r. Meddelad i Linköping FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I LINKÖPING 2015-07-17 3887-15 Sida 1 (4) SÖKANDE KONKURRENSVERKET 20f5 -07- 2 0 • Avd Dnr KSnr lberica Group KB, 969773-2288 c/o Andres Sempere Harakärrsvägen 31 232 53 Åkarp Ombud: Stellan Bark Juristfirman Bark Klostergatan 1 222 22 Lund MOTPART Migrationsverket, 202100-2163 Verksamhetsområde Rättslig styrning Rättsenheten 601 70 Norrköping Aktbil Dok.Id 214086 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSBESLUT Ansökan avslås. Telefax 013-25 11 40 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3887-15 I LINKÖPING BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Migrationsverket genomför en upphandling avseende mathållning vid an­ komstboendet på Jägersrovägen 160 i Malmö. Ett tilldelningsbeslut fatta­ des den 18 maj2015 genom vilket myndigheten antog anbudet från lberica Group KB. Härefter ansökte AB Jägersbo om överprövning av upphand­ lingen (målet, 3627-15, är avskrivet utan sakprövning). Den 3 juni2015 upphävde Migrationsverket sitt beslut den 18 maj. Som skäl för beslutet angavs att anbudet från Iberica Group KB borde ha diskvalificerats, ef­ tersom det inte uppfyller kraven på teknisk och yrkesmässig kapacitet i 3 .3 i förfrågningsunderlaget. I ett tilldelningsbeslut den 3 juni2015 antogs anbudet från AB Jägersbo. Iberica Group KB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphä­ vandebeslutet undanröjs. Som skäl för yrkandet anförs bl.a. följande. Bola­ get har i sitt förtydligande till Migrationsverket utförligt redogjort för led­ ningens Luis Mancilla och Andres Semperes erfarenhet och kunskapsom­ fång. Man har även redogjort för vem referenspersonerna är och på vilket sätt dessa utgjort relevanta referenser. Att kontaktuppgifter till referensper­ son2 inte lämnats på samma sätt som till referensperson 1 beror på att båda personerna arbetar på Migrationsverket, är välkända och anlitade för transit- och ABT-boenden. Personerna är namngivna, kända och mycket lätta att få kontakt med för den som önskar. Uppgiften till referenspersonen 2 är tillräckligt angiven för att misstag inte kan anses föreligga och inte heller utgör bristen en del av det konkurrensutsatta anbudsförfarandet, vil­ ket torde innebära att en minimal brist som den aktuella, inte kan anses ha påverkat underlaget för upphandlingen enligt de för LOU och EG-rättsliga principerna och borde därför kunna godtas enligt LOU och FFU2:7. An­ budet uppfyller således de ska-krav som rimligen kan ställas på den aktu­ ella förenklade upphandlingen och kraven på teknisk och yrkesmässig ka­ pacitet enligt 3:3 i FFU. -Bolaget uppger även att AB Jägersbo hänvisat till sig självt som referens2 och lämnat felaktig uppgift om referens 1. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 3887-15 I LIN KÖPING Migrationsverket yrkar att ansökan avslås och anför bl.a. följande. Av kra­ vet i punkt 3.3 i förfrågningsunderlaget framgår att det i förteckningen över angivna referensuppdrag bl.a. ska anges kundens namn med kontaktuppgif­ ter till referenspersonerna. Detta är således ett obligatoriskt krav i upp­ handlingen. Bolaget har för redovisat referensuppdrag 2 endast angett namn på en referensperson, dock inga kontaktuppgifter till denne. Han har gått i pension och arbetar därför inte längre på Migrationsverket. Mot bak­ grund av att bolaget inte uppfyllt ett av de obligatoriska kraven i upphand­ lingen har anbudet rätteligen förkastats. - Myndigheten tillbakavisar påstå­ endena om att AB Jägersbo lämnat felaktiga uppgifter om en av sina refe­ renser och lämnat sig själv som referens. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan. Domstolen får således inte lägga andra omständigheter till grund för sitt avgörande än sådana som åberopats av sökanden. (Jfr RÅ 2009 ref 69.) Bolaget yrkar att rätten ska undanröja Migrationsverkets beslut att upphäva sitt första tilldelningsbeslut (AB 5) och har i stort åberopat grunder som enbart berör detta. Frågan i denna del av målet gäller om bolagets anbud uppfyller kvalificeringskravet i punkt 3.3 i förfrågningsunderlaget. Där anges bl.a. att leverantören, som bevis på teknisk och yrkesmässig kapa­ citet att utföra efterfrågad tjänst, ska ange referenser från minst två lik­ nande uppdrag och ange kundens namn med kontaktuppgifter till referens­ person. Det är otvistigt att bolagets anbud inte innehöll kontaktuppgifter till refe­ rensperson för referens nummer 2 och därmed inte uppfyller ett kvalifice- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3887-15 I LIN KÖPING ringskrav. Av likabehandlingsprincipen följer att ett anbud som inte upp­ fyller obligatoriska krav som ställts upp av den upphandlande myndigheten inte får beaktas. Det som bolaget uppgett utgör inte skäl att frångå denna princip. Migrationsverket har därför förfarit korrekt genom att upphäva det första tilldelningsbeslutet på grund av bristande kravuppfyllelse i bolagets anbud. Bolaget har vidare, utan annat yrkande än det först framställda, uppgett att det finns brister i AB Jägersbos anbud. Migrationsverket tillbakavisar den uppgiften. Förvaltningsrätten kan inte finna att bolaget har gjort sannolikt att det förekommer brister i anbudet från AB Jägersbo och att myndigheten agerat felaktigt i detta avseende. Det finns inte heller på denna grund an­ ledning att besluta om ingripande i upphandlingen. Ansökan ska därför avslås. FAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). (/ SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som ldaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 www .domstol.se 3.