FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Maria Persson SÖKANDE DOM Mål nr 5921-12 E Avd Dnr Doss Sida 1 (5) Vejbystrands Taxi AB, 556408-2799 Vejby Byaväg 46 266 55 Vejbystrand MOTPART Båstads kommun 269 80 Båstad SAKEN Aktbil 2012 -06- 2 9 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Vejbystrands Taxi AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 115258 Postadress Besöksadress Box 4522 Kalendegatan 6 203 20 Malmö Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5921-12 E Avdelning 1 I MALMÖ YRKANDEN M.M. Båstads kommun genomför en upphandling av kompletterande skolskjuts, dnr 565/12-460. Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslutet har JiBe Buss AB (JiBe Buss) tilldelats kontraktet. Vejbystrands Taxi AB (Vejbystrands Taxi) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att utvärderingen görs om varvid JiBe Buss ska uteslutas. Som grund för sin talan anför Vejbystrands Taxi bl.a. följande. JiBe Buss uppfyller inte det ställda kravet på kreditvärdighet klass A, utan har klass B, och borde därför ha uteslutits. Bolaget har inte heller motsvarande för­ utsättningar att fullfölja sina åtaganden. Det framgår varken av tilldel­ ningsbeslutet eller av rapporten att kommunen har begärt annan doku­ mentation som visar att JiBe Buss uppfyller de ställda kraven. Om kom­ munen skulle ha begärt in annan dokumentation kan JiBe Buss rimligen inte ha uppvisat sådan dokumentation som visar att de skulle ha förutsätt­ ningar att fullfölja sina åtaganden på samma sätt som om bolaget hade kre­ ditvärdighet A. Detta eftersom det otvetydigt är så att JiBe Buss har kredit­ värdighet B vilket av kommunen angivits som otillräckligt samt att bokslu­ tet för år 2011 visar på negativt resultat vilket gör att kreditvärdighet A är bortom räckhåll. JiBe Buss har haft skatteskulder till och från sedan år 2008 samt har inte haft rating A sedan september 2002. Bolaget hamnade även hos kronofogdemyndigheten i augusti och oktober 2011 på grund av obetalda skatter. JiBe Buss har uppenbarligen en mycket svag ekonomi. JiBe Buss tillhör inte något av de undantag som slipper att uppfylla kredit­ värdighet A. Kommunens krav ska rimligen tolkas så att om det av någon anledning föreligger hinder för någon att styrka rating A t.ex. på grund av nystartat/utländskt företag finns det undantagsvis en möjlighet att på annat sätt visa att man uppfyller motsvarande ekonomisk styrka och inte lägre. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5921-12 E I MALMÖ Avdelning 1 Båstad kommun bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak föl­ jande. I förfrågningsunderlaget framgår att för det fall en anbudsgivare inte uppfyller kravet på kreditvärdighet klass A ska en anbudsgivare, på kom­ munens begäran, lämna annan ekonomisk dokumentation som visar att anbudsgivaren har förutsättningar att fullfölja sina åtaganden. Efter att kommunen erhållit bl.a. bokslut och resultatrapport från JiBe Buss har det vid en sammantagen bedömning kunnat konstateras att företaget har förut­ sättningar för att fullfölja sina åtaganden trots att man inte når upp till den aktuella ratingen. Företaget har inte skulder hos kronofogdemyndigheten och ingen tvist föreligger. Vid utvärderingen har man även tagit hänsyn till att JiBe Buss, registrerat 1986, aldrig tidigare visat tecken på ekonomisk instabilitet. DOMSKÄL Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget. I förfrågningsunderlagets kravspecifikation anges i punkt 2.1.2. Kreditvär­ dighet att anbudsgivaren ska ha minst kreditvärdighet Soliditet klass A. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5921-12 E I MALMÖ Avdelning 1 Kommunen förbehåller sig rätten att i efterhand kontrollera uppgifternas riktighet. Företag som är nystartade eller föremål för omkonstruktion, ut­ ländska företag eller företag som av en annan anledning inte uppfyller kra­ vet på rating, ska på kommunens begäran lämna annan ekonomisk doku­ mentation, som visar att anbudsgivaren har förutsättningar att fullfölja sina åtaganden. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I förevarande upphandling ska en anbudsgivare ha minst rating A i kredit­ värdighet. I förfrågningsunderlaget anges att om ett företag inte uppfyller kravet på rating ska företaget på begäran av kommunen lämna annan eko­ nomisk dokumentation som visar att anbudsgivaren har förutsättningar att fullfölja sina åtaganden. Med hänsyn till hur kravet är utformat anser för­ valtningsrätten att det finns möjlighet för JiBe Buss att på annat sätt visa att man har förutsättningar för att fullfölja sina åtaganden trots att man inte uppfyller det aktuella kravet på rating A i kreditvärdighet. Det är den upphandlande myndigheten som har att bedöma huruvida en anbudsgivare har de förutsättningar som krävs för att fullfölja sina åtagan­ den. Kommunen har utifrån bl.a. bokslut och resultatrapport bedömt att JiBe Buss har de förutsättningar som krävs för att fullfölja sina åtaganden trots att vissa skulder har noterats. I målet framkommer således inte annat än att Båstad kommun utifrån ekonomisk dokumentation har bedömt att JiBe Buss har de förutsättningar som krävs för att fullfölja sina åtaganden inom ramen för den aktuella upphandlingen. Mot bakgrund av det anförda finner förvaltningsrätten att Vejbystrands Taxi inte förmått visa att Båstads kommun, vad gäller JiBe Buss anbud, har brutit mot bestämmelserna i LOU. Det finns därmed inte skäl för ingri- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5921-12 E I MALMÖ Avdelning 1 pande enli� 16 kap. 4 och 6 §§ LOU. Vejbystrands Taxis ansökan härom 1_ ✓; /(L ska d vs ås. ijI/ l HU,�AN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/lB LOU) ,1F� ,, ·.._-�/ ,1 /\/;{ Ji0,/�\ I U1sl J\ 13ilaga 1 ;I4•®�­ ,�-� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU