FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDEN DOM 2014-10-14 Meddelad i Stockholm Mål nr KONKURRENSVERKET 19670- 4 Avd Dnr KSnr 1. Professional Management Arne & Barbro Svensson AB, 556534-1186 Illervägen 27 187 35 Täby 2. Swedish Development Advisors AB, 556485-0450 Banehagsgatan 15 414 51 Göteborg MOTPART Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete, 202100-4789 Ombud: Jurist Carina Asp 105 25 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. 2ot4 --10- 1 6 � Aktbil Dok.Id 531924 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 måndag - fredag 08:00-16:30 Telefax Expeditionstid Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19670-14 Allmänna avdelningen BAKGRUND Styrelsen för internationellt utvecklingsarbete (Sida) genomför en upp­ handling av ramavtal avseende olika typer av revisions- och gransknings­ uppdrag genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU (ärende nr 14/000864). I förfrågningsunderlaget anges bl.a. att uppdragen inkluderar finansiell revision med bestyrkande, finansi­ ell revision utan bestyrkande, forensic granskningar samt effektivitsrevis­ ion. Leverantörer som skickar in anbud ska kunna erbjuda alla dessa typer av uppdrag. De konsulter som anbudsgivaren ska erbjuda delas in i två konsultkategorier (1 och 2). För samtliga typer av granskningar gäller att en person från konsultkategori 1 ska vara ansvarig för uppdraget. Som skall-krav anges att konsulter inom denna kategori ska vara auktoriserade revisorer. YRKANDEN M.M. Professional Management Arne & Barbro Svensson AB och Swedish Deve­ lopment Advisors AB (bolagen) ansöker om överprövning av SIDA:s för­ frågningsunderlag och yrkar att upphandlingen ska göras om. Bolagen an­ för huvudsakligen följande. Enligt svensk och internationell standard krävs endast auktoriserad revisor vid en av de fyra granskningarna som upphand­ las. Det krävs bl.a. inte vid effektivitetsrevision. Genom kravet på auktori­ serad revisor utestängs företag som är specialiserade på effektivitetsrevis­ ion från att delta i upphandlingen till förmån för ett fåtal större revisionsby­ råer som är inriktade på finansiell revision. Kravet omöjliggör för bolagen att bli antagna som leverantörer och bolagen riskerar därför att lida skada. Kravet på auktoriserad revisor är därför ett oproportionerligt krav som är konkurrensbegränsande. Det framgår inte heller av förfrågningsunderlaget att kombinationsuppdrag dvs. revision som innehåller finansiell revision med bestyrkande och effektivitetsrevision efterfrågas. I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19670-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida bestrider ansökan och anför bl.a. följande. Under de senaste åren har Sida genomfört ett omfattande arbete med att förbättra den interna styr­ ningen och kontrollen i processen för insatshantering. Förbättringsarbetet har bl.a. resulterat i att Sida idag använder revision på ett mer dynamiskt sätt både i beredningen och i uppföljningen av insatser. I praktiken innebär det att Sida i större utsträckning anpassar revisionen efter insatsens behov och risknivå. Detta har i sin tur medfört att Sida idag, i större utsträckning än tidigare, ofta har behov av s.k. kombinationsuppdrag dvs. revision som kan innehålla både finansiell revision med bestyrkande och finansiell revis­ ion utan bestyrkande eller effektivitetsrevision. Sida efterfrågar därför en leverantör som kan utföra samtliga de olika granskningarna som omfattas av upphandlingen. Under punkten 4.1 i anbudsinbjudan framgår att en­ skilda uppdrag kan bestå av en kombination av de granskningar som om­ fattas av upphandlingen. Ett krav som innebär att en anbudslämnare ska kunna erbjuda samtliga de typer av granskningar som omfattas av upp­ handlingen utgör därmed ett proportionerligt och berättigat krav. För samt­ liga typer av granskningar som omfattas av upphandlingen gäller att en person från konsultkategori 1 ska vara ansvarig för uppdraget. Denne ska vara auktoriserad revisor. Då uppdraget omfattar finansiell revision med bestrykande följer detta krav av internationell och svensk standard inom området. För att belysa ett exempel där Sida kan ha behov av att göra en kombinationsgranskning kan anges de fall där misstanke om korruption föreligger. Det är då aktuellt att också göra en finansiell revision med be­ styrkande. En sådan revision kräver en auktoriserad revisor. SKÄLEN FÖRA V GÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska, enligt samma paragraf, principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19670-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Av 16kap.6§ LOU följer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts. Bolagen har invänt att kravet på auktoriserad revisor strider mot proport­ ionalitetsprincipen och att kombinationsuppdrag inte nämns i förfrågnings­ underlaget. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att när en upphandlande myn­ dighet närmare bestämmer föremålet för en upphandling har den stor frihet att själv formulera förfrågningsunderlaget på det sätt som är lämpligast utifrån det behov som upphandlingen syftar till att tillgodose Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2010 ref. 78). Det syfte som Sida har angett med kravet på auktoriserad revisor är att möjliggöra s.k. kombi­ nationsuppdrag för att på sätt förbättra den interna styrningen och kontrol­ len i insatshanteringen. Sida har därför efterfrågat en leverantör som kan genomföra samtliga de granskningar som omfattas av upphandlingen och då uppdraget omfattar finansiell revision med bestyrkande krävs enligt svenskt och internationell standard en auktoriserad revisor.Mot bakgrund av detta finner förvaltningsrätten att det krav på auktoriserad revisor som Sida har ställt upp har ett naturligt samband och står i proportion till det behov som ska täckas. Förvaltningsrätten konstaterar därefter att det i för­ frågningsunderlaget i punkten4.1 anges att enskilda uppdrag kan bestå av en kombination av de granskningar som omfattas av upphandlingen. Bola­ gets påstående, att kombinationsuppdragen inte nämns i förfrågningsun­ derlaget, är alltså inte korrekt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 19670-14 Förvaltningsrätten finner därför inte att grund för ingripande enligt LOU med anledning av ansökan föreligger. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit David Munck. ]� . \D. t<").......?:l . det annars finns synnerliga skäl att pröva 9verklagandet· . .......::5 0\ 0.......5 <') SVEru9Es DoMSTöLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR ... PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill ö�erklaga förvaltningsrättens b�lut ska skriva till Karoroarditten i Stockholm. Skrivelsen skå dock släckas eller lämnas tili förvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvaltnings rätten inom tre-vecko� från den dag då klaganden fick del av beslutet Om ' beslutet har meddelats vid en 1:111mtlig förhandling, eller det vid: en sådan förhandling h,ar angetts nät; beslutet kommer att meddelas, ska dock överk¼gandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet .infaller på lördag,•söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton täcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag.. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karoroarr