FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I VÄXJÖ 2013-06-28 1013-13 Sida 1 (4) Föredragande: Eak Ståhl SÖKANDE Meddelad i Växjö Elcommunication Sweden AB, 556582-3753 Strömmavägen 3 374 32 Karlshamn MOTPART Sölvesborgshem AB, 556349-9267 Stortorget 1 294 31 Sölvesborg Dnr SAKEN Aktbll Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2013 -07- 0 4 KSnr Avd Förvaltningsrätten avslår Elcommunication Sweden AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 74000 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-56 02 00 E-post: fva@dom.se Telefax 0470-255 02 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1013-13 IVÄXJÖ YRKANDEN M.M. Sölvesborgshem AB (Sölvesborgshem) genomför en upphandling av elar­ beten inom Sölvesborgshems fastighetsbestånd. Upphandlingen genomförs som förenklad upphandling. Enligt tilldelningsbeslut den 4 mars 2013 be­ slutade Sölvesborgshem att anta anbudet från Elgruppen AB i första hand och anbudet från Levins Elektriska AB i andra hand. Elcommunication Sweden AB (Elcom) ansöker om överprövning och yr­ kar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sitt yrkande anför Elcom bl.a. följande. Som huvudregel gäller vid of­ fentlig upphandling absolut sekretess fram till dess att den upphandlande myndigheten beslutat att tilldela kontraktet till en viss leverantör. Uppgifter får därför inte lämnas ut till någon annan än till den som lämnat anbudet. Den absoluta anbudssekretessen har åsidosatts genom att Sölvesborgshem ställt som skall-krav enligt AFB.52 i de administrativa föreskrifterna, att två oberoende referenser som avser inlämnat anbud innan anbudstidens utgång ska skicka ifyllda referensformulär via e-post eller fax till Söl­ vesborgshems företrädare. Namnen på konkurrerande leverantörer får inte lämnas ut vilket har gjorts genom det formulär som använts. Det utgör 30 procent av anbudsviktningen. Sölvesborgshem bestrider bifall till Elcoms yrkande och anför bl.a. föl­ jande. Referenser som nämns i den aktuella punkten har begärts in direkt från referenterna till den upphandlande myndigheten och hos denne angi­ ven person. Denna typ av referenslämning förekommer ofta och görs främst för att de referenser som begärs in ska komma direkt till upphand­ lande enhet utan att dessförinnan passera anbudslämnaren eller någon an­ nan där det kan ges möjlighet att sortera eller plocka bort referensunderlag som kan uppfattas som olämpligt för parten. Anbudsgivaren anger i sitt huvudanbud vilka referenter som denne avser utnyttja och referenterna 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1013-13 IVÄXJÖ lämnar sina synpunkter direkt till upphandlande enhet. Samma förutsätt­ ning gäller för samtliga anbudsgivare. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I 19 kap. 3 § st. 1 offentlighets- och sekretesslagen anges bl.a. följande. Sekretess gäller för uppgift som hänför sig till ärende om förvärv, överlå­ telse, upplåtelse eller användning av egendom, tjänst eller annan nyttighet, om det kan antas att det allmänna lider skada om uppgiften röjs. Av 19 kap. 3 § st. 2 samma lag framgår bl.a. följande. Om ett ärende enligt första stycket rör upphandling, får uppgift som rör anbud eller som rör motsvarande erbjudande inom en kommun, ett landsting eller en myndig­ het eller mellan statliga myndigheter inte i något fall lämnas till någon an­ nan än den som har lämnat anbudet eller erbjudandet förrän alla anbud eller erbjudanden offentliggörs eller beslut om leverantör och anbud fattats eller ärendet dessförinnan har slutförts. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Elcom har gjort gällande att anbudssekretessen åsidosatts eftersom Söl­ vesborgshem har ställt som skall-krav att två oberoende referenser som avser inlämnat anbud ska skicka ifyllda referensformulär till företrädare för Sölvesborgshem. Förvaltningsrätten konstaterar att det i målet inte kan anses visat att Sölvesborgshem har agerat otillbörligt eller på annat sätt brutit mot anbudssekretessen genom förevarande skall-krav. Skäl för ingri­ pande enligt LOU på denna grund föreligger således inte. Elcoms ansökan om överprövning ska därför avslås. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1013-13 IVÄXJÖ AN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU) 4 <') ,.....0N Q förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. p...B Om prövningstillstånd inte meddelas står www.domstol.se 2. kommit till,