FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM ISTOCKHOLM 2017-02-23 Mål nr 15786-16 KONKURRENSVERKET 1 Avdelning 31 SÖKANDE UNIFEQ Europe Sp.z o.o Ombud: Advokat Katerina Strömsholm Strömsholm Advokatbyrå AB World Trade Center Jungmansgatan 12 211 19 Malmö MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm PART Oscar Pedersen AS PO Box 9237 4697 Kristiansand Norway SAKEN 2"" - Meddelad i Stockholm Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE ,.. Avd Dnr KSnr r,ry � .i -0.,_� 2 4 Aktbil Dok.Id 766008 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 Förvaltningsrätten beslutar att avtalet i upphandlingen avseende Dosimeter bag 71/76 med dnr 393949 - AI898530 mellan Försvarets materielverk och Oskar Pedersen AS ska förklaras ogiltigt 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15786-16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Försvarets materielverk (FMV) genomförde en upphandling av Dosimeter bag 71/76, dnr 393949 - AI898530. Upphandlingen har genomförts som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. I tilldelningsbeslut daterat den 4 maj 2016 meddelade FMV att man avser att sluta kontrakt med Oskar Pedersen AS, vilket också gjordes i mitten av maj 2016. UNIFEQ Europe Sp.z o.o (UNIFEQ) yrkar att avtalet mellan FMV och Oskar Pedersen AS (Oskar Pedersen) ska förklaras ogiltigt. UNIFEQ framför bl.a. följande. UNIFEQ fick inte veta att FMV beslutat att tilldela Oskar Pedersen kontraktet genom tilldelningsbeslut den 4 maj 2016 förrän efter e-postkorrespondens den 7 juli 2016. FMV har vid e­ postkorrespondens svarat att beslutet offentliggjorts den 9 maj 2016. UNIFEQ har inte fått något meddelande om tilldelningsbeslut innan den 7 juli 2016. FMV har istället skickat tilldelningsbeslutet till den revisionsbyrå där UNIFEQ:s auktoriserade revisor är verksam. Om avtal ingåtts med Oskar Pedersen ska det förklaras ogiltigt eftersom FMV agerat i strid mot bestämmelser om avtalsspärr eller ingått avtal utan att uppfylla sin skyldighet att på ett erforderligt sätt lämna meddelande om tilldelningsbeslut. FMV:s utvärdering är behäftad med ett flertal allvarliga brister eftersom Oskar Pedersens anbud inte uppfyller alla obligatoriska krav som ställts i upphandlingen. Trots detta har Oscar Pedersen tilldelats kontraktet i upphandlingen. FMV har genom detta brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU och särskilt principen om likabehandling av anbudsgivare och anbud och principen om transparens. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15786-16 ISTOCKHOLM Oskar Pedersens anbud uppfyller inte kravet avseende anbudsprov. I förfrågningsunderlaget i avsnitt 6 ställs ett antal obligatoriska krav som siktar på inlämnande av anbudsprov. I p. 6.2 ställs kravet att den tekniska beskrivningen av anbudsprovet ("technical data sheet") ska styrka att anbudsprovet uppfyller den tekniska specifikationen TS 15MV289-55:1. Oskar Pedersen har till sitt anbudsprov bifogat ett dokument, s.k. datasheet, som inte styrker att provet uppfyller den tekniska specifikationen. Tvärtom visar denna datasheet att flera av de ställda tekniska kraven inte är uppfyllda eller verifierade. Det bekräftar inte heller parametrar i specifikationen såsom "4.8 Inner fabric", "4.9 Plastic foam, 3 mm" och "Label" överhuvudtaget. Vidare framgår att "coating adhesion" och "IR reflection" inte har testats och därmed inte verifierats. Oskar Pedersens datasheet är även ofullständigt gällande uppgifterna för "touch and close fastener 4.7". Denna datasheet verifierar således inte att Oscar Pedersens anbudsprov stämmer överens med den tekniska specifikationen, vilket är ett obligatoriskt krav i upphandlingen. Oskar Pedersen uppfyller inte heller kravet avseende anbudsgivarens tekniska och yrkesmässiga kapacitet i förfrågningsunderlagets p. 10.5 eller kravet på referenser i p.10.5.1. Oskar Pedersens referensuppgifter bekräftar inte framgångsrika leveranser och funktion. Kravet är inte utformat på det sätt FMV gör gällande. Att FMV i förfrågningsunderlaget anger vad referensdokumenten ska specificera innebär inte att de inlämnade referenserna inte behöver innehålla bekräftelse på framgångsrika leveranser och funktion. Inte heller den omständigheten att FMV ska ha möjlighet att verifiera referenserna genom kontakt med referenterna innebär att kravet skulle tolkas på det sättet. Oskar Pedersens anbud uppfyller inte de ställda kraven i förfrågningsunderlaget och borde ha uteslutits från utvärderingen. FMV:s bedömning att Oskar Pedersens datasheet på ett godtagbart sätt skulle verifiera anbudsprovet har inte grund i förfrågningsunderlaget. Den 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15786-16 tolkning och tillämpning av kravet som FMV nu hävdar överensstämmer inte med kravets lydelse och är helt oförutsägbart. Vid en sådan tillämpning av kravet förbehåller sig FMV fri prövningsrätt vilket strider mot transparensprincipen och principen om likabehandling. FMV har i en tidigare upphandling i april 2016 uteslutit UNIFEQ:s anbud på grund av att bolagets datasheet inte innehållit verifikation av materialsammansättning. I upphandlingen lämnade UNIFEQ in en "compliance matrix" och "statements" vilka inte ansågs uppfylla kravet avseende verifikation i ett datasheet. I nuvarande upphandling har, trots att kravet är det närmaste identiskt som i tidigare upphandling, FMV emellertid godtagit ett anbud vars datasheet saknar och/eller inte verifierar mycket viktiga parametrar i den tekniska specifikationen. FMV har vid utvärderingen av Oskar Pedersens anbud bortsett från ett obligatoriskt krav som har ställts i förfrågningsunderlaget. Förfrågningsunderlaget anger specifikt att uppfyllelse av den tekniska specifikationen avseende anbudsprov ska verifieras i ett datasheet. UNIFEQ har lämnat ett korrekt anbud som uppfyller samtliga krav. Oskar Pedersens anbud borde ha förkastats och UNIFEQ rätteligen tilldelats kontraktet, och har därför lidit skada. UNIFEQ riskerar också att lida skada på grund av att FMV inte beaktat bestämmelserna om meddelande om tilldelningsbeslut eller avtalsspärr. FMV medger UNIFEQ:s talan i den del som avser meddelande om tilldelningsbeslut och avtalsspärr. Avtalsspärren började därmed löpa den 7 juli 2016. I övrigt bestrider FMV UNIFEQ:s yrkanden och yrkar att bolagets ansökan om överprövning ska avslås. FMV framför bl.a. följande. Det är den upphandlande myndigheten som har bäst förutsättningar att bedöma och värdera anbuden i en upphandling. Den upphandlande myndigheten måste ges visst utrymme vid bedömningen och värderingen av anbud under förutsättning att det sker på objektiva grunder inom ramen för ISTOCKHOLM 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15786-16 I STOCKHOLM förfrågningsunderlaget. Endast om det framgår att den upphandlande myndigheten tagit ovidkommande hänsyn eller påtagligt avvikit från de kriterier som angivits i förfrågningsunderlaget kan det bli aktuellt att ingripa mot upphandlingen. UNIFEQ menar att Oskar Pedersen inte uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen eftersom deras s.k. datasheet inte verifierar samtliga parametrar i specifikationen. Av kravet i förfrågningsunderlaget kan utläsas att leverantören ska bifoga ett anbudsprov i form av den aktuella väskan och att väskan ska vara i enlighet med den tekniska specifikationen samt att dessa data ska verifieras i ett "technical data sheet". Av kravet kan inte utläsas att verifieringen ska ske på sådan detaljnivå som UNIFEQ gör gällande. Oskar Pedersens ingivna datasheet verifierar på att godtagbart sätt att det aktuella provet är utformat i enlighet med den tekniska specifikationen. Vidare har Oskar Pedersen i ingiven "compliance matrix" bekräftat att den tekniska specifikationen i de av UNIFEQ ifrågasatta delarna är uppfyllda. Till detta kommer att Oskar Pedersen i ingivna "statement" bekräftat att samtliga krav i förfrågningsunderlaget, den tekniska specifikationen och "statement ofwork" kommer att uppfyllas. Det är således visat att Oskar Pedersen uppfyller de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlagets avsnitt 6.2 "tender sample". Kravet på teknisk och yrkesmässig kapacitet och referenser ska uppfyllas genom att anbudsgivarna bifogar två referenser i enlighet med vad som stipuleras i förfrågningsunderlagets 10.5.1. Av kravet kan inte utläsas att referensdokumenten i sig ska bekräfta framgångsrika leveranser. Kravet är att referenterna ska kunna bekräfta framgångsrika leveranser. Vad referensdokumentet i sig ska innehålla framgår av den i kravet angivna uppräkningen (