FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2012-01-02 Meddelad i Linköping Mål nr 7393-11 Enhet 2 Sida l (4) Förenade Buss i Värmland AB, 556327-9909 Lovartsgatan 9 652 21 Karlstad MOTPART Migrationsverket 601 70 Norrköping SAKEN KONKURRENSVERKET 20n -01- 0 3 Vo.!;, Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd Dnr Doss Aktbil DokId 67939 Postadress Box 406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom se Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12 00 13:00-15:00 013-25 10 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7393-11 I LINKÖPING BAKGRUND Migrationsverket genomför en upphandling avseende busstransporter av asylsökande mellan olika orter i Sverige. Ramavtal ska tecknas med tre leverantörer i vartdera området Götland, Svealand, nedre Norrland och övre Norrland. Upphandlingen genomförs som en öppen upphandling. Av Migrationsverkets tilldelningsbeslut den21 november2011 framgår att andra bolag än Förenade Buss i Värmland AB (bolaget) antagits som leve­ rantörer i den förevarande upphandlingen. ANSÖKAN Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upp­ handlingen inte får avslutas innan rättelse vidtagits på så sätt att bolagets anbud inte förkastas utan går vidare till utvärdering. Bolaget anför i huvud­ sak följande. Upphandlingen har inte genomförts i enlighet med bestäm­ melserna i LOU. Av utvärderingen framgår att bolaget inte svarat på frågan om "Elektronisk fakturering" i förfrågningsunderlagets kravspecifikation. De har tyvärr missat "krysset", men de ser det inte det som ett skallkrav. Bolaget har redan idag rutiner för elektroniska fakturor. De har även svarat nej på frågan om "System för övervakning av lufttryck i däck" i kravspeci­ fikationen. I tillägg har de angivit att det "ej är genomfört". Det innebär att de inte har systemet idag, men att fordonen kommer att utrustas enligt gäl­ lande krav till avtalsstart. Systemet är ganska ovanligt och de ville vara uppriktiga och redovisa att de hittills inte installerat det. Migrationsverket har inte uppfattat kommentaren på rätt sätt. De har lämnat all information som har betydelse för utvärderingen av anbudet. Migrationsverket bestrider bolagets yrkande och yrkar att ansökan avslås. Till stöd härför anförs i huvudsak följande. Migrationsverket kan inte anses ha brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 3 7393--11 eller mot någon annan bestämmelse på så sätt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Det saknas därför förutsättningar för att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Bolaget uppfyllde inte samtliga skakrav. De svarade inte på frågan om elektronisk fakturering och svarade nekande vad gäller skakravet att anbudsgivaren under avtalstiden ska kunna uppvisa dokumentation om att fordonen kommer att utrustas med s.k. TPMS system. Det pris som bolaget lämnade ligger vidare på en sådan nivå att Migrationsverket ändå inte hade kommit att sluta avtal med bolaget. Bolagets anbud var ofullständigt och Migrationsverket hade därför haft rätt att förkasta anbudet. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Lagtext Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt 1 kap 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning. Förvaltningsrättens prövning av huruvida ett anbud uppfyller de i förfråg­ ningsunderlaget ställda kraven sker utifrån hur anbudet var utfon11at vid anbudstidens utgång. I kravspecifikationen, bilaga 1 och 2 till förfrågningsunderlaget, listas ett flertal krav på anbudsgivaren. Efter varje krav ska anbudsgivaren kryssa i FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 4 7393-11 om kravet är uppfyllt eller inte. Av punkt 7.1 och 7.1.1 framgår att samt­ liga krav ska bekräftas och/eller kommenteras. I punkt 7.1.8 framgår att Migrationsverket ska övergå till elektronisk faktu­ rering och att anbudsgivaren då ska kunna skicka elektroniska fakturor. Bolaget kryssade i denna del inte i huruvida kravet var uppfyllt eller inte. I punkt 7.2.13 framgår att anbudsgivaren under avtalstiden ska kunna visa upp dokumentation att fordon som används kommer att bli utrustade med system för övervakning av lufttryck i däcken, s.k. TMPS. I denna del krys­ sade bolaget nej på frågan om kravet var uppfyllt och angav i tillägg "ej genomfört". Enligt förvaltningsrättens mening framgår det med tillräcklig tydlighet att samtliga i förfrågningsunderlaget ställda krav måste bekräftas eller kom­ menteras. Det är i målet ostridigt att bolaget varken bekräftat eller kom­ menterat huruvida de har ett system för elektroniska fakturor. Det är även ostridigt att bolaget svarade nekande på frågan gällande kravet om ah un­ der avtalstiden kunna uppvisa dokumentation att fordon kommer att bli utrustade med s.k. TMPS system. Genom tilläggskommentaren har bolaget heller inte visat att kravet kommer att uppfyllas. Bolaget kan därför inte anses ha uppfyllt samtliga i förfrågningsunderlaget ställda krav och Migra­ tionsverket har haft skäl att förkasta anbudet. Vad bolaget anfört och vad som i övrigt framkommit i målet utgör inte skäl för ingripande enligt LOU. Bolagets ansökan om överprövning bör följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU). Helena Sohl Föredragande har varit Charlotte Lindsäter. I" SVERIGES DOMS'fOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ,. Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Stockl1olm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertjd från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den kla ndes namn, personnummer, 2. det beslut som överklagas med uppg-ift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i orig-inal samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppg-ift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energ-i, transporter och posttjänster far avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall far avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande far inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan ang-ivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU ga yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delg-ivning lämnas om dessa uppg-ifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppg-ift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, _!l°1Zit-c·c 1.