Dok.Id 389657 Besöksaclress Telefon Telefax Expeditionstid FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning I DOM 2017-09-14 Meddelad i Malmö Mål nr 5879-17 SÖKANDE " L"0'i7 u..:, 1 4 Aktbil A. Madsens Takservice Aktiebolag, 556586-7677 Förrådsgatan 16 254 64 Helsingborg Ombud: advokaten Henry Oscarson Oscarson Advokatbyrå AB Thure Röings gata 2 252 25 Helsingborg MOTPART KKB Fastigheter AB, 556186-6673 Box 109 244 22 Kävlinge " Avd Dnr - Ombud: advokaten Annika Andersson och jur.kand. Linda Backman Advokatfirman Lindahl KB Studentgatan 6 211 38 Malmö SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår A. Madsens Takservice Aktiebolags ansökan om ingripande enligt LOU. , KSnr - Postadress 040-35 35 00 040-97 24 90 måndag-fredag 08:00-16:00 Box 4522 203 20 Malmö Kalendegatan 6 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning I BAKGRUND 2 DOM 5879-17 KKB Fastigheter AB (KKB) genomför upphandling avseende omläggning av yttertak på Dösjebroskolan i Kävlinge kommun. Upphandlingen genom­ förs enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 30 maj 2017 ska kontrakt tilldelas Täta Tak Entreprenad Sverige AB. YRKANDE OCH INSTÄLLNING A. Madsens Takservice Aktiebolag (AMT) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska rättas på så sätt att ny utvärdering ge­ nomförs, i vilken bolagets anbud ska delta. Till grund för talan anförs i hu­ vudsak följande. AMT har lämnat lägst anbud i upphandlingen. Av utvärde­ ringsrapporten framgår dock att anbudet inte uppfyller skall-kraven beträf­ fande specificering av arbetschef, platschef, miljö- och kvalitetsansvarig. Av de administrativa föreskrifterna framgår att meritförteckning på entreprenö­ rens arbetschef, platschef, kvalitets- och miljöansvarig ska bifogas anbudet samt att anbudsgivaren i anbudet skall lämna uppgift o m ansvarig platschef och arbetsledare. AMT har lämnat sitt anbud digitalt och bifogat en fil med de handlingar som efterfrågats. Dokumenten utvisar att AMT:s - - vars CV bifogats, ska agera platschef, arbetsledare/arbetschef samt kva­ litets- och miljöansvarig. AMT uppfyller således skall-kraven och skulle ha utvärderats. Eftersom AMT har lämnat lägst pris skulle bolaget ha tilldelats kontraktet. AMT har således genom felaktighetema lidit skada. KKB bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Upphand­ lingen har genomförts i enlighet med LOU och med förfrågningsunderlaget. AMT har inte lidit och kan inte komma att lida någon skada. AMT har läm­ nat ett otydligt anbud som inte uppfyller i förfrågningsunderlaget uppställda obligatoriska krav trots att kraven är tydliga. Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt att anbud endast prövas om meritförteckning för arbetschef, platschef samt kvalitets- och miljöansvarig bifogas anbudet. Av förfråg- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5879-17 IMALMÖ Avdelning I ningsunderlaget framgår även att i vart fall arbetschef och platschef ska anges för att visa vem som kommer att inneha befattningen under uppdra­ get. Av anbudsfo1muläret framgår att KKB önskat uttryckliga uppgifter i bifogade dokument om var och en av de tre personalkategorierna arbetschef, platschef och kvalitet- och miljöansvarig. AMT:s anbud har bestått av ifyllt anbudsformulär samt en bifogad fil om 47 sidor benämnd "Dösjebroskolan anbud". I bilagan har bolaget på spridda ställen lämnat en mängd olika upp­ gifter om olika personalkategorier inom bolagets organisation. Det framgår dock inte klart vilka personer som ska ha vilka positioner i bolaget inom ramen för den aktuella upphandlingen. Bolaget har dock angett person när det gäller "Arbetsledare I". Någon sådan personalkategori efterfrågas dock inte. Eftersom enskilda personalkategorier kan inneha vitt skilda arbetsupp­ gifter är det inte heller möjligt att i ett upphandlingsförfarande jämställa exempelvis ordet chef med ordet ledare. Av bolagets anbud framkommer inte någon uppgift om vem bolaget har utsett till kvalitets- och miljösansva­ rig. Bolaget har därmed inte heller i denna del uppfyllt kravet på att till bo­ laget bifoga meritförteckning för arbetschef, platschef samt kvalitets- och miljösansvarig. Redan mot bakgrund av ovan angivna omständigheter har KKB rätteligen förkastat AMT:s anbud. Bolaget har anfört att det framgår av anbudet att�ommer att agera platschef, arbetschef samt kvalitets- och miljöansvarig. Av bolagets anbud framgår inte att ska inneha de uppräknade befattning- ama i det uppdrag som avses i upphandlingen. I bolaget anbud återfinns under försättsbladet "Egenkontroll/kvalitetssäkring" en förteckning på "Ent­ reprenörens organisation". Förteckningen kan inte anses vara projektspecif i k fö r det uppdrag som avse i upphandlingen. Den återger flertalet positioner och ansvarsområden som inte efterfrågas. Även om handlingen skulle anses vara projekspecifik anger den inte samtliga arbetskategorier som efterfrågas. Av bolagets förteckning framgår inte av ordalydelsen vem som offereras som "arbetscheC', "platscheC' eller "kvalitets- och miljöansvarig". Av merit- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5879-17 I MALMÖ Avdelning I förteckningarna framgår att kravet på meritförteckning på entreprenörens arbetschef, platschef och kvalitet- och miljösanvarig inte uppfylls. Denna omständighet påverkas inte av förvaltningsrättens bedömning av om orden arbetsledare och arbetschef skulle anses vara olika benämningar på samma sak. Bolaget har ingenstans i anbudsformuläret angett var i den bifogade filen som KKB kan finna svar. För det fall att förvaltningsrätten skulle komma framtill att det på något ställe i bolagets anbud går att utläsa uppgifter som är närliggande de obliga­ toriska kraven så har bolagets anbud i väsentliga delar varit så oklart att bo­ laget sammantaget inte kan anses uppfylla uppställda obligatoriska krav. Det kan inte heller förväntas att en upphandlande myndighet ska gå igenom ett vidlyftigt material och leta och lägga ihop uppgifter i olika delar i anbu­ det för att på så sätt gissa sig fram till och tolka in att anbudsgivaren upp­ fyller angivna obligatoriska krav. En ytterligare omständighet som bidrar till otydligheten i bolagets anbud är att bolaget inte har lämnat sitt anbud i en­ lighet med instruktionerna i förfrågningsunderlaget. Av anbudsformuläret framgår följande: Meritförteckning på entreprenören, meritförteckning, Me­ ritförteckning på entreprenörens arbetschef (Bifogat dokument), Platschef (Bifogat dokument), Kvalitet- och miljöansvarig (Bifogat dokument). Bola­ get har istället bifogat samtliga handlingar under punkten 2.2 Företagets system för Kvalitetssäkring och Miljösäkring i anbudsformuläret. Det är anbudsgivaren som står risken för att ett otydligt anbud kan förkastas. AMT genmäler i huvudsak följande. KKB har framfört följande invänd­ ningar mot bolagets ansökan: AMT har använt sig av termen arbetsledare istället för arbetschef, av anbudet framgår inte vem som AMT har utsett till kvalitets- och miljösansvarig, AMT:s anbud har i väsentliga delar varit oklart genom att AMT bifogat bilagan under punkten 2.2. Begreppen ar­ betschef och arbetsledare är två benämningar på samma sak. Detta framgår inte minst av att KKB i AFB.31 angett att meritförteckning för arbetschef 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 5 5879-l 7 r ska bifogas och i AFB.523 angett att uppgift om ansvarig arbetsledare ska lämnas. I anbudsformuläret refereras endast till begreppet arbetschef, vilket visar att KKB jämställt begreppen. Av anbudet framgår att såväl kvalitets- och miljöansvarig. Det bestrids att bolagets anbud är oklart. Bolaget har bifogat de handlingar som efterfrågats, bifogat bilagan under punkten 2.2 och i övriga punkter hänvisat till denna. Det uppställs inget krav i forfrågningsunderlaget att vissa punkter ska redovisas särskilt under viss punkt i formuläret. Bolaget har genom att referera till uppgifterna klargjort var uppgifterna återfinns. KKB har inte lämnat några bärande skäl till under­ låtenheten att faktiskt läsa igenom handlingarna som efterfrågats. KKB an- för att det inte bar kunnat förstås att kall agera platschef, arbetsledare/arbetschef samt kvalitets- och miljöansvarig i just den här upp­ handlingen. Uppgiften återfinns dock i filen benämnd "Dösjebroskolan an­ bud" varför AMT har svårt att förstå hur KKB kunnat tro att uppgiften a v­ såg annat projekt. Vidare har AMT klart och tydligt angett i anbudsfonnulä­ ret att uppgiften finns i materialet. Det ml\terial som bolaget givit in har inte varit särskilt omfattande och inte heller tvetydigt. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser I målet är lagen (2007:1091) om offentlig upphandling tillämplig, se p. 4 i övergångsbestämmelserna till lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. En upphandlande myndighet ska enligt L kap. 9 § LOU, jfr 15 kap. 2 § LOU, behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vi­ dare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5879-17 I MALMÖ Avdelning 1 Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU, jfr 15 kap. 2 § LOU, framgår att förvaltnings­ rätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon be­ stämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Fö1frågningsunderlaget i relevanta delar I AFB.31 Anbudsform och innehåll anges bl.a. följande. Anbudet skall avges på bifogat anbudsformulär. För att anbudet skall prövas skall följande handlingar bifogas anbudet. • Meritförteckning på entreprenörens arbetschef, platschef, kvalitet- och miljöansvarig. • Företagets system för Kvalitetssäkring och Miljösäkring motsvarande ISO 900001 och 1400 I skall inlämnas. • Bilaga 2 Referenslista • Bilaga 3 Anbudsformulär I AFB.523 Tekniskförmåga och kapacitet anges bl.a. följande. Krav på personal Arbetsledning Anbudsgivaren ska i anbudsfo1muläret lämna uppgift om ansvarig platschef, platschefen får inte bytas ut utan Beställarens medgivande. Platschefen ska behärska svenska språket i tal och skrift. Anbudsgivaren ska i anbudsformuläret lämna uppgift om ansvarig arbetsledare, arbetsledaren får inte bytas ut utan Beställarens medgivande. Arbetsledaren ska behärska svenska språket i tal och skrift. Förvaltningsrättens bedömning Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 7 5879-17 AMT anför som grund för ansökan att KKB brutit mot LOU genom att fel­ aktigt förkasta bolagets anbud trots att bolaget uppfyllt samtliga skall-krav i upphandlingen. För att konkurrens ska kunna ske på lika villkor krävs ett klai1 och tydligt förfrågningsunderlag. Av förfrågningsunderlaget ska det framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav får inte antas. Det har i nu aktuell upphandling uppställts obligatoriska krav på att till an­ budet bifoga bl.a. meritförteckning på entreprenörens arbetschef, platschef: kvalitet- och miljöansvarig samt p å att i anbudsformuläret lämna uppgift om ansvarig platschef och om ansvarig arbetsledare. AMT hävdar att bolaget till anbudet bifogat en fil med de handlingar som efterfrågats och att dokumenten utvisar att vars CV bifogats, ska agera platschef, arbetsledare/arbetschef samt kvalitets- och miljöansva­ rig. AMT har till stöd för talan bifogat utdrag ur sitt anbud. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det inte har framkommit i målet att AMT:s sätt att lämna uppgifter i anbudet strider mot något upp­ ställt obligatoriskt formkrav i upphandlingen. AMT har till sitt anbud bifogat CV för fyra personer, däribland­ - I �V anges inte vilken eller vilka befattningar han ska ha i det aktuella projektet. I AMT:s anbud anges dock på andra ställen, bl.a. i hand­ lingen "Entreprenörens organisation" som är en del av dokumentet "Egen- kontroll/kvalitetssäkring" att 'r bl.a. kvalitetsansvarig, miljö- ansvarig, arbetsledare och platschef. Det saknas enligt förvaltningsrättens mening skäl för att anta att uppgifterna inte gäller för det aktuella projektet. Av åberopade handlingar framgår dock inte att ska agera ar- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning I 8 DOM 5879-17 betschef i projektet. AMT gör gällande att begreppen arbetschef och arbets­ ledare är två benämningar på samma sak. Förvaltningsrätten finner dock inte visat att så är fallet. Förvaltningsrätten har att utgå från kravet så som det har fonnulerats av den upphandlande myndigheten och gör bedömningen att AMT inte har uppfyllt kravet på att till anbudet bifoga meritförteckning på entreprenörens arbetschef. Enligt förvaltningsrättens mening visar inte vad AMT anfört och åberopat i målet att KKB, vid sin prövning av bolagets anbud och vid förkastande! av detsamma, tagit ovidkommande hänsyn, avvikit från förfrågningsunderlaget eller på annat sätt agerat i strid med LOV. Mot bakgrund av det nu anförda och då AMT inte heller åberopat någon annan omständighet som utgör grund för ingripande mot upphandlingen ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOV) Madeleine Westberg Lena Palmer har föredragit målet. I• HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND db SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Bilaga Bilaga 1 Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller m!ll om överprövning enligt • ling, lagen (2007:109 l) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007: 1 092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling a\' • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen(2016:1146) omupphandlinginom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett ö,-erklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni ,-ända er till förvaltnings­ rätten. \\"\\'\V.domstol.se