FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2016-09-26 Meddelad i Växjö SÖKANDE Gustav R. Johansson Aktiebolag, 556063-0450 Box 146 341 23 Ljungby MOTPART Älmhults kommun Ekonomienheten (upphandling) Älmhults kommun, Box 500 343 23 Älmhult SAKEN Mål nr 627-16 KONKURRENSVERKET Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Gustav R. Johansson Aktiebolags ansökan om överprövning. """" ,j(l i..,J,� -..J AktbH�$ · 1 27 Aw Onr KSnr ·~ Dok.Id 131604 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 , ,\, ,. ·-u·--� 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 627-16 I VÄXJÖ BAKGRUND Älmhults kommun (kommunen) har genomfört en upphandling avseende entreprenaden förlängning av Tomgatan. Upphandlingen har skett som ett förenklat förfarande enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) där kommunen avsåg att anta det anbud som uppfyllde upphandlingens ställda krav och offererade lägsta pris. Den 9 februari 2016 meddelade kommunen tilldelningsbeslut varigenom Gustav R. Johansson Aktiebolag tilldelades uppdraget. Den 15 februari 2016 meddelade kommunen ett nytt tilldel­ ningsbeslut varigenom annat bolag än Gustav R. Johansson Aktiebolag till­ delades uppdraget. YRKANDEN M.M. Gustav R. Johansson Aktiebolag (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ogillar kommunens beslut om diskvalificering av bolagets anbud samt att förvaltningsrätten beslutar att ursprungligt tilldelningsbeslut den 9 februari 2016 ska gälla. Bolaget anför bl.a. följande. Bolaget har lämnat det lägsta anbudet och tilldelades uppdra­ get den 9 februari 2016. Kommunen har därefter diskvalificerat bolagets anbud med motiveringen att mängdförteckningen inte var riktigt ifylld då det saknades värden på tre ställen i mängdförteckningen. I offertförfrågan finns inget uttalat krav på formulär. De PDF-filer som kommunen tillhanda­ höll var låsta och gick inte att fylla i. Kommunen måste haft vetskap om detta och därmed insett att en Excellfil är acceptabel. Bolaget har fyllt i mängdförteckningen korrekt i Excelldokumentet. Om mängdförteckningen i Excell görs om till PDF-filer försvinner noll-värdena. Kommunen har med­ givit felet men har valt att behålla tilldelningsbeslutet från den 15 februari 2016. Förfarandet strider mot LOU och frångår principen om saklighet och objektivitet. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 627-16 I VÄXJÖ Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Förfråg­ ningsunderlaget är inte optimalt men bryter inte mot de grundläggande prin­ ciperna i LOU. Kommunen har enligt branschpraxis och som upplysning till anbudsgivare skickat kopior på mängdförteckningen, handling 10.1 och 10.2 i Excellformat, handling 13.8. Bolaget har skickat in dessa Excellfiler. Det fanns ett formelfel i 13.8 mängdförteckningen i Excell som uppmärksam­ mats efter tilldelningsbeslutet. Handlingen där felet finns innehåller inte några obligatoriska krav utan är en upplysning. Förfrågningsunderlaget och anbudsformuläret anger vilka handlingar som är obligatoriska och ska bifo­ gas anbudet. Med anbudet ska två fullständigt ifyllda mängdförteckningar bifogas. Dessa handlingar har skickats ut som en PDF-fil. Kommunen har uteslutit bolaget eftersom de inte lämnat in rätt obligatoriska handlingar för att uppfylla kravet på kvalificeringen samt för att bolaget inte har fyllt i alla positioner i mängdförteckning som ska fyllas i. Vid anbudsgivning är det upp till anbudsgivare att säkerställa att lämna korrekta uppgifter och hand­ lingar. Bolaget uppfyllde inte samtliga obligatoriska krav och har därför uteslutits i upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rättslig reglering Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 627-16 I VÄXJÖ 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. I en överprövningsprocess gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig, på ett klart sätt ska ange vilka om­ ständigheter talan grundas på. Domstolens prövning är begränsad till de omständigheter som parten har åberopat Gfr RÅ 2009 ref. 69). Aktuellt förfrågningsunderlag Av förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter AFB.22 framgår bl.a. att förfrågningsunderlaget består av 10.1 och 10.2 Mängdförteckningar samt 13.8 Mängdförteckningar i Excell-format. Av förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter AFB.31 framgår bl.a. följande. Handlingar som ska skickas med anbudet. Bilaga 1 Fullstän­ digt ifyllt anbudsformulär (handling 13.5) och bilaga 2 Fullständigt ifyllda MF (mängdförteckning, handling 10.1 och 10.2). Förvaltningsrättens bedömning Enligt förfrågningsunderlaget ska fullständigt ifyllda mängdförteckningar handling 10.1 och 10.2 skickas med anbudet. Det är i målet ostridigt att bo­ laget till kommunen har kommit in med mängdförteckningar i ett Excelldo­ kument i stället för PDF-format. Det som bolaget anfört angående kommu­ nens beslut att diskvalificerat bolagets anbud visar inte att kommunen förfa­ rit i strid mot LOU. Inte heller visar det som bolaget anfört i övrigt att 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 627-16 I VÄXJÖ kommunen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i nämnda lag. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD-LOU) Per Hansson rådman Föredragande: Maria Gustafsson iIttiJ}, ' SVERIGES DOMSTOLAR •• (iflf}ift�tiifilii��f:ff_:.. I• i: ,,.,.,,�-� -,.,., ' ').,, �,'; X-,,, 1!t \ _ Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska· dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. �6�, V�RKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND f� som vill öy lsJ.jiga förvaltningsrättens beslut D '.f).., .._ • ,_. .. - -veIsen ska cJo�It{tqckas eller lämnas till för- där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet- och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät- ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum- mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: tp i\t}��f�n�ng�t,ät���;s;��tf �t;_ ,.,,, ,,, ,, f'.;<-:0 ··, '· -·sh skriva till K;tmmarrätten i Jönköping. Skri- . f, _ enr-<0N· • svars- och säkerhetsområdet. -,-< °'0,-< «) 6 . • 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit ...... till, Skrivelsen med överklagande ska innehålla I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se • • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller lagen (2011:1029) om upphandling på för-