Dok.Id 237537 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon 031 - 732 70 00 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ DOMSLUT FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I G…TEBORG S…KANDE Telenta AB, 556438-1449 OmvŠgen 2 H 412 75 Gšteborg MOTPART Gšteborgs Stad Askim-Fršlunda-Hšgsbo Box 16 421 21 VŠstra Fršlunda SAKEN DOM 2013-11-25 Meddelad i Gšteborg MŒl nr 11700-13 E Avdelning 3 Enhet 31 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 031 - 711 78 59 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 11700-13 E I G…TEBORG BAKGRUND Gšteborgs Stad har genomfšrt en fšrnyad konkurrensutsŠttning avseende šverfallslarm till Morsestigens gruppboende. Av tilldelningsbeslut framgŒr att Telenta AB (bolaget) inte vann upphandlingen. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar i fšrsta hand att fšrvaltningsrŠtten fšrordnar om rŠttelse av den aktuella upphandlingen, pŒ sŒ vis att upphandlande enhet ŒlŠggs att gšra en ny anbudsutvŠrdering i vilken det enda mŠtbara kriteriet utvŠrde- ras, dvs. priset. I andra hand yrkas att upphandlingen gšrs om helt och hŒl- let. Bolaget anfšr i huvudsak fšljande. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr att anbudsutvŠrderingskriterierna Šr 1) funktion, 2) anvŠndarvŠnlighet och 3) totalpris fšr anlŠggningen samt installation och utbildning. Dock har man ej beskrivit hur man ska vikta dessa varpŒ priset Šr det enda mŠtbara. Bolaget har i sitt anbud offererat ett system som fšljer de i upphandlingen stŠllda kraven. Bolagets anbud var pŒ 159 000 kr. Vinnande bolag lŠmnade anbud pŒ 387 840 kr. Upphandlingen Šr inte korrekt eftersom bolaget upp- fyller alla i upphandlingen stŠllda krav och bolagets anbud Šr det ekono- miskt mest fšrdelaktiga. Bolaget ska dŠrfšr tilldelas upphandlingskontrak- tet. I andra hand ska upphandlingen gšras om pŒ grund av att den stŒr i strid med principerna om šppenhet, fšrutsebarhet och proportionalitet. Upphandlande enhet har underlŒtit att ange klara och tydliga kriterier och specifikationer i anbudsunderlaget. Det Šr uppenbart att bolaget genom att inte ha tilldelats kontraktet drabbats av skada eller riskerar att drabbas av skada med mindre fšrvaltningsrŠtten fšrordnar om rŠttelse av upphand- lingen. Gšteborgs Stad yrkar att ansškan ska avslŒs och anfšr bl.a. fšljande. Under tiden fšr anbudsinbjudan inkom inget šnskemŒl/begŠran frŒn bolagen gŠl- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 11700-13 E I G…TEBORG lande tydliggšrande kring vad som avses med 1. Funktion och 2. AnvŠn- darvŠnlighet. Enligt fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr att funktion och an- vŠndarvŠnlighet Šr mycket viktigt fšr den verksamhet som ska anvŠnda produkterna och bedšmningen av denna Šr primŠrt i utvŠrderingen av nytt šverfallslarm. Verksamheten Šr inte i behov av telefonifunktioner och det har inte heller efterfrŒgats i anbudsfšrfrŒgan. Det Šr viktigt med tysta larm som ocksŒ anger position, dvs. var medarbetaren Šr. Exaktpositionering ingŒr i vinnande bolags anbud men inte i bolagets anbud, dŠr det Šr ett till- val. Enligt komplettering tydliggjordes bl.a. att batteritid och backup Šr viktigt utifrŒn t.ex. stršmavbrott. Vinnande bolags anbud utlovar en batteri- backup pŒ fyra timmar. Bolaget skriver i sitt anbud att larmet har Óbra bat- teri med Lion teknologiÓ. Det vinnande bolagets anbud Šr litet, nŠtt och enkelt med de funktioner verksamheten behšver. Bolagets larm Šr enligt bedšmningen stšrre, tyngre och klumpigare. ÓExtremt robust och hŒllbar designÓ som bolaget beskriver har inte efterfrŒgats. Totalpris fšr anlŠgg- ningen har efterfrŒgats. Priset Šr dock inte avgšrande fšr verksamheten utan anvŠndarvŠnlighet och funktion Šr avgšrande. DOMSK€L TillŠmpliga bestŠmmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 ¤ LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 ¤ eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 11700-13 E I G…TEBORG besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts (16 kap. 6 ¤ fšrsta stycket LOU). Utredningen Av Gšteborgs Stads fšrfrŒgningsunderlag framgŒr fšljande. Morsestigens gruppboende behšver ha smŒ, nŠtta, tŒliga šverfallslarm som klarar smŠl- lar, fall i golv etc. SmŒ till storlek sŒ att de Šr lŠtta att ha pŒ sig nŠr man arbetar. Viktigast Šr att šverfallslarmet Šr pŒlitligt dŒ de arbetar med rŠtts- psykiatribrukare. Larmen ska fungera sŒ vŠl internt, dvs. Ómjuka larmÓ som externt Óskarpa larmÓ med koppling till larmcentral och polis. Larmen ska bl.a. ha rycklarm, fallarm och ej-i-ršrelse-larm samt kunna ange an- vŠndarens position. Leverantšrerna ombeds svara med fullstŠndig funkt- ionsbeskrivning samt pris (dock ej priset som avgšr utan pŒlitlighet och funktion). UtvŠrdering av anbud kommer att ske med hŠnsyn till 1) Funkt- ion 2) AnvŠndarvŠnlighet och 3) Totalpris fšr trygglarmanlŠggningen samt installation och utbildning. FšrvaltningsrŠttens bedšmning En upphandlande myndighet har betydande utrymme fšr skšnsmŠssiga bedšmningar i frŒga om vilka krav och kriterier den vill ange i fšrfrŒg- ningsunderlaget som grund fšr sitt beslut att tilldela ett kontrakt. FšrutsŠtt- ningen Šr att kraven Šr proportionella och har anknytning till det som ska upphandlas samt att de inte Šr diskriminerande. Vid utvŠrderingen av an- buden fŒr den upphandlande myndigheten dŠrefter inte Šndra eller frŒnfalla uppstŠllda krav eftersom ett sŒdant fšrfarande skulle bryta mot likabehand- lingsprincipen och principen om transparens. Ett anbud som inte uppfyller fšrfrŒgningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skallkrav, ska fšljaktligen inte beaktas vid utvŠrderingen (se KammarrŠtten i Gšteborgs dom den 21 maj 2012 i mŒl nr 1412-12). 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 11700-13 E I G…TEBORG FrŒgan i mŒlet Šr huruvida Gšteborgs Stads krav pŒ funktion och anvŠn- darvŠnlighet uppfyller kraven pŒ šppenhet, fšrutsebarhet och proport- ionalitet enligt reglerna i LOU. En upphandlande enhet ska anta antingen det anbud som har det lŠgsta anbudspriset eller det anbud som Šr det eko- nomiskt mest fšrdelaktiga med hŠnsyn till samtliga omstŠndigheter sŒsom t.ex. pris, funktion miljšpŒverkan m.m. Vill den upphandlande enheten Ð sŒsom vid fšrevarande upphandling Ð tillŠmpa regeln om det ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudet ska enheten ange detta i fšrfrŒgningsunderlaget och samtidigt ange vilka omstŠndigheter som den tillmŠter betydelse. Om- stŠndigheterna ska om mšjligt anges efter angelŠgenhetsgrad, med den viktigaste fšrst (se R 2002 ref 50). FšrfrŒgningsunderlaget ska vara full- stŠndigt och tydligt pŒ sŒ sŠtt att leverantšren har mšjlighet att bedšma vad den upphandlande myndigheten efterfrŒgar. En upphandlande myndighet har rŠtt att utvŠrdera en produkts egenskaper i enlighet med vad som anges i fšrfrŒgningsunderlaget. HŠrvid kommer ofrŒnkomligen ett visst mŒtt av subjektiva bedšmningar att fšrekomma. Kriterierna ÓfunktionÓ och ÓanvŠndarvŠnlighetÓ i sig Šr vagt utformade och skulle kunna lŠmna ett utrymme fšr godtycklighet. FšrfrŒgningsunderlaget tillsammans med kompletteringen fšrtydligar vad som menas med dessa kriterier pŒ ett sŠtt som gšr att kravet pŒ šppenhet, fšrutsebarhet, proport- ionalitet och transparens Šr tillgodosett. De krav som upphandlande myn- dighet har stŠllt pŒ funktion och anvŠndarvŠnlighet kan alltsŒ inte anses strida mot 1 kap 9 ¤ LOU. Upphandlingen fŒr anses genomfšrd pŒ ett af- fŠrsmŠssigt sŠtt och Gšteborgs Stad kan dŠrmed inte anses ha Œsidosatt bestŠmmelserna i LOU pŒ ett sŒdant sŠtt att bolaget har lidit eller riskerat att lida skada. DŠrmed finns de inte grund fšr ingripande enligt LOU. Bo- lagets ansškan ska dŠrfšr avslŒs. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 11700-13 E I G…TEBORG HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Per-ke Pettersson RŒdman Fšredragande har varit Isa Blom. 6 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket