,,,,_' -r--�=- � . ,I .. Ombud: Stadsadvokatema Oscar Jacobsson och Cristian Söderlund Stadsledningskontoret Juridiskå avdelningen 105 35 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2011: 1029 ) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, LUFS DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår IBM Svenska AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 307075 Postadress Besöksadress 115·76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Telefon 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22999-12 Allmänna avdelningen BAKGRUND Stockholm stad (staden) samt staden tillhöriga bolag och stiftelser genomför en upphandling omfattande systemdrift och systernförvaltning av stadens centrala verksarnhetssystern samt Service D�sk (Dnr 125- 220/2012). Upphandlingen har genomförts enligt bestämmelserna för förhandlat förfarande vid upphandling av tjänstekontrakt enligt LUFS. Det förhandlade förfarandet innebär att upphandlingen genonif"drs i två faser. I den inledande kvalificeringsfasen inbjuds intresserade leverantörer att lämna en ansökan om att få delta i upphandlingen. I fas två erbjuds de leverantörer som kvalificerat sig i fas ett möjlighet att lämna anbud. Av upphandlingsrapporten framgår att ansökan i fas ett inkommit från totalt fem leverantörer. Två av leverantörerna, däribland IBM Svenska AB (bolaget) erbjöds dock inte att lämna anbud. Staden har i upphandlingsrapporten uppgett att bolaget inte uppfyller samtliga uppställda krav eftersom ett _annat företag än bolaget varit ansvariga för i anbudansökan redovisade referensuppdrag. Av tilldelningsbeslut den 24 oktober 201'.?, framgår att staden har beslutat att anta anbud från Tieto Stockholm och förkastat de två övriga anbuden. Tieto Stockholm utgör en grupp av leverantörer: Tieto Corporation, Tieto Sweden AB och Tieto_ SwedenHealthcare and Welfare AB. YRKANDEN M.M. Bolaget har ansökt om överprövning av upphandlingen och yrkar ifdrsta hand att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingens fas ett ska rättas på sådant sätt att bolaget kvalificeras att lämna anbud i fas två. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om i sin helhet. . Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22999-12 Allmänna avdelningen Bolaget har felaktigt fått sin anbudsansökan förkastad trots att bolaget enligt 12 kap. 15 § LUFS har en lagstadgad rättighet att åberopa annans kapacitet för uppfyllande av krav på referensuppdrag enligt 12 kap. 11 § LUFS. Kravet att anbudssökande själv skulle vara avtalspart strider även mot proportionalitetsprincipen. Staden har begärt förtydligande av fyra av fem sökande leverantörer, vilket strider mot likabehandlingsprincipen, med brister allvarligare än bolagets och bolaget har därmed lidit skada. Vidare har bolagets anbudsansökan förkastats samtidigt sonl'Tieto, vars anbudsansökan innehöll exakt samma brist, antagits till anbudsgivning och tilldelats kontrakt. Detta - och den omständigheten att övriga sökande leverantörer än bolaget fått möjlighet att inkomma med förtydligande - utgör en överträdelse av likabehandlingsprincipen i 1 kap. 11 § LUFS. Därutöver brister Tietos anbud i vissa väsentliga avseenden mot skall­ , kravsuppfyllelse och kan således inte antas. Att anta ett anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav utgör en överträdelse av principerna om likabehandling och transparens såsom dessa framgår av 1 kap. 11 § LUFS. Om bolagets ansökan hade behandlats på samma sätt som övriga sökandens hade bolaget fått möjlighet att inkomma med anbud i upphandlingen och hade haft möjlighet att vinna kontrakt i upphandlingen. Hade Tieto rätteligen uteslutits hade inga giltiga anbud inkommit i· upphandlingen i dess nu utvärderade form. Bolaget har därmed lidit skada av överträdelserna och skäl för ingripande i enlighet med bolagets första­ eller andrahandsyrkande föreligger. Vidare har stag.en inte visat att upphandlingen är en upphandling inom försvars- och säkerhetsområdet. Redan på denna grund är det tydligt att staden använt sig av fel lag i upphandlingen. Staden har vidare inte visat att det rör sig om utrustning eller tjänster av sådan känslig karaktär som påminner om och är lika känsliga som försvarsupphandlingar. Då det är I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22999-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen tydligt att staden använt sig av ±el lag vid annonsermg och genomförande av upphandlingen måste upphandlingen göras om. Det _finns flera skillnader mellan LUFS och LOU, såsom exemp�lvis längden på tillåten ramavtalstid och möjligheten att använda förhandlat förfarande, som har en helt avgörande inverkan på utfaUet i en upphandling. Mot denna bakgrund finns risk för att bolaget lidit skada till följd av stadens överträdelse varför förv�ltningsrätten måst förordna om att upphandlingen görs om med tillämpning av rätt lag. Bolaget ifrågasätter vidare löptiden på de tänkta avtalen med hänsyn !ill de bestämmelser om ramavtalslängd som finns i 5 kap. 3 § LOU samt 5 kap. 3 § LUFS. Slutligen har staden inte iakttagit de frister som anges· i 9 kap. 1- 2 §§ och 9 kap.4 § första stycket LUFS för möjlighet till anbudssökande och anbudsgivning i upphandlingar. Det är tydligt att bolaget, som av staden ansetts �omma med ofullständig anbudsansökan, har lidit skada av den korta ansökningsfristen. Staden bestrider bifall till bolagets ansökan och anför i huvudsak följande. Någon omständ}ghet som visar att upphandlingen genomförts i strid med LUFS har inte :framkommit i målet. Ställda krav strider inte mot någon bestämmelse i LUFS. Anbudsansökandena har behandlats på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, anbudsansökningarna har prövats i enlighet _ med förutsättningarna i ansökningsunderlaget och upphandlingen har genomförts på ett öppet sätt. LUFS har varit rätt lag att tillämpa. Någon· grund för ingripande mot upphandlingen föreligger inte, varför ansökan ska avslås. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22999-12 Allmänna avdelningen DOMSKÄL Utgångspunkter för bedömQ.ingen Upphandlande myndigheter eller enheter ska enligt 1 kap. 11 § LUFS behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten eller enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 11 § LUFS eller någop_ annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten, enligt 16 kap. 6 § samma lag, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning 1. Åberopande av annans kapacitet och proportionalitetsprincipen Bolaget har gjort gällande bl.a. följande. Som framgår av avsnitt 4:-6.1 i ansökningsinbjudan ska leverantören vara ansvarig avtalspart :får de referensuppdrag som leverantören åberopar. Bolaget fick sin anbudsansökan �årkast�d på denna grund. Bolaget hade nämligen åberopat referensuppdrag där bolagets systerbolag stod som ansvariga avtalspart. Kravet utgör en överträdelse av leverantörers lagstadgade rättigheter enligt 12 kap. 15 § LUFS om att få åberopa underleverantör för uppfyllande av krav på referensuppdrag. Kravet innebär även en övert-rädelse av proportionalitetsprincipen. Staden har anfört att varken LUFS eller rättspraxis ger stöd för att möjligheten att åberopa annans kapacitet enligt 12 kap. 15 § är absolut I STOCKHOLM Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22999-12 ovillkodig. Staden hm haft rätt att k:täva att leverm1tören också vaiit avtalspart i åberopade referensuppdrag. Vidare har staden anfört att syftet med kravet har varit att säkerställa att anbudssökande har den erfarenhet som krävs för att genomföra ett uppdrag av sådan komplexitet och omfattning som nu är i fråga. Skadeverkningarna för staden, såväl ekonomiska som verksamhetsmässiga, skulle kunna bli betydande om staden fick en anbudssökande/ anbudsgivare som saknar relevant erfarenhet av denna typ av tjänst. Den eventuella negativa effekt kravet kan ha fått på konkurrensen är in,te på något sätt oproportionerligt eller överdrivet jämfört med det eftersträvade syftet. · Förvaltningsrätten gör följande bedömning. En anbudsgivare kan normalt sett åberopa extern kapacitet för att uppfylla alla typer av krav på kapacitet, yrkeskunnande eller finansiella resurser (se 12 kap. 15 § LUFS). En upphandlande myndighet har emellertid möjlighet att begränsa rätten att åberopa andra företags kapacitet (se t.ex. Kammarrätten i Stockholm dom i mål nr4460-12), en möjlighet som staden i förevarande upphandling använt sig av i och med det uppställda kravet i punkt4.6.1 om att leverantören också varit avtalspart i åberopade referensuppdrag. Stadens uppställda krav strider således inte mot 12 kap. 1 5 § LUFS och utgör inte skäl för ingripande från förvaltningsrättens sida. Vidare står det enligt förvaltningsrättens mening klart att upphandlingen i fråga är komplex och uppgår till betydande ekonomiska värden. Med hänsyn härtill finner förvaltningsrätten att det får anses i linje med proportionalitetsprincipen att staden som upphandlande myndighet i en upphandling av detta slag får anses ha stort utrymme att ställa krav på leverantörerna så länge de allmänna principerna inom EU-rätten och bestämmelserna t LUFS inte överträds. Förvaltningsrätten finner att vad bolaget anfört och vad som i övrigt framkommit i målet om kravet på två referensuppdrag i vilka leverantören ska ha varit avtalspart, med hänsyn till I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22999-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen upphandlingens komplexitet och höga värde, inte är mer långtgå@nd@ än vad som � nödvändigt i förhållande till det som ska upphandlas. Vad bolaget anfört i dessa delar innebär således inte att upphandlingen genomförts i strid med LUFS eller de principer som bär upp lagen. 2. Fråga om särbehandling av grupp av leverantörer i strid med likabehandlingsprincipen Bolaget har anfört bl:a. följande. Stadens skrivning om _att leverantören också ska ha varit avtalspart i åberopade referensuppdrag står i direkt strid med likabehandlingsprincipen eftersom leverantörer som väljer att lämna anbud i grupp, enligt stadens tillämpning av sina egna skrivningar, har lättare att uppfylla kravet än leverantörer som åbe�opar kapacitet hos annan eller använder sig av underleverantörer. Om kapacitet åberopas eller underleverantörer används har leverantören lika bra tillgång·till den ifrågavarande erfarenheten som om en av flera leverantörer i en grupp har sådan erfarenhet. Användandet av en grupp som anbudssökande och anbudsgivare innebär att det nya bolag som bildas av en grupp av leverantörer efter tilldelningsbeslut och inför kontraktstecknande inte är att betrakta som ansvarig avtalspart för de åberopade referensuppdragen. Ansvarig avtalspart för uppdragen är istället underleverantörema, dvs. medlemmarna i gruppen. Detta innebär att en grupp av leverantörer, såsom .. Tieto, i och med sitt bildade bolag hamnar i exakt samma situation som den som föranlett förkastande av bolagets ansökan. Detta innebär att staden inte har behandlat alla anbudssökande lika utan att den har brutit mot likabehandlingsprincipen. Vidare har staden angett att det är tillåtet att ha använt sig a� underleverantörer för själva utförandet av de uppgifter som ingår i åtagandet. Det är således fullt möjligt att en anbudsgivare anses .-, kvalificerad trots att han inte utfört tjänsterna så länge denne stått som avtalspart. Staden-bryter mot likabehandlihgsprincipen genom denna behandling. Bolaget har lidit skada. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22999-12 Allmänna avdelningen Staden har anföf1: bl.a. följande. Det bestrids att ansökningsunderlaget eller stadens agerande medfört att en grupp av leverantörer i strid med likabehandlingsprincipen eller i övrigt satts i en bättre eller mer gynnsam position än en ensam anbudssökande. Det ligger i saken natur att en grupp av leverantörer måste kunna dra nytta av gruppens samlade erfarenhet och kompetens. Bolagen i gruppen av leverantörer utgör ju tillsammans en gemensam anbudssökande. Denna situation är inte jämförbar med en ensam anbudssökande som saknar egen erfarenhet av den typ av uppdrag som ska upphandlas och därför åberopar annans kapacitet i form av underleverantörer. Staden best!ider vidare att kravet på att grupper av leverantörer inför avtalstecknade ska bilda en gemensam associationsform innebär att gruppen som sådan inte ska anses uppfylla ställda krav på referensuppdrag eller medför ett brott mot likabehandlingsprincipen. Stadens krav har således stöd i lag och innebär endast att kontraktet ska kunna fullgöras på ett godtagbart sätt. Detta krav har således inget med kvalificeringen att göra och innebär inget brott mot likabehandlingsprincipen. Samma krav har ställts på anbudssökande oavsett om anbudssökanden utgörs av en leverantör eller grupp av leverantörer. Staden har haft rätt att begränsa anbudssökandes rätt att åberopa annans kapacitet. Denna begränsning gäller lika för såväl leverantörer som väljer att lämna anbudsansökan ensam som för grupp av leverantörer. Det bestrids således att stadens krav i denna del strider mot likabehandlingsprincipen. Det bestrids att stadens resonemang kring referensuppdragen inte är konsekvent. Staden har i punkt 4.6.1 uppställt kravet att leverantören ska ha varit ansvarig avtalspart gentemot uppdragsgivaren men rar ha använt sig av underleverantörer vid tillhandahållandet av driften och förvaltningen. Kravet har inte någon annan innebörd. I STOCKHOLM Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22 999-12 Allmänna avdelningen · Fö1valtningsrättengörföljandebedömning.'Somovanangett5finnet förvaltningsrätten att 12 kap. 15 § LUFS inte utgör hinder för staden att stä�la som krav att anbudssökande ska vara avtalsp� i dess åberopade referensuppdrag. Fråga nu är om kravet strider mot likabehandlingsprincipen med hänsyn till att en grupp av leverantörer som lämnar anbudsansökan kunnat åberopa de i gruppen ingående bolagens referensuppdrag. Av I kap. 1 3 § LUFS följer att grupper av leverantörer har rätt att ansöka om att lämna ett anbud och att lämna anbud. Bolagen i gruppen av leverantörer utgör tillsammans en gemensam anbudssökande till skillnad från de underleverantörer som innehar de referensuppdrag som bolaget åberopat. Gruppen av leverantörer är mot denna bakgrund inte i samma situation som en ensam anbudssökande som saknar egen erfarenhet av den typ av uppdrag som ska upphandlas och därför åberopar annans kapacitet. Vidare har samma krav ställts på alla anbudssökande. Begränsningen av att åberopa annans kapacitet gäller lika för såväl leverantörer som väljer att lämna anbudsansökan ensam som för grupp av leverantörer. Det framgår vidare att den upphandlande myndigheten eller enheten inte får ställa upp som villko! om att sådana grupper av leverantörer ska ha en bestämd juridisk form för att få lämna en anbudsansökan eller ett anbud. Myndi$heten eller enheten får dock begära att en grupp ska ha viss juridi&k form när den blivit tilldelad kontraktet, om det krävs för att kontraktet ska kunna fullgöras på ett godtagbart sätt: Stadens krav på att gruppen av leverantörer ska bilda en gemensam associationsform efter tilldelning av kontrakt hax _stöd i lag och innebär enligt förvaltningsrätten inte att gruppen av leverantörer inte uppfyller ställda krav på referensuppdrag. Något brott mot likabehandlingsprincipen föreligger således inte. Vad bolaget har anfört om att staden är inkonsekvent då staden tillåter att underleverantörer används vid tillhandahållandet av drift och förvaltnings medför ingen annan bedömning. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen 3. Förtydliganden Sida 10 DOM 22999-12 r- Bolaget har gjort gällande bl.a. följande. Staden har begärt förtydlig;ande från fyra av fem anbudssökande företag. Den enda anbudssökande som staden inte begärt förtydligande från är bolaget. Bolaget anser därmed att staden negativt har särbehandlat bolagets ansökan i förhållanden till de andra sökande bolagen. Det är obegripligt varför inte bolaget tilläts . inkomma med förtydligande när alla andra har fått göra detta. Staden har därmed begärt förtydligande med risk för särbehandling och konkurrensbegränsning och bolaget har tveklöst lidit skada, varför skäl för ingripande enligt bolagets förstahandsyrkande föreligger. Om staden hade begärt förtydligande av bolaget hade detta nämligen kunnat inkomma med åtagande enligt 12 kap. 15 § LUFS och på så vis hade bolaget kunnat få sin ansökan beaktad. Staden har således brutit mot likabehandlingsprincipen och bolaget har lidit skada. Staden gör gällande bl.a. följande. Skäl för staden att begära förtydligand& av bolags anbudsansökan saknades. För övrigt skulle en komplettering med åtaganden såsom bolaget gör gällande, i den mån en sådan hade varit tillåten enligt 10 kap. 8 § LUFS, inte ha medfört att bolaget uppfyllde samtliga ställda krav. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Som_framg4r av bestämmelsen i 10 kap. 8 § LUFS har en upphandlande enhet en möjlighet men inte en skyldighet att exempelvis begära att en a11budsansökan förtydligas. Förutsättningarna för att en enhet ska kunna bygära förtydliganden eller kompletteringar är att det kan ske utan särbehandling eller konkurrensbegränsning. Den omständigheten att en leverantör ombeds att komplettera en viss uppgift, behöver i sig inte innebära att Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22999-12 andra leverantorer ska ges mojlighet att komplettera annat an motsvarande eller till sin karaktär motsvarande uppgifter eller handlingar m.m. Det faktum att förtydligande har begärts från samtliga anbudsansökanden utom sökanden medför således inte med automatik att sökanden särbehandlats eller staden brutit mot likabehandlingsprincipen. Av vad bolaget har anfört och av vad som framgår av handlingarna i målet har staden bett Logica förtydliga åberopade referensuppdrag och Tieto förtydliga vilka bolag som har_ef!erfrågad erfarenhet i de övergripande beskrivningarna. Det bolaget velat komplettera med är ett åtagande enligt 12 kap. 15 § LUFS. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att staden inte kan anses ha underlåtit att begära motsvarande eller till sin karaktär motsvarande uppgifter eller handlingar av bolaget som staden begärt av de andra. aribudsansökandena. En komplettering att itikomma med åtagande enligt 12 kap. 15 § LUFS hade dessutom inte medfört att bolaget hade kvalificerats till fas två eftersom skall-krav i upphandlingen var att anbudsansökande skulle vara avtalsslutande part i sina referensuppdrag. Skäl för staden att begära förtydligande eller komplettering har således inte förelegat. Vad bolaget anfört i dessa delar innebär således inte att upphandlingen genomförts i strid med LUFS eller de principer som bär upp lagen. 4. Fråga om Tietos anbud innehåller brister vad avser referensuppdrag Referensuppdrag 1, 3 och4 Bolaget gör gällande att vad avser Tietos referensuppdrag 1, 3 och4 har Tieto efter begäran om förtydligande från staden ändrat uppgift avseende ansvarig avtalspart från Tieto Corporation till att vara Tieto Sweden AB och Tieto Sweden Healthcare & Welfare AB och att detta innebär ett otillåtet förtydligande och strider mot likabehandlingsprincipen. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen . Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22999-12 Allmänna avdelningen Staden oeshide1 påståe1nle och gör gällainle ol.a. följai1de vad avser referensuppdrag 1, 3 och 4. Som klart och tydligt framgår av frågor och svar avser såväl stadens fråga som Tietos svar endast de övergripande beskrivningarna och inte referensuppdragen. Staden bestrider således att Tieto uppgivit att referensuppdrag nr 1, 3 och 4 utförts av Tieto Sweden AB och Tieto Sweden Healthcare & Welfare AB istället för Tieto Corporation. Staden har inte begärt något förtydligande avseende åberopade referensuppdrag. Förvaltningsrätt_en gör följande bedömning. Staden har i förfrågningsunderlagets punkt 4.6.1-4 uppställt krav på erfarenhet. Anbudsansökande ska i punkt ett beskriva sin verksamhet för att visa att kraven som staden ställt på erfarenhet är uppfyllda. I punkt två ska anbudsansökande redovisa två referensuppdrag för att styrka att anbudsansökande har den relevanta erfarenheten. Av stadens begäran om förtydligandeavpunkt46. .1-4riktattillTietoframgårattstadenefterfrågar "en preciserad beskrivning av vilket eller vilka av de tre ingående bolagen som innehar efterfrågad erfarenhet redovisad i de övergripånde beskrivningarna av anbudsansökandens erfarenhet?" Enligt förvaltningsrättens mening framgår det av skrivningen att staden inte begärt något förtydligande avseende de åberopade referensuppdragen utan att det b