AllmŠnna avdelningen Enhet 16 S…KANDE Meddelad i Stockholm Adman 100 SprŒk AB, 556400-4546 Birkagatan 31 113 39 Stockholm MOTPART Botkyrka kommun 147 85 Tumba SAKEN Ansškan om šverpršvning enligt lagen om offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr Adman 100 SprŒk AB:s ansškan om šverpršvning. Dok.Id 444210 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I STOCKHOLM 2014-01-24 MŒl nr 31113-13 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:30 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 31113-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen BAKGRUND Botkyrka kommun (kommunen) genomfšr en upphandling av tolktjŠnster (dnr 2013-365). Upphandlingen genomfšrs genom šppet fšrfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsgrund Šr ÓlŠgsta prisÓ. Av tilldelningsbeslut den 19 december 2013 framgŒr att kommunen beslutat att anta en annan leverantšr Šn Adman 100 SprŒk AB (bolaget). YRKANDEN M.M. Bolaget ansšker om šverpršvning av upphandlingen och yrkar i fšrsta hand att upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att Lingua Communication Nordic AB:s (Linguacom) anbud fšrkastas och att bolagets anbud antas till utvŠrdering. Bolaget yrkar i andra hand att upphandlingen ska gšras om. Som grund anger bolaget att vinnande anbud inte uppfyller ett obligatoriskt krav, att utvŠrderingskriterierna i fšrfrŒgningsunderlaget har varit otydliga och att kommunen vid utvŠrderingen har handlat i strid med principerna om likabehandling och transparens. Till fšljd av dessa brister har bolaget lidit skada. Till stšd fšr sin talan anfšr bolaget huvudsakligen fšljande. Vinnande anbud uppfyller inte det obligatoriska kravet i fšrfrŒgningsunderlagets punkt 1.6.2 om ekonomisk stŠllning. Linguacom Šr inte ett nystartat fšretag. Dess lŒga kreditrating beror pŒ dess fšrluster och otillrŠcklig och fšrsenad betalning av skatter och avgifter. Linguacom har 27 poŠng i Creditsafe och inte de 40 poŠng som krŠvs. Kommunen har inte gjort nšdvŠndiga leverantšrskontroller. Vid en sŒdan kontroll skulle det upptŠckas att Linguacom inte fullbordar sina skatteplikter eller far med osant intygande i upphandlingen. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 31113-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Kommunen har angett ett timpris om lŠgst 300 kr som ett obligatoriskt krav. Kommunen har dŠrmed gjort en fastmall med lŒst pris och detta pris utgšr grund fšr utvŠrderingskriterierna. Ingenting annat, sŒsom kvalitet, sociala krav eller fšretagets kapacitet har utvŠrderats. DŠrfšr Šr det oklart vilka utvŠrderingskriterierna Šr och utvŠrderingen har skett pŒ otydliga grunder. Om alla leverantšrer skulle lŠmna samma pris om 300 kr skulle enbart lottdragning avgšra val av leverantšr och nŠsta lottdragning skulle avgšra rangordningen. Detta har kommunen inte angett i fšrfrŒgningsunderlaget. Det ska tydligt framgŒ av fšrfrŒgningsunderlaget att lottning kan komma att tillŠmpas. Om lottning anvŠnds krŠvs att fšrfarandet Šr vŠl genomfšrt och av nŒgon som inte kan misstŠnkas fšr jŠv. Kommunens upphandlare har varit jŠvig och har inte gynnat en rŠttvis konkurrens. Han har tidigare gett kontrakt till Linguacom genom en otillŒten direktupphandling. Han har varit SšdertŠlje kommuns kontaktperson med Linguacom. Han skulle dŠrfšr ha avstŒtt frŒn utvŠrdering och lottning av anbuden. Botkyrka kommun bestrider bifall till bolagets ansškan och anfšr bl.a. fšljande. Kommunen har pršvat och utvŠrderat inkomna anbud i enlighet med fšrutsŠttningarna i anbudsinbjudan. Pršvningen har genomfšrts korrekt och utan ovidkommande hŠnsyn. UtvŠrderingskriterierna Šr tydliga. UtvŠrderingskriteriet Šr ÓlŠgsta prisÓ. Angivna kvalificeringskrav har utvŠrderats och de leverantšrer som uppfyllde kraven kvalificerade sig till utvŠrdering av pris. Kommunen har inte angett att uppfyllande av kraven skulle ge vissa poŠng eller att det skulle ske nŒgon annan typ av utvŠrdering utšver kvalificering. Endast tre leverantšrer offererade det lŠgsta priset om 300 kr. Bolaget erbjšd 301 kr. Linguacom har inte visat tecken pŒ nŒgra ekonomiska faktorer som skulle kunna pŒverka deras leveranskapacitet. Kommunen har kontrollerat dess referenser. Det Šr vanligt med fšrluster det fšrsta verksamhetsŒret. DŒ Linguacoms 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 31113-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen referenser inte visade nŒgra tecken pŒ missnšjdsamhet har kommunen valt att acceptera Linguacoms redovisning av dess ekonomiska kapacitet. Kommunen valde att erbjuda en chans till mindre och nyare fšretag att lŠmna anbud. Detta gjordes genom att lŠmna en šppning om att komma in med fšrtydligande, om kreditvŠrdigheten hos Creditsafe inte kunde uppfyllas. SK€LEN F…R AVG…RANDET Bolaget har bl.a. yrkat att dess anbud ska antas till utvŠrderingen. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att bolagets anbud inte har diskvalificerats och att det har antagits till utvŠrderingen av anbuden. Bolagets yrkande i denna del fšranleder dŠrfšr ingen vidare pršvning frŒn fšrvaltningsrŠttens sida. De grundlŠggande principer som ska iakttas vid all offentlig upphandling Šr principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (šppenhet och fšrutsebarhet), proportionalitet och šmsesidigt erkŠnnande. Pršvningen i fšrvaltningsrŠtten utgšr en kontroll av om det pŒ grund av vad sškanden har framfšrt i mŒlet finns anledning att vidta sŒdana ŒtgŠrder som anges i 16 kap. 6 € LOU. Obligatoriskt krav och leverantšrskontroll Bolaget har anfšrt att Linguacoms anbud inte uppfyller ett obligatoriskt krav i fšrfrŒgningsunderlagets punkt 1.6.2. I fšrfrŒgningsunderlagets punkt 1.6.2 anges bl.a. att kommunen gšr en bedšmning av anbudsgivarens ekonomiska stŠllning genom att begŠra in uppgifter av Creditsafe och att anbudsgivaren dŒ ska uppnŒ minst 40 poŠng. Fšr anbudsgivare med nystartade fšretag gŠller dŠremot att de ska visa att fšretaget har en stabil ekonomisk bas. Linguacom har i sitt anbud 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 31113-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen uppgett att kravet om minst 40 poŠng frŒn Creditsafe inte uppfylls eftersom det Šr ett nystartat fšretag. I anbudet lŠmnas dŠrfšr en redogšrelse av dess ekonomiska fšrhŒllanden och pŒgŒende uppdrag. Kommunen har inte lŠmnat nŒgon definition av vad som avses med ett nystartat fšretag och det framgŒr inte heller av fšrfrŒgningsunderlaget hur lŠmnade uppgifter avseende ekonomisk stŠllning ska kontrolleras. DŒ Linguacom har uppgett att det Šr ett nystartat fšretag och i sitt anbud har redogjort fšr sin ekonomiska stŠllning pŒ ett sŒdant sŠtt att det inte funnits anledning att ifrŒgasŠtta dess ekonomiska stabilitet, anser fšrvaltningsrŠtten att kravet i fšrfrŒgningsunderlagets punkt 1.6.2 Šr uppfyllt. NŒgot skŠl fšr ingripande enligt LOU har sŒledes inte framkommit pŒ denna grund. Bolaget har anfšrt att kommunen har brustit i sin kontroll av Linguacom och har hŠnvisat till fšrfrŒgningsunderlagets punkt 1.6.1, dŠr det anges att kommunen har mšjlighet att ta fram information fšr att se om leverantšren Šr registrerad fšr skatt och om det finns skatteskulder. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att fšrfrŒgningsunderlaget i denna del endast innehŒller information om att en sŒdan kontroll kan komma att gšras av kommunen. Det har inte heller framkommit att Linguacom inte Šr registrerat fšr skatter och avgifter eller att det har skatteskulder. NŒgot skŠl fšr ingripande enligt LOU har sŒledes inte heller framkommit pŒ denna grund. FšrfrŒgningsunderlaget, lottning och jŠv Bolaget har gjort gŠllande att fšrfrŒgningsunderlaget har brustit i transparens dŒ det inte varit tydligt hur utvŠrderingen skulle ske. Bolaget har i detta sammanhang Šven angett att det inte framkommit att lottning skulle kunna anvŠndas vid val mellan lika anbud. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 31113-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen I fšrfrŒgningsunderlaget punkt 1.7.2 anges att utvŠrderingen sker efter vŠrderingsprincipen ÓlŠgsta prisÓ. Det framgŒr sŒledes att det endast Šr erbjudet pris som Šr fšremŒl fšr vŠrdering. FšrvaltningsrŠtten anser att fšrfrŒgningsunderlaget Šr tydligt i denna del och att det inte har brustit i transparens eller mot nŒgon annan av de grundlŠggande principerna i LOU. NŒgot skŠl till ingripande enligt lagen har sŒledes inte framkommit pŒ denna grund. Hšgsta fšrvaltningsdomstolen har i R 2009 ref 60 uttalat att lottning Šr ett allmŠnt vedertaget fšrfarande fšr att avgšra utgŒngen nŠr lika fall stŒr mot varandra och att det inte, fšr att kunna anvŠnda sŒdant fšrfarande, kan stŠllas som krav att det har framgŒtt av fšrfrŒgningsunderlaget. Det finns sŒledes inte skŠl fšr ingripande enligt LOU pŒ den grunden att kommunen har anvŠnt lottning fšr att vŠlja mellan de anbudsgivare som har erbjudit lŠgst och lika pris. FšrvaltningsrŠtten anser att det inte heller framkommit att lottningen har utfšrts pŒ ett sŒdant sŠtt att nŒgon av de grundlŠggande principerna i LOU trŠtts fšr nŠr. Det finns sŒledes inte heller pŒ denna grund nŒgot skŠl fšr ingripande enligt LOU. LOU innehŒller inte nŒgra bestŠmmelser som reglerar jŠvssituationer. JŠvs- invŠndningar fŒr istŠllet bedšmas utifrŒn de grundlŠggande EU-rŠttsliga principerna, frŠmst likabehandlingsprincipen (jfr KammarrŠtten i Sundsvalls avgšrande den 20 december 2011 i mŒl nr 2458-11). FšrvaltningsrŠtten anser att de omstŠndigheter som bolaget har fšrt fram inte innebŠr att kommunens upphandlare kan anses vara jŠvig och att hans lŠmplighet att skšta upphandlingen dŠrfšr kan ifrŒgasŠttas. NŒgon anledning till ingripande enligt LOU har sŒledes inte heller framkommit pŒ denna grund. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 31113-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Slutsats FšrvaltningsrŠtten har bedšmt att kommunen inte pŒ de grunder som bolaget angett har brustit i sin leverantšrskontroll eller frŒngŒtt ett obligatoriskt krav i fšrfrŒgningsunderlaget. Dess beslut att utvŠrdera och anta Linguacoms anbud har dŠrfšr inte varit i strid med nŒgon av de grundlŠggande principerna i LOU. FšrvaltningsrŠtten har Šven funnit att fšrfrŒgningsunderlaget inte har varit otydligt eller i švrigt i strid med LOU:s principer nŠr det gŠller pŒ vilka grunder utvŠrdering kommer att ske. Kommunen har vidare varit ofšrhindrad att anvŠnda lottning fšr att avgšra mellan lŠgsta och lika anbud. Slutligen har det inte framkommit att kommunens upphandlare varit jŠvig. NŒgra skŠl fšr ingripande enligt LOU pŒ bolagets anfšrda grunder har sŒledes inte framkommit. Bolagets ansškan om šverpršvning ska sŒledes avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga (DV 3109/1A LOU). Erla Bjšrg Thorisdottir FšrvaltningsrŠttsfiskal Sofie Larson har fšredragit mŒlet. 7 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket