,A FED "r·4 13.�n I !j-, C' L\)l i ' JV Fcrnltnings'c.:ten GBG NR.1417 3. 2/13 Sida 1 (Il) Mål lll' 10404-13) 14387-13, 14388-13 Avdelning 1 Enhet 11 KONKURRENSVERKET 2014 -02- 1 4 f'ÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2014-02-13 Meddelad i Göteborg SÖKANDE Västkustens Bo- & Fastighetsservice AB, 556498-0604 Box 218 30l 06 Halmstad Ombud: Advokaten Bjöm Nilsson Advokatfirman Acta i Halmstad HB Hamngatan 11 302 43 Halmstad Halmstads Fastighets AB Box 147 301 04 Halmstad Avd Dnr • KSnr Aktbil MOTPART SAKEN Överprovning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 2.'\3313 Postadress Box 51197 400 15 Giiteborg Besök.sadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 7l l 78 59 E-post: fotvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionsth:l måndag - fredag 0&:00-16:00 GBG FÖRVAi ;fNlNGSRÄTTEN DOM IGÖTtmORG BAKGRUND NR. 1417 S. 3/13 Sida2 10404-13, 14387nl3 14388-13 Halmstads Fastighets AB (HFAB) har genomfört tre entreprenadupphand­ Hngar som nu är roremål för prövning. De tre upphandlingarna är 1'Mindre repai-ationer'1. dnr HFAB 2013/0264 (El), "Reparation av vitvaror", dnr HFAB 2013/0265 (E2) och "Skötsel) tillsyn, reparation av tekniska installationer", dnr HFAB 2013/0268 (E5), YRKANDEN M.M. Västkustens Bo- och Fastighetsservice AB Västkustens Bo- och Fastighetsservice AB (bolaget) ansökel' om överpröv­ ning och yrkar att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingarna gö(s or:n. Bolaget anför i huvudsak följande. Bolaget har idag avtal med HFAB avseende det som bl.a. otnfättas av El och E5. Bolaget har inte kunnat avge anbud i de aktuella Upphandlingarna. HFAB har brutit mot de grund­ läggande principerna i LOU och detta har medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Upphandlinga.tna strider framförallt mot princi­ perna om proportionalitet, transparens och icke-diskriminering. El HFAB har i förfrågningsunderlaget inte lämnat någon beskrivning av HFAB:s personalstat, avseende husvärdarti.as geografiska placering och antal. Det har därför inte gått att göra tidsjämförelser med pågående verk­ samhet på ett relevant sätt, Ersättningsformen är timdebitering, effektiv arbetstid, där timkostnaden ska innehålla bl.a. ersättning för förbrukningsmaterial. Vilken typ av material man avser som ska ingå i timkostnaden respektive lager.foras 14. FES. 2()1l 13:50 Forvaltni1gsratte· G5G FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM NR. '4 i 7 S. 4/' 3 Sida3 10404-13, 14387-13 14388-13 l GÖTf:HORG framgår inte, HFAB har gjort en uppdelning av förbrukningsmaterial som knappast är begriplig. HFAB har även valt att inte redovisa per vilken tids­ enhet som effektiv atbetstid ska redovisas, När frågor har ställts om detta har HFAB endast hänvisat till de administrativa föresktifterna, vilket stri­ der mot transparensprincipen, I förfrå.gningsunderlaget under Prövning av anbudsgivare anges att an� budsgivaren ska ha erfarenhet av tidigare utförda uppdrag av likn.ande art och omfattning hos minst tre anbudsgivare. Anbudsgivaren ska i anbudet förteckna tre slutförda referensuppdt:ag soxn ska vara slutförda inom den senaste treårsperioden. Är foretaget nystartat gäller att nyckelperson/er ska ha minst tre års erfarenhet av liknande arbeten hos minst två olika upp­ dragsgivare.Detfinnsintenågonrelevansvidenjämförelsemellan.de � olika kraven. Frågan är vilket mindre företag som har en sådan omsättning av sina kunder att de kan presentera dessa referenser. Dessutom ska dessa avslutade uppdrag vara likvärdiga HFAB:s uppdtagsoxnfattning. Upphand­ lingen strider i denna del mot p:roportionalitets- och icke­ diskdtnineringsprinciperna. Beträffande arbetsledare ska denna vara an­ ställd av entreprenören och stationär i Halmstad. Som minimikrav gäller att arbetsledaren ska ha minst fem års erfarenhet inom efterfrågad bransch varav minst tre år inom arbetsledande befattning. Detta krav framstår som märkligt med hänsyn till kravet på nystartat företag. Kravet känns inte hel­ ler relevant och strider mot proportionalitetsprincipen. Det strider också mot kravet i 11 kap. 12 § LOU. Uppställda krav borde avspegla sig i upp­ dragets omfattning. Fråga har ställts om uppdragets omfattning för att få tillgång till reparationsstatistik. HFAB har valt att inte dela med sig av nå­ gon statistik varilir upphandlingen i denna del strider mot transparensprin� cipen. Kraven strider även mot proportionalitetsprincipen. Personal får inte heller bytas ut utan HFAB:s godkännande, Detta ktav kan inskränka på arbetsgivarens skyldighet i enlighet med LAS och övrig arbetsmarknads- ]agstiftning. Oavsett om detta är ett kontraktsvillkor är det något som en 14. FE3. 201L 13:51 Forvaltni1gsratte1 G6G FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖT.EUORG DOM Sida 4 10404-13, 14387-13 14388-13 leverantör måste uppfylla och detkan konstateras att detta diskriminerar mindre företag som i och för stg har tillräcklig erfarenhet och kompetens. Utvärderingen innehåller vidare ingen viktning och ingen information be­ träffandehuruvidasamtligapriserbrytsnedt.ex.pertimme�vilketinteär hållbart. Hur är det möjligt att summera hundratals kronor/tidsenhet å tu­ sentals händelser/år med tusentals kronor/hyresmaski:n å tiotals gånger per år? Pl'ismatrisen kan tillämpas godtyckligt och resultatet behöver inte bli en rättvisande bild över vilket anbud som är mest :fördelaktigt. E2 När det gäller översiktlig infonnation om objektet, ersättningsform för uppdraget och prövning av anbudsgivare hänvisas i tillämpliga delar till vadsomangettsförE1, I övrigt anger bolaget att man i denna del inte tidigare hat haft något upp­ drag och har, som många andra1 svårt att bedöma omfattningen. Eftersom HFAB inte har lämnat infonnation avseende omfattningen är det omöjligt att ta ställning till tex, hur många ersättningsmaskiner man ska behöva ha i lager och därmed kunna bedöma timpriser/å.-priser. I denna del brister upphandlingen i förutsebarhet och transparens. E5 När det gäller översiktlig information om objektet, prövning av anbudsgi­ vare, varor m.m. samt redskap och verktyg hänvisas i tillämpliga delar till vad som angetts för El . 1 övrigt anger bolaget följande gällande E5. HFAB anger en ersättnings­ nivå avseende olika yrkeskategorier och frångår därmed ett av huvudsyf- Fcrnl'.nin�s's.tten GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTIWORG NR.. 1417 3. 6/13 Sida 5 10404-13, 14387-13 14388-13 tena med upphandlingen, Det kan inte vara den upphandlande my11dighet­ ens sak att sätta priser. Det lir vidare o:dmligt att avkräva att entreprenören ska lagerföra reservdelar såsom ställdon och pumpar m.m. eftersom det är fråga om reservdelar som är dyra samtidigt so:m avtalet kan avslutas efter ett år. Det råder även osäkerhet kring hur länge avtalet kommer att gälla. HFAB anger vidare att man utför en lägsta prisupphandling men har valt att bryta ut vissa priser ur utvärderingen för att undvika risk för framtida kvalitetsbrister. Med angivna priser är det definitivt en kvalitetsbrist ef­ tersom priserna inte äJ.' i närheten av att vara marknadsmässiga. Denna nivå på pdser kan möjligen sväljas av större företag men inte av mindre företag. S ammanfattningsvis S ammanfattningsvis menar bolaget att upphandlingarna när det gäller per­ sonal och organisation diskriminerar mindte enueprenöret och inte står i proportion till det som. upphandlas. Det föreligger väsentliga oklarheter om vilket material, maskiner etc, som HFAB kräver. Halmstads Fastighets AB HFAB yrkar att förvaltn.ingsrä.tten ska avslå bolagets ansöl