FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Ann Liljedal SÖKANDE DOM 2016-12-07 Meddelad i Falun Mål nr 4848-16 KONKURRENSVERKET Dnr KSnr Aktbll .i .,...(11) m.....b� 1 Tolkresurs Sverige AB, 556835-6462 Ombud: Mikael Rendahl Upphandlingsjuristen i Sverige AB Box 1241 131 28 Nacka Strand MOTPART Landstinget Gävleborg, 232100-0198 801 88 Gävle SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE [J ·-t' - 0 ...IJ·. ... Avd ":1"'' .,� 7 Dok.Id 180726 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Tolkresurs Sverige AB:s ansökan om överpröv­ ning av avbrytandebeslutet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4848-16 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Landstinget Gävleborg (Landstinget) upphandlar ramavtal avseende språk­ tolktjänster (RS 2016/1075) genom öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen består av två delar, anbudsområde A - Telefontolk och anbudsområde B - Platstolk. Landstinget fattar tilldelningsbeslut den 10 oktober 2016 varvid Tolkresurs Sverige AB (Tolkresurs) antas som en av åtta ramavtalsleverantörer. I an­ budsområde A rangordnas Tolkresurs som nummer tre, i anbudsområde B rangordnas Tolkresurs som nummer ett. Landstinget beslutar sedan, den 2 november 2016 att avbryta upphandlingen. Tolkresurs ansöker om överprövning och yrkar att avbrytandebesluten i sin helhet ska ogiltigförklaras. I andra hand yrkas att avbrytandebesluten i den del det avser delområdet B ska ogiltigförklaras. Bolaget har placerats på första plats avseende delområde B varför det får anses uppenbart att bolaget lider eller i vart fall riskerar att lida skada om upphandlingen avbryts ef­ tersom ett utfall av en ny upphandling är oviss. Landstinget bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR RÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning Av EU-domstolens praxis framgår att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling (mål C-92/00 HI punkterna 40 och 41). Rätten att avbryta en upphandling begränsas inte till undantagsfall eller när det föreligger allvarliga omständigheter (mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz, punkterna 23 och 25). Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl, det får inte vara godtyckligt och det måste följa de grundläggande bestämmelserna i fördra- 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4848-16 I FALUN get. Det är den upphandlande myndigheten som har att visa att det förelegat sakligt godtagbara skäl (RÅ 2009 ref. 43). Vadparterna anför Tolkresurs anför i huvudsak följande. Upphandlingen har varit uppdelad i två delar, en för telefontolk och en för platstolk. Anbud har kunnat lämnas på antingen båda delarna eller endast på ena delen. Bolaget har lämnat an­ bud avseende båda delområdena. Avbrytande av en upphandling får ses som ett undantagsförfarande. När en upphandlande myndighet väljer att påbörja en upphandling bör förfarandet vara så förberett att det med hög grad av sannolikhet kan leda till att någon av anbudsgivarna på de i förfrågningsun- .