FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2015-08-13 Mål nr 2917-15 Sida 1 (4) Enhet2 Förvaltningsrättsnotarien Mikaela Johansson SÖKANDE Meddelad i Falun Dok.Id 144680 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöks adress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 MaskinRing Dalarna ekonomisk förening, 716456-8979 Ivarshyttevägen 5 776 33 Hedemora MOTPART Falu kommun 791 83 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE KONKURRENSVERKET Förvaltningsrätten avslår MaskinRing Dalarna ekonomisk förenings ansö­ kan om överprövning. 2015 -os- KSnr Aktbil Avd Dnr 1 7.., Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2917-15 Enhet 2 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Falu kommun genomför en upphandling benämnd "Falun Drift och Under­ håll utemiljö Område A" (diarienr GNU2015/14) i form av ett öppet förfa­ rande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). MaskinRing Dalarna ekonomisk förening (MaskinRing) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen görs om. MaskinRing anför sammanfattningsvis följande till stöd för sin talan. Förfrågningsunderlaget härrör sig till en upphandling med en omfattning på ca två miljoner kr. Samtidigt kräver upphandlaren referenser från minst tre uppdrag (ej äldre än 5 år) som vart och ett omfattar 500 000 kr om de enbart gäller drift och underhåll vinter eller sommar och en miljon kr om det gäller både vinter och sommar. Kopplat till upphandlingens omfattning är det inte rimligt att kräva referenser i denna omfattning. Det finns ingen relevans i kopplingen mellan omfattning och referenskrav. Kravet på referenser begränsar dock gravt antalet anbudsgivare till ett litet fåtal. Detta innebär att man utesluter leverantörer som har en leveransförmåga enligt kraven i upphandlingen men som inte kan uppvisa referenser i den omfattning som upphandlaren kräver. Mindre företag har därmed inte en chans att kunna lämna anbud. Falu kommun anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Entreprenaden innebär ett funktionsansvar för drift och un­ derhåll av en del av Falu kommuns utemiljö både sommar och vinter. Om­ fattningen kommer att variera från år till år beroende på bl.a. mängden snö och grönytomas behov av klippning. En rimlig uppskattning av uppdraget är 3 miljoner kr per år. Även om omfattningen av utförda arbeten mot för­ modan skulle visa sig ligga närmare två miljoner kr än tre miljoner kr är det inte oproportionerligt att begära referensuppdrag i den högre omfatt­ ningen. Det finns inget mindre ingripande sätt att uppnå det eftersträvade syftet att identifiera anbudsgivare som har den tekniska kapacitet och för­ måga som krävs för att klara av entreprenaden. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2917-15 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på. Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad MaskinRing anfört är visat att Falu kommun brutit mot någon av de grundläggande principerna eller nå­ gon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att MaskinRing lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande prin­ ciperna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principer om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet (1 kap. 9 § LOU). När en upphandlande myndighet bestämmer föremålet för en upphandling har den stor frihet. Kraven som uppställs i förfrågningsunderlaget måste dock vara kopplade till det som ska upphandlas och f'ar inte strida mot de grundläggande principerna. Kraven får inte heller framstå som godtyckliga eller uppenbart osakliga Gfr RÅ2010 ref 78). Falu kommun har uppställt krav på referenser från minst tre uppdrag som inte f'ar vara äldre än 5 år som vart och ett omfattar 500 000 kr om de en­ bart gäller drift och underhåll vinter eller sommar och en miljon kr om det gäller både vinter och sommar. Förvaltningsrätten anser att kravet har en objektiv utformning och att det inte diskriminerar någon leverantör. Kravet framstår inte heller som godtyckligt eller uppenbart osakligt mot bakgrund av att syftet med kravet varit att säkerställa att antagen leverantör har den tekniska kapacitet och förmåga som krävs för att klara av entreprenaden som åtminstone omfattar två miljoner kr. Vad MaskinRing fört fram visar därför inte enligt förvaltningsrättens bedömning att kravet står i strid med de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Det !FALUN Enhet2 Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2917-15 I FALUN Enhet 2 zsaknas därför skäl för ingripande enligt LOU varför ansökan om överpröv­ ning ska avslås. iRKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Karin Forslund Johansson rådman w '' ',•-t '