13.JUL.2011 11:33 LANSRA EN Nl 6432 Mål nr 5841-11 E Enhet 2:1 j � FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 DOM S. 2/11 Sida 1 (9) SÖKANDE Wikströms VYS-Kontroll AB, 556176-7822 Stefan Pettersson Södra Gubberogatan 8 416 63 Göteborg KONKURRENSVERKET r 2011-07-13 Meddelad i Göteborg MOTPART 20ll -07- 1 3 . Avd Mölndals Stad 431 82 Mölndal Dok.Id 92634 DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår yrkandet om inhibition. Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. �----�----,,-·----- "--------c---·-------.,...........- Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöl,sadress Telefon telefax E:1'pedition$tid Sten Sturegatan 14 031 - 732 70 00 031 • 711 78 59 E-post: forvaltnlng,srattenigoteborg@dom.se måndag - fredag 09:00-lS:00 ·�.,.JLL."LI'''•i•·."J4 LAf�SRATTEN NR.6l32 s.3/11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning2 BAKGRUND Mölndals St.ad genomför en upphandling avseende ramavtal för kvalifice­ rade konsulttjänster inom byggbranschen, dnr 351-2010. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande. Sista anbudsdag var den 14 april 2011. Av meddelande om tilldelningsbeslut den 24 maj 2011 framgår att fyra leverantörer antagits i upphandlingen men inte Wikströms VVS-Kontroll AB. YRKANDEN M. M. Wikströms VVS�Kontroll AB ansöker om överprövning och yrkar att den upphandlande myndighetens beslut att inte godkänna bolaget som anbuds­ givare ska undanröjas samt att bolagets anbu d ska tas upp till utvärdering. Bolaget yrkar vidare att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas innan lagakraftvunnen dom fareligget (inhibition) i målet. Bolaget anför i hu:vudsak följande till stöd för sin talan. l fadrågningsun­ derlaget efterfrågas minst tre referensuppdrag. Bolaget har lämnat fyra re­ ferensuppdrag och anser sig dänned ha uppfyllt kraven enligt förfråg­ ningsunderlaget. Mölndals Stad har uteslutit bolaget från utvärdering på grund av att bolagets referenser är "VVS"referenser". Bolagets referenser innehåller dock verksamhet som innefattar hela byggbranschen och alltså inte endast YVS-åtgärder. Bolaget har exempelvis ansvarat för projekte­ ringsledning med arkitek ter och byggkonst:ruktörer som underkonsulter. Bolaget har även ansvarat för projektledning av byggen, dfu' bolaget haft byggentreprenörer som motpart. Dessa arbeten har bl.a. innefattat om­ byggnad av badrum, ny bastu, dränering, renovering av balkonger, pålning, gjutning, schaktning, markarbeten och asfaltering. Sådana arbeten kan inte betraktas som VVS-arbeten. I för:frågningsunderlaget finns heller inga spe­ ciella krav på referensobjekten1 utan det krävs endast att "Anbudsgivaren Sida2 5841-11 E 13.0UL.201111:34 N�- 6432 S. 4/11 Sida3 5841-11 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 DOM skall ha dokumenterad erfarenhet, kompetens och resurser inom området''. Det område som avses är såvitt bolaget :llirstår "byggbranschen". Till byggbranschen hör även VVS� varför underlåtenhet att utvärdera bolagets anbud måste anses bryta mot fö:rfrågo.ingsunderlagets krav. Den förklaring som staden nu lämnar i målet och som innebär att de upphandlade konsultw tjänsterna omfattar projektledning av hela. byggentreprenader o.s.v. fanns in.te med i förfrågningsunderlaget. Då staden preciserat att bland annat idrottsanläggningar ingår i de möjliga uppdrage� ansåg bolaget på grund av sin stora erfarenhet av denna typ av anläggningar som viktigt att få med dessa referenser. Ett litet '1lelt" byggprojekt kan vidare vara mycket enkla­ re att vara projektledare för än vad det är att vara projektled are för installau tionerna i ett arenabygge som Skövde Atena. Personliga värderingar får inte avgöra hur ett anbud ska värderas utan endast de f01mella krav som fmns angivna i förfrågningsunderlaget. Bolagets referenser uppfyller samt­ liga punkter i stadens beskrivning: av vad som kan ingå i uppdragen. Staden anger att ,:Byggentreprenad innebär ny-, till- eller ombyggnation av hus eller anläggning". I denna mening preciserar staden att även VYS-referen­ ser måste vara giltiga. Inom VVS�branschen benämns bolagets installatio­ ner som anläggningar. Det som anförs visar att förfrå,,,, larm, VVS och markarbeten samt i vissa fall handlar upp själva utförandet. Den tjänst som nu är aktuell innebär alltså attprojektledarenhållerihelaprojektetochharettövergripandeansvarför hela entreprenaden i proj ekterings- och byggskedet. Staden har ställt krav på att företaget ska ha dokumenterad erfarenhet, kompetens och resurser inom området, dvs. inom projektledning av hela byggentreprenader. Då de upphandlade konsulttjänsterna omfattar projektledning av hela byggentre­ prenader ska även referensuppdragen vara projektledning av hela byggentw reprenader och inte endast en del, såsom el, !ann, VVS m.m. Erfarenhet av att ansvara för hela byggprojekt kan intejämföras med ansvar för en del av ett projekt. Bolaget har i sitt anbud beskrivit fyra referensuppdrag, varav två avser projektledning av VVS�delen i en byggentreprenad (referensob­ jekt 1 : Skövde Arena och 4= Lidköpings Arena, beställarombud för VVS och kyla). Av den beskrivning bolaget har lämnat framgår tydligt att det inte ansvarat för och samordnat hela byggentreprenaden under projekte­ ringsskedet, utan att det endast ansvarat för VVS respektive VVS och kyla­ delen. Det kvarstår därmed endast två referensuppdrag som kan bedömas motsvara de krav som ställdes i förfräg:o.ingsunderlaget. Då staden har krävt tre referensuppdrag, uppfyller bolagets anbud inte de minimikrav som staden ställt. I förfrågningsunderlaget har tydligt uppgetts att anbud som inte innehåller beskrivning av tre referensuppdrag inte kommer att utvärderas. Då bolagets anbud endast innehållit två relevanta referenser har a n b u d e t in t e u t v är d e r a t s , V i d a r e s k a d e n b e s kr i 'Vni n g a v u p p h an d l a d e tj ä ns ­ ter som staden angett i sitt yttrande inte förstås som ett förtydligande av förfrågningsunderlaget utan som en del av processmaterialet. Beskrivning­ en är således avsedd som information till domstolen om terminologin inom btaoschen. En aktör som arbetar med de efterfrågade tjänsterna bör vara förtrogen med den tenninologi som staden använt sig av och därmed tillför stadens beskrivning i yttrandet ingenting nytt. Ett förfrågningsunderlag 13.wUL.2011 11:35 LANSRAFEN FÖRVALTNlNGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 il- '"'1 1 iC\,04JL Q ,11 måste vidare läsas och tolkas som en helhet. När staden upprättar förfråg­ ningar undviks upprepning av uppgifter för att underlagen inte ska bli onö­ digtlånga.Därförhar de upphandlandetjänsternainte upprepats vidbe­ Sida 5 5841-1 1 E skrivning av kra-v p å referensuppdrag. Det fi! även värt att nämna att in gen annan anbudsgivare tolkat underlaget som bolaget gjort. De övriga an­ budsgivare som uteslutits har uteslutits på andra grunder. De formuleringar kringreferensuppdragsomstadenanväntifötfrågningsunderlagetstrider inte mot de grundläggande upphandlingsrättsligaprinciperna. De upphand­ l a d e tj ä n s t e r n a är i fö r fäi. g n in g s un d e r l a g e t b e s kr i vn a p å e tt s ä tt s o m m ö j ­ liggör att alla rimligt informerade och nonnalt omsorgsfulla anbudsgivare har kunnat lämna ettkomplett anbud med relevantareferenser. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö" rer påettlikvärdigt och icke-diskriminerande sättsamt genomföraupp-­ handling ar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I 16 kap. 9 §förstastycket LOU anges, Om en ansökan om överprövning avenupphandlinghargjortsi fortsätteravtalsspärrenligt6eller8§§att gälla under handläggningen i förvaltningsrätten (förlängd avtalsspärr), •J, 0/ LMSRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdehtlng 2 Utredningen I målet har ingivits stadens Anbudsinbjudan. Under punkten 1 .2 med ru­ bdken Tjänster som upphandlas m.m. anges följande. Genom denna upphandling vill Mölndals stad teckna ett ramavtal gällande kvalificerade konsulttjänster inom byggsektoro. De konsulttjänster som omfattas av denna upphandling är projektledning och projekterlngsledning. Byggnader som byggentreprenader avser är kommunala fastigheter såsom idrottsanläggningar. skolor och ft}rskolor. Uppdragen kan innebära bl,a. följande • byggh.errens projekterlngsledare • byggherrens projektledare 5841-11 E NR.6L32 s.7/1 Sida 6 - - - - - leda projekt- och projekteringsmtlten svara för ekonomistyrning av proje1.i svaraförattarbetsmiljöplanerupprättasochföljsupp vara kvalitets- ochmiljoansvarig nät byggherrengenom.förprojekt svara. för teknisk och ekono:o:dsk bedömning och kontroll - upprätta. Allmänna föreskri.fter Underpunkten1.7medrubrikenFörfrågningsunderlagangesvidareatt förfrågningsunderlaget består av anbudsinbjudan med upphandlingsföre­ skrifter samt att som bilagor bl.a. ingår anbudsformulär1 underlag avseende krav på leverantören samt underlag avseende krav på tjänsten, Underpunkten 1.12 med rubriken Anbudets utfonnning anges att ett anbud sominteinnehållerhandlingar/uppgifterenligtanbudsfonnuläretinte kommer att utvärdetas, Under punkten 2.3, underpunkt l, med rubriken Kvalificering av anbud anges att endast de anbudsgivare som uppfyller första delen, kvalificerings� fasen, går vidare till anbudsutvärderingen samt attde krav som ställs i den­ na kvalificeringsfäs ska vara uppfyllda senast vid anbudstidens utgång och gälla för hela avtalstiden. Avbilaga2,medrubrikenI