FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-11-28 Meddelad i Stockholm Sida 1 (5) Mål nr 19783-12 Enhet 12 Kunskapscompaniet Ankaret AB, 556530-4028 Köpmangatan 1 633 56 Eskilstuna MOTPART Arbetsförmedlingen Hälsingegatan 38 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att upphandlingen avseende anbudsområde 6 inte får avslutas förrän rättelse har vidtagits i enlighet med vad som anges i domskälen. Dok.Id 283823 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 19783-12 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av Validering Industriyrken, 2012 (dnr AF-2012/061973). Upphandlingen genomförs som en förenklad upphandling enligt 15 kap. LOU. Tilldelningsbeslutet meddelades den 18 september 2012. I upphandlingsprotokollet från den 18 september 2012 anges under Prövning av anbud att anbudet från Kunskapscompaniet Ankaret AB förkastas då det ej är komplett avseende punkten 1.3.5 Referensuppdrag. Detta på grund av att beskrivning av innehåll och upplägg saknas av referensuppdraget. Kunskapscompaniet Ankaret AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU avseende anbudsområde 6 och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen rättas på så sätt att utvärderingen ska göras om, varvid bolagets anbud ska kvalificeras till utvärdering och antas då bolagets anbud innehåller en beskrivning av innehåll och upplägg enligt förfrågningsunderlagets punkt 1.3.5 Referensuppdrag. I andra hand yrkas att förvaltningsrätten ska besluta att den nu aktuella upphandlingen görs om. Arbetsförmedlingens beslut är felaktigt. Bolaget har uppfyllt samtliga "skall-krav" inklusive angivande av referensuppdrag enligt punkten 1.3.5. De har i anbudet redogjort för hur referensuppdraget utförts. Det framgår av anbudet att det i referens­ uppdraget gjorts både översiktlig och fördjupad kompetenskartläggning av kursdeltagarna med syfte att genomföra en individuell validering i form av både teoretiska och praktiska arbetsuppgifter. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan och anför följande. Anbudet innehåller en beskrivning av referensuppdragets innehåll, men inte någon beskrivning av upplägget, dvs. hur bolaget genomfört referensuppdraget. En sådan beskrivning skulle till exempel kunna innehålla uppgifter om vilka praktiska och teoretiska övningar och prov Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19783-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen som används, i vilka miljöer dessa genomförs, vilken handledning som finns att tillgå, hur återkoppling går till, tidsåtgång m.m. Det ställda skallkravet är därmed inte uppfyllt. Vidare måste ansvarig upphandlare självständigt vid varje upphandlingstillfälle bedöma inkomna anbud. Vad som har gjorts eller inte gjorts i tidigare upphandlingar ska inte påverka den bedömningen. Upphandlande myndigheter måste dessutom ha möjlighet att utveckla sin interna praxis i syfte att uppnå ett så bra upphandlingsresultat som möjligt. DOMSKÄL Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Arbetsförmedlingen har förkastat bolagets anbud med anledning av att de anser att bolagets anbud inte uppfyller skall-kravet som står angivet i förfrågningsunderlaget i punkt 1.3.5 Referensuppdrag. I förfrågningsunderlaget i punkt 1.3.5 Referensuppdrag anges följande. "Anbudet skall innehålla en kortfattad beskrivning av ett (1) uppdrag med likartad inriktning och omfattning. Med likartad inriktning avses ett uppdrag vars syfte varit att både teoretiskt och praktiskt pröva deltagarna kompetens inom efterfrågade yrkesområden, i nära samarbete med branschföreträdare. Utbildning där deltagarna praktiskt och teoretiskt utbildats inom efterfrågade yrkesområden är också godkänt. Syftet med referensuppdraget är att styrka anbudsgivarnas förmåga att genomföra det aktuella uppdraget. Det krävs att anbudsgivarna har erfarenhet av att genomföra liknande uppdrag som det nu Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19783-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen aktuella. Observera skrivningen beskrivning, det räcker således inte med att nämna eller referera till ett uppdrag." Vidare under punkten 1.3.5 Referensuppdrag står det följande. "Anbudet skall innehålla följande uppgifter: b) Anbudsgivarens beskrivning av referensuppdragets innehåll och upplägg: (Fritextsvar)" Bolaget har i sitt anbud under punkten 1.3.5 gällande referensuppdrag hänvisat till att de för Arbetsförmedlingen genomfört uppdraget "Validering Industriyrken" med Dnr Af- 200 9/014754 samt lämnat en beskrivning av uppdraget. Det krav som uppställs i förfrågningsunderlaget är att anbudsgivaren ska lämna en beskrivning av referensuppdragets innehåll och upplägg. Det är inte närmare angivet i förfrågningsunderlaget vad beskrivningen bör innehålla. Förvaltningsrätten kan vid genomgång av bolagets anbud gällande punkten 1.3.5 samt utifrån hur skall-kravet utformats i förfrågningsunderlaget, inte finna annat än att bolagets anbud uppfyller det aktuella skall-kravet. Det som arbetsförmedlingen anfört i förvaltnings­ rätten om att en sådan beskrivning av upplägget, som de anses saknas i bolagets anbud, till exempel skulle kunna innehålla uppgifter om vilka praktiska och teoretiska övningar och prov som används, i vilka miljöer dessa genomförs, vilken handledning som finns att tillgå, hur återkoppling går till, tidsåtgång m.m., finns inte angivet i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten finner således att bolagets anbud felaktigt förkastats på denna grund. Då detta skett och då bolagets anbud av den anledningen inte har utvärderats har de riskerat att lida skada, varför skäl för ingripande FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida5 19783-12 enligt 16 kap. 6 § LOU finns. Eftersom förfarandet inte hänför sig till den uppsökande delen av upphandlingen ska rättelse av upphandlingen ske på så sätt att ny utvärdering ska göras där bolagets anbud ska anses uppfylla det aktuella skall-kravet. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/l a LOU) Qr!�,""'--'- '--"-"'-' råd.man Föredragande har varit Karin Ekström. HUR MAN .ÖVERKLAGAR" P.RÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Karoroarrii.tten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten in.om tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för öve�o-andet för offentligpart räknas emellertid från den dag �eslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagand e ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövniogstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarritten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändnng av förvaltoingsrättens beslut som klaganden vill :ra till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet Om · klaganden anlitar ombud ska denne sända in . fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till karornarriitten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster far avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas �medelbart Ett överklagande av rättens avgörande far inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig inforrna.tion finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV3199/1ALOU 1. den klagandes namb., personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där.klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa ,uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,