FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ Föredraganden: C. Andersson SÖKANDE Malmfältens Bil-City AB Box818 981 28 Kiruna MOTPART DOM 2010-04-06 Meddelad i Luleå Målm 965- l0E Rotel 1 Sida1 (6) Tekniska Verken i Kiruna AB 981 85 Kiruna SAKEN ��-· �11\?�.- - 2010 -04- 0 7 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Malmfältens Bil-City AB: s ansökan om över­ prövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 19 mars 2010 upphör härmed att gälla. BAKGRU ND Tekniska Verken i Kiruna AB (Tekniska Verken) har genomfört upphand­ ling avseende - Upphandling fordon mellanklass kombimodell - , i vilken enligt tilldelningsbeslut den 9 mars 2010 Mullers Bils anbud antagits. Förvaltningsrätten har i beslut den 19 mars 2010 förordnat att Tekniska Verken inte får avsluta aktuell upphandling innan förvaltningsrätten beslu­ tat något annat. Dok.Id 1705 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 965-l0E Malmfältens Bil-City AB (Bil-City) Bil-City ansöker om överprövning av upphandlingen och anför bl.a. föl­ jande. I anbudsförfrågans kravspecifikation uppges att Tekniska Verken avser att upphandla fem stycken nya fordon mellanklass av kombimodell. Det framgår att avsikten är att upphandla större mellanklass fordon och det anges typ av modell som man anser vara "större mellanklass fordon". I anbudsfrågan anges även vad man anser vara "mindre mellanklass". Som "större mellanklass" anges tex. VW Passat, Volvo V50 , Toyota Avensis och som "mindre mellanklass fordon" anges t.ex. Opel Astra, VW Golf, Renault Megane. I tilldelningsbeslutet uppges att Tekniska Verken avser att upphandla "större mellanklass fordon" men väljer Skoda Octavia kombi som storleksmässigt är i samma fordonsklass som VW Golf, Opel Astra, Renault Megane alltså en "mindre mellanklass fordon". Därmed har Tek­ niska Verken frångått förfrågningsunderlaget. Skoda Octavia är enligt Branschorganisationen Bilsweden klassad i "Golfklassen". Bil-City anser att anbudsförfrågan inte är proportionerlig. Tekniska Verken har frångått proportionalitetsprincipen. I anbudsförfrågan har Tekniska Verken uppgett att auktoriserad service­ verkstad skall anges. Tekniska Verken har beslutat att anta Mullers Bils anbud. Mullers Bil i Luleå har ingen serviceverkstad i Kiruna C och har inget samarbete med den auktoriserade serviceverkstad som de angett i anbudet. Tekniska Verken har därmed frångått de skall krav som ställs i anbudsförfrågan. Bil-City vill förtydliga att den inte har offererat samma bilmodell som Mullers Bil. FÖRVALTNINGSRÄTTEN ILULEÅ DOM Sida 3 965-l0E Tekniska Verken i Kiruna AB (Tekniska Verken) Tekniska Verken bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följan­ de. Upphandlingen har skett i enlighet med LOU. Till grund för upphand­ lingen ligger den i Allego annonserade anbudsförfrågan och medföljande kravspecifikationen. I anbudsförfrågan anges att avsikten är att upphandla fem stycken mellanklass bilar av kombimodell. Fördelningen mellan större och lägre mellanklass fordon kunde -som framgår av förfrågan -komma att förändras. Fördelningen blev enligt tilldelningsbeslutet fem stycken större mellanklass fordon och inget av lägre mellanklass. Kiruna kommun har tagit fram en klassindelning vilken utgör en riktlinje för val av bilstor­ lek -Tekniska Verken följer dessa riktlinjer. Skoda Octavia som var en av Mullers och Malmfältens Bilcitys offererade bilmodeller, blev den bilmo­ dell som vann anbudet. Av anbudsförfrågan framgår att Tekniska Verken kommer att anta det anbud som har det lägsta totalpriset. Mullers Bil offe­ rerade det lägsta priset varför deras anbud antogs. Bil-City har i sitt anbud offererat samma bilmodell men med annan utrustningsnivå, vilket framgår av utvärderingsmallen. Tekniska Verken anser sig inte frångått proportio­ nalitetsprincipen utan kraven i anbudsförfrågan och kravspecifikationen står i proportion till upphandlingen. Bedömningen av anbudsgivare har skett helt i förening med de lagar och principer som styr LOU. Skoda Octavia är ett bilmärke som finns representerat på ett flertal orter i Sverige. Service och garantireparationer kan utföras av alla Skodas verk­ städer i Sverige oberoende var bilen är inhandlad. I kravspecifikationen har Tekniska Verken angett att auktoriserad verkstad ska finnas på orten. Sko­ da representeras av Malmfältens Bil-City i Kiruna med tillhörande auktori­ serad verkstad. I egenskap av offentlig upphandlande myndighet har Tek­ niska Verken inga möjligheter att frångå principen om icke-diskriminering. Tekniska Verken anser sig inte brustit i upphandlingen. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 965-l0E ILULEÅ TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER M.M. Upphandlingen är genomförd som en förenklad upphandling. I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § LOU skall en upphandlande myndighet anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedöm­ ningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, skall myndigheten ta hänsyn till olika laiterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndig­ het skall i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Enligt 15 kap. 2 § LOU skall vid offentlig upphandling enligt detta kapitel tillämpas även 1 kap., 2 kap., 5 kap., 11 kap. 6 §, 13 kap. och 16 kap. Enligt 15 kap. 16 § LOU skall en upphandlande myndighet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga skall göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upp­ handlande myndigheten skall antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det mest fördelaktiga eller ange laiterierna i fallande prioritetsord­ ning. Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen skall anges i annonsen om upphandling, i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsunder­ laget. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Enligt tred­ je stycket får en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kon­ trakt. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1. den upp­ handlande myndigheten lämnat underrättelse enligt 9 kap. 9 § till anbuds­ sökandena eller anbudsgivarna, eller 2. rätten, om den har fattat ett interi­ mistiskt beslut, upphävt det beslutet. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 965 - l0E ILULEÅ Av 16 kap. 2 § LOU framgår att rätten skall besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. I förarbetena prop. 2006/07: 128 s. 155 anges att icke-diskriminering förut­ sätter att anbudssökande och anbudsgivare från andra orter behandlas på samma sätt som t.ex. företag från den egna kommunen. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Av vad Bil-City har anfört gällande - kravspecifikation avseende bilmo­ deller - kan förvaltningsrätten inte dra slutsatsen att förfrågningsunderlaget för upphandlingen är utformat eller genomförd på ett sådant sätt att upp­ handlingen skulle strida mot principen om proportionalitet i LOU. Tekniska Verken har i kravspecifikationen angett att "Auktoriserad mär­ kesverkstad för offererade fordon ska finnas i Kiruna C. I anbudet ska auk­ toriserad serviceverkstad anges." Bil-City har gjort gällande att Tekniska Verken har frångått ställda skall-krav vid val av leverantör. Tekniska Ver­ ken har genmält att i kravspecifikationen har angivits att auktoriserad verk­ stad skall finnas på orten. Skoda representeras av Malmfältens Bil-City i Kiruna med tillhörande auktoriserad verkstad. Service och garantirepara­ tioner kan utföras av alla Skodas märkesverkstäder i Sverige oberoende av var bilen är inhandlad. Förvaltningsrätten anser inte att Bil-City visat att Tekniska Verken brutit mot LOU på denna av Bil-City angivna grund. Förvaltningsrätten finner att vad som Bil-City anfört i målet inte visar att Tekniska Verken skulle ha agerat i strid med förfrågningsunderlaget eller brutit mot LOU och dess bakomliggande principer. Ansökan om överpröv­ ning skall således lämnas utan bifall. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 965 -l0E ILULEÅ HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 310 9/1 C) R Hirvelä /Il'- i C L' -- / CQ,:_.\._J ' ,--._ I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överldagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överlda­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där l