AllmŠnna avdelningen Enhet 16 S…KANDE Meddelad i Stockholm AcadeMedia Eductus AB, 556527-4007 Ombud: Heidi Westman AcadeMedia AB Box 213 101 24 Stockholm MOTPART Arbetsfšrmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm Ombud: Charlotte Lilliestierna EhrŽn Adress som ovan SAKEN Ansškan om šverpršvning enligt lagen om offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr AcadeMedia Eductus AB:s ansškan om šverpršvning. Dok.Id 458152 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I STOCKHOLM 2014-04-09 MŒl nr 2347-14 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:30 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2347-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen BAKGRUND Arbetsfšrmedlingen genomfšr en upphandling med delvis gemensamt fšrfrŒgningsunderlag av en tjŠnst riktad till arbetssškande kallad ÓIntroduktion till arbeteÓ, dnr Af-2013/189319. TjŠnsten upphandlas fšr 75 geografiska leveransomrŒden. Upphandlingen genomfšrs genom ett fšrenklat fšrfarande enligt lagen om offentlig upphandling, LOU. AcadeMedia Eductus AB (Eductus) har ansškt om šverpršvning av upphandlingen i frŒga om 40 av de 75 geografiska levensomrŒdena. Eductus anbud har fšrkastats eftersom Arbetsfšrmedlingen bedšmt att bolaget inte uppfyller kraven pŒ ekonomisk stŠllning. YRKANDEN M.M. Eductus yrkar i fšrsta hand att upphandlingen1 ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att kvalificeringen gšrs om varvid anbudet frŒn bolaget upptas till utvŠrdering. Fšr det fall rŠttelse inte Šr mšjligt yrkas att upphandlingen gšrs om. Som grund anger Eductus att fšrfrŒgningsunderlaget stŒr i strid med framfšrallt principerna om šppenhet/transparens, likabehandling och proportionalitet. Till fšljd av detta har Eductus lidit eller kan komma att lida skada. Till stšd fšr sin talan anfšr Eductus bl.a. fšljande. FšrfrŒgningsunderlaget, vad gŠller kravet pŒ ekonomisk stŠllning i punkt 1.3.3, Šr inte tillrŠckligt fšrutsebart och transparent. Arbetsfšrmedlingen har uppstŠllt ett krav pŒ ekonomisk stŠllning och angett att olika fŠrgkoder baserat pŒ uppgifter frŒn fšretaget CreditSafe kommer att anvŠndas vid bedšmningen. Anbuds- givarna har ocksŒ sŠrskilt uppmanats att ta en kreditupplysning hos 1 Avseende leveransomrŒdena BorŒs, Eskilstuna, Falun, Gšteborg, Halmstad, Helsingborg, Huddinge, Jšnkšping, Kalmar, Karlskoga, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Kristinehamn, Kšping, Landskrona, Lidkšping, Lindesberg, Linkšping, Lund, Malmš, Mšlndal, Norrkšping, NŠssjš, Skšvde, Solna, Stockholm, Sundsvall, SšdertŠlje, TrollhŠttan, Uddevalla, UmeŒ, Uppsala, Varberg, VŠrnamo, VŠsterŒs, VŠxjš, €ngelholm, …rebro och …stersund. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2347-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen CreditSafe innan anbudslŠmnandet. Enligt vad Arbetsfšrmedlingen uppgett har kravnivŒn angetts till ÓKreditvŠrdigÓ. Eductus har i enlighet med Arbetsfšrmedlingens rekommendation tagit en kreditupplysning pŒ bolaget sjŠlv innan anbudets lŠmnande. Bolaget har sedan den 7 september 2010 ÓMycket god kreditvŠrdighetÓ. Bolaget har en kreditrating som vida šverstiger den miniminivŒ som Arbetsfšrmedlingen uppstŠllt i fšrfrŒgningsunderlaget. Arbetsfšrmedlingen har vidare god insikt i att Eductus Šr ett kreditvŠrdigt fšretag, dŒ bolaget under mŒnga Œr har levererat stora volymer till Arbetsfšrmedlingen. Trots dessa fšrhŒllanden har Eductus fŒtt fŠrgkoden gult. Arbetsfšrmedlingens mall fšr kredit- vŠrdighet Šr missvisande och bristfŠllig och bšr inte anvŠndas. Kravet pŒ ekonomisk stŠllning Šr inte tillrŠckligt transparent och fšrutsebart med hŠnsyn till att anbudsgivarna, trots kontroll gentemot CreditSafe, inte har kunnat fŒ information om den fŠrgkodning som Arbetsfšrmedlingen senare fŒtt. En anbudsgivare som fŒtt informationen att bolaget Šr kreditvŠrdigt saknar skŠl att lŠmna in kompletterande information. Eductus har inte, baserat pŒ informationen frŒn CreditSafe, haft nŒgon anledning att ge in ytterligare utredningen. Arbetsfšrmedlingen har gjort bedšmningen avseende Eductus ekonomiska stŠllning enbart baserat pŒ kreditomdšmet. Ett sŒdant agerande stŒr inte šverens med LOU eftersom den upphandlande myndigheten mŒste gšra en individuellbedšmning av den ekonomiska stŠllningen. Detta har inte gjorts. Fšr det fall Arbetsfšrmedlingen skulle ha rŠtt att utesluta anbudet gšr bolaget gŠllande att kravet i sig Šr oproportionerligt. Eductus har en mycket hšg kreditrating enligt CreditSafe (93 poŠng av 100 mšjliga). Att Eductus trots detta blir uteslutet pŒ grund av pŒstŒdda brister avseende den ekonomiska stŠllningen Šr inte en rimlig fšljd. Ett krav som fŒr denna effekt kan inte anses vara fšrenligt med proportionalitetsprincipen eftersom kravet inte Šr lŠmpligt eller effektivt fšr att uppnŒ sitt syfte. Syftet med ett 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2347-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen krav pŒ ekonomisk stŠllning mŒste vara att kontrollera om anbudsgivarna riskerar att inte kunna utfšra uppdraget. NŒgra sŒdana risker fšreligger inte avseende Eductus. Eductus hŠnvisar till bl.a. praxis, fšrarbeten och direktiv. Arbetsfšrmedlingen bestrider bifall till bolagets ansškan och yrkar att ansškan om šverpršvning avslŒs i sin helhet. Som grund anger Arbetsfšrmedlingen att Eductus anbud inte uppfyller de i fšrfrŒgnings- underlaget stŠllda ska-kraven eftersom bolaget inte har lŠmnat kompletterande information om bolagets ekonomiska fšrmŒga att leverera tjŠnsten. FšrfrŒgningsunderlaget Šr klart och tydligt formulerat och de krav som stŠlls i upphandlingen Šr proportionerliga. Till stšd fšr sin talan anfšr Arbetsfšrmedlingen bl.a. fšljande. Det framgŒr tydligt av fšrfrŒgningsunderlagets punkt 1.3.3 att anbudsgivarna ska ha en stabil ekonomisk bas. Fšr att fšrsŠkra sig om detta anvŠnder Arbets- fšrmedlingen sig av det signalsystem som finns i TendSign och som hŠmtar uppgifterna frŒn kreditupplysningsfšretaget CreditSafe. Genom signalsystemet erhŒller anbudsgivarna en fŠrgmarkering utifrŒn en av Arbetsfšrmedlingen vald kreditmall. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr vidare tydligt vilka omstŠndigheter som medfšr en viss fŠrgsignal. Eductus har dŠrfšr kunnat fšrutse att bolagets anbud i vart fall skulle medfšra pršvning (gul signal), eftersom bolaget vid tiden fšr anbudet dels inte var registrerat fšr moms dels hade registrerade betalningsanmŠrkningar. Anbudsgivaren ska vid gul signal i sitt anbud lŠmna kompletterande information som gšr det sannolikt att anbudsgivaren har ekonomisk fšrmŒga att genomfšra uppdraget. Eductus har inte lŠmnat sŒdan kompletterande information. Ratingen Šr inte den enda omstŠndigheten som finns angiven i den kreditmall Arbetsfšrmedlingen redovisat i fšrfrŒgningsunderlaget. Det 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2347-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen krŠvs minst 40 poŠng i rating fšr att inte fŒ ršd signal, dŠrutšver Šr det samtliga švriga omstŠndigheter i den angivna kreditmallen som kan komma att pŒverka vilken signalfŠrg som Arbetsfšrmedlingen kommer att se. Arbetsfšrmedlingen anser att kreditmallen mycket tydligt och klart anger vilka omstŠndigheter som medfšr att ett anbud behšver innehŒlla fšrklarande eller kompletterande information fšr att Arbetsfšrmedlingen ska kunna gšra en individuell pršvning. Arbetsfšrmedlingen delar inte Eductus pŒstŒende att kravet pŒ ekonomisk fšrmŒga skulle vara oproportionerliga. Det Šr av yttersta vikt att upp- handlande myndigheter dels kan fšrlita sig pŒ att anlitade leverantšrer lŒngsiktigt ansvarstagande avseende sin ekonomi dels att fšretagen fšljer de lagar och regler som gŠller avseende skatter och sociala avgifter, sŠrskilt i de fall dŠr upphandlingsfšremŒlet bestŒr av en relativt personaltŠt tjŠnst. Samtliga uppstŠllda omstŠndigheter i den uppstŠllda kreditmallen Šr objektivt kontrollerbara fšr vem som helst och Œterspeglar de krav staten stŠller pŒ de fšretag som antingen erhŒller stadsbidrag i olika former eller upptrŠder som leverantšr av varor och tjŠnster. SK€LEN F…R AVG…RANDET UtgŒngspunkter fšr bedšmningen De grundlŠggande principer som ska iakttas vid all offentlig upphandling Šr principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (šppenhet och fšrutsebarhet), proportionalitet och šmsesidigt erkŠnnande. Pršvningen i fšrvaltningsrŠtten utgšr en kontroll av om det pŒ grund av vad sškanden har framfšrt i mŒlet finns anledning att vidta sŒdana ŒtgŠrder som anges i 16 kap. 6 € LOU. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2347-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen I punkt 1.3.3. i fšrfrŒgningsunderlagets anges bl.a. fšljande. Anbudsgivaren skall ha en stabil ekonomisk bas. Fšr att fšrsŠkra sig om detta anvŠnder Arbetsfšrmedlingen sig av det signalsystem som finns i TendSign och som hŠmtar uppgifterna frŒn kreditupplysningsfšretaget CreditSafe. Genom signalsystemet erhŒller anbudsgivarna en fŠrg- markering utifrŒn en av Arbetsfšrmedlingen vald kreditmall. Pršvning (gul signal) Ej registrerad fšr moms Fšrekomst av registrerad betalningsanmŠrkning Om en anbudsgivare fŒr omdšmet ÓPršvning (gul signal)Ó skall anbuds- givaren, i sitt anbud, fšr att bedšmas kvalificerad och gŒ vidare till utvŠrdering gšra sannolikt fšr Arbetsfšrmedlingen att anbudsgivaren har ekonomisk fšrmŒga att genomfšra uppdraget. Anbudsgivaren kan nedan lŠmna kompletterande information om sin ekonomiska fšrmŒga. Om ingen kompletterande information lŠmnas, anges Óej aktuelltÓ. Anbudsgivaren rekommenderas att ta en kreditupplysning pŒ sig sjŠlv hos CreditSafe innan anbudslŠmnande. FšrfrŒgningsunderlagets utformning Eductus har gjort gŠllande att fšrfrŒgningsunderlagets p. 1.3.3. stŒr i strid med principerna om transparens, likabehandling och proportionalitet. Principerna om transparens och likabehandling Med transparens avses frŠmst skyldigheten fšr den upphandlande myndigheten att lŠmna information om upphandlingen och det praktiska tillvŠgagŒngssŠttet vid denna samt rŠtten fšr leverantšrer att fŒ tillgŒng till denna information sŒ att de i fšrvŠg kŠnner till vad som gŠller vid upp- handlingen (prop. 2006/07:128 s. 132). Detta innebŠr att ett fšrfrŒgnings- underlag ska formuleras pŒ ett sŒdant sŠtt att samtliga rimligt upplysta och normalt aktsamma anbudsgivare kan fŒ kŠnnedom om den exakta inne- bšrden av tilldelningskriterierna och sŒledes tolka dem pŒ samma sŠtt (C- 368/10 Max Havelaar). De skiftande fšrhŒllanden som fšrekommer i det 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2347-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen ekonomiska livet gšra att Šven fšrfrŒgningsunderlag och utvŠrderings- modeller som inte Šr optimalt utformade fŒr godtas under fšrutsŠttning att de principer som bŠr upp LOU och gemenskapsrŠtten inte trŠds fšr nŠr (R 2002 ref. 50). FšrvaltningsrŠttens bedšmning FšrvaltningsrŠtten anser att utformingen av punkt 1.3.3. i fšrfrŒgnings- underlaget Šr klar och tydlig. Arbetsfšrmedlingen har i fšrfrŒgnings- underlaget angett vilket system man kommer att anvŠnda sig av vid pršvning av anbudsgivarnas ekonomiska fšrmŒga. I fšrfrŒgningsunderlaget rŠknas vissa omstŠndigheter upp som medfšr en viss fŠrgsignal. Det beskrivs Šven nŠr en anbudsgivare ska lŠmna kompletterande information om sin ekonomiska fšrmŒga. FšrvaltningsrŠtten anser att en leverantšr kan, med utgŒngspunkt i underlaget, skapa sig en bild av mšjligheten att lŠgga ett konkurrenskraftigt anbud. Av handlingarna i mŒlet framgŒr inte att Eductus utnyttjat mšjligheten att stŠlla frŒgor till Arbetsfšrmedlingen om fšrfrŒgningsunderlaget verkat oklart i nŒgot avseende (jfr punkten 1.2.3.1 i fšrfrŒgningsunderlaget). FšrvaltningsrŠtten anser att Arbetsfšrmedlingens tillvŠgagŒngssŠtt vid utvŠrdering av den ekonomiska fšrmŒgan Šr fšrutsŠgbar och garanterar att samtliga anbudsgivare behandlas lika. De krav som Arbetsfšrmedlingen stŠllt upp har en objektiv utformning och diskrimerar ingen leverantšr. Eductus har anfšrt att Arbetsfšrmedlingen inte har gjort nŒgon individuell pršvning av bolagets ekonomiska stŠllning. Att Arbetsfšrmedlingen har anvŠnt sig av ett elektroniskt signalsystem vid denna bedšmning innebŠr inte att nŒgon sŒdan bedšmning inte skulle ha gjorts. Av fšrfrŒgnings- underlaget framgŒr att det Šr Arbetsfšrmedlingen som valt kreditmallen. Det framgŒr Šven klart och tydligt att Eductus och švriga anbudsgivare har 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2347-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen haft mšjlighet att lŠmna kompletterande upplysningar om den ekonomiska fšrmŒgan. Eductus har anfšrt att Šven om det framgŒtt vilka omstŠndigheter som den anvŠnda kreditmallen tar hŠnsyn till sŒ har det inte framgŒtt hur dessa omstŠndigheter pŒverkar de olika signalfŠrgerna. FšrvaltningsrŠtten anser att informationen i punkten 1.3.3 i fšrfrŒgningsunderlaget ger, fšr en branschvan anbudsgivare, en tydlig bild av att det Šr fšrekomsten av bl.a. en registerad betalningsanmŠrkning som ger en gul signal och vid en gul signal ska anbudet kompletteras med ytterligare information. FšrvaltningsrŠtten anser vidare att Arbetsfšrmedlingens kreditmall inte innebŠr att samma omstŠndigheter tas i beaktande tvŒ gŒnger. SŒsom Arbetsfšrmedlingen anfšrt sŒ Šr ratingen inte den enda omstŠndighet som listas i kreditmallen och som pŒverkar signalfŠrgen. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening har det i mŒlet inte framkommit att Arbetsfšrmedlingens ska-krav pŒ ekonomisk stŠllning brister i transparens eller stŒr i strid med principen om likabehandling. NŒgot skŠl fšr ingripande enligt LOU har sŒledes inte framkommit pŒ dessa grunder. Proportionalitetsprincipen Proportionalitetsprincipen innebŠr att den upphandlande myndigheten inte fŒr stŠlla hšgre krav pŒ en leverantšr Šn vad som behšvs pŒ att uppnŒ ŠndamŒlet med den aktuella upphandlingen. Kraven ska sŒledes ha ett naturligt samband med det som upphandlas och stŒ i proportion till det behov som ska tillgodoses (jfr prop. 2006/07:128 s. 132, 155-156). Av praxis fšljer att proportionalitetspršvningen ska gšras i tre steg. Fšr det fšrsta ska pršvas om ŒtgŠrden Šr en lŠmplig och effektiv ŒtgŠrd fšr att uppnŒ det efterstrŠvade syftet. Fšr det andra ska pršvas om ŒtgŠrden Šr nšdvŠndig fšr att uppnŒ det efterstrŠvade syftet, sŒtillvida att det inte finns 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2347-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen nŒgot mindre ingripande alternativ. Fšr det tredje ska pršvas om den negativa effekt som kravet fŒr, pŒ det intresse eller den rŠttighet som kravet inskrŠnker, Šr oproportionerlig eller šverdriven jŠmfšrt med det efterstrŠvade syftet (se R 2010 ref. 79 samt KammarrŠtten i Stockholms domar i mŒl nr 5451-12 och nr 8972-12). Eductus har anfšrt att bolaget har en mycket hšg kreditrating enligt CreditSafe. Att Eductus trots detta blir uteslutet p.g.a. pŒstŒdda brister avseende den ekonomiska stŠllningen Šr inte en rimlig fšljd. Med hŠnsyn till betalningsanmŠrkningarnas begrŠnsade omfattning och det faktum att de ligger lŒngt tillbaka i tiden Šr det inte rimligt att bolaget ska lŠmna kompletterande information. Det Šr vidare orimligt att ett fšretag, som inte behšver vara momsregistrerat, av denna aneldning ska fŒ en sŠmre signalfŠrg enligt Arbetsfšrmedlingens kreditmall. FšrvaltningsrŠttens bedšmning FšrvaltningsrŠtten bedšmer att kraven i punkten 1.3.3 i fšrfrŒgnings- underlaget har varit kopplat till fšremŒlet fšr upphandlingen samt, som ovan angivits, att det har varit tydligt och lika fšr alla anbudsgivare. Syftet med kraven Šr, sŒsom Arbetsfšrmedlingen gjort gŠllande, att den upphandlande myndigheten ska kunna fšrvissa sig om att leverantšren har ett lŒngsiktigt ansvarstagande fšr sin ekonomi och att leverantšren fšljer de lagar och regler som gŠller avseende skatter och sociala avgifter. Kraven framstŒr mot den bakgrunden inte som godtyckliga eller uppenbart osakliga utan kraven har gjorts med hŠnsyn till upphandlingsfšremŒlet och den upphandlande myndighetens behov. Den upphandlande myndigheten har en stor frihet nŠr den nŠrmare bestŠmmer fšremŒlet fšr en upphandling (jfr R 2010 ref. 78). Som tidigare nŠmnts sŒ Šr ratingen inte den enda omstŠndighet som listas i kreditmallen och som pŒverkar signalfŠrgen. 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2347-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Enligt fšrvaltningsrŠttens mening har det i mŒlet inte heller framkommit att Arbetsfšrmedlingens ska-krav pŒ ekonomisk stŠllning stŒr i strid med principen om proportionalitet. NŒgot skŠl fšr ingripande enligt LOU har sŒledes inte heller framkommit pŒ denna grund. Kravuppfyllnad Av tilldelningsbeslutets bilaga framgŒr att Eductus anbud fšrkastats eftersom bolaget inte uppfyller kraven pŒ nivŒn ÓkreditvŠrdigÓ enligt CreditSafe (gul signal) och anbudet saknar kompletterande information. I mŒlet Šr ostridigt att Eductus inte Šr registrerat fšr moms samt att bolaget har registrerade betalningsanmŠrkningar. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr dŒ att anbudsgivaren ska gšra sannolikt fšr Arbetsfšrmedlingen att anbudsgivaren har ekonomisk fšrmŒga att genomfšra uppdraget. Detta sker genom att anbudsgivaren lŠmnar kompletterande information om sin ekonomiska fšrmŒga. I mŒlet Šr vidare ostridigt att Eductus inte lŠmnat nŒgon sŒdan kompletterande information till Arbetsfšrmedlingen. Mot den bakgrunden finner fšrvaltningsrŠtten att Arbetsfšrmedlingen haft fog fšr sitt beslut att fšrkasta Eductus anbud frŒn upphandlingen. Eductus har gjort gŠllande att Arbetsfšrmedlingen har insikt i att bolaget Šr ett kreditvŠrdigt fšretag. Enligt fšrvaltningsrŠtten ska den upphandlande myndigheten vid utvŠrderingen endast utgŒ frŒn anbudsgivarnas anbud. HŠnsyn kan t.ex. inte tas till tidigare vetskap om ett fšretags ekonomiska stŠllning, i ett sŒdant fall skulle principen om likabehandling riskeras att sŠtta ur spel. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening har det i mŒlet inte heller framkommit nŒgot skŠl fšr ingripande enligt LOU pŒ denna grund. Eductus ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. 11 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2347-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga (DV 3109/1A LOU). Kaija Hultquist RŒdman Sofie Larson har fšredragit mŒlet. Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket