KAMMARRÄTTEN! GÖTEBORG Avdelning2 Aktbil 1�-1J't__"i Sida1 (2) DOM Mål nr7585 -13 2014 -02- 2 7 Meddelad i Göteborg KLAGANDE Merit UtbildningMalmö AB,556717 -4817 Adlerfeldts väg4M 213 68Malmö Ombud: Advokat Per-Owe Arfwedson och Jur.kand. Isabell Nielsen Advokatfirman Vinge KB Box1703 111 87 Stockholm MOTPART Malmö kommun 205 80Malmö ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE FörvaltningsrätteniMalmösdomden20 december2013imålnr 9828-13, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (2007 :1091) om offentlig upphandling, LOU KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten meddelar prövningstillstårid. Kammarrätten avslår överklagandet. Kammarrättens interimistiska beslut den27 december2013 i mål nr 7554 -13 upphör samtidigt att gälla. YRKANDEN M.M. Merit Utbildning Malmö AB fullföljer sin talan och vidhåller i allt väsentligt vad som tidigare har anförts samt framhåller bl.a. följande. Den upphand- KONKURRENSVERKET 201/4 ·-03- 0 4 ( '·.; Avd Dnr KSnr Dok.Id 276168 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax Expeditionstid 031-732 74 00 031-732 76 00 måndag - fredag E-post: kammarratten.goteborg@dom.se 08:00-16:00 www.kammarratten.goteborg.se KAMMARRÄTTEN I DOM Sida2 GÖTEBORG Mål nr 7585-13 lande myndigheten har möjlighet att frångå den i ramavtalet fastställda rangordningen endast om det föreligger särskilda skäl. Såväl förarbeten som praxis förutsätter dock att den enskilde har en lagstadgad möjlighet att själv välja leverantör för att särskilda skäl ska anses föreligga. Den enskilde sak­ nar sådan möjlighet beträffande val av SFI-anordnare. Det finns därför inte särskilda skäl att göra undantag från den i ramavtalet fastställda rangord­ ningen. I SFI-utredningens betänkande SOU2013:76 "Svenska för invand­ rare - valfrihet, flexibilitet och individanpassning" uppmärksammas pro­ blematiken med fritt val i avsaknad av en lagstadgad rätt till fritt val. Den i målet aktuella avropsmodellen har därmed inte utformats objektivt. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten anser att det finns skäl att meddela prövningstillstånd. Kammarrätten gör samma bedömning som förvaltningsrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1). Möjligheten till domstolsprövning kan påverkas av händelser som inträf- far inom den i bilagan angivna överklagandetiden tre veckor, se 16 kap. LOU. Ann-Marie Holmstedt referent l /Daniel Böcker , "-<:: FÖRVALTNINGSRÅTTEN IMALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE DOM Sida 1 (23) Merit Utbildning Malmö AB, 556717-4817 Adlerfelts väg4 213 65 Malmö 2013 -12- 2 0 Mål nr 9828-13 Meddelad i Malmö -··· 7 Ombud: advokaten Per-Owe Arfwedson och jur. kand. Isabell Nielsen Advokatfirman Vinge KB Box 1703 111 87 Stockholm MOTPART Malmö stad 205 80 Malmö SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE BilagaA Förvaltningsrätten avslår Merit Utbildning Malmö AB:s ansökan om ingri­ pande enligt LOU. Dok.Id 182404 Postadress Box4522 203 20Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND DOM Sida 2 9828-13 •' Malmö stad genomför en upphandling av utbildning i svenska för invand­ rare, referensnummer 2013-00031. Upphandlingen genomförs med förenk­ lat förfarande enligt LOU. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Merit Utbildning Malmö AB (Merit) ansöker om överprövning av upp­ handlingen avseende delområde 1, 2 och 3 och yrkar att upphandlingen ska göras om. Som grund för sin talan anför Merit bl.a. följande. Avropsmodellen Syftet med upphandlingen är att teckna avtal med flera leverantörer där villkoren är fastställa och utgör således ett ramavtal. Tilldelning ska då ske enligt ramavtalets bestämmelser. I det aktuella fallet sker avrop avseende delområde 1 och 2 utifrån tre omständigheter. 1. den enskildes beslut om mottagandet till utbildning, 2. tillgången på utbildningsplatser, vid avropstillfället, som motsvarar den enskildes utbildningsbehov, och 3. den enskildes önskemål. När det finns tillgång till utbildningsplatser i flera delområden och den enskilde inte vill eller kan önska/välja avropas plats från den leverantör som är först i rangordningen. I detta fall är rangordningen inom respektive delområde klarlagd av utvärderingen. Staden har då att välja vilket delom­ råde som utbildningsplatsen ska avropas från. Genom att välja delområde väljs en leverantör. Detta får främst betydelse mellan leverantörerna som rangordnats i delområde 1 och 2. Det kan antas att huvuddelen av studen­ terna inte kommer att välja studieanordnare vilket innebär att staden fritt FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida3 9828-13 kan välja mellan studieanordnare. Genom att avropa plats från ett visst delområde väljer staden mellan olika leverantörer och kan därigenom styra avropen helt fritt. Staden har genom att ge sig själva fritt val att välja utfö­ rare i vissa fall samt möjligheten att utöka respektive minska antalet ut­ bildningsplatser för en viss ramavtalsleverantör en möjlighet att styra vil­ ken ramavtalsleverantör som får utföra tjänsterna. Ett visst mått av förutse­ barhet behövs för att leverantörerna ska kunna uppskatta resurser och pla­ nera sin verksamhet. En leverantör som placerar sig på andra plats kan inte påräkna avrop när den leverantör som placerat sig först tillhandahållit ex­ empelvis 400 helårsplatser eftersom antalet platser kan utökas. Avropsmo­ dellen i kombination med stadens möjligheter att ändra antalet utbildnings­ platser för respektive ramavtalsleverantör skapar en osäkerhet över vilka volymer som ramavtalet kan komma att ge. Förfrågningsunderlaget kan inte sägas vara tillräckligt transparent så att anbudsgivarna kunnat upp­ skatta den potentiella volymen av ramavtalet och därmed utforma ett kon­ kurrenskraftigt anbud. Eftersom avropsmodellen strider mot de grundläg­ gande principerna ska upphandlingen göras om. Förarbetena till LOU stadgar tydligt att "möjligheterna att välja leverantör på grunder som inte är objektiva strider mot grundtankarna bakom regle­ ringen av den offentliga upphandlingen och skapar osäkerhet hos leveran­ törerna". Det poängterars att ett visst mått av förutsägbarhet är viktigt för leverantörerna för att kunna uppskatta och planera resursanvändningen. Ramavtal måste därför "innehålla villkor i form av rangordning eller annan fördelningsnyckel som säkrar att tilldelningen sker på ett objektivt sätt". Förarbetena medger en möjlighet för den upphandlande myndigheten att under vissa förutsättningar frångå den rangordning som finns i ramavtalet. För att frångå rangordningen så ska det vara fråga om en situation där det inte är möjlighet eller förenat med påtagliga nackdelar att göra avrop från en fastlagd rangordning, se Kammarrätten i Stockholm mål nr 7433-09 och mål nr 5418-10 samt Kammarrätten i Jönköping mål nr229-10. FÖRVALTNINGSRÅTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 9828-13 Osäkerheten kring vilka volymer som den leverantör som placerat sig först i rangordningen avseende delområde 1 och 2 kan räkna med har medfört svårigheter för Merit att uppskatta och värdera värdet av ramavtalet och därmed även att utforma sitt anbud på ett konkurrenskraftigt sätt. Hade fördelningen av eleverna som inte avser att välja utbildningsplats varit tyd­ ligare hade Merit utformat sitt anbud annorlunda. Lärarkompetens För att kvalificera sig till uppdraget måste leverantören enligt punkt 1.4.16 i förfrågningsunderlaget uppfylla kravet på att minst 65 procent av lärarna är behöriga att undervisa i sfi. Behörighet innebär att läraren innehar en lärarlegitimation samt 60 högskolepoäng (motsvarande40 gamla universi­ tetspoäng) i ämnet svenska som andra språk. Utformningen av förfråg­ ningsunderlaget med skall-kraven (punkt 1.4.16) och bedömningskriterier­ na för lärarkompetens på respektive delområde (som i praktiken innebär att anbudsgivarna var tvungna att offerera 100 procent behöriga lärare för att få tilldelning) överstiger vad marknaden kan erbjuda. Kravet kan därmed inte uppfyllas i något av delområdena. Kravet är därmed inte proportionellt eftersom det efterfrågar något som marknaden inte kan uppfylla. Proport­ ionalitetsprincipen innebär att kraven ska vara kopplade till upphandlings­ föremålet, att kraven ska vara nödvändiga och ändamålsenliga, att syftet med kraven inte går att uppnå på ett mindre ingripande sätt samt att kraven inte otillbörligt får begränsa konkurrensen. Att ha en hög målsättning där alla sfi-lärare har lärarlegitimation samt ett års studier i svenska för invand­ rare är ett ambitiöst mål men målet kan i praktiken inte genomföras. Att kraven för lärarbehörighet är kopplade till upphandlingsföremålet är ostri­ digt. Frågan är då om kravet på viss lärarbehörighet är nödvändig, ända­ målsenlig och om syftet inte går att uppnå med mindre ingripande krav. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning I DOM Sida 5 9828-13 Förordningen om behörighet och legitimation för lärare och förskolelärare (2011:326), behörighetsförordningen, och skollagens krav på lärarlegiti­ mation innebär att många i och för sig kompetenta lärare inte längre kom­ mer att vara behöriga. Detta drabbar inte bara sfi-utbildningen utan hela skolväsendet och har sedan startskottet för lärarlegitimation fått skjutas upp pga. implementeringsproblem. Att den slutliga behörighetsförordning­ en kräver 30 högskolepoäng i svenska som andraspråk torde vara ett resul­ tat av att det ansågs orimligt att ställa högre krav eftersom det föreligger en brist av lärare med sådan utbildning. Kraven avseende lärarlegitimation och 60 högskolepoäng får till följd att staden går avsevärt längre än vad som bedömts vara möjligt i samband med att lärarlegitimation infördes. Det är staden som har bevisbördan för att kravet är proportionerligt. Staden har därmed att visa att kravet kan uppfyllas i praktiken vilket innebär att det ska vara möjligt att alla lärare (eftersom vinnande anbudsgivare erbju­ dit 100 procent behöriga lärare) för samtliga delområden att uppfylla behö­ righetskravet. Eftersom det inte är möjligt att uppfylla ett sådant krav ens i Stockholm förefaller detta bli problematiskt. Staden har inte visat att kra­ ven är nödvändiga/ändamålsenliga för att uppnå syftet med kravet och att målsättningen inte skulle kunna uppnås med mindre i ngripande åtgärder. De vinnande anbudsgivarna måste således en månad innan avtalsstart kunna styrka den offererade tillgången av andelen behöriga sfi-lärare. An­ budsgivarna ska således visa att I 00 procent av deras lärare har full behö­ righet. Då lärarna ifråga inte behöver vara anställda behöver endast en lista på namn med behöriga lärare som man inte anställt ännu uppvisas för att avtal ska tecknas. Den kontroll som då genomförs kan inte tillförsäkra sta­ den att leverantörerna kan leva upp till vad som utlovats i anbuden och som medfört att leverantörerna tilldelats höga mervärdespoäng i utvärde­ ringen och därefter kontrakt. Det är bara de anbudsgivare som inte sedan tidigare har kontrakt med staden som har vågat erbjuda full lärartäthet med behöriga lärare. Samtliga i dag befintliga leverantörer som har lämnat an- FÖRVALTNINGSRÅTTEN IMALMÖ Avdelning 1 DOM Sida6 9828-13 bud utifrån sin kunskap om svårigheten att uppfylla nuvarande behörig­ hetskrav har lagt sig på en väsentligt lägre nivå. Merit förlorade mervär­ despoäng i utvärderingen genom att ange en realistisk nivå på lärarbehö­ righet. Hade Merit angivit 100 procent behöriga lärare i sitt anbud hade Merit tilldelats kontrakt på både delområde 1 och 2. Att ha ett utvärde­ ringskriterium som i praktiken innebär att anbudsgivarna måste/kan offe­ rera större antal lärare än vad som finns och innebär att anbudsgivarna måste offerera glädjeanbud som inte har förankring i verkligheten. Den lärarbehörighet som staden i praktiken kommer att få, kan vara väsentligen lägre än vad som framkommit av de vinnande anbudsgivarnas anbud. Ef­ tersom kontrollmekanismen en månad innan avtalsstart inte medför någon egentlig kontroll av vilka lärare som kommer att utföra tjänsten kan leve­ rantörerna få börja leverera utan att alla lärare behöver uppfylla behörig­ hetskravet. Sanktion I förfrågningsunderlaget återfinns de sedvanliga klausulerna om uppsäg­ ning och hävning vid brister i uppfyllelse av skall-kraven som uppkommer under avtalets utförande. Staden valde relativt sent i upphandlingen och genom frågor och svar att på följande sätt introducera en ny sanktion i form av vite om brister förekom: "Vid för låg personaltäthet/för låg andel behörig personal: För det fall avtalsleverantören inte uppfyller kraven på personalresurser enligt av­ talsvillkor och detta inte beror på omständigheter utanför avtalsleveran­ törens kontroll har beställaren rätt till reduktion av ersättningen med en sådan procentandel som motsvaras av den föreliggande bristen under aktuell halvårsperiod. Sådan reduktion får innehållas av beställaren i samband med utbetalning". Vitesklausulen saknar stöd i förfrågningsunderlaget och är oprecis till sin utformning. Frågan kan inte uppfattas på annat sätt än att staden efterger och accepterar att kvalificeringskravet avseende lärarbehörighet och perso- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9828-13 I MALMÖ Avdelning 1 naltäthet inte uppfylls under avtalet. Brister i de obligatoriska kraven kommer inte att medföra att staden säger upp kontraktet utan bristande kravuppfyllnad kan botas med. utgivande av vite. Det strider mot LOU att efterge och acceptera anbud som inte uppfyller de obligatoriska krav som uppställts av den upphandlande myndigheten. Dessutom innebär det fak­ tum att staden introducerar en vitessanktion att staden väsentligen har för­ ändrat förfrågningsunderlaget. Eftersom den enda egentliga sanktionen för en anbudsgivare som offererat 100 procent behöriga lärare och en hög lärartäthet är att en handlingsplan ska upprättas kan resultatet mycket väl bli att leverantören får underskrida den nivå som utlovats i anbudet. Upphandlingens avsaknad av transparens har även lett till en osund strate­ gisk prissättning där anbudsgivarna spekulerat i att staden inte helt skulle upprätthålla skall-kraven avseende lärarnas behörighet och lärartäthet. Sta­ den har valt att frångå sina egna skall-krav och har i frågor och svar med­ delat att brister i lärartäthet och behörighet ska medföra att staden innehål­ ler en viss del av betalningen. Det har varit oklart hur stort vitet skulle kunna bli och hur vitessanktionen ska räknas om angiven lärartäthet inte uppnås. Som en följd härav har anbudsgivarna spekulerat i att vitet aldrig skulle utgå och därmed kunde man riskfritt lova att alla lärare skulle upp­ fylla behörighetskraven. Viteklausulen kan således i praktiken bli verk­ ningslös. Resultatet av upphandlingen riskerar därmed att bli att ramavtals­ leverantörer antas som aldrig har för avsikt att erbjuda rätt antal behöriga lärare eller den uppgivna lärartätheten. Som upphandlingen utformats går det inte att garantera att de vinnande anbuden är de ekonomiskt mest för­ delaktiga anbuden. Vitesklausulen är så pass otydlig att det inte går att förstå vilket ekono­ miskt utfall en brist i lärarbehörighet kunde komma att få. Hade vitesbe­ stämmelserna varit mer tydliga hade Merit kunnat erbjuda en högre grad av lärare som var behöriga och kunnat beräkna den ekonomiska risken detta Sida 8 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 9828-130 Avdelning 1 I MALMÖ inneburit. Merits förutsättningar att lämna ett konkurrenskraftigt anbud har till följd av vitesklausulen försämrats. Hade förändringen inte skett hade Merit utgått ifrån att den enda sanktionen mot bristande uppfyllelse av skall-kraven var hävning av avtalet. I sådana fall hade anbudsgivarna inte· angett en hög grad av lärartäthet och behörighet och ett mycket lågt pris. Merits anbud hade därmed varit mera konkurrenskraftigt. Malmö stad bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Avropsmodellen Av förfrågningsunderlaget framgår hur avrop från ramavtal ska genomfö­ ras. Respektive tilldelad leverantör har tilldelats det antal helårsplatser som finns redovisat i förfrågningsunderlaget. Det framgår att beräknade voly- . mer kan komma att över- eller underskridas och att tilldelade leverantörer inte garanteras någon volym. Överskridande av uppskattade avropsvolymer kan endast komma i fråga då den totala avropsvolymen (de tre rangordnade avtalsleverantöremas sammanlagda volymer) för delområdet har uppnåtts. Ett underskridande av uppskattade totala avropsvolymer kan ske om sta­ dens behov av utbildningsplatser minskar. En annan anledning kan vara att ingen av de tre avtalsleverantörema kan erbjuda den specifika utbildnings­ plats som vid avropstillfället efterfrågas. Vidare framgår att staden inte åtar sig att avropa något bestämt antal platser. Staden har inte möjlighet att flera år före avrop ange några exakta volymer. Utbildningsbehovet är svårt att beräkna och förändringar kan ske mycket snabbt vilket bl.a. beror på att tillströmningen av elever till utbildningen är ojämn och inte konstant. Vid avropstillfället är den enskildes utbildningsbehov samt den enskildes sär­ skilda önskemål prioriterat. Då fler än en utbildningsplats finns att avropa ska i första hand den utbildningsplats den enskilde önskar/väljer avropas. Det är en avropsmodell som ger utrymme för eleven att själv välja utbild­ ningssamordnare. I de fall då en elev inte kan eller vill välja utbildningsan- Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9828-13 IMALMÖ Avdelning 1 ordnare sker tilldelning av utbildningsplats i enlighet med den rangordning som framgår av tilldelningsbeslutet. Det är enbart möjligt att avropa inom det specifika delområde som erbjuder den utbildning som eleven har behov av och önskar delta i. Det finns således inte möjlighet att tilldela utbild­ ningsplatser mellan delområdena. Utgångspunkten är att det är den enskil­ des behov och förutsättningar som i första hand ska tillgodoses. Ett av skä­ len till att använda elevens val mellan avtalsleverantörer vid avrop är att eleven utifrån sina perspektiv ges möjlighet att bedöma respektive avtals­ leverantörs för- och nackdelar. Ett exempel är betydelsen av elevens restid mellan hemmet och utbildningsanordnarens lokaler. Avropsmodellen tydliggör kommunens tillvägagångssätt vid beställning av utbildningsplatser i enlighet med förstahandsalternativet (elevens val) och i det fall det inte utnyttjas av eleven andrahandsalternativet (rangordning med fördelningsnyckel i enlighet med förfrågningsunderlaget). Det bästa anbudet, i enlighet med 5 kap.6 § andra stycket LOU, har den av delområ­ dets tre tilldelade avtalsleverantörer lämnat som eleven vid det specifika avropstillfället väljer. Om eleven inte utnyttjar sin valmöjlighet är det den inom delområdet högst rangordnade avtalsleverantören som lämnat det bästa anbudet. Staden anser att det finns särskilda skäl att vid avrop av ut­ bildningsplats frångå den fastställda rangordningen i de fall då eleven själv väljer utbildningssamordnare. Avropsmodellen uppfyller principerna om förutsebarhet, transparens och likabehandling. Staden bedömer att utbildning i sfi liksom tjänster inom området för vård och omsorg är en tjänst som om eleven ges möjlighet till eget val av ut­ bildningssamordnare ökar individens möjligheter att aktivt medverka och ta ansvar för sin kompetensutveckling. Vidare menar staden att vald av­ ropsmodell ger eleverna inflytande över sina studier samtidigt som den möjliggör för staden att fullfölja sina uppgifter som skolhuvudman, utöva FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 Sida 10 9828-13 nödvändig styrning av verksamheten och säkerställa ett väl fungerande kvalitetssäkringsarbete. Lärarkompetens Av 2 kap. 33 § behörighetsforordningen framgår de krav avseende behö­ righet som måste vara uppfyllda då en lärare ska undervisa inom ramen för (sfi). Kraven är minimikrav som ska tillämpas av samtliga utbildningssam­ ordnare. En upphandlande myndighet ska vid offentlig upphandling ställa krav i enlighet med behörighetsförordningen och säkerställa att de uppfylls för att upprätthålla minsta godtagbara utbildningskvalitet. Behörighetsför­ ordningens krav medför inte att staden är förhindrad att ställa högre krav avseende sfi-lärarbehörighet. Staden har möjlighet att ställa krav avseende sfi-lärarbehörighet som är förenliga med proportionalitetsprincipen. I punkt 1.4.16 i förfrågningsunderlaget har staden ställt följande obligatoriska krav avseende kompetens för efterfrågade lärare. Leverantören ska ansvara för att i anbudet angiven lärartäthet uppfylls under hela av­ tastiden. Leverantören ska ansvara för att minst 65 procent av lärarna är behöriga att un­ dervisa i utbildning i svenska för invandrare och innehar lärarlegitimation samt 60 hög­ skolepoäng (motsvarande 40 gamla universitetspoäng) i ämnet svenska som andraspråk. Det är önskvärt att all lärarpersonal har vuxenpedagogisk erfarenhet. I de fall personal med föreskriven kompetens och behörighet inte finns att rekrytera ska leverantören beskriva den kompetensutveckling och fortbildning anställd lärarpersonal kommer att genomgå inom ramen för sin anställning och från avtalstidens början. För verifikation av detta ska leverantören senast en månad innan avtalstidens början in­ lämna utbildningsbevis och lärarlegitimation för sfi-lärare, som styrker behörighet, lärar­ täthet och den andel behöriga sfi-lärare som angivits i anbudet. Bedömningen att högre krav, avseende kompetens för lärare som undervi­ sar sfi, än behörighetsförordningen måste ställas för att uppnå den utbild­ ningskvalitet som krävs. Behörighetsförordningens krav innebär i prakti­ ken en termins studier i ämnet svenska som andraspråk. Det bedöms vara för låg utbildningsnivå. Sfi-läramas behörighet och därtill relaterad utbild- Sida11 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 9828-13 I MALMÖ Avdelning 1 ningsnivå är en avgörande faktor för levererad utbildningskvalitet. Utbild­ ningens kvalitet är en av flera faktorer som påverkar individen spårkut­ veckling och följaktligen möjligheten till integration i det svenska sam­ hället. Den eftersträvade kvalitetsnivån för sfi-utbildning säkerställs genom det obligatoriska kravet på lärarkompetens. Sfi är en viktig del av integrat­ ionsprocessen för nyanlända elever och staden har därför valt att upphandla utbildningsinriktningar som ska tillgodose aktuella behov av sfi-utbildning. Komplexiteten i sfi-läraruppdraget och den heterogena målgruppen för sfi motiverar det obligatoriska kravet. Eftersom staden bedömt att hög utbild­ ningsnivå avseende lärarkompeten är en mycket viktig del av tjänsten har staden förutom lärarkompetens som obligatoriskt krav (punkt 1.4.16) även valt att använda lärarkompetens som utvärderingskriterium (punkt 2.4.2, 3.4.2, 4.4.2 och 5.4.2). Genom detta utvärderingskriterium (efterfrågat mervärde) ges anbudsgivare möjlighet att utöver stadens obligatoriska krav erbjuda ytterligare antal lärare med efterfrågad kompetens. Det är följaktli­ gen inte ett obligatoriskt krav att en anbudsgivare ska kunna erbjuda mer än 65 procent sfi-lärare med lärarkompetens. Det är stadens behov av sfi-utbildning, genom avrop från externa avtalsle­ verantörer, som ska tillgodoses genom den aktuella upphandlingen. Sta­ dens obligatoriska krav att 65 procent av erbjudna sfi-lärare ska ha lärarle­ gitimation är en nödvändig och effektiv åtgärd för att uppnå stadens mål­ sättning avseende sfi. Ställt obligatoriskt krav avseende 60 högskolepoäng i ämnet svenska som andraspråk ska säkerställa dels nödvändig kvalitets­ nivå i samband med undervisning och dels stadens förändrade behov av sfi-utbildning. Ovanstående två kravställningar avseende lärarkompetens kan inte tillgodoses på ett mindre ingripande sätt och påverkar inte otillbör­ ligt konkurrensen. Stadens ställda krav uppfyller principerna om proport­ ionalitet och likabehandling. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 12 9828-13 Samtliga 15 deltagande anbudsgivare har svarat ja på frågan om de upp­ fyller det obligatoriska kravet avseende lärarkompetens. Det leder till slut­ satsen att samtliga anbudsgivare som lämnat anbud har bedömt att de en månad före avtalsstart kan visa att de, i enlighet med ställt obligatoriskt krav och erbjudet mervärde, kommer att tillhandahålla efterfrågad lärar­ kompetens. Respektive anbudsgivare har utöver det obligatoriska kravet i punkt 1.4.16 som ett mervärde inom ramen för utvärderingskriteriet kom­ petens erbjudit ett specifikt antal lärare med lärarlegitimation samt60 hög­ skolepoäng i ämnet svenska som andraspråk. Det visar att anbudsgivarna har bedömt att de kommer att ha möjlighet att rekrytera det antal lärare som offererad tjänst omfattar. Antalet sfi-lärare med efterfrågad kompetens på den aktuella marknaden skiftar. Det är en rörlig marknad i form av mobilitet avseende sfi-lärare. För närvarande är efterfrågan större än tillgången på behöriga sfi-lärare. Det betydande mervärde som efterfrågad lärarkompetens utgör för staden leder till att man senast en månad innan avtalstidens början kommer att kontrollera att tilldelade leverantörer tillhandahåller det som offererats. Leverantören inlämnar då utbildningsbevis och lärarlegitimation för sfi­ lärare som styrker behörighet, lärartäthet och den andel behöriga sfi-lärare som angivits i anbudet. Uppfyller leverantören inte ställda krav tecknas inte avtal med leverantören. Staden förutsätter att anbudsgivaren i sitt an­ bud offererar det antal sfi-lärare med erbjuden lärarkompetens som an­ budsgivaren vid avtalsstart kommer att tillhandahålla. Staden har inte för­ utsättningar för att kunna bedöma eller ifrågasätta respektive anbudsgi­ vares strategi och bedömningsförmåga avseende sfi-lärartillgång samt vil­ ken enskild konkurrenskraft respektive deltagande anbudsgivare har på den aktuella marknaden. Sida13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 98 28 -13 Avdelning 1 Sanktion För att förtydliga betydelsen av att tilldelade avtalsleverantörer tillhanda­ håller avtalad lärarkompetens och lärartäthet har staden tillfört en sanktion. En specifik frågeställning avseende ställda krav i forfrågningsunderlaget besvarades via upphandlingssystemet. Genom svaret på frågan tillfördes en möjlighet till sanktion som kommer att tillföras de avtal som tecknas med tilldelade leverantörer. Sanktionen är ett avtalsvillkor som endast påverkar en avtalsleverantör som inte uppfyller specifika avtalsvillkor avseende lä­ rarkompetens och/eller lärartäthet. Avvikelse avseende offererad lärarkompetens kan i vissa fall uppkomma dels före avtalsstart och dels under avtalsperioden. Tilldelad avtalsleveran­ tör ska vid avtalsstart kunna erbjuda staden sfi-lärare dels enligt det obliga­ toriska kravet avseende lärarkompetens och dels det antal sfi-lärare som avtalsleverantörema därutöver erbjudit som ett mervärde. Skulle stadens kontroll av avtalsleverantöremas erbjudna sf-i lärarkompetens en månad före avtalsstart visa att leverantören inte kan leverera den sfi­ lärarkompetens som erbjudits undersöker staden orsaken till att leverantö­ ren inte kommer att kunna tillhandahålla sfi- lärare med den lärarkompetens som erbjudits i anbudet. I sådant fall tas även ställning till om leverantören har en reell möjlighet att uppfylla sina åtaganden avseende tillhandahål­ lande av lärarkompetens under avtalstiden. Det kan finnas flera anledning­ ar till den uppkomna situationen. En sådan anledning kan vara att leveran­ tören inte har lyckats rekrytera de sf-i lärare med den behörighet som offe­ rerats eller att leverantörens anställda sfi-lärare har valt att arbeta åt andra utbildningsanordnare. Detta kan även inträffa under avtalstiden. I �e fall avvikelsen varit utanför avtalsleverantörens kontroll sker en överenskom­ melse om en handlingsplan. Då avvikelsen avseende lärarkompetens be­ döms vara inom avtalsleverantörens kontroll finns flera möjligheter att innehålla betalning till avtalsleverantören. Det kan ske genom reduktion av I MALMÖ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida14 9828-13 ersättningen eller att staden inte betalar månadsfakturan eftersom leveran­ tören inte har genomfört utbildningen inom ramen för uppdraget. För sta­ den är det av största vikt att få tillgång till den lärarkompetens som avta­ lats. Det är därför uppenbart att avvikelse avseende tillhandahållen lärar­ kompetens som varit inom avtalsleverantörens kontroll ska påverka avtals­ leverantörens ekonomiskt genom en sanktion. Samtliga anbudsgivare har kunnat väga in och beräkna eventuella konsekvenser av den tillförda sankt­ ionen i samband med utformande av anbud. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m.m. Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget. Därtill gäller att principen om bl.a. proportionalitet ska iakttas. I 5 kap. 6 § LOU att om ramavtal ingåtts med flera leverantörer enligt 5 § får tilldelning av kontrakt som grundar sig på ramavtalet ske genom till­ lämpning av villkoren i ramavtalet utan förnyad inbjudan att lämna anbud. Kontrakt ska tilldelas den leverantör som har lämnat det bästa anbudet på grundval av de villkor som angetts i ramavtalet. Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9828- 1 3 Avdelning 1 I MALMÖ I förarbetena till LOU (se prop. 2006/07:128 s. 75 f.) uttalas bl.a. följande. Från ett leverantörsperspektiv är det viktigt med ett visst mått av förutsäg­ barhet så att leverantörer som är parter i ramavtal kan uppskatta och pla­ nera hur stora resurser som måste avsättas till ett visst ramavtal. Ett krav på ramavtalets innehåll bör därför införas i den meningen att ett ramavtal som innehåller samtliga villkor för senare kontraktstilldelning måste innehålla villkor i form av rangordning eller annan fördelningsnyckel som säkrar att tilldelningen sker på ett objektivt sätt. En särskild svårighet uppkommer om den upphandlande myndigheten inte helt på egen hand kan formulera sitt behov. Detta gäller t.ex. i det fall en patient eller annan vård- eller om­ sorgstagare genom möjlighet att påverka valet av leverantör kan utöva in­ flytande på de tjänster eller varor som myndigheten ska tillhandahålla. En upphandlande myndighet måste följaktligen under vissa förutsättningar ha möjlighet att frångå den i avtalet fastlagda rangordningen. För att den upp­ handlande myndigheten ska kunna göra en sådan avvikelse måste möjlig­ heten därtill framgå av förfrågningsunderlaget och utgöra en del av ramav­ talets innehåll. Sammanfattningsvis bör det krävas att ett ramavtal med flera leverantörer och som innehåller samtliga villkor för tilldelning av kontrakt som bygger på ramavtalet genom en rangordning eller i övrigt genom utformningen av innehållet i ramavtalet tillhandahåller objektiva grunder för att fastställa i vilken ordning leverantörerna ska ha möjlighet att leverera. För att den upphandlande myndigheten ska kunna frångå den i ramavtalet fastställda ordningen mellan leverantörerna bör särskilda skäl föreligga med hänsyn till föremålet för upphandlingen t.ex. att det är fråga om upphandling av produkter vars priser ofta ändras eller om en jävssituat­ ion föreligger. Det bör framgå av ramavtalet att särskilda skäl av sådant slag som nu nämnts kan komma att åberopas. Sida 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9828-13 , I MALMÖ Avdelning 1 Relevanta delar av förfrågningsunderlaget I punkt 1.2.6 anges att utbildningsnämnden ska anordna sfi utifrån ledor­ den kvalitet, flexibilitet och tillgänglighet. Stor vikt ska läggas vid samver­ kan med andra aktörer, individanpassning och att individens arbets- och utbildningserfarenhet tas tillvara i utbildningen i den utsträckning som är möjlig enligt gällande kursplan. I punkt 1.3.14 anges att ekonomiskt mest fördelaktiga anbud är tilldel­ ningsgrund för samtliga delområden: Del 1 Sfi med yrkesförberedande inriktning Del 2 Sfi med allmän och studieförberedande inriktning Del 3 Sfi - Distansundervisning Del 4 Sfi för syn- och hörselskadade Leverantörer som uppfyller ställda krav och som har utvärderats avseende utvärderingskriterier och som bedöms ha lämnat ekonomiskt mest fördel­ aktiga anbud, kommer att tilldelas kontrakt i enlighet med vad som framgår genom texten under 1 .2.9. Volymer och avrop. I punkt 1.2.9 Volymer och avrop anges att volymen för avropade utbild­ ningsinsatser inom respektive delområde beräknas uppgå till följande antal helårsplatser per år. Delområde - Verksamhetsmått i antal helårsplatser (håp) Del 1 : Sfi med yrkesförberedande inriktning - 750 håp Del2: Sfimedallmänochstudieförberedandeinriktning-1000håp Del 3 : Sfi - Distansundervisning - 50 håp Antalet platser inom varje delområde fördelas mellan leverantörerna enligt föl­ jande. Delområde 1 - Sfi med yrkesförberedande inriktning Leverantör rangordnad som nummer 1 Leverantör rangordnad som nummer 2 Leverantör rangordnad som nummer 3 300 håp 250 håp 200 håp Sida 17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9828- 13 I MALMÖ Avdelning 1 Totalt: 750 håp Delområde 2 - Sfi med allmän och studieförberedande inriktning Leverantör rangordnad som nummer 1 Leverantör rangordnad som nummer 2 Leverantör rangordnad som nummer 3 Totalt: 1000 håp 400 håp 300 håp 300 håp De ovan redovisade volymerna kan emellertid komma att över- eller un­ derskridas och innebär ingen garanterad volym för tilldelade leverantörer. Beställaren åtar sig inte att avropa något bestämt antal platser. Avrop av utbildningsplats sker i samband med beslut om mottagande till utbildning och utifrån tillgång till utbildningsplatser, vid avropstillfället, som motsvarar den enskildes utbildningsbehov samt den enskildes sär­ skilda önskemål. Om fler än en utbildningsplats, enligt ovan, finns att avropa, ska i första hand den utbildningsplats den enskilde önskar/väljer avropas. I andra hand, om den enskilde inte vill eller kan önska/välja, avropas plats från den leverantör som är först i rangordningen. Kan den högst rangordnade leverantören inte erbjuda någon utbildnings­ plats inom avtalad utbildningsvolym avropas utbildningsplats av den näst högst rangordnade leverantören. Kan den näst högst rangordnade leveran­ tören inte erbjuda någon utbildningsplats inom avtalad utbildningsvolym avropas utbildningsplats av den tredje högst rangordnade leverantören. I punkt 1.4.16 Lärare anges att leverantören ska ansvara för att i anbudet angiven lärartäthet uppfylls under hela avtalstiden. Leverantören ska an­ svara för att minst65 procent av lärarna är behöriga att undervisa i utbild­ ning i svenska för invandrare och innehar lärarlegitimation samt60 hög­ skolepoäng (motsvarande 40 gamla universitetspoäng) i ämnet svenska som andraspråk. I de fall personal med föreskriven kompetens och behörighet inte finns att rekrytera ska leverantören beskriva den kompetensutveckling och fortbild- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 18 9828-13 ning anställd lärarpersonal kommer att genomgå inom ramen för sin an­ ställning och från avtalstidens början. För verifikation av detta ska leverantören senast en månad innan avtalsti­ dens början inlämna utbildningsbevis och lärarlegitimation för s:fi-lärare, som styrker behörighet, lärartäthet och den andel behöriga sfi-lärare som angivits i anbudet. Förvaltningsrättens bedömning A vropsmodellen Aktuell upphandling är indelad i fyra olika delområden. Delområde 1 avser sfi med yrkesforberedande inriktning, delområde 2 avser efi med allmän och studieförberedande inriktning och delområde 3 avser sfi distansunder­ visning. Anbud kan lämnas på ett eller flera delområden och avtal kommer att tecknas separat för respektive delområde. Vid beslut om mottagande till utbildningen har staden i första hand att klargöra vilket utbildningsbehov den enskilde har och därvid beakta den enskildes önskemål avseende utbildningsplats. När utbildningsbehovet har fastställts väljs det delområde som tillgodoser behovet. Ett ramavtal med flera leverantörer där alla villkor är fastställda ska enligt förarbetena till LOU innehålla villkor i form av rangordning eller annan fördelningsnyckel som säkrar att tilldelningen sker på ett objektivt sätt. Vad som menas med annan fördelningsnyckel framgår däremot inte. För att kunna frångå den i ramavtalet fastställda rangordningen mellan leveran­ törerna bör särskilda skäl föreligga med hänsyn till upphandlingsföremålet samt att det bör framgå av ramavtalet att särskilda skäl kan komma att åbe­ ropas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 19 9828-13 Förfrågningsunderlaget anger att sfi ska anordnas utifrån ledorden kvalitet, flexibilitet och tillgänglighet. Staden har anfört att det är den enskildes behov och förutsättningar som ska tillgodoses och att den enskilde på detta sätt ges möjlighet att bedöma respektive leverantörs för- och nackdelar. För det fall den enskilde vill önska/välja utbildningsplats ska vederbörande således ges möjlighet till detta. Enligt staden ska angiven möjlighet öka individens möjligheter att aktivt medverka och ta ansvar för sin kompe­ tensutveckling. För det fall den enskilde inte vill eller kan önska/välja görs avrop från den leverantör som är först i rangordningen. Enligt förvaltnings­ rätten har inte annat framkommit än att det i förevarande fall föreligger särskilda skäl för staden att kunna frångå den i ramavtalet fastställda rang­ ordningen om den enskilde vill önska/välja utbildningsplats. Att staden kan komma att frångå den fastställda rangordningen anges klart och tydligt i förfrågningsunderlaget. Merit har gjort gällande att när den enskilde inte vill eller kan önska/välja utbildningsplats kan staden fritt välja mellan de olika delområdena och därmed fritt välja studieanordnare. Mot bakgrund av förfrågningsunderla­ gets utformning samt att avtal kommer att tecknas inom respektive delom­ råde kan förfrågningsunderlaget rimligtvis inte förstås på annat sätt än att om den enskilde önskar/väljer utbildningsplats kommer avrop att ske inom det delområde som tillgodoser det konstaterade utbildningsbehovet. Det faktum att den enskilde inte önskar/väljer utbildningsplats innebär rimligt­ vis inte att utbildningsbehovet förändras. Detta medför följaktligen att om den enskilde inte vill eller kan önska/välja utbildningsplats kommer avrop således att ske från den leverantör som är först i rangordningen i det del­ område som tillgodoser det konstaterade utbildningsbehovet. Enligt för­ valtningsrätten har staden vid angivna förhållanden således inte fri möjlig­ het att välja delområde utan utbildningsplats väljs således med hänsyn till det specifika utbildningsbehov som den enskilde har. Att den enskildes val kan komma att innebära att den i ramavtalet fastställda rangordningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida20 9828-13 frångås får utifrån angiven fördelningsnyckel komma att tillgodose att av­ rop sker på ett objektivt sätt. Förvaltningsrätten finner därmed att angiven fördelningsnyckel inte strider mot LOU och de grundläggande principerna. Skillnaden mellan ett ramavtal och ett vanligt upphandlingskontrakt är att ramavtal inte har någon fastställd volym. En upphandlande myndighet har således vid upphandling av ramavtal i förväg inte kännedom om vilka vo­ lymer som kommer att avropas. Staden har i förevarande upphandling an­ fört att man inte har möjlighet att flera år före avrop ange några exakta vo­ lymer samt att utbildningsbehovet är svårt att beräkna och att förändringar kan ske mycket snabbt. I punkt 1 .2 .9 i förfrågningsunderlaget anges att för respektive delområde beräknas antalet helårsplatser uppgå till 750 helårs­ platser avseende delområde 1 och 1000 helårsplatser avseende delområde 2. Vidare anges att volymerna kan komma att över- eller underskridas och innebär ingen garanterad volym för tilldelade leverantörer och att beställa­ ren inte åtar sig att avropa något bestämt antal platser. De leverantörer som tilldelats kontrakt har således tilldelats i enlighet med det antal helårsplat­ ser som finns redovisats i förfrågningsunderlaget. Enligt förvaltningsrätten framgår det således klart och tydligt av förfrågningsunderlaget att det inte går att förutse vilka volymer som ramavtalet kommer att ge och att angiven volym är uppskattad volym. Angivet förhållande är således lika för samt­ liga anbudsgivare och strider enligt förvaltningsrätten i förevarande fall inte mot de grundläggande principerna. Lärarkompetens En upphandlande myndighet har en betydande frihet att definiera föremålet för upphandlingen så länge de grundläggande prjnciperna inte träds för när. En upphandlande myndighet har således möjlighet att ställa högre krav än de krav som uppställs i behörighetsförordningen. Kraven som uppställs får dock inte gå utöver vad som är nödvändigt för den aktuella upphandlingen Sida 21 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 98 28- 13 IMALMÖ Avdelning 1 och måste således vara ägnade att leda till att syftet uppnås. I förfrågnings­ underlaget anges i punkt 1 .7.2.30 Syfte och må/för utbildning i svenskaför invandrare följande: Utbildning i sfi är en kvalificerad språkutbildning som syftar till att ge vuxna invandrare grundläggande kunskaper i svenska språket. En elev med ett annat modersmål än svenska ska inom utbildning­ en få lära sig och utveckla ett funktionellt andraspråk. Utbildningen ska ge språkliga redskap för kommunikation och aktivt deltagande i vardags-, samhälls- och arbetsliv. Utbildningen syftar också till att ge vuxna invand­ rare som saknar grundläggande läs- och skrivfårdigheter möjlighet att för­ värva sådana färdigheter. En elev som inte är funktionellt litterat eller har ett annat skriftsystem än det latinska alfabetet ska få läs- och skrivunder­ visning inom ramen för utbildningen. Uppställda krav avseende lärarkompetens syftar följaktligen till att säker­ ställa en hög kvalitetsnivå på utbildningen. Staden har anfört att kraven är nödvändiga och är en effektiv åtgärd för att uppnå stadens målsättning av­ seende sfi samt att kraven ska säkerställa nödvändig kvalitetsnivå och sta­ dens förändrade behov av sf-i utbildning. Vidare har staden anfört att kra­ ven på lärarkompetens inte kan tillgodoses på ett mindre ingripande sätt och påverkar inte konkurrensen otillbörligt. För att uppnå syftet med upp­ handlingen kan det sålunda vara nödvändigt för staden att uppställa höga krav på behöriga lärare. Det framgår inte annat än att det finns ett antal leverantörer som kan uppfyllda kraven. Med hänsyn till uppdragets karak­ tär anser förvaltningsrätten att det inte strider mot proportionalitetsprinci­ pen att uppställa krav på att 65 procent av lärarna ska vara behöriga. Samtliga anbudsgivare som kvalificerat sig till utvärderingen har således svarat ja på frågan avseende om de uppfyller det obligatoriska kravet avse­ ende lärarkompetens. Vid sådant förhållande har staden vid utvärderingen således att förutsätta att anbudsgivarna kommer att uppfylla kravet. Det åligger däremot inte staden att göra en marknadsundersökning avseende Sida 22 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9828-13 , Avdelning 1 I MALMÖ hur många behöriga lärare det finns på markanden för att sätta det i relation till hur många behöriga lärare som offererats. Senast en månad innan av­ talstidens början kommer staden att kontrollera att tilldelade leverantörer tillhandahåller den andel behöriga lärare som offererats. Merit gör gällande att kontrollen inte kan tillförsäkra staden att leverantörerna kan leva upp till vad som utlovats i anbudet. Huruvida en anbudsgivare har offererat fler behöriga lärare än vad som kommer att kunna levereras är således antagan­ den och innebär inte per automatik att skall-kravet avseende kompetens eller utvärderingskriteriet står i strid med LOU. I vart fall är det inte visat av Merit att det förhåller sig så. Merit har inte heller klargjort på vilket sätt bolaget skulle kunna lida skada av den kontroll som staden kommer att genomföra en månad före avtalstidens början. Sanktion Det är som huvudregel inte tillåtet att göra en väsentlig förändring av ett förfrågningsunderlag. Bedömningen av vad som anses utgöra en väsentlig förändring får göras från fall till fall. I förevarande fall har staden infört en ny sanktion i form av reduktion av ersättningen om en leverantör inte upp­ fyller kraven. Sanktionen i form av uppsägning som från början angetts i förfrågningsunderlaget kvarstår dock. Enligt förvaltningsrättens synsätt kan en förändring av angivet slag vare sig påverka anbudsgivarnas intres­ sen på ett negativt sätt eftersom införd sanktion inte ersatt sanktionen avse­ ende uppsägning eller påverka anbudsgivarnas förutsättningar att utforma sina anbud. En sanktion i form av t.ex. uppsägning av avtal blir således aktuell först när ett upphandlingsavtal har ingåtts och för det fall att en leverantör inte uppfyller de villkor som avtalats. Leverantörerna ska vid kontrollen en månad innan avtalsstart kunna styrka att leverantören har tillgång till lärare i enlighet med offererad lärartäthet. Huruvida en avtalsleverantör kommer FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 23 9828-13 att uppfylla .kraven eller inte och hur staden i sådant fall kommer att agera är i dagsläget endast föremål för spekulation. För att ett ingripande enligt LOU över huvud taget ska bli aktuellt krävs det att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada. Merit har lämnat anbud i delområdena1, 2 och 3 och har kvalificerat sig till utvärderingen i dessa delområden. Enligt för­ valtningsrätten har Merit inte konkretiserat bolagets påstådda skada att bolaget hade kunnat erbjuda en högre grad behöriga lärare för det fall den införda sanktionen varit tydligare (se avgörande av Högsta förvaltnings­ domstolen i HFD 2013 ref. 53). Sammanfattning Mot bakgrund av det anförda finner förvaltningsrätten att Merit inte för­ mått visa att Malmö stad har brutit mot bestämmelserna i LOU. Det finns därmed inte skäl för ingripande enligt 1 6 kap. 4 och 6 §§ LOU. Merits an­ sökan härom ska därför avslås. H U R M A N Ö V E R K L A G A R , s e b i l a g a ( D V 31 0 9 / I B L O U ) Q;L�� Madeleine Westberg Maria Persson har föredragit målet. Bilaga b HUR MAN.ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrittens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen stills alltsi till Högsta förvaltningsdomstolen mm skaskickasellerlämnastillluun11111rrätten. Över�agandet ska ha kommit in till kammarritten inom � veckor frin den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetu nir beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom·tre veckor frin den dag domitolens beslut meddelades. Tiden för överklagande för det aliminna rlknu dock frin den dag beslutet meddelades. Omsistadagenföröverklagandeinfallerpåenlördag,söndagellerhelgdag,midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvalfningsdomstolen krävs att prövningstillståndmeddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för.ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eller om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Omprövningstillståndintemeddelasstårkammarrättensbeslutfast.Detärdärförviktigtatt detklartochtydligtframgåravöverklagandettillHögstaförval1ningsdomstolenvarför man anser-att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla RHjande uppgifter; 1. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Dessutom ska adress och telefonnummer till aibetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i milet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummertillarbetsplatsen ochmobiltelefonnummeranges.Om.någon person-elleradressuppgiftindrasärdetviktigtattanmilan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. .detbeslutsomöverklagasmeduppgiftomkammanittensnamn,må.Jnummersamtdagenförbeslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa ftir sin begäran om att få prövningstillstånd 4. den ändring av kammanittens beslut som klaganden vill få till stånd och skiten för detta 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. DV681 Formulär 1