FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2018-09-27 Mål nr 3984-18 E Ml-LA Trafik.konsult AB, 556787-8698 Föreningsgatan 25 722 18 Västerås MOTPART Hallstahammars kommun 734 80 Hallstahammar SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 1 SÖKANDE Meddelad i Uppsala Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET i Dok.Id 254214 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 "''"I' i -.• Avd Dnr KSnr -. ... ·' ,;., t.. =.i � ·v ·- . ,.oc.-. r- I'" Aktbil ,_,.,,;: 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se ,vww.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se 018-431 63 00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3984-18 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Hallstahammars kommun (kommunen) genomför upphandling benämnd Ramavtal avseende trafikkonsult, diarienummer TN 131/18. Anbud från Ml-LA Trafikkonsult AB (bolaget) förkastades då det inte uppfyllde upp­ handlingens krav avseende beskrivningar av konsulternas kompetens och erfarenhet. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen rättas på så sätt att bolagets anbud godtas. Till stöd för sin talan anför bolaget bland annat följande. Enligt bolaget omfattar ska-kraven i upphandlingspunkterna 3.3.2 och 3.3.3 endast att det ska föreligga yrkeskompetens och behörighet/erfarenhet inom området som uppdraget omfattar. Det finns inget ska-krav om att det ska vara en extra bilaga utöver de två bilagor som bolaget lämnat i sitt anbud. Texten anger endast att punkterna ska bevisas genom kortfattad redovisning som biläggs anbudet. Bilaga 2 -Anbudsformulär - innehåller de uppgifter kommunen efterfrågar i form av referenser och beskrivning av uppdrag. Under "Refe­ renser 1" visar bolaget att det finns den yrkeskompetens och behörighet som kommunen eftersöker gällande lokala trafikföreskrifter, STFS (ROT) väg­ visning, trafikmätning, trafikrådgivning, TA-planer, tillfälliga föreskrifter m.m. Under"Referenser2"finnsdenerfarenhetsomkommuneneftersöker gällande antal år som bolaget verkat med 10 års erfarenhet genom ramavtal med både Hallstahammars kommun och dåvarande Vägverket, nuvarande Trafikverket samt att det pågår ett uppdrag genom ramavtal med Trafik­ verket. Bolaget är medvetet om att kommunen inte kan göra antaganden gällande yrkeskompetens, behörighet och erfarenheter men eftersom bolaget varit trafikkonsult åt kommunen i 10 år har behöriga chefer och tjänstemän på 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3984-18 I UPPSALA Tekniska förvaltningen kunnat upplysa om att bolaget endast tillhandahåller en konsult och att bolaget väl uppfyller de krav som anbudet ställer. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. Det framgår tydligt av 3.3.2 och 3.3.3 att kraven på konsulternas kompetens och erfarenhet kortfattat ska redovisas genom en bilaga som ska biläggas anbudet. Av bilaga 2 -Anbudsformulär - som bolaget bilagt sitt anbud, framgår inte att kraven uppfylls. Bolaget har enbart redogjort för referens­ uppdrag. Det framgår inte någonstans i bolagets anbud att anbudsgivaren åtar sig att tillhandahålla konsult med yrkeskompetens och behörighet inom området som uppdraget omfattar, att konsulten har goda kunskaper om området i allmänhet samt är väl insatt i de styrdokument, lagar och förord­ ningar som styr beställarens verksamhet eller att konsulten har fem års erfa­ renhet inom området. Kommunen kan inte göra antaganden om att bolaget uppfyller kraven eller åtar sig att genomföra uppdrag i enlighet med krav­ ställningen i förfrågningsunderlaget enbart genom att bilägga en redogörelse för tidigare utförda referensuppdrag. Kommunen har krävt att anbudsgivare tydligt visar att de uppfyller ställda krav samt att de åtar sig att uppfylla de krav som krävs för att genomföra uppdrag som ramavtalsleverantör. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten ska pröva om det finns skäl att enligt LOU ingripa mot kommunens upphandling med anledning av de grunder bolaget anfört. Enligt 4 kap. 1 § LOU ska en upphandlande myndighet behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. I 20 kap. 6 § LOU anges att om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3984-18 I UPPSALA upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt 4 kap. 9 § första stycket LOU får en upphandlande myndighet tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling. En sådan åtgärd ska vara förenlig med principerna om lika­ behandling och öppenhet. I upphandlingsdokumentationen anges bland annat följande. 3.3.2 KONSULTERNAS KOMPETENS OCH ERFARENHET - GENERELLA KRAV Anbudsgivaren ska tillhandahålla konsult med yrkeskompetens och behörighet inom områ­ det som uppdraget omfattar. Konsulten ska ha goda kunskaper om området i allmänhet samt vara väl insatt i de styrdokument, lagar och förordningar som styr Beställarens verk­ samhet. Bevisas genom kortfattad redovisning som biläggs anbudet. 3.3.3 KONSULTERNAS KOMPETENS OCH ERFARENHET Konsulten ska ha fem (5) års erfarenhet inom området. Bevisas genom kortfattad redovis­ ning som biläggs anbudet. I Bilaga 2 -Anbudsformulär - finns fält bland annat för att fylla i anbuds­ givare, pris och referenser (inbegripet beskrivning av uppdrag). Förvaltningsrättens bedömning En grundläggande princip vid upphandling enligt LOU är att upphandlande myndigheter inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven som ställts i förfrågningsunderlaget. Högsta förvaltningsdomstolen har i avgörandet HFD 2016 ref. 37 uttalat att det i princip inte är möjligt att godta ett anbud som inte uppfyller ställda obligatoriska krav i en upphandling. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3984-18 I UPPSALA Av upphandlingsunderlagets punkter 3.3.2 och 3.3.3 framgår vilka krav som ställs på konsults kompetens och erfarenhet samt hur detta ska bevisas. Kraven på en särskild redovisning kan enligt förvaltningsrätten i sig inte anses vara otydliga även om det inte närmare anges hur själva redovisningen ska vara utformad. Det är klarlagt att bolaget inte gett in någon sådan redo­ visning med anbudet. Det som anges i bolagets åberopade referenser i Bilaga 2 -Anbudsformulär - kan heller inte anses motsvara de i underlaget uppställda kraven. Eftersom bolaget inte har uppfyllt samtliga obligatoriska krav har kommunen haft fog för att förkasta bolagets anbud. Enligt rättens mening har inte heller uppgifternas beskaffenhet varit sådana att det har ålegat kommunen att låta bolaget komplettera sitt anbud i enlighet med 4 kap. 9 § LOU. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att bolaget inte har visat att kommunen har agerat i strid med upphandlingsunderlaget, brutit mot LOU eller någon av de upphandlingsrättsliga principerna. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Lina Törnqvist rådman Målet har handlagts av föredragande juristen Nicklas Rydgren. I:; beslut kan överklaga. Här framgår hur det går t!ll SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens till. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 00 21 < Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Sida 1 av 2 www.domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se