FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 Fredrika Holm SÖKANDE DOM 2011-04-13 Meddelad i Jönköping Mål nr 623-11 E Domare 2:2 Sida 1 (4) CK Lärkonsult AB, 556783-7934 Skolgatan 7 591 30 Motala MOTPART Gislaveds kommun Upphandlingsenheten Stortorget 1 332 80 Gislaved SAKEN KONKURRENSVERKET 2011 -04- 1 5 Avd Dnr Doss Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rät­ telse har gjorts genom ny utvärdering varvid CK Lärkonsult AB:s anbud äger delta. BAKGRUND Gislaveds kommun genomför en upphandling av omvårdnadsutbildning för ca 60 personer anställda inom äldre- och handikappomsorgen i Gislaveds kommun. Upphandlingen handläggs som ett förenklat förfarande. I för­ frågningsunderlaget anges i punkten 3.4 under rubriken "Teknisk förmåga och kapacitet" bl.a. följande. Anbudsgivaren ska svara för att berörda lära­ re innehar adekvat utbildning och vårdlärarbehörighet enligt 2 kap. 3 § skollagen. Berörda lärare ska ha erfarenhet av att utbilda vuxna med yrkes­ erfarenhet. Under punkten 3.5 anges bl.a. att CV på de lärare som kommer att genomföra uppdraget ska bifogas anbudet. Dok.Id 32574 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Östra Storgatan 33 A Telefon Telefax 036--15 66 55 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 036-15 65 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2011-04-13 Enhet 2 Genom tilldelningsbeslutet tilldelades annan leverantör än eK Lärkonsult AB (Lärkonsult) kontraktet. Enligt beslutet förkastades Lärkonsults anbud på grund av att en lärare (Hjördis Karlsson) saknar erfarenhet av vuxenut­ bildning enligt krav i förfrågningsunderlaget. YRKANDEN M.M. Lärkonsult ansöker om överprövning och anför bl.a. följande. I anbudet redogörs för vilka lärare som blir ansvariga för utbildningsuppdraget om programmet åren 1975 - 2010. Hon har således 30 års erfarenhet av vuxen­ utbildning. Hon har en bred erfarenhet av att utbilda yrkesverksamma vux­ na; uppgifter härom har lämnats i anbudet under 3.1 Omvårdnadsutbild­ ning. Om Hjördis Karlssons ev på något sett varit/är oklart kunde kunde kommunen begärt att anbudet förtydligats. En sådan begäran hade inte in­ neburit någon särbehandling. Upphandlingen har inte genomförts riktigt. Gislaveds kommun anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Av Hjördis Karlssons ev framgår inte att hon har erfarenhet av att utbilda vuxna med yrkeserfarenhet. ev är det dokument som efterfrågats och be­ dömts. Upphandlingen har genomförts i enlighet med LOU och principerna för offentlig upphandling har beaktats. DOMSKÄL I I kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 2 623-11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I .JÖNKÖPING 2011-04-13 Enhet 2 Enligt 16 kap. 1 och 5 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör, som lidit skada eller kan komma att lida skada, be­ sluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Regeringsrätten har i rättsfallet RÅ 2002 ref. 50 bl.a. uttalat följande. I det uppställda kravet på affärsmässighet får anses ligga att ett förfrågningsun­ derlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval upphandlingen och att en utvärderingsmodell ska vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs. att det anbud som är eko­ nomiskt mest fördelaktigt antas. Detta följer också av gemenskapsrättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. De skiftande förhål­ landen som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågnings­ underlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får god­ tas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när. Det står en upphandlande myndighet fritt att bestämma hur ett förfråg­ ningsunderlag ska utformas och vilken utvärderingsmodell den önskar an­ vända i en upphandling så länge det inte strider mot LOU eller de gemen­ skapsrättsliga gnmdprinciperna. Av transparens- och likabehandlingsprin­ ciperna följer att den upphandlande myndighetens förfrågningsunderlag ska ha utformats på ett sätt som är tillräckligt för att en leverantör med ut­ gångspunkt i underlaget ska kunna skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkurrenskraftigt anbud. Höga krav bör ställas på noggrannhet, tydlighet och transparens i alla delar av ett förfrågningslmderlag. Alla an­ budsgivare ska kunna tolka upphandlingskriterierna lika och utfallet av upphandlingen ska i möjligaste mån vara förutsebart. I utvärderingsfasen av en offentlig upphandling förekommer emellertid alltid, vilket torde vara Sida 3 623-11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2011-04-13 ofrånkomligt, ett visst mått av bedömningar och värderingar. Krav som måste ställas är dock att utvärderingen håller sig inom ramen för förfråg­ ningsunderlaget och utvärderingskriteriema samt i övrigt inte strider mot principerna om likabehandling, förutsägbarhet och transparens. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I Lärkonsults anbud anges bl.a. följande. Hjördis Karlsson har lång erfa­ renhet av vuxenutbildning i Motala och Mjölby och har undervisat i Kom- Liv Nordost. Handlingarna i målet utvisar inte annat än att Hjördis Karlsson har erfaren­ het av att utbilda vuxna med yrkeserfarenhet. Att detta förhållande inte framgår av ingivet CV föranleder inte slutsatsen att anbudet inte uppfyller ifrågavarande skall-krav. Genom att förkasta anbudet har kommunen brutit mot bestämmelsen i 1 kap. 9 § LOU. På grund härav och då Lärkonsult kan komma att lida skada finns skäl att besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett genom ny utvärdering. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D LOU) Sida 4 623-11 Enhet 2