FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE DOM 2010-03-12 Meddelad i Göteborg Målm 7807-10 E Enhet 1:2 Sida 1 (5) Dok.Id 3782 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031- 73 2 70 00 031-711 7859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Ricoh Sverige AB, 556228-8851 Box 1536 171 29 Solna Ombud: Jan Utberg Strömstadsvägen 15 451 50 Uddevalla MOTPART Lilla Edets kommun 463 80 Lilla Edet SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling; LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten beslutar att Lilla Edets kommuns förnyade konkurrens­ utsättning inom ramavtal avseende skrivare, kopiatorer och tjänster ska göras om. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 19 febrnari 2010 upphör där­ med att gälla. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida 2 7807-l0E BAKGRUND LillaEdets kommun har genomfört förnyad konkurrensutsättning inom ramavtal avseende skrivare, kopiatorer och tjänster, dnr. 2010-KS002. Av tilldelningsbeslutet den 9 februari 2010 framgår att Canon Svenska AB (Canon) vann konkurrensutsättningen. YRKANDEN M.M. Ricoh Sverige AB (bolaget) yrkar att konkurrensutsättningen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att Canons anbud förkastas och uppdra­ get tilldelas bolaget. Bolaget anför följande. Kommunen har efterfrågat både svartvita multifunktionsmaskiner och färgmultifunktionsmaskiner och de är klart åtskilda i kommunens svarsformulär.Ett av skall-kraven enligt avropsblanketten är att den nominella hastigheten ska vara minst 30 si­ dor/minut för avsedd färgprodukt. Canon har valt att offerera en produkt som heter IRC 3080 vilken har en nominell hastighet av 28 sidor/minut. Canons anbud avviker därmed från uppställda skall-krav och skulle således ha diskvalificerats. Det är ställt utom allt tvivel att produktionshastigheten gäller färg då svarskategorin gäller "färg multifunktion". LillaEdets kommun yrkar att bolagets ansökan avslås och anför följande. I förfrågningsunderlaget ställdes krav på 30 sidor per minut men det angavs inte om detta gällde för svartvita utskrifter eller för utskrifter i färg. De skrivare som kan skriva ut i både färg och svartvitt kommer till allra största delen att användas för svartvita utskrifter. Den förnyade konkurrensutsätt­ ningen har därmed gått rätt till då den offererade maskinen, IRC3080, har utskriftskapaciteten 30 sidor per minut i svartvitt läge och 28 sidor per mi­ nut i färgläge. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida 3 7807-10E Förvaltningsrätten beslutade den 19 febrnari 2010 att konkurrensutsätt­ ningen inte får avslutas innan något annat har beslutats. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Förvaltningsrätten har enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU att pröva om den upphandlande myndigheten har brntit mot de grnndläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen. Om så är fallet och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot, som i detta fall, den förnyade konkurrensutsättningen på grund av att den upphandlande myndigheten har brntit mot principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grnnder som sökanden har framfört i målet Gfr Reger­ ingsrättens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Naturligtvis ska mot detta ställas vad den upphandlande myndigheten anfört och beaktas vad som framgår av handlingarna i målet i övrigt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida 4 7807-10E Det är väsentligt att kraven är klart och entydigt beskrivna i såväl förfråg­ ningsunderlaget som den förnyade konkurrensutsättningen. Samtliga krav på det som ska upphandlas ska finnas med i dessa handlingar och det är normalt inte tillåtet att under upphandlingens gång frångå krav eller ställa upp nya krav. Finner den upphandlande myndigheten genom t.ex. nya rön eller erfarenheter att nya krav bör ställas måste upphandlingen avbrytas och göras om. Det ska således av handlingarna framgå vilka krav som mås­ te uppfyllas för att anbudet ska antas (skall-krav) och anbud som inte upp­ fyller samtliga sådana krav får inte antas. Den upphandlande enheten kan också ange vilka krav som bör ingå (bör-krav). Leverantören måste kunna förstå vilka krav som kan frångås och i vilken utsträckning och vilka avse­ enden så får ske. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det är ostridigt att den av Canon offererade maskinen, IRC3080, har en utskriftshastighet på 28 sidor per minut i färg och 30 sidor per minut i svartvitt. Frågan i målet är därmed om kravet beträffande en utskriftshastighet på 30 sidor per minut gäller för såväl färgutskrifter som utskrifter i svartvitt eller enbart för utskrifter i svartvitt. Kommunen har vid avropet separerat på svartvita maskiner och färgmaski­ ner. I det aktuella skall-kravet anges dock inte om utskriftshastigheten av­ ser utskrifter i färg eller i svartvitt. Kommunen har anfört att de maskiner som kan skriva ut i färg till största delen kommer att användas till svartvita utskrifter. Det finns enligt förvaltningsrättens mening inte anledning att ifrågasätta detta påstående och det skulle då i och för sig kunna ställa sig naturligt att anse att kommunens krav när det gäller utskrifter inte gäller utskrifter i färg utan endast maskinens generella kapacitet för utskrifter i svart-vitt.Enligt förvaltningsrättens mening finns det således utrymme för missförstånd och det kan ifrågasättas om det med ledning av vad som framgår av avropet och den otydlighet som finns rörande de efterfrågade FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 maskinernas kapacitet går att bedöma hur kommunen ska behandla anbu­ den. Förvaltningsrätten anser därför att LillaEdets kommun genom den oklarhet som vidlåder avropen har brutit mot bestämmelserna i LOU på ett sådant sätt att det finns skäl för ingripande mot konkurrensutsättningen. Om den upphandlande enheten har brutit mot någon bestämmelse i LOU är det normala förfarandet ·· enligt förvaltningsrättens mening - att rätten be­ stämmer att upphandlingen ska göras om. Anledningen härtill är att en rät­ telse i ett enskilt fall lätt kan skapa orättvisor i andra delar av upphandling­ en, så att andra leverantörer drabbas negativt av rättens beslut.Endast un­ dantagsvis kan det vara tillräckligt med en rättelse. Detta gäller enligt för­ valtningsrättens mening även vid en förnyad konkurrensutsättning som i detta fall.En sådan undanstagssituation föreligger enligt förvaltningsrät­ tens mening inte i detta fall, varför annan följd inte är möjlig än att kom­ munens konkurrensutsättning ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1b) Sida 5 7807-10E ��- Lars-Peter Holmberg /LR SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till K.ammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga r---0N www.domstoLse