Dok.Id 864836 Postadress 115 76 Stockholm Besšksadress TegeluddsvŠgen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid mŒndagÑfredag 08:00Ñ16:30 F…RVALTNINGSR€TTEN MŒl nr DOM I STOCKHOLM Avdelning 33 2017-08-01 Meddelad i Stockholm 10987Ñ17 -1 12575 7 NOWHERE S…KANDE Aura Communities Limited, 10345822 71-75 Shelton Street, Covent Garden London WC2H 9JQ Storbritannien MOTPART TŠby kommun 183 80 TŠby SAKEN .. NŠŠ/53955! Ansškan om šverpršvning av offentlig upphandling och avtals giltighet F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avvisar yrkandena att fšrvaltningsrŠtten ska faststŠlla att TŠby kommun bryter mot 8 kap. 1 TŠby kommun inte uppfyllt det som hittills Œlagts dem enligt lagen (2016238) om mottagande av vissa nyanlŠnda invandrare fšr bosŠttning. FšrvaltningsrŠtten avvisar ansškan om šverpršvning av avtals giltighet. FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning av TŠby kommuns beslut att avbryta upphandlingen av villavagnar kšp alternativt hyra. € kommunallagen (1991 :900) och att Avd Dnr KS"' ktbll 2Ò?. ("3 ;;r? Ó " F…RVALTNINGSR€TTEN 1 STOCKHOLM YRKANDEN M.M. DOM 10987-17 12575-17 TŠby kommun har genomfšrt en šppen upphandling av villavagnar kšp alternativt hyra, dnr KS 2016/299-09. Den 27 april 2017 beslutade TŠby kommun att avbryta upphandlingen pŒ grund av att Šndrade fšrutsŠttningar som medfšr att behovet inte kvarstŒr. TŠby kommun har gjort en avsiktsfšrklaring med Migrationsverket och TŠby kerby 12 AB med bl.a. innebšrden att Migrationsverket, i avvaktan pŒ att verket frŒntrŠder sitt hyresavtal med TŠby kerby 12 AB, upplŒter rum i andra hand till kommunen och att TŠby kommun tecknar avtal med TŠby kerby 12 AB om fšrhyrning av de ytor som inte Migrationsverket hyr. TŠby kommun har ocksŒ tecknat avtal med TŠby kerby 12 AB om hyra av hotellfastigheten TŠby kerby 12. Avtalet godkŠndes av kommunfullmŠktige den 22 maj 201 7. Aura Communities Limited (nedan bolaget) ansšker om šverpršvning av beslutet att avbryta upphandlingen och ansšker om šverpršvning av avtals giltighet. Bolaget yrkar Šven att fšrvaltningsrŠtten ska faststŠlla att TŠby € kommunallagen samt faststŠlla att TŠby kommun inte uppfyllt det som hittills Œlagts dem enligt lagen om kommun bryter mot 8 kap. 1 mottagande av vissa nyanlŠnda invandrare fšr bosŠttning. Bolaget šnskar Šven fšrvaltningsrŠttens utlŒtande avseende om nyanlŠndas boende bšr uppfylla de minimikrav som Boverkets Byggregler stŠller, BBR 24. Av samhŠllsekonomiska skŠl ser Bolaget gŠrna ocksŒ att FšrvaltningsrŠtten redan i detta mŒl faststŠller upphandlingsskadeavgift, om FšrvaltningsrŠtten sŒ šnskar. TŠby kommun bestrider bifall till Bolagets ansškningar och yrkanden samt anfšr bl.a. fšlj ande. Kommunen har inte brutit mot nŒgon av de lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU), eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU. Bolaget varken grundlŠggande principernai 1 kap. 9 € F…RVALTNINGSR€TTEN 10987Ñ17 DOM I STOCKHOLM lider eller riskerar att lida nŒgon skada. Det fšreligger sŒledes inte skŠl att besluta om ŒtgŠrder enligt LOU. SK€LEN F…R AVG…RANDET Bolaget har ansškt om šverpršvning av TŠby kommuns beslut att avbryta den aktuella upphandlingen samt šverpršvning av giltigheten av avtal som TŠby kommun tecknat om hyra av fastigheten TŠby kerby 12. Bolaget har den 19 maj 2017 meddelat att det avstŒr frŒn att begŠra laglighetspršvning enligt 10 kap. kommunallagen men kvarstŒr i yrkandena att fšrvaltningsrŠtten ska pršva om TŠby kommun bryter mot 8 kap. 1 € kommunallagen och om kommen uppfyller vad som Œlagts kommunen enligt lagen om mottagande av vissa nyanlŠnda invandrare fšr bosŠttning. FšrvaltningsrŠtten kan inte inom ramen fšr bolagets ansškningar om šverpršvning pršva de nyss angivna yrkandena. Yrkandena ska dŠrfšr avvisas. FšrvaltningsrŠtten Šr inte en tillsynsmyndighet . FšrvaltningsrŠtten kommer sŒledes inte lŠmna nŒgot utlŒtande avseende Boverkets Byggregler och nyanlŠndas boende. Bolaget har anfšrt att det gŠrna ser att fšrvaltningsrŠtten beslutar om upphandlingsskadeavgift. FšrvaltningsrŠtten kan besluta om upphandlingsskadeavgift efter en ansškan frŒn Konkurrensverket. NŒgon sŒdan ansškan fšreligger inte och fšrvaltningsrŠtten kommer dŠrfšr inte vidta nŒgon ŒtgŠrd med anledning av detta. Avtals giltighet Bolaget anfšr i huvudsak fšljande. TŠby kommun har i samband med upphandlingen av villavagnar tecknat avtal vid sidan av, utan fšregŒende 12575Ñ17 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM DOM 10987-17 12575-17 upphandling, utan transparens och utan konkurrensutsŠttning, fšr att ordna fram bostŠder fšr nyanlŠnda, dvs exakt samma ŠndamŒl som upphandlingen av villavagnar hade. Detta kontrakt med bilagor Šr tecknat i strid mot LOU eftersom dess vŠrde om 51 988 008 kr vida šverstiger tršskelvŠrdena. Kommunen hŠvdar att dessa gamla hotellrum kan ersŠtta de bostŠder som kommunen avsŒg att upphandla med upphandlingen av villavagnar. Fšr att detta ska vara mšjligt mŒste de vara likvŠrdiga. Boverkets grundlŠggande krav om utformning av bostŠder i BBR 24 mŒste alltsŒ uppfyllas. Hotellrummen i TŠby kerby 12 mŒste dŒ dŠrmed byggas om. Hyreskontraktet ger ocksŒ TŠby Kommun mšjligheter att uppfylla dessa nšdvŠndiga ombyggnationer. Detta hyreskontrakt Šr sŒledes att betrakta som en byggentreprenad och hamnar dŠrfšr under LOU. TŠby kommun anfšr i huvudsak fšljande. Det avtal Bolaget har begŠrt att fšrvaltningsrŠtten ska pršva giltigheten av avser hyra av en befmtlig byggnad. Avtalet omfattas dŠrmed av hyresundantaget i LOU. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Det avtal Bolaget ansškt om šverpršvning av Šr ett hyresavtal som TŠby kommun ingŒtt fšr att hyra hotellfastigheten kerby 12. Kontrakt som avser hyra av fastighet omfattas enligt 3 kap. 19 € LOU inte av lagen. Enligt Bolaget gŠller dock avtalet en byggentreprenad, som omfattas av LOU, dŒ det behšver ske ombyggnationer och TŠby kommun enligt avtalet har en mšjlighet till detta. Av de handlingar som fšreligger i mŒlet framgŒr dock inte att som en del i hyresavtalet ingŒr att TŠby kerby 12 AB, eller nŒgon annan leverantšr, faktiskt ska genomfšra en byggentreprenad. Enligt hyresavtalet fŒr TŠby kommun rŠtt att pŒ egen kostnad utfšra byggnads-, installations- eller inredningsarbeten eller andra Šndringar inom lokalen samt fŒr rŠtt att bygga om och anpassa kšket fšr att kunna nyttja det som ett tillagningskšk. Detta kan inte anses medfšra att hyresavtalet Šr ett fšrtŠckt F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM DOM 10987-17 12575-17 byggentreprenadkontrakt. FšrvaltningsrŠtten anser att det inte framkommit annat Šn att det aktuella avtalet Šr ett hyresavtal som sŒledes inte omfattas av LOU. Det gŒr sŒledes inte att pršva giltigheten av det med stšd av LOU. Bolagets ansškan om šverpršvning av avtals giltighet ska dŠrfšr avvisas. Avbrytande av upphandling Bolaget anfšr i huvudsak fšlj ande. Sakliga skŠl fšr att avbryta har av domstol ansetts vara exempelvis bristande konkurrens, ofšrutsedda hŠndelser, felaktigt utformad utvŠrderingsmodell och ett alltfšr hšgt pris. TŠby kommun saknade vid tidpunkten fšr beslutet sakligt godtagbara skŠl och beslutet ska dŠrfšr upphŠvas. TŠby kommun hade samma mŒnad som beslutet att avbryta upphandlingen togs en skyldighet att anordna bostad fšr 347 nyanlŠnda. Detta behov har i stort sett varit detsamma frŒn det att TŠby kommun annonserade upphandlingen den 13 januari 2017 tills beslutet att avbryta upphandlingen togs. Till saken hšr ocksŒ att TŠby kerby 12 inte Šr en lŠmplig lŒngvarig boendeform fšr mŠnniskor som ska etablera sig i ett samhŠlle. TŠby kerby har visserligen anvŠnts som asylboende av Migrationsverket under en lŠngre tid, dŒ fastighetsŠgaren kunna dra fšrdel av vissa undantag frŒn Boverkets Byggregler gŠllande asylsškande. Fšr nyanlŠnda som fŒtt uppehŒllstillstŒnd gŠller inte dessa undantag. En myndighet ska inte kunna gŒ ut med en upphandling dŠr en viss vara eller tjŠnst specificerats in i minsta detalj fšr att sedan kunna ersŠtta den med en vitt skild vara eller tjŠnst, till ett mŒngdubbelt hšgre pris och dessutom helt utan fšregŒende upphandling. Det kostar bŒde tid och resurser att delta i upphandlingar och de Šr samtidigt oerhšrt viktiga fšr bŒde Sveriges ekonomi och samhŠllsfunktioner, liksom nŠringsliv. TŠby kommun anfšr i huvudsak fšljande. Upphandlingen avbršts pŒ grund av Šndrade fšrutsŠttningar. Dessa bestod i ett uppdrag frŒn den politiska majoriteten att istŠllet fšr att stŠlla upp villavagnar trŠffa en F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1 STOCKHOLM šverenskommelse med Migrationsverket att šverta lokalerna TŠby kerby 12 pŒ KemistvŠgen 30, tidigare TŠby park hotell, fšr att genom sŒdant švertagande tillgodose behovet av bostŠder fšr personer med 12575-17 uppehŒllstillstŒnd som kommunen blir anvisad. Att hyra TŠby kerby 12 tŠcker Šven kommunens behov att bedriva integrationsfrŠmj ande verksamhet i lokalerna. Fram till i slutet av april var det dock osŠkert om TŠby kommun skulle fŒ mšjlighet att ta šver lokalerna. Detta bl.a. pŒ grund av att Migrationsverket erhšll nya statliga direktiv som fšrŠndrade deras behov av boenden. Migrationsverket meddelade dock i slutet av april att ett švertagande av lokalen var mšjlig och šverenskommelse om fšrhyrning trŠffades. I den situation som rŒdde vid publiceringen av upphandlingen i januari 2017 undersšktes sŒledes fortfarande olika mšjligheter fšr att tillgodose kommunens behov av bosŠttning fšr nyanlŠnda personer. Det var Šven oklart var och fšr hur mŒnga villavagnar som kommunen skulle kunna fŒ tidsbegrŠnsat bygglov. Med hŠnsyn hŠrtill var kommunen i sitt fšrfrŒgningsunderlag transparent med att det fanns osŠkerhet i hur behovet skulle lšsas och att upphandlingen skulle avbrytas om omstŠndigheter intrŠffar som vŠsentligen pŒverkar eller fšrŠndrar fšrutsŠttningarna fšr upphandlingens fullfšljande eller om politiska beslut fattats om en annan lšsning. Denna information har varit tillgŠnglig fšr alla anbudsgivare och en fšrutsŠttning att rŠkna med i sitt anbudsgivande. SŒledes fšreligger sakligt skŠl fšr avbrytande och grund fšr ingripande enligt LOU. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Upphandlande myndighet har enligt EU-domstolens praxis ingen skyldighet att fullfšlja en pŒbšrjad upphandling. EU-domstolen har vidare uttalat att beslut att avbryta en upphandling inte Šr fšrbehŒllet undantagssituationer eller dŒ det finns tungt vŠgande skŠl (CÑ27/98, Francasso och Leitschutz). Ett beslut att avbryta en upphandling mŒste dock vila pŒ sakligt godtagbara 10987Ñ17 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM DOM 10987-17 12575-17 skŠl och fšlja de grundlŠggande bestŠmmelserna i fšrdraget (se ex. R 2009 ref. 43). Det Šr den upphandlande myndigheten som har bevisbšrdan fšr att det finns sakligt godtagbara skŠl fšr ett avbrytande (jfr KammarrŠtten i Stockholms dom den 23 januari 2013 i mŒl nr 4691Ñ12). I upphandlingsfšreskrifterna, 2.4 FšrutsŠttningar fšr upphandlingen, anges att fšljande fšrutsŠttningar gŠller fšr upphandlingen: . omstŠndigheter intrŠffar som vŠsentligen pŒverkar eller fšrŠndrar fšrutsŠttningarna fšr upphandlingens fullfšljande. Kommunen kan komma att avbryta upphandlingen vid Šndrade fšrutsŠttningar till fšljd av politiska beslut. Kommunen kan komma att avbryta upphandlingen om ekonomiska fšrutsŠttningar saknas. TŠby kommun har anfšrt att skŠlet fšr att avbryta upphandlingen har varit ett politiskt beslut att teckna avtal om fšrhyrning av TŠby kerby 12 som medfšr att deras behov av bostŠder fšr personer med uppehŒllstillstŒnd som kommunen blir anvisad tillgodoses. Det har dŠrmed inte lŠngre funnits behov av att upphandla villavagnar. FšrvaltningsrŠtten finner inte skŠl att ifrŒgasŠtta detta och anser att det Šr ett sakligt godtagbart skŠl. Upphandlande myndighet Šr den som bŠst kŠnner till sitt behov av en vara eller tjŠnst och fŒr anses ha ett stort utrymme fšr att gšra bedšmningar avseende nŠr den vill avbryta en upphandling. TŠby kommun har Šven i fšrfrŒgningsunderlaget aviserat om att upphandlingen skulle kunna komma att avbrytas Vid Šndrade fšrutsŠttningar till fšljd av politiska beslut. FšrvaltningsrŠtten anser att det inte framkommit att beslutet att avbryta upphandlingen strider mot LOU eller de grundlŠggande principerna. Bolagets ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. . . Kommunen fšrbehŒller sig rŠtten att avbryta upphandlingen om F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM HUR MAN …VERKLAGAR DOM 10987-17 12575-17 Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man …verklagar finns i bilaga (DV 3109/1A-LOU). Eva Blom RŒdman Hanna Hansson har handlagt mŒlet. 2017-06 ' Domstolsverket av Producerat ' LOU 3109/]A DV šverklagande fšr Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens avgšrande ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av avgšrandet. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltÑ ningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av avgšrandet. Om avgšr- andet har meddelats vid en muntlig fšrhand- ling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr det kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag som avgšrandet medÑ delades. Fšr offentlig part rŠknas tiden fšr šverklagande alltid frŒn den dag avgšrandet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarÑ afton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. PršvningstillstŒnd i kammarrŠtten Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningsÑ tillstŒnd om Anvisning o'."- m SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se - Bilaga Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens avgšrande fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. …verklagandets innehŒll Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens personÑ eller organisations- nummer, postadress, eÑpostadress och telefonnummer till bostaden och mobilÑ telefon. €ven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om- budets namn, postadress, eÑpostÑadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nŠmnda personÑ eller adressuppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet och fortfarande Šr aktuella behšver de inte uppges igen. Om nŒgon uppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. uppgift om det avgšrande som šverÑ klagas _ fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlÑ nurnmer samt dagen fšr avgšrandet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens avgšrande som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Fam. Ódyra sida HUR MAN …VERKLAGAR PR…VNINGSTILLSTND 1. 2. 3. ' 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. www.domstol.se 2017-06 - Domstolsverket av Producerat ' LOU /1A 3109 DV šverklagande fšr Anvisning Avtal fšre laga kraft i vissa mŒl I vissa mŒl fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens avgšrande har lšpt ut. Detta gŠller mŒl om šverpršvning enligt 0 lagen (2007:1091) om offentlig upphand- ling, lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster, lagen (2011:1029) om upphandling pŒ fšrsvarsÑ och sŠkerhetsomrŒdet, lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, lagen (2016:1145) om offentlig upphandÑ ling, eller lagen (201611 146) om upphandling inom fšrsšrjningssektorerna 0 . 0 . 0 de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller uppÑ hŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra fšrstnŠmnda lagarna och i 20 kapitlet i de tvŒ sistnŠmnda lagarna. I Ytterligare information Behšver ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan ni vŠnda er till fšrvaltningsÑ rŠtten. www.domstolse