FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2018-01-25 Sida 1 (13) KONKURRENSVERKET' -··•·· .; Aktbil SÖKANDE Hiss-Craft i Norrland AB, 556753-8060 c/ o Stefan Persson Furutorpsgatan 2A 831 45 Östersund MOTPART Region Jämtland Härjedalen Box 654 831 27 Östersund SAKEN 2J!8 Avd Dnr KSnr r,• r,:) Meddelad i Härnösand Mål nr 2429-17 E Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. ...l.J t, I... Dok.Id 131417 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-46 06 00 0611-51 18 20 E-post: forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24 29-17 E BAKGRUND Region Jämtland Härjedalen (Regionen) genomför upphandlingen Om­ byggnation av hissar vid Östersunds sjukhus (dnr RS/732/2017). Upphand­ lingen genomförs med förenklat förfarande och som tilldelningsgrund till­ lämpas det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet med hänsyn till utvärde­ ringskriterierna anbudspris och erfarenhet/ referenser. Underanbudstidenkomtreanbudin.Itilldelningsbeslutden14 juni2017 anges att ett av de inkomna anbuden inte var komplett och därför inte be­ handlades. Ett anbud uppfyllde inte alla ska-krav och gick därför inte vidare till utvärderingen. En anbudsgivare, Kone AB, bedömdes uppfylla alla ska­ krav och det beslutades att Kone AB skulle antas som leverantör i upphand­ lingen. YRKANDEN M.M. Hiss-Craft i Norrland AB (Hiss-Craft) ansöker om överprövning, yrkar i första hand att deras anbud ska antas som det ekonomiskt mest fördelaktiga och i andra hand att upphandlingen ska göras om med precisering av vilka delar som ett certifikat kan påverka upphandlingen och tydliggörande av andra detaljer på vad man vill veta. Hiss-Craft anför bl.a. följande. Hiss­ Craft har fått svar från Regionen att man inte uppfyller samtliga ska-krav, trots att det redan blivit godkänt. Det är samma dokument som blev god­ kända vid förra upphandlingen, förutom ska-krav om certifiering enligt ISO. Förvaltningsrätten har i den förra upphandlingen gett Hiss-Craft rätt angå­ ende att man inte kan bli förkastad för att inte vara certifierad då det skulle vara hämmande för nystartade företag. En certifiering är en långdragen pro­ cess som Hiss-Craft beskrivit att den pågår. Om det blir ett krav är den klar innan det är dags för utförande av arbetet. Konkurrensverket har beskrivit att man inte kan kräva certifiering under upphandlingen eller kontraktsskri­ vande, men möjligen under utförandet. I detta fall finns dock inget som stödjer en certifiering i detta projekt. Då en fråga ställdes om detta under I HÄRNÖSAND Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2429-17 E upphandlingen fick man till svar att det är för att efterleva handikappnor­ men. Något förtydligande gavs dock inte. Det var även besvärligt att få kon­ trollmäta måtten som Regionens inhyrda konsult tagit eftersom man inte fick stänga av hissarna dagtid. Regionen anser vidare att Hiss-Craft inte lämnat en teknisk beskrivning. Man har dock lämnat samma dokmnentation som vid tidigare anbudsinläm­ ning och som då blev godkänd, med samma specifikation som tidigare. Det gjordes en subjektiv bedömning. Regionen har angett en teknisk beskrivning per hiss som är väldigt detaljerad och som Hiss-Craft följer fullt ut. Man kan fråga sig vad man ska med en teknisk specifikation till när det specificerats i detalj hur det ska vara utfört. Enligt Konkurrensverket kan ett krav på ISO­ certifiering vara ett sätt att visa att man uppfyller vissa krav, t.ex. vid trans­ portupphandlingar vilket det inte är fråga om här. Certifieringen behöver då enligt Konkurrensverket inte finnas vid tecknandet av kontraktet utan kan fasas in vid lämplig tidpunkt. Hiss-Craft har tidigare påtalat att hissarna går att göra större med större dörröppningar. Regionen valde dock att följa vad Kone AB kan leverera i stället för att välja att optimera hissarna. Man har också hänvisat till Kones färger i hisskorgar. Hiss-Crafts anbud är det eko­ nomiskt mest fördelaktiga både prismässigt och den prestanda som kan le­ vereras. Kone AB:s anbud borde hamnat på andra plats, eller förkastats då storlek på hissdörrar och korgstorlekar inte optimerats. Regionen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Upphand­ lingen avser ombyggnad av vissa hissar på Östersunds sjukhus. Hissarna är av vital betydelse för verksamheten i sjukhuset. Hissar som sådana omfattas av en mängd föreskrifter som ska vara uppfyllda för att de ska få användas. Det är därför nödvändigt att man ställer höga krav på hur ombyggnaden utförs och på den som ska utföra ombyggnaden. I HÄRNÖSAND Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2429-17 E Anbuden öppnades och öppningsprotokoll upprättades. Ett anbud uteslöts vid kvalificeringen på grund av att anbudet inte var komplett. Vid kontroll av ska-kraven konstaterades att Hiss-Crafts anbud inte uppfyllde alla ska­ krav. Till utvärderingen fanns därför endast en anbudsgivru.-e kvar varför ingen vidare utvärdering gjordes. Upphandlingen av hissar på Östersunds sjukhus har tidigare varit föremål för överprövning. De målen har prövats utifrån den äldre LOU (2007:1091) och dessa domar kan inte rakt av tillämpas i detta mål. Vad Hiss-Craft an­ fört om giltigheten av handlingar rörande certifiering är därför inte relevant i detta mål. I den nya upphandlingslagen har det införts förtydligande be­ stämmelser om möjlighet att ställa krav på kvalitetsledningssystem och cer­ tifiering. I denna upphandling har krav ställts på kvalitetsledningssystem och på bevis för detta genom certifikat. Ett sådant krav är inte oproportion­ erligt med hänsyn till föremålet för upphandlingen. Kravet på certifiering är därför inte konkurrensbegränsande eller hindrande för nystartade företag i detta fall. Regionen har ställt krav på certifiering vid anbudslämnande ef­ tersom det är ett viktigt krav för att bedöma leverantörens förmåga att utföra uppdraget. Det går då inte att enbart anta att kravet ska vara uppfyllt vid utförande. Hiss-Craft har i anbudet uppgett att certifieringsprocess pågår och beräknas vara klar hösten 2017/under entreprenadens uppstart. I den tidigare upphandlingen, som överprövades, uppgav Hiss-Craft samma sak. Entre­ prenaden skulle i den upphandlingen vara påbörjad vid årsskiftet 2016/2017 och Hiss-Craft skulle enligt den uppgiften ha varit certifierat nu. Detta visar att det är viktigt att kravet är uppfyllt vid anbudsinlämnandet. Vad Hiss-Craft anfört om handikappanpassning måste bygga på ett missför­ stånd. Regionen hänvisar till publicerade Frågor och svar. Hiss-Craft har getts tillfälle att utföra mätning och kontroll av hisschakten på samma villkor som andra anbudsgivare. I administrativa föreskrifter I HÄRNÖSAND Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2429-17E AFB.25 finns krav på vilka mätningar som ska göras av hissarna. Där finns också ska-krav 7 som föreskriver att mätningarna ska redovisas i anbudet. Någon redovisning av mätresultaten har inte lämnats i anbudet. I administrativa föreskrifter AFB.52, laav 10, finns kraven på hur tekniska specifikationer, måttskisser och uppställningsredovisningar ska lämnas. Hiss-Craft har enbart hänvisat till broschyrer. De inlämnande handlingarna visar inte vad Hiss-Craft avser att lämna anbud på. Ska-kravet är därmed inte uppfyllt. Regionen bestämmer vad som ska upphandlas. För att leverantörerna ska ha möjlighet att svara på förfrågan måste den upphandlande myndigheten lämna så precisa underlag att leverantörerna förstår vad de ska lämna anbud på. I detta fall har det krävt en detaljerad beslaivning av föremålet för upp­ handlingen. Det som ska utvärderas är leverantörernas anbud utifrån ställda krav. Utifrån de uppgifter Hiss-Craft lämnat kan Regionen inte se vad Hiss­ Craft har för avsikt att leverera. Det är den upphandlande myndigheten som avgör vad som ska upphandlas och det framgår av förfrågningsunderlaget. I detta fall har kraven varit att de nya hissarna ska rymmas i befintliga hiss­ schakt och dörröppningarna justeras enligt kraven i förfrågningsunderlaget för de angivna hissarna. Det finns inga hinder för en anbudsgivare att opti­ mera hissarna efter hisschakten. I förfrågningsunderlagets krav på beklädnad har hänvisning gjorts till Kones färgbeteckning eftersom den är välkänd i branschen. Dock har det angetts "eller motsvarande" efter. Det är gjort för att underlätta för leverantören att erbjuda rätt färgskala. Hiss-Crafts anbud uppfyller inte flera av ska-laaven. Regionen anser att ansökan om överprövning ska avslås. I HÄRNÖSAND Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2429-17 E Hiss-Craft anför härefter i huvudsak följande. Regionen anger att Hiss­ Crafts anbud är ofullständigt men det är samma upphandling som nu görs för tredje gången och det är samma material som används. I den andra upp­ handlingen sades att alla handlingar var riktiga men Hiss-Craft föll på att man inte var certifierad enligt ISO 9001 och 14001, vilket förvaltningsrätten ansåg vara fel. I denna upphandling har man ändå kravet på att vara certifie­ rad, men man kan inte visa på vad en certifiering skulle innebära för fördel i denna typ av upphandling. ISO 9001 har inget med hissar att göra. Att certi­ fieringen inte är klar beror på att det är ett omfattande arbete. Som Konkur­ rensverket anger kan certifiering vara ett krav vid utförande. Regionen har inte visat vad som ska användas i certifieringen till moderniseringarna av hissarna. Därför kan krav inte ställas på certifiering av kvalitetsledningssy­ stemet. Hiss-Craft har ett kvalitetsledningssystem som godkänts vid alla andra upphandlingar av hissar både inom service och nymontage. Regionen har i sin tekniska beskrivning detaljstyrt alla delar. Hiss-Crafts anbud uppfyller alla delar, annars hade anbud inte lämnats. De mått som efterfrågats har Regionen själv angett i sin tekniska beskrivning och Hiss­ Craft har kontrollerat dessa vilket verifieras i bilaga till anbudet. Alla mått Regionen angett är så bra att det är inom marginaler för tillverkning av nya hissar. Regionen har inte angett vilka ytterligare mått man efterfrågar, därför har de angivna måtten kontrollerats vilket verifieras i bilagan. Hiss-Crafts anbud följer den tekniska beskrivningen vilket intygas i sanningsförsäkran. I Kone AB:s tekniska beskrivning upprepas mått från Regionens tekniska beskrivning, och på flertalet ställen anger Kone AB "enligt förfrågan". Om Hiss-Crafts tekniska beskrivning är ofullständig så är även Kone AB:s tek­ niska beskrivning det. Regionen har härefter i huvudsak anfört att kravet på certifiering av kvali­ tetsledningsarbetet är till för att Regionen ska kunna försäkra sig om att an­ budsgivaren kan arbeta på ett planerat, strukturerat och förutsebart sätt. I HÄRNÖSAND Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2429-17 E I HÄRNÖSAND Detta är särskilt viktigt med hänsyn till föremålet för upphandlingen - om­ byggnad av hissar i lokaler där det bedrivs sjukhusverksamhet. Kravet bör vara uppfyllt vid anbudsinlämnandet för att undvika de problem som kan uppstå vid fel under pågående avtal och som då måste hanteras avtalsvägen. Hiss-Craft har inte redovisat resultaten av sina mätningar utan bara angett att måtten stämmer överens med de mått som finns, med vissa mindre avvi­ kelser vilket inte är tillräckligt för att uppfylla kravet på redovisning av mått. Kompletta tekniska specifikationer på hissarna, måttskisser och upp­ ställningsritningar saknas. Kone AB har lämnat kompletta tekniska specifi­ kationer på hissarna, måttskisser och uppställningsritningar i enlighet med förfrågningsunderlaget. I det sammanhanget har Kone AB refererat till upp­ gifter i förfrågningsunderlaget. Hänvisningen refererar till den slutliga ut­ formningen av hissarna som ska ske i samråd med Regionen under projekte­ ringen. Detta är i enlighet med förfrågningsunderlaget. Den sanningsförsäk­ ran Hiss-Craft hänvisar till avser att Hiss-Craft tagit del och baserar sitt an­ bud på det kompetta förfrågningsunderlaget. Sanningsförsäkran avser såle­ des inte att man lämnat alla uppgifter som krävs. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser Upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten efter ansökan av en leverantör besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 4 och 6 §§ LOU). Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOlVI 2429-17 E I HÄRNÖSAND Utredningen i målet I Administrativa föreskrifter anges bl.a. följande under AFB.25: "Kontrollera förutsättningar Anbudsgivaren ska före anbudsinlämning kontrollera förutsättningar och bilda sig en klar uppfattning om rådande förhållanden för ombyggnad och utbyte av befmtliga his­ sar. --- Följande mätningar ska utföras av anbudsgivaren före inlämnande av anbud - kontrollmätning av hisschakt - kontrollmätning av schaktgrop och schakttopp - kontrollmätning av lyfthöjd - Iodmätning av hisschakt Dessa mätningar ska redovisas i anbudet. Se under AFB.52." Under punkten AFB.52 anges krav på Prövning av anbudsgivarens lämplig­ het. Bl.a. anges följande: "Krav 6 Kvalitetsledning Anbudsgivaren ska ha ett dokumenterat kvalitetsledningsarbete och ha ett kvalitets­ Iedningssystem som ska vara certifierade enligt ISO 9001, B:f9K alternativt annat kva­ litets- säkringssystem som bygger på relevanta europeiska standarder och är certifierat av organ som ackrediterats för uppgiften. B godkänner endast dokument som avser anbudsgivarens egen kvalitetsledning. Kommer anbudsgivaren att anlita underentre­ prenör att utföra hissombyggnaden gäller detta krav även för underentreprenör. Som bevis ska verifikat bifogas anbudet som visar ovan ställda krav." "Krav 7 Mätningar Anbudsgivaren ska i anbudet uppvisa dokument som visar att mätningar enligt punkt AFB.25 Kontroller förutsättningar är gjorda. Mätningar som är gjorda inom den sen­ aste 3 års perioden godkännes." "Krav 10 Tekniska uppgifter Anbudsgivaren ska i anbudet redovisa Tekniska uppgifter enligt 11.1 Teknisk be­ skrivning kod 71." Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2429-17 E I HÄRNÖSAND Vidare anges tmder AFC.221, med hänvisning till AFB.52 punkt 6, att an­ budsgivaren ska i sitt anbud redovisa sitt kvalitetsledningsarbete. Förvaltningsrättens bedömning Allmänt om prövningen En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagstiftningen eller någon av de gemenskapsrättsliga bestämmelser­ na som bär upp denna lagstiftning samt att den som begär överprövning lidit eller i vart fall riskerat att lida skada av den upphandlande enhetens brott mot LOU. Förvaltningsrättens prövning är begränsad till vad sökanden har anfört till stöd för sin talan Gfr RÅ 2009 ref. 69). En upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma sin upphandling inom de ramar som ges av de allmänna principerna för offentlig upphand­ ling Gfr RÅ 2002 ref. 50 och RÅ 2010 ref. 78). Grundläggande är att leve­ rantörer behandlas likvärdigt och icke-diskriminerande och att upphandling­ en genomförs på ett öppet sätt. Den upphandlande myndigheten ska redan vid framställandet av förfråg­ ningsunderlaget se till att de krav som ställs är proportionerliga i förhållande till ändamålet med upphandlingen på så sätt att de är adekvata och relevanta och inte går utöver vad som rimligen bör krävas av den som vill lämna ett anbud (se HFD 2016 ref. 37 I och II). Kravet på kvalitetsledningssystem och certifiering Hiss-Craft har bl.a. anfört att man uppfyller samtliga ska-krav då den certi­ fiering som krävs i form av ISO 9001 inte är proportionerlig och då en så­ dan certifiering tidigast kan krävas under arbetets utförande. Regionen har å sin sida uppgett att kravet på ett kvalitetsledningssystem och att det ska bevisas genom certifikat med hänsyn till föremålet för upphand- Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2429-17 E lingen inte är oproportionerligt. Regionen har hänvisat till de utökade möj­ ligheterna enligt nu gällande LOU för upphandlande myndighet att ställa krav på kvalitetsledningssystem och certifiering. Regionen har i en tidigare upphandling antagit Kone AB som leverantör och förkastat anbudet från Hiss-Craft med motiveringen att anbudet inte upp­ fyllde kravet på att till anbudet bifoga giltiga certifikat enligt ISO 9001 re­ spektive 14001, BF9K eller motsvarande. Efter att Hiss-Craft ansökt om överprövning av upphandlingen bedömde förvaltningsrätten att kraven på ledningssystem för kvalitetsprocesser i företag och för miljö har en adekvat koppling till ändamålet med upphandlingen och kan inte anses vara opro­ portionerliga. Hiss-Craft hade till anbudet bifogat Kvalitetsplan, Miljöplan, Kvalitetspolicy och Miljöpolicy. Förvaltningsrätten uttalade att det var oklart vad Regionen menade med att det till anbudet skulle bifogas giltigt certifikat eller "motsvarande" då de av Hiss-Craft bifogade handlingarna inte godtogs som "motsvarande" den efterfrågade certifieringen. Förvalt­ ningsrätten ansåg därför att det förelåg en brist i förfrågningsunderlaget som medförde att upphandlingen skulle göras om (se Förvaltningsrätten i Härnö­ sands dom den 15 februari 2017, mål nr 41-17). I förevarande upphandling har Regionen i denna del ställt krav på att "an­ budsgivaren ska ha ett dokumenterat kvalitetsledningsarbete och ha ett kva­ litetsledningssystem som ska vara certifierade enligt ISO 9001, Bf9K alter­ nativt annat kvalitets- säkringssystem som bygger på relevanta europeiska standarder och är certifierat av organ som ackrediterats för uppgiften". Reg­ ionen har således i denna upphandling inte utformat kravet på så sätt att det krävs viss certifiering "eller motsvarande". I 15 kap. 14 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten kräver att leverantörerna visar upp ett intyg, utfärdat av ett oberoende organ, om att leverantören följer vissa kvalitetssäkringsstandarder ska myndigheten preci- I HÄRNÖSAND Sida11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOJVI 2429-17 E sera kraven genom att hänvisa till kvalitetssäkringssystem som bygger på relevanta europeiska standardserier och är certifierade av organ som har ackrediterats för uppgiften. Myndigheten ska godta ett likvärdigt intyg från något annat organ som är etablerat inom Europeiska ekonomiska samarbets­ området (EES). Hiss-Craft har ifrågasatt om certifiering enligt ISO 9001 är relevant att be­ gära i en upphandling avseende hissar. Förvaltningsrätten konstaterar härvid att ISO 9001 är en ledningssystemstandard för kvalitetsprocessema i ett fö­ retag eller en organisation (Svensk Standard, SIS). Förvaltningsrätten anser att kravet på ledningssystem för kvalitetsprocesser i företag har en adekvat koppling till ändamålet med upphandlingen. Det framgår också att det ställs mycket höga krav på hissarnas funktion och driftsäkerhet. Kravet, och att det ska vara uppfyllt vid anbudsinlämnande, kan därför inte anses vara oproportionerligt. Det är ostridigt att Hiss-Craft inte bifogat bevis för certi­ fiering enligt ISO 9001, Bf9K eller annat kvalitetssäkringssystem som byg­ ger på relevanta europeiska standarder och är certifierat av organ som ack­ rediterats för uppgiften, vilket är kravet. Regionen har således inte agerat i strid med LOU då Hiss-Crafts anbud uteslutits av denna anledning. Teknisk beskrivning Hiss-Craft har uppgett att man även har lämnat den tekniska beskrivning som efterfrågats i upphandlingen. Även den antagne leverantören Kone AB har i sin tekniska beskrivning endast upprepat mått från den tekniska beskrivning­ en i förfrågningsunderlaget, varför inte heller det antagna anbudet kan anses uppfylla kraven i denna del om inte andbudet från Hiss-Craft gör det. Regionen har uppgett att Hiss-Craft inte uppfyllt kraven på att utföra mät­ ning och kontroll av hisschakten och att redovisa mätningarna i anbudet, och att Hiss-Craft genom inlämnade broschyrer inte uppfyller kravet på hur I HÄRNÖSAND Sida12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2429-17E tekniska specifikationer, måttskisser och uppställningsredovisningar ska lämnas. IdeadministrativaföreskrifternaAFB2. 5harRegionenuppställtkravpåatt anbudsgivaren ska utföra vissa kontrollmätningar av hisschakt, schaktgrop, lyfthöjd i hisschakt etc. före inlämnande av anbud. Mätningarna ska sedan i enlighet med AFB.52 krav 7 redovisas i anbudet. Regionen har uteslutit anbudet från Hiss-Craft eftersom Regionen anser att någon redovisning av mätresultat inte har lämnats i anbudet från Hiss-Craft. Hiss-Craft har dock hänvisat till att Regionen i sin tekniska beskrivning detaljstyrt alla delar och att Hiss-Craft kontrollerat de mått som Regionen själv angett. Hiss-Craft ifrågasätter också varför anbudsgivaren ska lämna en teknisk specifikation när Regionen i förfrågningsunderlaget lämnat en så detaljerad teknisk be­ skrivning. Det är den upphandlande myndigheten som bestämmer föremålet för upp­ handlingen och som, inom de ramar som sätts av LOU och de grundläg­ gande principerna för offentlig upphandling, anger vilka krav man vill ställa på anbudsgivaren och på den vara eller tjänst som upphandlas. Regionen har således möjlighet att ställa krav på att den som avser att lämna anbud själv måste utföra kontrollmätningar av hisschakten samt redovisa mätningarna i anbudet, även om Regionen lämnat detaljerade beskrivningar med mått i förfrågningsunderlaget. Hiss-Craft har uppgett att man vid mätningar endast påträffat mindre avvikelser från de mått som anges i den tekniska beskriv­ ningen i förfrågningsunderlaget. Då de mätningar Hiss-Craft genomfört inte redovisats i anbudet har Hiss-Craft emellertid inte uppfyllt detta ska-krav. Regionen har inte agerat i strid med LOU eller de grundläggande principer­ na för offentlig upphandling då Hiss-Crafts anbud uteslutits på denna grund. Vad Hiss-Craft anfört om anbudet lämnats tillsamman med en sanningsför­ säkran medför inte annan bedömning. I HÄRNÖSAND Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOlVI 2429-17 E I HÄRNÖSAND Hiss-Craft har i denna del också anfört att det antagna anbudet från Kone AB inte heller kan anses uppfylla kravet på att ha redovisat mätningar. För­ valtningsrätten finner emelle1iid att det inte utifrån vad Hiss-Craft anfö1i och vad i övrigt kommit fram i målet visats att Kone AB inte uppfyllt de krav Regionen ställt i denna del. Utgången i målet Förvaltningsrätten anser att vad Hiss-Craft anfört i målet inte visar att Reg­ ionen under upphandlingen brutit mot LOU eller någon av de grundläg­ gande principerna för offentlig upphandling. Hiss-Craft har därmed inte heller visat att man lidit eller riskerat att lida skada till följd av något fel begånget av Regionen under upphandlingen. Det finns då inte förutsättning­ ar för förvaltningsrätten att ingripa mot upphandlingen. Ansökan ska därför avslås. Förvaltningsrätten erinrar om innehållet i20 kap. 10 § LOU, enligt vilken den upphandlande myndigheten när förlängd avtalsspärr råder inte får ingå avtal förrän tio dagar har gått från det att förvaltningsrätten har avgjort målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 1 09/ l c LOU). Kerstin Widmark rådman Målet har föredragits av föredragande juristen Gunilla Lavås. §u Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller. lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in 1i1l förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från d,en dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en .tnuntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton täcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammauåtten liirnnar prövnings1ill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtniogsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättsrilliimpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens b eslut fast Det är dfuföt viktigt att det klart och tydligt frå.rogår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltaingsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltaingsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltniogsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål �m över.prövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen(2007:1092)omupphandlinginom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför- svars- och säkerhetsororådet. I d e fl e s ta f all rar a vtal s l u t as n är ti o d agar h ar gåttfråndetatträttenavgjortmåletellerupp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall rar avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. SV]3Rtt;Es t)ijiliSW�� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND . . . . . .·· www.domstol.se