FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ 2020-02-27 Avdelning 1 Meddelad i Malmö KLAGANDE Gösta Ahlquist AB, 556060-3853 MOTPART Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB, 556765-3786 SAKEN Mål nr 11541-19 Sida 1 (6) Överprövning enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjnings­ sektorerna (LUF) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Gösta Ahlquist AB:s ansökan om ingripande enligt LUF. Dok.Id 547232 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se \VWW. förvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 20-02-27 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11541-19 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB (NSVA) genomför upphandling av en byggentreprenad avseende VA-utbyggnad vatten- och spillvattenled­ ningar Axelvold i Svalövs kommun. Upphandlingen genomförs som ett för­ enklat förfarande. Av tilldelningsbeslut framgår att det har inkommit fyra anbud i upphandlingen och att AKEA har antagits som leverantör. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Gösta Ahlquist AB (GAAB) ansöker om överprövning och yrkar att upp­ handlingen ska rättas på så vis att NSVA ska genomföra en ny anbudsutvär­ dering varvid anbudet från GAAB ska beaktas. GAAB har därvid anfört i huvudsak följande. I förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter finns under AFB.31 "Anbudets form och innehåll", föreskrivet vad anbudet ska innehålla. GAAB:s anbud uppfyller samtliga här ställda skall-krav. Även kraven ställda i AFB.52 "Prövning av anbudsgivares lämplighet", uppfylls av GAAB. I handling 11.6 "Teknisk beskrivning avloppsreningsverk Axel- voId" finns de tekniska krav som upphandlaren ställer på reningsverket. GAAB har i sitt anbud inte reserverat sig från något av dessa krav utan är genom sitt anbud bundet att uppfylla dessa. Den underentreprenör som GAAB avser att anlita kommer därmed också att vara bunden av dessa krav. I tilldelningsbeslutet förkastas GAAB:s anbud med motiveringen att anbu­ det strider mot de krav som ställs i handling 11.6. Det finns inget i anbudet som styrker detta påstående. Krav uppställda i handling 11.6 är inte nämnda i anbudet. Vidare påstår upphandlaren att den biologiska reningen inte stäm­ mer överens med det krav som ställs under rubriken "Reningsanläggning". Den biologiska reningen är inte nämnd i GAAB:s anbud. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11541-19 I MALMÖ Avdelning 1 GAAB avser att anlita Topas Vatten AB, vilket är ett företag som bygger re­ ningsverk. Om den teknik som de tillämpar på sina reningsverk har egen­ skaper som skiljer sig från det som upphandlaren föreskriver så är det upp­ handlarens krav som gäller. GAAB:s anbud anger inget annat. Topas Vatten AB har kapacitet att leverera olika utformningar av reningsanläggningar med anpassningar till kundens specifikationer. GAAB har inte föreslagit en specifik produkt eller ett specifikt utförande. Efter att anbudet lämnats har kontakter förekommit mellan GAAB, NSVA och Topas Vatten AB för att .fa klarhet i huruvida reningsanläggningar som Topas Vatten AB har levererat till andra kommuner uppfyller ställda krav och, om inte, vilka anpassningar och förändringar som måste ske. Den tekniska beskrivningen av reningsan­ läggning är inte helt entydig. Den innehåller såväl funktionskrav som utfö­ randekrav, vilket gör det nödvändigt att någon gång under entreprenadtiden föra en teknisk diskussion. Non·ästra Skånes Vatten och Avlopp AB (NSVA) anser att ansökan ska avslås och har därvid anfört bl.a. följande. GAAB uppfyller inte samtliga obligatoriska krav i upphandlingen och har därför rätteligen förkastats. Bolaget har därmed inte lidit eller riskerat att lida skada, varför grund för ingripande enligt LUF saknas. GAAB:s anbud utvärderades initialt som det med lägst pris vid anbudspröv­ ningen och kallades till en anbudsgenomgång i beställarens lokaler. Av ge­ nomgången och efterföljande korrespondens framkom det att GAAB avsåg att använda reningsverket TOPAS Plus 100 och TOPAS Plus 400 vid ge­ nomförandet av kontraktet. Av de tekniska specifikationerna framgick att obligatoriskt krav avseende biobäddar i upphandlingsdokumentens handling 11.6 "Teknisk beskrivning Avloppsreningsverk Axelvold" inte uppfylldes. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 11541-19 NSVA måste beakta hela leverantörens anbud, inklusive information som framkommer vid en anbudsgenomgång, vid bedömningen om anbudet upp­ fyller de krav, villkor och kriterier som anges i upphandlingsdokumenten. Om en anbudsgivare i sitt anbud anger eller bekräftar att man uppfyller ett obligatoriskt krav, men det sedan vid anbuclsgenomgång framgår att kravet inte är uppfyllt, kan anbudet inte anses uppfylla kravet. Av de tekniska spe­ cifikationerna framgår tydligt att obligatoriskt krav avseende biobäddar inte uppfylls. Därmed ska GAAB:s anbud förkastas. Utöver de tekniska specifikationerna över de reningsverk som GAAB avsåg att använda översändes ett följebrev där GAAB även har beskrivit elen offe­ rerade anläggningen. Av beskrivningen framgår det att obligatoriskt krav avseende biobäddar inte uppfylls. Av följebrevet framgår att "Biologisk re­ ning sker i dubbla processtankar", vilket inte uppfyller kravet om biobädd i minst två steg. Därmed är det uppenbart att GAAB inte uppfyller samtliga obligatoriska krav, varför GAAB:s anbud ska förkastas. GAAB försöker nu hävda att det inte har haft för avsikt att offerera TOPAS Plus 100 eller TOPAS Plus 400. Detta kan inte annat än uppfattas som en efterhandskonstruktion då GAAB uppenbarligen har offererat dessa renings­ verk, vilket har framkommit under anbudspresentationen där teknisk be­ skrivning för offererat reningsverk skulle beskrivas och i efterföljande kor­ respondens. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11541-19 I MALMÖ Avdelning 1 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Upphandlande enheter ska enligt 4 kap. 1 § LUF behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Enligt 20 kap. 4 och 6 §§ LUF kan förvaltningsrätten pröva om en upphand­ lande enhet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en le­ verantör som har lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upp­ handling ska göras om eller :far avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Utgångspunkterför bedömningen I en upphandling utgör förfrågningsunderlaget en central del av förfarandet. En förutsättning för att underlaget ska kunna fylla sin konkurrensuppsö­ kande funktion är att potentiella leverantörer kan vara säkra på att de obliga­ toriska krav som ställs i underlaget upprätthålls under hela förfarandet. När en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift eller ett visst bevis måste finnas i anbudet och därför ställt ett obligatoriskt krav ska potentiella leverantörer kunna utgå ifrån att kravet är så viktigt att den som anser sig inte kunna eller inte vilja uppfylla kravet avstår från att lämna an­ bud Ufr HFD 2016 ref 37 I och Il). Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 1541-19 I MALMÖ Avdelning 1 Frågan om detfinns skälför ingripande Av upphandlingsdokumentens handling 11.6 "Teknisk beskrivning Av­ loppsreningsverk Axelvold" framgår bl.a. att biologisk rening ska ske i bio­ bädd i minst två steg. GAAB har under anbudsgenomgång uppgett att det kommer att använda re­ ningsverken TOPAS Plus 100 samt TOPAS Plus 400. Av den tekniska be­ skrivningen över reningsverken TOPAS Plus 100 och TOPAS Plus 400 framgår att biologisk rening sker genom utjämningstank, processtank och slamlager för bearbetat överskottsslam. Det har även bekräftats i följebrev till NSVA efter anbudsgenomgång att biologisk rening sker i dubbla pro­ cesstankar i de offererade reningsverken. Denna information måste därmed ansesvaraendelav GAAB:sanbudsomNSVAhartagitibeaktandevid anbudutvärderingen. Mot bakgrund av det som framgår av GAAB:s anbud bedömer förvaltnings­ rätten att den biologiska reningsmetoden i de av GAAB offererade renings­ verken inte uppfyller kravet på biologisk rening i förfrågningsunderlaget. Annat har således inte framkommit i målet än att GAAB inte har uppfyllt alla obligatoriska krav i upphandlingen och därmed rätteligen har förkastats. Något skäl för ingripande enligt LUF finns därför inte, varför GAAB.s ansö­ kan härom ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Henrik Hedberg Rådman Astrid Lindeskog har föredragit målet. 1.Il"11 SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. 2. 3. 4. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. I\Ier information finns på '-VWw.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. -------------------------------- Sida 2 av 2 www.domstol.se --------- ---------------------------------------------