Sida 1 (7) !;I Skellefteå kommun 931 85 Skellefteå SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU FÖRVAL TNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Mål nr 1240-10 E Kansli 3 � 2010 -05- 0 6 Meddelad i Umeå SÖKANDE 2010 -05- 1 1 Ambra Ventilation AB, 556531-7806 Järnvägsleden 88 932 33 Skelleftehamn MOTPART DOMSLUT Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas fön-än rättelse gjorts genom ny prövning av anbuden. Dok.Id 2353 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 2 1240-10 E BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Siellefteå kommun (kommunen) har infordrat anbud på ramavtal avseende Ventilationsservice (dnr UH-09-196) och i förslag till beslut angett att avtal ska tecknas med fyra olika anbudsgivare enligt i särskild anbudssamman­ ställning angiven rangordning, vilken varierar för sex olika delområden. Ambra Ventilation AB (Ambra) yrkar i förvaltningsrätten att anbudet från Gunnar Karlsen Sverige AB (GKS) ska förklaras ogiltigt alternativt att upphandlingen ska göras om. Kommunen bestrider bifall till Ambras ansökan. Genom interimistiskt beslut den 16 mars 2010 har förvaltningsrätten för­ ordnat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 2 § första stycket LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ UPPHANDLINGEN Förfrågningsunderlaget DOM Sida 3 1240-10 E I förfrågningsunderlagets Anbudsformulär anges bl.a. följande. 1.0 Allmänt Upphandlingen består av flera prisgrupper. Vmje prisgrupp kan ses som en egen upphandling där avtal kommer att tecknas med de företag som vim1er gruppen, så kallat delat anbud. För vmje grupp måste anbudet nå 100 % i kravuppfyllnad för att budet ska accepteras. 4.0 Metodför utvärdering Denna upphandling genomförs som en lägstaprisupphandling. Det im1ebär att av de företag som klarat alla skall-krav kommer anbudet med lägsta pris att utses som vinnare. 5.0 Avtal och avropssätt Avtal kommer att tecknas med den budgivare som bäst uppfyller kraven för va�je prisgrupp i så kallat delat anbud. Det betyder att anbudet som är bäst i va1je grupp kommer att utses till vinnare i gruppen. I förfrågningsunderlagets Svarsbilaga Skall-krav anges bl.a. fö�jande. Skall-krav 1. 5 I anbudet skall anges den/de personer som avses genomföra uppdraget, projektledare samt övriga deltagare i uppdraget. Ansvarig projektledare skall ha kunskap och erfarenhet som är relevant för det aktuella uppdraget. Namn, ev och minst en referent skall anges för vardera konsult. Ifylld bilaga Svarsformulär ev skall bifogas för va�je projektledare. Skall-la·av 1.8 Anbudet skall vara undertecknat/signerat av behörig företrädare. Skall-la·av 1. 9 Anbudsgivaren skall inneha F-skattsedel. FÖRVALTNINGSRÄTTEN ! UMEÅ Skall-krav 2.1 DOM Sida 4 1240-10 E Grundprislista för material skall anges nedan och bifogas anbudet. Skall-krav 2. 2 Ifylld bilaga Varukorgsberäkning skall bifogas anbudet. Utvärderingen Av kommunens förslag till beslut inklusive anbudssammanställning fram­ går bl.a. följande. Sju anbud har inkommit och samtliga har gått vidare till utvärderingsfasen. Det föreslås att avtal ska tecknas med Gunnar Karlsen Sverige AB, Bravida Sverige AB, Ambra Ventilation AB och Installatö­ rerna N01r AB enligt i anbudssmmnanställningen angiven rangordning. Denna varierm· för de sex olika delområdena, men de tre högst rangordnade anbuden är i samtliga fall anbud från ovan nämnda anbudsgivare. Anbudet från Gunnar Karlsen Sverige har rangordnats högst beträffande samtliga delområden. Anbudet från Ambra Ventilation har rangordnats som mun­ mer tre beträffande områdena Central väst och Central öst och som num­ mer fem beträffande övriga områden. PARTERNAS ANFÖRANDEN Ambra anför. Ambra ifrågasätter om Kim Nilsson, som har unde1iecknat anbudet från GKS, har rätt att teckna GKS firma eller har fullmakt att göra det. - Enligt skall-krav 1.5 ska de personer som avses genomföra uppdra­ get namnges. Detta har GKS ej gjort. Kommunen hävdar att det är de per­ soner som i huvudsak ska utföra uppdraget som ska namnges. Det framgår inte att det är de som i huvudsak ska genomföra uppdraget som ska namn­ ges. Ambra menar att om man formulerat ett skall-krav ska det uppfyllas. Det kan inte vara meningen att anbudsgivaren ska försöka gissa sig till vilket syfte kommunen har med kravet. GKS har namngett två projektleda­ re vilka, enligt deras CV, ej har kompetens att utföra ventilationsmontage utan endast kan verka som projektledare. - GKS har inte uppfyllt skall- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 5 1240-10 E krav 1.9 då de inte lämnat intyg på att de har F-skattsedel. - OKS har be­ träffande skall-la-av 2.1 hänvisat till en prislista som man sedan vid varu­ korgsberäkningen inte har använt sig av. Med andra ord har OKS hänvisat till två olika prislistor och det går därför inte att bedöma vilken som gäller. Kommunen hävdar att prislistan enligt skall-hav 2.1 är en nettoprislista som visar OKS inköpspriser vilket ej strider mot skall-krav 2.1. Den pris­ lista som hänvisas till har dock stora brister och innehåller ej alla priser som efterfrågas i varukorgsberäkningen. Vidare har OKS ej använt sin namngivna prislista i varukorgsberäkningen - utan använt helt okända pri­ ser. Eftersom de rabatter som anges i varukorgsberäkningen ska användas på alla aiiiklar i respektive vai·ugrupp är det av väsentlig betydelse att des­ sa rabattsatser pekar på en bestämd prislista. Enligt kommunen har OKS vid prissättningen av varukorgen använt Bevegos prislista. Hur kan kom­ munen veta det? Det står �i i anbudet. Kommunen visar i sitt yttrande till förvaltningsrätten att OKS i sitt anbud använt en egen prislista i skall-krav 2.1 men i varukorgsberäkningen har Bevegos prislista använts. I punkt 2 på blanketten för varukorgsberäkningen föreskrivs "Ange pris enligt gällande grundprislista.. ." vilket måste avse den/de prislistor som angetts under skall-krav 2.1. I(ommunen verkar vidare ha upptäckt att priserna i varu­ korgsberäkningen inte stämmer med den namngivna prislistan eftersom man i efterhand frågat OKS om vilken prislista som använts. Därefter har man rangordnat OK.S som nummer ett utan tanke på att den enda namngiv­ na prislistan är betydligt högre. Anbudet från OKS borde ha getts en betyd­ ligt lägre rang i jämförelse med övriga anbud. Om kommunen skulle ha beställt arbetet "enligt offert" skulle OKS därefter ha kum1at använda sin högre namngivna prislista. Anbudet från OKS är därför vilseledande och uppfyller ej kraven enligt anbudsformuläret. Anbudet borde ha förkastats. För att fö1iydliga skillnaden mellan prislistorna har Ambra gjort en jämfö­ relse, se bilaga 1 till domen. Jämförelse kan bara göras på de två första grupperna eftersom prislistan saknar priser för övriga varugrupper. Jämfö­ relsen visar att OK.S prislista är betydligt högre än den prissatta varukor- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1240-10 E !UMEÅ gen. - Med hänvisning till ovanstående yrkar Ambra att anbudet från OKS ska förkastas. Kommunenanför. Enligtcivilrättsliglagstiftningbinderenanbudsgivare ett företag vid underskrift av anbud. Kommunen har inte krävt att anbud ska vara underskrivet av firmatecknare utan av behörig företrädare för fö­ retaget. Detta har kommunen ansett att Kim Nilsson är och därmed har han bundit OKS vid anbudet och skall-krav 1.8 uppfyllts. - Vad gäller skall­ krav 1.5 är syftet med kravet att ta in CV på personer i projektledande ställning. - Ambra menar att vinnande anbud, OKS, inte lämnat intyg på att de innehar F-skattsedel och därmed inte uppfyllt skall-krav 1.9. Kom­ munen har inte krävt att sådant intyg ska bifogas utan att anbudsgivaren ska inneha F-skattsedel, vilket OKS har och därmed är kravet uppfyllt. - OKS har hänvisat till en prislista som man sedan inte har använt vid varukorgsberäkningen. Av skall-kraven framgår att anbudsgivaren ska bi­ foga grundprislista. OKS har enligt egen utsago bifogat en nettoprislista som således visar deras inköpspriser för respektive artikel. Skall-kravet statuerar ej att prislistan måste vara i bruttoprisform och kommunen kan därför inte se annat än att OKS uppfyllt kravet. Enligt bifogat yttrande från OKS är den aktuella nettoprislistan uppbyggd av priser från deras huvudle­ verantör Bevego. Varukorgsbilagan är ifylld med aktuella bruttopriser från Bevegos prislista. - Ambra har visserligen rätt angående den bifogade pris­ listan. Det är dock ställt utom alla tvivel att de lämnade rabatterna hänvisar till Bevegos prislista och att det är denna som gäller. Angående Ambras oro för att högre priser ska användas när avtalet verk.ställs så görs nah1r­ ligtvis en sådan uppföljning regelmässigt. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1240-10 E I UMEÅ DOMSKÄL Ambra menar att anbudet från GK.S rätteligen borde ha förkastats då det inte uppfyller samtliga skall-krav. Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att GKS beträffande bilagan Varukorgsberäkning inte utgått från denenligtSkall-krav2.1redovisadegrundprislistan. IbilaganVarukorgs­ beräkning föreskrivs att anbudsgivare ska utgå från gällande grundprislista. Eftersom GK.S utgått från andra priser har inte de i förfrågningsunderlaget angivna förutsättningarna följts. Genom att olika priser angetts är dessutom oklart vilka priser som faktiskt gäller. Redan med anledning härav borde anbudet från GKS rätteligen inte ha utvärderats. Det är vidare oklart huruvida anbudet från GK.S unde1iecknats av behörig företrädare för företaget. Med hänsyn till vad som anfö1is av parterna finner förvaltningsrätten inte skäl att göra mman bedömning än att Ambra lidit eller kunnat komma att lida skada till följd av kommunens agerande. Härmed följer att grund för åtgärder enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger. Förvaltningsrätten kan enligt nämnda bestämmelse besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. Med hänsyn till att i upphandlingen aktuella brister hänför sig till prövningen av anbuden finner förvaltnings­ rätten det tillräckligt att kommunen vidtar rättelse genom ny prövning av anbuden. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (Dv 3109/lc) �f �- BJ on Rå "redragits av Christina Röclmer. '""'- ',,,,�-- Antal Pris enligt grundprislista Totaler 246 13530 297 13068 428 17655 lnjusterings- och mätspjäll (Koniskt injusteringsspjäll typ PRA) 125 160 200 712 5553,6 GK:s grundprislista Rabattsats för Enhet Benämning varugruppen Lockad spirokanal I = 3000 mm 45,00% 100 ST 125 cirkulär Spkoböj �o• 45,00% HO ST 1,25 . 120 ST: '16Ö 110 ST' 0290 (nettopriser enl GK) 191 19100 229 18320 324 24300 89 12460 121 14520 161 17710 Ambras kommentarer 80 ST 160 cirkulär 75 ST 200 cirkulär 6ST 6ST 4ST 4ST < Takdysdon typ Swegon Eagle Ceiling med tillhörande anslutningslåda 160-600 Don 160--200 Låda 200-600 Don 35,00% 45,00% 1316 5922 1622 4866 1836 7160,4 4449,9 1836 4773,6 3645,2 )lZ�Q 165460,25 150,42) 200--250 Låda Övrigt material :Mö�t�riii�sk[åiiiriie'r12!ii c:fD:j --.. 106410j 20 ST 17 ST 12 ST 566 7358 609 6729,45 Dessa priser finns ej i GK:s grundprislista Varukorgspris: .,,.� Varukorgspris/timme +-