FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet2 Föredragande Ann Liljedal SÖKANDE 1 DOM 2015-03-12 Meddelad i Falun Mål nr 252-15 Bilmetro AB, 556061-2789 Box 236 801 04 Gävle Ombud Pierre Bergh Bilmetro AB Galgbergsleden 1 791 22 Falun MOTPART Landstinget Dalarna Box712 791 29 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AV GÖRANDE KONKURRENSVERKET 2015 '"03- 1 6 � Avd Dnr KSm Aktbil Förvaltningsrätten avslår Bilmetro AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 133024 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 252-15 IFALUN Enhet 2 YRKANDE M.M. Landstinget Dalarna genomför upphandling avseende korttidshyra av per­ sonbilar och familjebussar (LD 14/03578 ) genom förenklat förfarande en­ ligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut meddelades den 15 januari 2015 varvid Mabi Hyrbilar AB antogs som le­ verantör i den separata del av upphandlingen som benämndes "grupp 3 - Falun". Bilmetro AB (Bilmetro) ansöker om överprövning och yrkar att upphand­ lingen ska rättas. Bilmetro har placerats som nummer två i utvärderingen och har på grund av Landstingets agerande lidit eller riskerar att lida skada. Landstinget Dalarna (Landstinget) bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Bilmetro anfört är visat att Landstinget har brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Bil­ metro lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grund­ läggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkän­ nande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Vad parterna anfört Bilmetro har anfört i huvudsak följande. Mabi Hyrbilar uppfyllde inte samtliga krav i enlighet med förfrågningsunderlaget. Anbudet var otydligt och saknade de uppgifter som krävdes i enlighet med förfrågningsunderla­ get. Det står helt klart att Landstinget upplevt otydlighet i det anbud som antagits. Landstinget har ställt fråga om förtydligande till Mabi Hyrbilar. Kompletteringen har varit otillåten och leverantörerna har ur denna aspekt 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 252-15 !FALUN Enhet 2 behandlats olika. I tidigare utförd upphandling ströks Bilmetro för att bola­ get inte hade lämnat in ett komplett ifyllt anbud. Landstinget har anfört i huvudsak följande. Landstinget har inte brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU. Landstinget har begärt för­ tydligande av ett anbud och det har skett utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. I förfrågningsunderlaget ställdes det ett antal krav på de specifika bilklassema, och i kravspecifikationen ställdes det krav på att anbudsgivama skulle ange fordonets modellbeteckning, axelavstånd samt max. last. I prisbilagan som var uppdelad enligt förfrågningsunderla­ get skulle anbudsgivaren ange vilka bilmodeller (fabrikat/ modellbeteck­ ning) som offererades till vilken ort och i vilken bilklass. Mabi Hyrbilar angav i kravspecifikationen att de offererade Skada Octavia Combi samti­ digt som man angav Skada Octavia i prisbilagan. Landstinget tolkade detta som en uppenbar otydlighet eftersom Skada Octavia finns både i sedan­ och combimodell och begärde ett kompletterande förtydligande enligt 9 kap.8 § LOU från Mabi Hyrbilar. Mabi Hyrbilar svarade att det var en uppenbar otydlighet och kompletterade genom att förtydliga att det är Skada Octavia Combi som offererades även i prisbilagan. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det är ostridigt i målet att Mabi Hyrbilar lämnat anbud där bolaget i kravspecifikationen offererat bilmodellen Skada Octavia Combi samtidigt som man i prisbilagan angivit pris för bilmodellen Skada Octavia. Fråga i målet är om Landstingets begä­ ran om förtydligande huruvida uppgiften Skada Octavia i prisbilagan rätte­ ligen avser Skada Octavia Combi, är tillåten eller inte. Av 9 kap. 8 § LOU framgår att en upphandlande myndighet får tillåta att en anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller något annat uppen­ bart fel i anbudet. Myndigheten får begära att ett anbud förtydligas eller 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 252-15 IFALUN Enhet 2 kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling. Bestämmelsen ger myndigheten en möjlighet, inte en skyldighet att tillåta rättelse. En an­ budsgivare har således inte någon rättighet att få till stånd en rättelse. I det nu aktuella fallet har Mabi Hyrbilar offererat bilmodellen Skoda Octavia Combi. Någon annan version av bilmodellen Skoda Octavia offer­ eras inte. I anbudets prisbilaga har Mabi Hyrbilar utelämnat ordet Combi. Eftersom Mabi Hyrbilar inte har offererat någon annan modell av Skoda Octavia föreligger ingen risk att anbudet får ett nytt innehåll när Mabi Hyrbilar tillåts lägga till ordet Combi i prisbilagan. Förvaltningsrätten fin­ ner att Landstinget i sin begäran om förtydligande gjort rätt i sin bedöm­ ning att det är en uppenbar felskrivning som leverantören kan tillåtas rätta. Därmed strider inte Landstingets agerande mot de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU. Skäl för ingripande mot upp­ handlingen föreligger därför inte. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖV ERK LAGAR, se bilaga (DV 3109 /1 C LOU). Lennart Andersson rådman 4