' i I FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2015-04-01 Sida 1 (7) Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Relita Industri & Skadeservice AB, 556530-9233 Libro l'ingväg 18 752 28 Uppsala Ombud: Advokat Liselott Fröstad ochjur.kand. Alicia Ahlberg Andersson Gustafsson Advokatbyrå KB Box 3124 103 62 Stockholm MOTPART Fastighets AB Förvaltaren, 556050-2683 Box 7510 174 07 Sundbyberg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE KONKURRENSVERKET 2015 ·C�- 0 1 ,_ Dnr KSnr AktbH Mål nr 3351-15 Avd Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjo11s på så sätt att Fastighets AB Förvaltaren gör en förnyad prövning av anbuden som innefattar en prövning av anbudens förenlighet med de obligatOl'iska kraven i AFB. 52 punkten 4. Dok.Id 589860 Postadress Besöksadress Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm 08-561 680 01 Tegeluddsvägen I Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 3351-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Fastighets AB Förvaltaren (Förvaltaren) genomför en öppen upphandling av ramavtal for avloppsrensning samt stamspolning av avloppsstammar i Sundbybergs stad, dnr. FV 2014-000064. Förvaltaren har i tilldelnings­ beslut den 10 februari2015 meddelat att Förvaltaren har för avsikt att teckna ramavtal med följande leverantörer i ililjande rangordning: 1. Solna Högtrycksspolning Aktiebolag 2. RelitaIndustri&SkadeserviceAB 3. Ragn-SellsAktiebolag Relita Industri & Skadeservice AB (Relita) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan anbudsutvärderingen har rättats på så sätt att Solna Högtrycksspolning Aktiebolags (Solna Högtrycksspolning) anbud förkastas. Relita anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Relita har tagit del av Solna Högtrycksspolnings anbud och kan konstatera att anbudet inte uppfyller samtliga obligatoriska krav som Förvaltaren har ställt upp. I förfrågningsunderlaget under AFB. 52 punkten 4 samt i skallkravs­ formuläret punkten 10.1 ställs ett uttryckligt krav på att certifikat för Rörinspektion enligt STFV ska bifogas anbudet. Sohia Högtrycksspolning har istället bifogat två behörighetsbevis. Bifogade behörighetsbevis kan varken tolkas ·som eller likställas med det certifikat för Rfäinspektion som enligt förfrågningsunderlaget ska bifogas anbudet. Vidare anges också i skallkravsformuläret i punkten 10.1 att anbudsgivaren ska bekräfta att ansvarig personal har kompetens och erfarenhet av att utföra likvärdiga uppdrag. Relita ifrågasätter om Solna Högtrycksspolnings åberopade rörinspektörer Tomas Jangemo och Anders Danielsson är anställda i företaget. Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 3351-15 ISTOCKHOLM Allmänna avdelningen Av förfrågningsunderlaget, punkten AFD. 43, framgår att avrop ska ske enligt avropsprincipen, dvs. en förfrågan om uppdrag ställs först till den som rangordnats på första plats. Andraplaceringen innebär således att Relita lider eller i valt fall riskerar att lida skada så Relita inte kommer att erbjudas lika många uppdrag. Förvaltaren anser att förvaltningsrätten ska avslå ansökan om överprövning. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § lagen om offentlig upphandling� LOU - behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfö1t i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan då endast besluta att upphandlingen ska göras om eller att den :far avslutas först sedan rättelse gjo1ts. Relita har gjort gällande att Solna Högtrycksspolning som är rankad på första plats i det ak tuella ramavtalet inte uppfyller de obligatoriska krav som uppställts i förfrågningsunderlaget gällande certifikat och personal. Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 3351-15 ISTOCKHOLM Allmänna avdelningen Personal I upphandlingens förfrågningsunderlag, AFB.52 punkten4, samt i upphandlingens skallkravsfmmulär, krav 10.1, anges att anbudsgivaren bekräftar att ansvarig personal innehar kompetens och erfarenhet av att utföra likvärdiga uppdrag. Arbetsledaren/Uppdragsansvarig har minst femårs erfarenhet i ledande stäilning och personen har cel1ifikat för rörinspektion enligt STVF (auktoriserad rörinspektör). Relita har avseende detta anfö1t bl.a. följande. Av utdrag från uppdateringstentamen hos STVF framgår att två av de åberopade rörinspektörema, i vart fall vid tidpunkten, var anställda i ett annat företag. Solna Högtrycksspolning har inte i sitt anbud anfö1t att de åberopar något annat företags kapacitet utan gjort sken av att Tomas Jangemo och Anders Danielsson utgör egen personal. För det fall rörinspektörema inte är anställda av Solna Högtrycksspolning innehar Solna Högtrycksspolning inte obligatorisk kompetens enligt kravet i AFB.52 punkten4 och ska förkastas även på den grunden. Förvaltaren anför bl.a. följande. Förvaltaren har i förfrägningsunderlaget avsnitt AFB. 52 punkten 3 ställt krav på att anbudsgivaren ska inneha dokumenterade resurser, kompetens och erfarenhet att organisera och utföra uppdrag enligt de förutsättningar som anges i förfrågnings­ underlaget. Vidare anges att beskrivning av företaget ska bifogas anbudet. Beskrivningen ska styrka dess fö1måga och kapacitet, dvs. resurser med egna anställda samt hos eventuella underentreprenörer. Anbudsgivaren har i detta fall bekräftat att kompetens och erfarenhet innehas. Anbudsgivaren har vidare angett vilken personal som står till Förvaltarens förfogande under avtalsperioden genom att namnge fem personer, varav Anders Danielsson och Tomas Jangemo finns med. Det framgår inte uttiyckligen om dessa två personer arbetar på annat bolag som underentreprenör. Sida5 F ÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 3351-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltaren anser dock att kravet är uppfyllt då anbudsgivaren har angett vilka resurser som finns att tillgå. Förvaltningsrätten bedömer att på så sätt som förfrågningsunderlaget i denna del är fo1mulerat är det inte visat att Solna Högtrycksspolning inte uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget på så sätt som anges. Certifikat I upphandlingens förfrågningsunderlag anges under AFB.52 punkten 4 att anbudsgivaren ska tillhandahålla person med certifikat för rörinspektion enligt STVF (auktoriserad rörinspektör). Som bevis på uppfyllande av ovanstående krav ska kopia på sådant ce11ifikat bifogas anbudet. Relita har i detta avseende anfört bl.a. följande. I förfrågningsundedaget anges ett uttryckligt krav på att certifikat ska bifogas anbudet. Det är ostridigt att Solna Högtrycksspolning inte har bifogat något sådant certifikat. Att inte ge in vad som uttryckligen har efterfrågats i för:frågningsunderlaget och som angetts som ett obligatoriskt krav utgör grund för uteslutning. Förvaltaren anför bl.a. följande. Anbudsgivaren har i detta fall intygat att kravet uppfylls samt bifogat kopia på id-handling utfärdad av STVF. För att verifiera id-handling har Förvaltaren kontrollerat via bransch­ organisationen STVF och fått bekräftat att angivna personer innehar giltigt certifikat enligt STVF. Förvaltaren anser att det inte finns någon anledning att förkasta anbudet på dessa grunder. Förvaltningsrätten finner att så som kravet i förfrågningsunderlaget avsnitt AFB.52 punkten 4 är formulerat framgår det klai1 och tydligt att anbudsgivaren ska till anbudet bifoga kopia på ce1iifikat för rörinspektion Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 3351"15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen enligt STVF som bevis på att det ställda kravet är uppfyllt. Det är i målet klarlagt att Solna Högtrycksspolning inte har bifogat något sådant ce1tifikat. Det har alltså vid anbudstidens utgång inte gått att utläsa om Solna Högtrycksspolnings anbud uppfyllde det obligatoriska kravet på certifikatförrörinspektionenligtSTVF. Förvaltarenharpåegenhand kompletterat Solna Högtrycksspolnings anbud genom att vända sig till STVF för att kontrollera om dessa rörinspektörer har efterfrågat ce11ifikat. Först därefter har Fö1valtaren kunnat konstatera att Solna Högtrycksspolnings anbud uppfyller de ställda obligatoriska kraven i AFB.52 punkten4. Förvaltningsrätten anser att det sätt som Fö1valtaren har agerat genom att läka bristen i Solna Högtrycksspolnings anbud strider mot principen om likabehandling i 1 kap. 9 § LOU. Förvaltarens agerande har medfört att Relita har lidit eller riskerat att lida skada. LOU är en procedurlagstiftning. I en ansökan om överprövning kan domstolen därför endast bedöma om upphandlande myndighet har följt lagstiftningen vid genomförandet av upphandlingen och i de fall brott mot LOU förekommit ingripa genom att besluta om rättelse eller att upphandlingen ska göras om. Den konstaterade bristen i upphandlings" förfarandet kan avhjälpas genom att en ny kvalificeringsprövning görs, vid vilken det obligatoriska kravet i AFB.52 punkten4 tillämpas på så sätt som har angetts. Det ankommer på Förvaltaren att rätta upphandlingen i enlighet med detta. Ansökan ska därför bifallas på så sätt att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 3351-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar :finns i bilaga (DV3109/1A LOU). . . ·. } i''i . ·�-(;;r···-. r·-+.·,':1·({'\vf •J , ,. ,./ �-'V ,.- t V a f \ KaijaHultquist i Rådman Helena Boson har föredragit målet. �t _,. ,....,,.,.l..\.- f,;.. I-J.i...,,. ,'1:(.._ .._.,_-�. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND �ro�i� SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fö.rvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstiUstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövn.ingstillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivla riktigheten av det slut som fön•altningsrätten har kommit till, Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te1efonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden. anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrätten.s dom/beslut som klagandenvillfå till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaochvad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av 2. det inte utan att sådant tillstånd domen/beslutet. meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller I mål om överprövning enligt Jagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller Jagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fu avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal liar slutits. Fullständig in formation finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fön•altningsrätten. 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva ö,•erklagandet. Om prövn.ingstillstånd inte meddelas står fön•altningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. www.dom�tol.se