,t KAMMARRÄTTEN! GÖTEBORG BESLUT 20]6 -01- 1 l> Medcte at i Göteborg Sida 1 (5) Mål nr 7114-15 KONKURRENSVERKET 2016 -02- 1 7 a. Avd Dnr KSnr Aktbil Avdelning 2 KLAGANDE Hjälmarens SjötjänstAB, 556855-0007 Framnäsudden 20 705 10 Örebro MOTPART Örebro kommun Box 30000 701 35 Örebro ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Karlstads beslut den 23 december 2015 i mål nr 5236-15, se bilagaA SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten undanröjer förvaltningsrättens beslut och överlämnar målet till förvaltningsrätten för prövning i enlighet med vad som anges i skälen för kammarrättens avgörande. BAKGRUND Genom det överklagade beslutet avvisade förvaltningsrätten en ansökan från Hjälmarens Sjötjänst AB (bolaget) om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU. Bolaget överkla­ gade beslutet till kammarrätten och yrkade inledningsvis att målet skulle återförvisas till förvaltningsrätten för överprövning av upphandlingen. Dok.Id 344352 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG BESLUT Sida2 Mål nr 7114-15 Kammarrätten har därefter underrättats om att Örebro kommun (kom­ munen) den 21 december 2015 ingått avtal med PRL Sverige AB gällande utprickning av farleder m.m. i Hjälmaren. Den 2 februari 2016 meddelade kammarrätten prövningstillstånd i målet. YRKANDEN M.M. Bolaget, som justerat sin talan, yrkar att målet ska återförvisas till förvalt­ ningsrätten för prövning av avtalets giltighet samt att kammarrätten interi­ mistiskt ska besluta att avtalet inte får fullgöras. Bolaget anför bl.a. föl­ jande. Förvaltningsrätten har avvisat bolagets ansökan om överprövning med hänvisning till att ansökan inte kommit in innan avtalsspärren löpt ut. Kommunens underrättelse om tilldelningsbeslutet har emellertid inte utformats på ett korrekt sätt. Enligt lagtextens formulering ska underrättel­ sen innehålla en uppgift om den period_ under vilken avtalsspärren ska gälla. En period är en angiven tidsperiod med början och slut eller ett exakt antal dagar. I det aktuella fallet har någon sådan uppgift inte angivits. Det fram­ går endast att avtalsspärren är minst tio dagar. Någon upplysning om när avtalsspärren löper ut saknas således. Avtalsspärren har därmed inte börjat löpa. Kommunen har överträtt de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Inget av de övriga leverantörernas anbud uppfyller de krav som anges i förfrågningsunderlaget. Samtliga anbud utöver bolagets borde således ha diskvalificerats och bolaget tilldelats kontraktet. Genom att övriga anbud inte har diskvalificerats har kommunen inte behandlat leverantörerna lika. Bolaget har lidit skada till följd av de fel som begåtts. Trots att den aktuella upphandlingen inte gjorts på ett korrekt sätt har avtal ingåtts. Avtalet ska i sak fullgöras i större omfattning under våren och KAMMARRÄTTENI GÖTEBORG BESLUT Sida 3 Mål nr 7114-15 sommaren. Det kan behöva ske viss materialanskaffhing, vilket om ett inte­ rimistiskt beslut meddelas på ett tidigt stadium kan innebära minskad skada för både kommunen och PRL SverigeAB till dess målet har prövats. Omfattningen av avtalet riskerar att minska eller helt gå förlorad om avtalet rar fortsätta att löpa och dessutom rör upphandlingen ett betydande belopp. Bolaget riskerar därmed att lida mycket stor skada för det fall fullgörande inte hindras. Kommunen anser att överklagandet ska avslås och anför bl.a. följande. Kommunen har den 6 december 2015 genom elektroniskt medel skickat tilldelningsmeddelande till anbudsgivarna i upphandlingen. I tilldelnings­ meddelandet har kommunen angett att "Från det att den upphandlande myndigheten meddelat anbudsgivarna tilldelningsbeslut, inträder avtalsspärr om minst 10 dagar då myndigheten inte tär teckna avtal". Genom formule­ ringen i tilldelningsbeslutet har kommunen tydliggjort sin avsikt att den lagstadgade avtalsspärren kommer att respekteras och att avtal inte kommer att ingås under minst tio dagar. Att tolka formuleringen på det sättet att det finns en tidsmässigt obegränsad möjlighet till överprövning framstår inte som logiskt för en normalt informerad anbudsgivare. Bolagets ansökan om överprövning inkom den 22 december 2015, dvs. efter det att avtalsspärren löpt ut. Därmed har förvaltningsrätten haft fog för att avvisa bolagets ansökan om överprövning. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE I 9 kap. 9 § första stycket LOU anges följande. En upphandlande myndighet ska snarast möjligt skriftligen underrätta anbudssökandena och anbudsgi­ vama om de beslut som har fattats om att sluta ett ramavtal eller att tilldela ett kontrakt och om skälen för besluten. I underrättelsen ska myndigheten ange den period under vilken avtal enligt 16 kap. 1 § inte rar ingås (avtals­ spärr). KAMMARRÄTTENI GÖTEBORG BESLUT Sida4 Mål nr 7114-15 I förarbetena anges (prop. 2009/10: 180 s. 115) att underrättelsen om tilldel­ ningsbeslutet ska innehålla en exakt uppgift om avtalsspärrens längd. Vi­ dare anges (s. 338) att det är underrättelseskyldigheten avseende tilldel­ ningsbeslutet som utlöser avtalsspärren. Om underrättelsen inte uppfyller de krav som anges börjar avtalsspärren inte löpa. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal (avtalsspärr) förrän tio dagar har gått från det att underrättel­ sen enligt 9 kap. 9 § skickades med ett elektroniskt medel. I 16 kap. 13 § andra stycket LOU anges att ett avtal ska förklaras ogiltigt bl.a. om det har slutits i strid med bestämmelserna om avtalsspärr och de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag har överträtts och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Kammarrätten gör följande bedömning. Enligt kammarrättens mening innefattar det tilldelningsmeddelande som kommunen skickat till anbudsgivarna inte någon exakt uppgift om avtals­ spärrens längd. Underrättelsen uppfyller därför inte de krav som anges i 9 kap. 9 § LOU, vilket får till följd att någon avtalsspärr inte börjat löpa. Förvaltningsrätten borde därmed inte ha avvisat ansökningen på angiven grund. Beslutet ska därför undanröjas. Bolagets talan i sak tar numera sikte på giltigheten av det avtal som slutits mellan kommunen och en annan leverantör. Med hänsyn till instansord­ ningsprincipen får det i första hand ankomma på förvaltningsrätten att pröva denna fråga. Vidare anser kammarrätten att det är lämpligt att förvaltnings­ rätten även prövar det av bolaget framställda interimistiska yrkandet. Målet ska därför överlämnas till förvaltningsrätten för ny prövning. KAMMARRÄTTEN! GÖTEBORG IL--· LPennart Berglund referent Sida 5 Mål nr 7114-15 BESLUT HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (fi nnulär 9). -��; ....-:::::: C--' ( c:;;::---- /Tore Arvidsson o, tcJJi- S i d a 1 ( 3 ) I KARLSTAD 2015-12-23 5236-15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT Målm Marie Larsson Meddelat i Karlstad Hjälmens Sjötjänst AB, 556855-0007 Framnäsudden 20 705 10 Örebro SÖKANDE ·MOTPART Örebro kommun Box300 00 701 35 Örebro SAKEN Offentlig upphandling; nu fråga om avvisning AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar Hjälmens Sjötjänst AB:s ansökan om överprövning enligt LOU. Dok.Id 148402 Postadress Box568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 5236- 15 !KARLSTAD BAKGRUND Örebro kommun har genomfört upphandling av utprickning av farleder m.m. i Hjälmaren (Tn4353/2015). Underrättelse om tilldelningsbeslut har skickats elektroniskt den 6 december 2015. Hjälmens Sjötjänst AB ansöker om överprövning av upphandlingen. Ansökan inkom till förvaltningsrätten den 22 december 2015. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Om en upphandlande myndighet är skyldig att skicka en underrättelse om tilldelningsbeslut enligt 9 kap. 9 § första stycket eller 15 kap. 19 § och underrättelsen har skickats med ett elektroniskt medel, f°ar den upphandlande myndigheten inte ingå avtal (avtalsspärr) förrän tio dagar har gått från det att underrättelsen skickades. Om underrättelsen har skickats på annat sätt än med ett elektroniskt medel till en eller flera anbudssökande eller anbudsgivare, fär avtal inte ingås för­ rän 15 dagar har gått från utskickandet. Om en upphandlande myndighet i underrättelsen har angett en längre avtals­ spärr än den föreskrivna minimifristen, rar avtal inte ingås förrän efter ut­ gången av den angivna perioden (16 kap. 1 § Lag (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU). En ansökan om överprövning av en upphandling ska hakommit in till för­ valtningsrätten före utgången av en sådan avtalsspärr som avses i 1 eller 3 § (16 kap. 11 § LOU). FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD BESLUT Förvaltningsrättens bedömning Örebro kommun har i den aktuella upphandlingen den 6 december 2015 skickat en underrättelse om tilldelningsbeslutet med ett elektroniskt med­ delande till anbudsgivarna och har däri angett att det :föreligger en avtals­ spärr på minst tio dagar då myndigheten inte rar teckna avtal. En ansökan om överprövning av upphandlingen skulle därror enligt 16 kap. 11 § LOU ha kommit in till förvaltningsrätten senast den 16 december 2015. Hjälmens Sjötjänst AB:s ansökan kom in den 22 december 2015 och har därmed kommit in for sent for att kunna prövas av förvaltningsrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta beslut kan överklagas. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/lB LOU). ��. Anders Österlin Sida 3 5236-15 •ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR Bilaga '1) Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltnings­ domstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul­ eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eller om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammar­ rätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. · Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning ·enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster eller lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Vanligtvis får, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att avtal intefår ingås, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; 1. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen, 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet. 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd. 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen för detta. 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. www.domstol.se