FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2017-02-16 Mål nr 21651-16 1 Avdelning 33 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Office Depot Svenska AB, 556024-9558 Box 3132 169 03 Solna MOTPART Stockholms läns landsting, 232100-0016 SLL Upphandling Box 22550 104 22 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 1 6 Aldb\l - -0- "7"'- Avd Onr 1 KSnr '11'' qry iLU �I Dok.Id 800880 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 Förvaltningsrätten avslår Office Depot Svenska AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21651-16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting (SLL) har genomfört en upphandling av kuvert, visitkort och korrespondenskort med tryck, referensnummer SLL823. Upphandlingen har genomförts genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 30 september 2016 avser SLL att sluta avtal med en annan leverantör än Office Depot Svenska AB (Office Depot). Office Depot ansöker om överprövning av den nu aktuella upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska rättas. Office Depot anför i huvudsak följande. SLL har i aktuell upphandling gjort gällande att Office Depot inte uppfyllt ett i upphandlingen angivet obligatoriskt krav som innebär att inlämnade prover, enligt SLL:s uppfattning, ska vara utformade enligt SLL:s grafiska riktlinjer för att kunna utvärderas. Office Depot gör gällande att något sådant obligatoriskt krav ej har funnits i upphandlingen, varför SLL:s diskvalificering av Office Depots anbud är felaktig. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att lämnade anbud ska vara utformade enligt den grafiska manualen. De hänvisningar som finns under punkten 2.1 i Krav­ specifikationen (bilaga 1 till Anbudsinbjudan) hänvisar till hur den grafiska profilen ska användas under avtalsperioden. Office Depot lämnade det lägsta anbudet varför bolaget har lidit skada genom att mista upphandlingen. SLL bestrider Office Depots yrkande och hemställer att förvaltningsrätten lämnar Office Depots ansökan utan bifall. De anför bl.a. följande. Prövning och utvärdering av inkomna anbud i upphandlingen har genomförts i enlighet med annonserat förfrågningsunderlag, inklusive utvärderings­ modell, som har utformats i enlighet med de grundläggande unionsrättsliga principerna. SLL har varken brutit mot bestämmelserna i LOU eller de gemenskapsrättsliga principerna. De produktprover som inkom tillsammans 2 FÖRVALTNINGS RÄTTEN DOM 21651-16 I STOCKHOLM med Office Depots anbud var inte utformade enligt SLL:s grafiska profiler och riktlinjer. Det är inkorrekt att upphandlingens förfrågningsunderlag inte ställt krav på att begärda produktprover ska vara utförda i enlighet med SLL:s grafiska profil och riktlinjer. Av avsnitt 15 i Anbudsinbjudan framgår att anbudsgivare ska lämna produktprover för de varor som efterfrågas av SLL. Vidare anges följande i avsnitt 16 i Anbudsinbjudan: De Anbudsgivare som uppfyller kvalificeringskraven samt övriga administrativa krav i denna Anbudsinbjudan går vidare för prövning och utvärdering av anbud som sker i två steg: 1. Prövning av ska-krav på efterfrågade tjänster enligt Kravspecifikationen och dess bilagor. De anbudsgivare som uppfyller samtliga ska-krav går vidare till steg 2, utvärdering av anbudet. 2. Utvärdering sker enligt nedan angivna utvärderingskriterier. I avsnitt 2.1 i upphandlingens Kravspecifikation anges bl.a. följande: All grafisk produktion och tryck ska utföras i enlighet med landstingets olika verksamheters grafiska profiler och riktlinjer. Riktlinjerna finns på följande länk: http://www.sil.se/Global/Landstinget/Styrande dokument/Verksamhetsstöd/kommunikation-grafiska-riktlinjer.pdf. Det är ostridigt att Office Depots produktprover inte utförts i enlighet med SLL:s grafiska profil och riktlinjer varför det bör vara klarlagt att bolagets anbud rätteligen uteslutits då bolaget inte uppfyllt samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Office Depot har heller inte lämnat det mest fördelaktiga anbudet i upphandlingen varför bolaget inte heller lidit eller riskerar att lida skada. SKÄLENFÖRAV GÖRANDET Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling har genom lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, som trädde i kraft den 1 januari 2017, upphävts. 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21651-16 Av övergångsbestämmelserna framgår dock att den upphävda lagen gäller för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdandet. Den aktuella upphandlingen påbörjades innan den 1 januari 2017 varför lagen (2007:1091) om offentlig upphandling är tillämplig i målet. Enligt 1 kap 9 § LOU, ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Det ankommer inte på förvaltningsrätten att göra någon egen utvärdering av anbuden. Prövningen i förvaltningsrätten är en kontroll av om det på grund­ val av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om över­ prövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Qfr. RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs således att sökanden kan visa att myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan därvid endast besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I målet är ostridigt att Office Depots inlämnade produktprover inte utförts i enlighet med SLL:s grafiska profil och riktlinjer. Office Depot gör emeller­ tid gällande att det inte funnits ett sådant ska-krav i den nu aktuella upp­ handlingen. Förvaltningsrätten konstaterar att det av avsnitt 16 i Anbudsinbjudan framgår att anbudsgivare som uppfyller kvalificeringskraven samt övriga administrativa krav i upphandlingens anbudsinbjudan går vidare för prövning och utvärdering av anbud, vilket sker i två steg. I steg ett anges att en prövning av ska-krav på efterfrågade produkter enligt Kravspecifika- I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21651-16 I STOCKHOLM tionen och dess bilagor ska göras. Därefter anges att de anbudsgivare som uppfyller samtliga ska-krav går vidare till utvärdering av anbudet. I upp­ handlingens kravspecifikation anges i avsnitt 2.1 att all grafisk produktion och tryck ska utföras i enlighet med landstingets olika verksamheters grafiska profiler och riktlinjer. I samma avsnitt anges en webbadress till aktuella riktlinjer. Förvaltningsrätten anser att förfrågningsunderlaget inte kan tolkas på annat 'Sätt än att det i nu aktuell upphandling har funnits ett obligatoriskt krav på att de av anbudsgivarna inlämnade produktproverna, och således inte enbart den senare leveransen i en vunnen upphandling, skulle utföras enligt SLL:s grafiska profiler och riktlinjer. Det är i målet ostridigt att de av Office Depot inlämnade produktproverna inte uppfyllt detta ska-krav. Förvaltningsrätten anser, mot bakgrund av vad Office Depot anfört i målet, att det inte framkommit att SLL har agerat i strid med bestämmelserna i LOU genom att diskvalificera Office Depots anbud. Mot denna bakgrund ger Office Depots ansökan om överprövning inte anledning till något ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. H UR M AN Ö V E R KL A G AR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Marcus Agnvall Rådman Linda Björklind har föredragit målet. 5 tI., SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 'I ·-. Deri som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagåndet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten,jnom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 4.