Dok.Id 177562 Postadress Box 406 581 04 Linkšping Besšksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten bifaller ansškan och fšrordnar att upphandlingen fŒr avslutas fšrst efter rŠttelse i form av en ny anbudsutvŠrdering vid vilken anbudet frŒn Allt i Mark och AnlŠggning i Sydsverige AB ska beaktas. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING 2014-09-02 Meddelad i Linkšping S…KANDE Allt i Mark och AnlŠggning i Sydsverige AB, 556531-5164 Kalkstensgatan 7 553 03 Jšnkšping MOTPART Linkšpings kommun 581 81 Linkšping SAKEN MŒl nr 4774-14 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 013-25 11 40 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4774-14 I LINK…PING BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Linkšpings kommun (Kommunen) genomfšr en upphandling fšr utfšran- deentreprenad avseende utbyggnad av gator, ledningar m.m., Norrberga Etapp 3, dnr UH-2014-66. Upphandlingen genomfšrs som fšrenklat fšrfa- rande enligt LOU och tilldelningsgrund Šr lŠgsta pris. Kommunen medde- lade den 10 juni 2014 beslut enligt vilket Allt i Mark och AnlŠggning i Sydsverige AB (Bolaget) tilldelades kontraktet. Den 25 juni 2014 medde- lade Kommunen ett nytt tilldelningsbeslut enligt vilket anbudet frŒn Bola- gets fšrkastades och kontrakt i stŠllet tilldelades Skanska Sverige AB (Skanska). Bolaget ansšker om šverpršvning och yrkar att fšrvaltningsrŠtten ska upp- hŠva tilldelningsbeslutet frŒn den 25 juni 2014 och besluta att Bolaget ska tilldelas kontraktet. Till stšd fšr sin talan anfšr Bolaget bl.a. fšljande. Bo- lagets anbud har fšrkastats pŒ oskŠlig grund. Kommunen har i sin utvŠrde- ring angett att det i CV fšr Tony Ekman, som Bolaget angett som Byggar- betsmiljšsamordnare fšr utfšrande (BAS-U), saknas uppgift om utbildning i BAS-U. Kommunen har emellertid i punkt 13.1 i skallkravsbilagan hŠn- visat till AFC.1833 dŠr det anges att entreprenšren ska till bestŠllaren re- dovisa den fysiska person som frŒn tid till annan kommer att vara ansvarig BAS-U. En entreprenšr finns inte fšrrŠn kontrakt Šr tecknat. Uppgifterna Šr sŒledes motstridiga. Bolaget har vid ett flertal tidigare tillfŠllen bifogat samma CV fšr Tony Ekman och Kommunen har inte haft invŠndningar mot innehŒllet i det. Tony Ekman har innehaft tjŠnsten som BAS-U pŒ ett flertal objekt dŠr Kommunen varit bestŠllare. Kommunen efterfrŒgade in- tyg om BAS-U fšr Tony Ekman via telefonsamtal den 24 juni 2014, vilket inskickades samma dag. Bolagets anbud har fšrkastats felaktigt. Att Bola- get inte tilldelats kontraktet innebŠr ekonomisk skada genom utebliven handelsvinst samt nedlagda kostnader fšr anbud och anbudsutvŠrdering. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4774-14 I LINK…PING Kommunen anser att ansškan ska avslŒs och anfšr bl.a. fšljande. Det finns ingen motsŠttning i begreppen anbudsgivare och entreprenšr. Kommunen har tillŠmpat det fšr entreprenader vedertagna sŠttet att uttrycka sig i fšr- frŒgningsunderlaget. Av bŒde punkt 13.1 i skallkravsbilagan och AFC.1833 framgŒr tydligt att entreprenšren ska tala om vilken fysisk per- son som ska vara BAS-U och att det Šr den personen som ska ha genom- gŒtt utbildningen. Det saknas betydelse att CV fšr Tony Ekman lŠmnats och godkŠnts i tidigare upphandlingar. Det Šr kommunen som bedšmer och beslutar om en komplettering ska ske i en upphandling. Att komplet- tera nŒgot fšrutsŠtter att det redan finns uppgift som kan kompletteras. I detta fall bedšmdes det inte vara lagligt att begŠra en komplettering, ef- tersom det av CV fšr Tony Ekman inte ens framgick att han genomgŒtt utbildningen. Infšr meddelande om ompršvning av tilldelningsbeslut och meddelande om nytt sŒdant kontaktades Bolaget via telefon fšr att de skulle fŒ besked om att en ompršvning hade skett. Kommunen kŠnner till att Tony Ekman har beršrd utbildning. Med anledning av detta fšrdes en diskussion med entreprenšren som dŠrefter skickade in ett bevis pŒ ge- nomgŒngen utbildning. Kommunen bedšmer dock att intyget inte kan be- aktas i upphandlingen, eftersom det skulle innebŠra att en otillŒten kom- plettering av anbudet tillŒtits. Det framgŒr av praxis att kommunen inte bara fŒr utan ska gšra en fšrnyad bedšmning om det efter fattat tilldel- ningsbeslut kommer in uppgifter som tyder pŒ att kommunen gjort ett fel i en upphandling. SŒdana uppgifter kommer normalt in frŒn andra anbudsgi- vare i beršrd upphandling vilket Šven var fallet i aktuell upphandling. Kommunen har sŒledes utvŠrderat anbudet i enlighet med vad som angivits i fšrfrŒgningsunderlaget. Samtliga anbudsgivare har behandlats lika och objektivt. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4774-14 I LINK…PING SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE TillŠmpliga bestŠmmelser Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantš- rer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upp- handlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 4 € LOU fŒr allmŠn fšrvaltningsdomstol, efter ansškan av en leverantšr som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada, šver- pršva en upphandling. Av 16 kap. 6 € fšrsta stycket LOU framgŒr att om den upphandlande myn- digheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒ- gon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandling- en ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Bolagets anbud har enligt tilldelningsbeslutet den 25 juni 2014 fšrkastats pŒ grund av det i inlŠmnad CV fšr Tony Ekman saknas uppgifter om ut- bildning i BAS-U. Det Šr otvistigt att CV:n inte innehŒller denna uppgift. FrŒgan Šr dŠrmed om Kommunen har haft rŠtt att krŠva att det av CV:n ska framgŒ att den utpekade personen har genomgŒtt utbildning i BAS-U. Denna frŒga ska i fšrsta hand pršvas i fšrhŒllande till vad som anges i fšr- frŒgningsunderlaget. Av punkt 13.1 i bilagan Skallkrav framgŒr fšljande. Anbudsgivare ska till styrkande av att kravet i AFB.52 under rubriken ÓAnbudsgivarens organi- sationÓ Šr uppfyllt i anbudet ange sin organisation varav minst ska framgŒ 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4774-14 I LINK…PING vilka fysiska personer som utses till, vad aktuella mŒlet avser, entreprenš- rens BAS-U enligt AFC.1833). Ð Anbudsgivare ska styrka att angivna per- soner innehar erforderlig erfarenhet och utbildning genom att till anbudet bifoga CV innehŒllande information om tidigare erfarenhet och utbildning. Av punkt AFC.1833 i Administrativa fšreskrifter framgŒr bl.a. att entre- prenšren ska till bestŠllen redovisa den fysiska person som frŒn tid till an- nan kommer att vara ansvarig BAS-U hos entreprenšren. Entreprenšren ska genom meritfšrteckning fšr den fysiska personen styrka att denne har tillrŠckliga kvalifikationer i form av utbildning, kompetens och erfarenhet. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening kan det ur fšrfrŒgningsunderlaget inte utlŠsas ett uttryckligt krav att den utpekade personen ska ha genomgŒtt just utbildning i BAS-U. Kommunen har dŠrfšr inte haft fog fšr sitt beslut att fšrkasta Bolagets anbud pŒ denna grund. Kommunen har inte pŒstŒtt, vilket inte heller framgŒr av handlingarna i mŒlet, att Bolagets anbud pŒ annat sŠtt skulle ha brister i frŒga om den utpekade personens utbildningar, erfa- renhet och kompetens. Kommunen har dŠrfšr inte stšd fšr sitt beslut att diskvalificera Bolagets anbud. Beslutet strider dŠrmed mot LOU och det har medfšrt att Bolaget kan komma att lida skada. Det finns dŠrmed grund fšr ingripande enligt 16 kap. 6 € LOU. Kommunens švertrŠdelse Šr inte hŠnfšrlig till det konkurrensuppsškande skedet varfšr rŠttelse Šr tillrŠckligt ingripande ŒtgŠrd. Upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att ny anbudsutvŠr- dering gšrs varvid Bolagets anbud ska beaktas. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D-LOU) Mats EdsgŒrden Fšredragande har varit Stefka Bokmark. 5 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 D LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket