F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I UPPSALA 2016-03-24 Meddelad i Uppsala S…KANDE PS Combustion AB, 556135-6816 Kvicksilvergatan 4 602 23 Norrkšping MOTPART VafabMiljš Kommunalfšrbund, 222000-3129 MŒl nr 767-16 E Dok.Id 176618 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besšksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid mŒndag Ñfredag 08:00-16:00 Ombud: Advokat Per-Ola Bergqvist och jur.kand. Daniel Sjšholm Foyen Advokatfirma AB Sšdergatan 28 211 34 Malmš SAKEN Ansškan om šverpršvning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster, LUF DOMSLUT FšrvaltningsrŠtten ayslŒr ansškan om šverpršvning. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I UPPSALA BAKGRUND Vafabmiljš Kommunalfšrbund (Vafab) genomfšr en upphandling ayseende byte av ekonomiser fšr avfallspannan Norsaverket Kšping. I ett tilldelnings- beslut den 12 februari 2016 beslutade Vafab att anta ett anbud frŒn en annan anbudsgivare Šn PS Combustion AB (bolaget). YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att upphandlingen rŠttas pŒ sŒ sŠtt att bolagets anbud ska ut- vŠrderas. Till stšd fšr sin talan anfšr bolaget bland annat fšljande. Vafab menar att bolagets anbud innehšll vissa brister som ledde till att det inte uppfyllde samtliga krav. De pŒstŒdda bristerna ayser aysaknad av šversikt- ligt processchema, ett knapphŠndigt layoutfšrslag samt vilka vŠrden som kan fšlja av designfallet. Bolaget har bifogat ett detaljerat schema om shuntkretsen som tŠcker bolagets leverans. €ven inkoppling till huvudkret- sen visas. Bolaget hade vidare en mycket detaljerad layout med alla mŒtt. UtvŠndiga delar som balkonger visades inte men det stod i offerten att dessa ingŒr i erforderlig omfattning. Vad gŠller designfallet fšreligger ett grund- lŠggande missfšrstŒnd frŒn bestŠllarens sida. Designfallet fšr en ekonomiser Šr alltid den med den hšgsta rškgasflšdet de begŠrda prestandan gŠller fšr. I det hŠr fallet angays rškgasflšdet i fšrfrŒgningsunderlaget, fšr designfallet till 30 000 Nm3/h, men i nŠsta stycke i fšrfrŒgan stŒr det att begŠrda pre- standa skall uppfyllas Šven fšr 35 000 Nm3/h. DŠrmed blir designfallet automatiskt 35 000 Nm3/h. Bolaget har i konsekvens med detta redovisat alla data bestŠllaren pŒstŒr sig sakna fšr 35 000 Nm3/h. Alla uppgifter finns i bilagan "Tekniska data" som bifogades anbudet. Vafab bestrider bolagets ansškan och anfšr bland annat fšljande. Som det fŒr fšrstŒs gšr bolaget gŠllande att Vafab rŠtteligen skulle ha upptagit an- budet frŒn bolaget till utvŠrdering. Anbudet frŒn bolaget Šr dock behŠftat med brister och i flera ayseenden saknas uppgifter som skulle redovisas i anbudet. Anbudet frŒn bolaget saknade vissa uppgifter om sŠrskilt utfŠst 767-16 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I UPPSALA prestanda m.m. enligt kontraktsbilaga 4 och dessutom efterfrŒgade uppgifter om fšljande. 1)ett šversiktligt processchema, 2) en funktionsbeskrivning av reglering och švervakning, 3) en teknisk beskrivning med detaljspecifikationer av ingŒende utrustning och funktioner, 4) en beskrivning av plattformar och Œtkomst, samt 5) en fšrteckning šver slitdelar. 6) Sotningsutrustning (ultraljud eller Œngsotning) Utšver dessa saknade uppgifter fanns brister ayseende det layoutfšrslag som ingetts. Bristen lŒg i att det i bolagets anbud enbart fanns information om invŠndiga delar och inget ayseende utvŠndiga delar. Bolaget har i ansškan om šverpršvning med svepande ordalag nŠmnt aysaknaden av ett šversikt- ligt processchema, det bristfŠlliga layoutfšrslaget och bristerna hŠnfšrliga till kontraktsbilaga 4. Det faktum att bolaget uppenbarligen inte behandlar aysaknaden i anbudet av de švriga efterfrŒgade uppgifterna kan inte fšrstŒs pŒ annat sŠtt Šn att bolaget delar Vafabs bedšmning om att dessa uppgifter saknas i anbudet. Vafab har sŒledes, genom att fšrkasta bolagets anbud, agerat helt i linje med gŠllande rŠttspraxis varfšr det redan pŒ denna grund saknas anledning fšr fšrvaltningsrŠtten att ingripa i upphandlingen. Anbudet frŒn bolaget innehŒller utšver ovan nŠmnda avvikelser frŒn fšr- frŒgningsunderlaget Šven en reservation gŠllande anbudens giltighetstid som medfšr att anbudet ska fšrkastas. Bolaget har heller inte lidit nŒgon skada, nŒgot bolaget inte ens har gjort gŠllande. Bolaget har inte konkretiserat i vilket ayseende de pŒstŒdda švertrŠdelserna skulle leda till att bolaget riskerar att lida skada. Det kan konstateras att anbudet frŒn bolaget i bŠsta fall hade kunna placeras pŒ en andraplats vid en eventuell utvŠrdering med beaktande av kriterierna pris, vŠrmešverfšring samt tidpunkt fšr driftklar anlŠggning. Bolaget har sŒledes inte, Šven om anbudet tagits upp till pršv- 767-16 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I UPPSALA fling, haft nŒgon mšjlighet att erhŒlla kontraktet (jfr KammarrŠtten i Gšte- borgs dom den 12 februari 2016 i mŒl nr 5452-5458-15). Bolaget har beretts tillfŠlle att yttra sig men har inte avhšlls. DOMSK€L I 1 kap. 24 ¤ LUF anges att upphandlande enheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphand- lingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmse- sidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. FšrvaltningsrŠtten konstaterar inledningsvis att Vafab fšrkastat bolagets anbud dŒ anbudet enligt Vafab bedšmning saknade ett flertal uppgifter som uttryckligen efterfrŒgats i fšrfrŒgningsunderlagets aysnitt 4.1 samt i kontraktsbilaga 4. Om en upphandlande myndighet inte fšrkastar ett anbud som inte uppfyller ett eller flera obligatoriska krav kan fšrfarandet strida mot likabehandlingsprincipen. Bolaget har i sin ansškan om šverpršvning fšrt fram invŠndningar i frŒga om vissa av de efterfrŒgade uppgifterna, nŠmligen vad gŠller aysaknaden av šversiktligt processchema, layoutfšrslag samt vissa uppgifter om sŠrskilt utfŠsta prestanda och švriga egenskaper enligt kontraktsbilaga 4. Bolaget har dŠremot, som Vafab pŒpekat, inte framstŠllt nŒgra invŠndningar nŠr det gŠller švriga uppgifter som enligt Vafab inte funnits med i anbudet. Det sistnŠmnda gŠller krav pŒ en funktionsbeskrivning av reglering och šver- vakning, en teknisk beskrivning med detalj specifikationer av ingŒende utrustning och funktioner, en beskrivning av plattformar och Œtkomst, en fšrteckning šver slitdelar och en uppgift om sotningsutrustning. FšrvaltningsrŠtten konstaterar mot denna bakgrund att det inte kommit fram skŠl att ifrŒgasŠtta bedšmningen att bolagets anbud inte uppfyllt samtliga obligatiska krav i fšrfrŒgningsunderlaget. Detta gŠller Šven om 4 767-16 F…RVALTNINGSR€TTEN I UPPSALA DOM 5 767-16 de invŠndningar som bolaget framstŠllt i sin ansškan skulle godtas. DŒ det vid de aktuella fšrhŒllandena skulle strida mot likabehandlingsprincipen att utvŠrdera Vafabs anbud anser fšrvaltningsrŠtten att det redan av den anledningen inte finns grund fšr att besluta om nŒgot ingripande. Vidare Šr det ett grundlŠggande rekvisit for att ett ingripande ska kunna ske att leverantšren visar att denne faktiskt har lidit eller kan komma att lida skada till fšljd av de brister som pŒtalats (jfr rŠttsfallet HFD 2013 ref. 53). I sin ansškan om šverpršvning har bolaget inte beskrivit pŒ vilket sŠtt bolaget lidit skada eller riskerat att lida skada. Vafab har hos fšrvaltnings- rŠtten obestritt anfšrt och presenterat underlag som ger stšd fšr att bolaget till fšljd av det anbudspris som lŠmnats inte hade vunnit upphandlingen Šven om bolagets anbud hade gŒtt vidare till en utvŠrdering. Enligt fšrvalt- ningsrŠttens mening har det inte kommit fram nŒgon konkret anledning att ifrŒgasŠtta Vafabs bedšmning i denna del. Bolaget har dŠrmed inte visat att det lidit skada eller att det kan komma att lida skada (jfr KammarrŠtten i Gšteborgs dom den 12 februari 2016 i mŒl nr 5452-5458-15). DŒ bolaget inte kunnat pŒvisa nŒgon skada eller risk fšr skada ska bolagets ansškan Šven av detta skŠl ayslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV3109/1A LOU) Emil Boqvist fšrvaltningsrŠttsfiskal MŒlet har handlagts av fšredraganden Nicklas Rydgren. flit SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ,ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skri- velsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšr- valtningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvalt- ningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ ldaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šver- klagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstill- stŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšr- valtningsrŠtten har kommit tin, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpning- en att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, el- ler 4. det annars firms synnerliga skŠl att pršva šverldagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšr- valtningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršv- ningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ñ och om de fortfarande Šr aktuella Ñ behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šnd- ringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠt- ten. 2. den dom/beslut som šverldagas med upp- gift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnum- mer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4, den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av do- men/beslutet. I vissa mŒl fŒr avtal slutas innan tiden fšr šver- klagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. Detta gŠller mŒl om šverpršvning enligt: ¥ lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, ¥ lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster, eller ¥ lagen (2011:1029) om upphandling pŒ fšr- svars- och sŠkerhetsomrŒdet. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upp- hŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information firms i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šver- klagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstot.se 2015- DV 3109/ 1A LOU ¥ Producerat av Domstolsverket ¥ 08