Avdelning 1 Enhet 12 S…KANDE Meddelad i Gšteborg Dok.Id 313792 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 Marchhart AB, 556852-1727 Fabriksgatan 11 503 38 BorŒs MOTPART Region Halland Box 517 301 80 Halmstad SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten beslutar att upphandlingen ska gšras om. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I G…TEBORG 2015-01-16 MŒl nr 12594-14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12594-14 I G…TEBORG BAKGRUND Region Halland (regionen) genomfšr en fšrenklad upphandling avseende ÓParallellstršmningstakÓ (dnr Ru130058). Tilldelningsbeslut meddelades den 1 oktober 2014, varvid Avidicare AB antogs som leverantšr. Den 14 oktober 2014 (mŒl nr 10528-14) avslog fšrvaltningsrŠtten March- hart AB:s (bolaget) ansškan om šverpršvning eftersom denna saknade en beskrivning av hur bolaget lidit eller riskerar att lida skada. Den 27 november 2014 (mŒl nr 5685-14) upphŠvde KammarrŠtten i Gšteborg fšrvaltningsrŠttens dom och Œterfšrvisade mŒlet till fšrvaltnings- rŠtten fšr pršvning eftersom bolaget nu lŠmnat en beskrivning av hur det lidit eller riskerar att lida skada. FšrvaltningsrŠtten beslutade den 2 december 2014 att regionen inte fŒr ingŒ avtal innan nŒgot annat har bestŠmts. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att upphandlingen ska gšras om och anfšr bl.a. fšljande. Samtliga tre anbudsgivare har klarat kraven pŒ leverantšrer om efterfrŒ- gade intyg, ekonomisk stŠllning, teknisk fšrmŒga och kapacitet. I upphand- lingsrapporten anges vidare att tvŒ anbudsgivare inte klarar delar av de allmŠnna ska-krav som finns i kravspecifikationen och att en anbudsgivare har gŒtt vidare till utvŠrdering. Avidicare uppfyller emellertid inte heller de angivna ska-kraven. Regionen har alltsŒ utvŠrderat ett anbud som inte upp- fyllt samtliga ska-krav. UtvŠrderingen har inte varit fšrutsebar och korrekt och samtliga anbudsgivare har inte behandlats pŒ ett likvŠrdigt sŠtt. Bola- get har dŠrfšr lidit eller riskerar att lida skada. Till detta kommer den stora prisskillnad som finns mellan Avidicares anbud (1 300 000 kr) och bola- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12594-14 I G…TEBORG gets anbud (938 000 kr). FšrfrŒgningsunderlaget har varit sŒ otydligt att likabehandlingsprincipen och principen om transparens har švertrŠtts. Regionen motsŠtter sig ansškan om šverpršvning och anfšr bl.a. fšljande. Antagen leverantšr uppfyller samtliga ska-krav och nŒgra švertrŠdelser mot de principer som bŠr upp LOU har inte skett. Vad bolaget anfšr om prisskillnaden Šr inte relevant eftersom utvŠrderingen har skett i enlighet med den utvŠrderingsmodell som redovisas i fšrfrŒgningsunderlaget. Priset har haft underordnad betydelse vilket tydligt framgŒr av utvŠrderingsmo- dellen. SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE TillŠmpliga bestŠmmelser m.m. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta medfšrt att leverantšren lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠt- ten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts (16 kap. 6 € LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vidare ska principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 € LOU). I mŒl om šverpršvning enligt LOU gŠller som huvudprincip att den part som gšr gŠllande att en upphandling Šr felaktig pŒ ett klart sŠtt ska ange pŒ vilka omstŠndigheter denne grundar sin talan och att domstolens pršvning bšr begrŠnsas till de grunder som parten Œberopar (jfr R 2009 ref. 69). 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12594-14 I G…TEBORG FšrfrŒgningsunderlaget FšrfrŒgningsunderlaget med bilagor innehŒller ett antal obligatoriska krav som benŠmns skall. Fšr att ett anbud ska vara kvalificerat fšr att pršvas, utvŠrderas och antas mŒste samtliga dessa skall-krav vara uppfyllda. Kra- ven avser sŒvŠl krav pŒ anbudsgivaren och anbudet som pŒ efterfrŒgad vara och/eller tjŠnst. Kvalificering sker i bilagan ÓAnbudsformulŠrÓ med tillhš- rande bilagor (avsnitt 2.3 ÓKvalificering av anbudsgivare och anbudÓ i an- budsinbjudan). Anbudet avser ett parallellstršmningstak fšr borttransport av bakteriefš- rande partiklar frŒn patient vid implantatoperationer. Evakuering av luften med medfšljande partiklar skall ske vid golvnivŒ (punkt 1.1 kravspecifikat- ionen). CFU (Colony Forming Unit) skall inte šverstiga en nivŒ av 5 cfu/m3 vid anvŠndning av specialarbetsdrŠkt med en kŠllstyrka pŒ 1,5 cfu/s och per- son. Vid anvŠndning av normal arbetsdrŠkt med en kŠllstyrka pŒ 5 cfu/s 3 och person skall vŠrdet inte šverstiga 10 cfu/m . BŒda alternativen gŠller fšr hela rummet (punkt 2.1 kravspecifikationen). Tilluft samt avluft skall anpassas efter nuvarande flšden pŒ befintlig venti- lation. Placering av cirkulationsaggregat och filter fšr parallellstršmnings- tak skall kunna fŒ plats i avsatt utrymme som anges av bestŠllare. LjudnivŒ frŒn offererad ventilation skall ej šverstiga max 35 dB i lokalen (punkt 2.3 kravspecifikationen). Hastigheten pŒ den nedŒtriktade luftstršmmen šver undersškningsbordet skall vara minst 0,27 m/s i hšjd med operationsbordet (punkt 2.7 kravspe- cifikationen). 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12594-14 I G…TEBORG FšrvaltningsrŠttens bedšmning FšrvaltningsrŠtten har att pršva om det pŒ grundval av vad bolaget Œbero- par Šr visat att regionen har brutit mot nŒgon av de grundlŠggande princi- perna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och att detta medfšrt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Regionen har fšrkastat bolagets anbud. Bolaget framfšr inga invŠndningar i det avseendet. En anbudsgivare vars anbud rŠtteligen har fšrkastats i kva- lificeringsfasen riskerar normalt sett inte att lida skada av att en upphand- lande myndighet inte har beaktat att Šven en annan anbudsgivare borde ha uteslutits. I detta fall Šr det emellertid Ð sŒvitt framgŒr Ð endast en anbuds- givare som har gŒtt vidare till utvŠrderingsfasen och det Šr denne anbuds- givares anbud som bolaget menar borde ha fšrkastats. Vid sŒdant fšrhŒl- lande fŒr bolaget i vart fall anses riskera att lida skada om Šven Avidicares anbud rŠtteligen borde ha fšrkastats pŒ grund av att anbudet inte uppfyller de obligatoriska krav som anges i fšrfrŒgningsunderlaget (jfr KammarrŠt- ten i Gšteborgs dom den 11 februari 2011 i mŒl nr 4660-10 och den 26 september 2014 i mŒl nr 2494-14 samt KammarrŠtten i Jšnkšpings dom den 11 april 2014 i mŒl nr 2658Ñ2667-13). Ett sŒdant synsŠtt vinner ocksŒ stšd i EU-domstolens praxis (jfr C-100/12 Fastweb SpA). FšrvaltningsrŠt- ten har dŠrfšr att pršva bolagets invŠndningar om att Avidicares anbud inte uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Bolaget hŠvdar att Avidicare inte har offererat ett parallellstršmningstak i enlighet med punkt 1.1 kravspecifikationen. Regionen bestrider bolagets uppgifter och anfšr att Avidicares anbud innefattar ett tak med en teknik som innefattar ett nedŒtgŒende parallellstršmmande luftflšde fšr borttrans- port av bakteriebŠrande partiklar samt att tekniken uppfyller fšrfrŒgnings- underlagets krav pŒ funktionalitet. Mot regionens bestridande Šr det inte visat att Avidicares anbud inte uppfyller nŠmnda krav. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12594-14 I G…TEBORG Bolaget anser att Avidicares anbud inte uppfyller punkt 2.1 i kravspecifi- kationen avseende cfu-vŠrden. Regionen bestrider bolagets uppgifter och anfšr att Avidicare uppfyller det generella obligatoriska kravet avseende cfu-vŠrde i rummet. Enligt regionen avser den text som bolaget hŠnvisar till i Avidicares anbud ett tillfŠlligt trauma dŠr fler personer vistas i lokalen och att stŠllda krav inte syftar pŒ nŒgot annat Šn normalfallet. I Avidicares anbud anges emellertid att den lšsning som offereras inte vid alla tillfŠllen kan garantera regionens krav pŒ cfu-tal enligt kravspecifikationen. Skriv- ningen i Avidicares anbud kan inte fšrstŒs pŒ annat sŠtt Šn som en reservat- ion i fšrhŒllande till kraven pŒ cfu-vŠrde i kravspecifikationen. Avidicares anbud uppfyller sŒledes inte nŠmnda krav. Bolaget pŒstŒr att Avidicares anbud inte uppfyller kravet pŒ ljudnivŒ enligt punkt 2.3 kravspecifikationen eftersom det sannolikt Šr omšjligt att upp- fylla kravet. Regionen bestrider bolagets uppgifter och anfšr att det saknas anledning att ifrŒgasŠtta att Avidicare uppfyller aktuellt krav. Mot region- ens bestridande Šr det inte visat att Avidicares anbud inte uppfyller nŠmnda krav. Bolaget gšr gŠllande att det vid angivna fšrutsŠttningar Šr omšjligt att upp- fylla kravet i punkt 2.3 kravspecifikationen avseende placering av cirkulat- ionsaggregat och filter och att Avidicare dŠrfšr inte kan uppfylla kravet utan att sjukhuset gšr en ombyggnad. Regionen bestrider bolagets uppgif- ter och anfšr att avsatt utrymme Šr idag endast inritat pŒ en projektritning och att det inte krŠvs nŒgon ÓombyggnadÓ. Mot regionens bestridande Šr det inte visat att Avidicares anbud inte uppfyller nŠmnda krav. Bolaget hŠvdar att Avidicares anbud inte uppfyller kravet enligt punkt 2.7 kravspecifikationen om att hastigheten pŒ den nedŒtriktade luftstršmmen šver undersškningsbordet ska vara minst 0,27 m/s i hšjd med operations- bordet. Regionen bestrider bolagets uppgifter och anfšr att Avidicares an- 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12594-14 I G…TEBORG bud uppfyller kravet. I Avidicares anbud anges emellertid en nedŒtgŒende lufthastighet vid undersškningsbritsen pŒ cirka 0,25 m/s. Skrivningen i Avidicares anbud utgšr en reservation i fšrhŒllande till kravet i punkt 2.7 kravspecifikationen. Avidicares anbud uppfyller sŒledes inte nŠmnda krav. Bolaget gšr gŠllande att det i detta projekt Šr omšjligt att uppfylla samtliga standarder och direktiv enligt punkt 4 kravspecifikationen. Regionen be- strider bolagets uppgifter och anfšr att det i fšrfrŒgningsunderlaget tydligt framgŒr vilka avsteg som gjorts frŒn standarder samt att standarderna inne- hŒller mer Šn de avsteg som vidtagits och Šr en information till leverantš- rerna om hur regionen ser pŒ hur švriga delar fšljer rekommenderade stan- darder. Enligt regionen har informationen kommit samtliga parter till del under upphandlingsprocessen dŠr regionen informerat om att vissa fšrut- sŠttningar inte gŒr att uppnŒ eftersom tillrŠcklig friskluftsventilation till lokalen inte kommer att byggas om. Samtliga leverantšrer ska enligt reg- ionen ha tillŒtits komma in med kompletterande underlag. Av fšrfrŒg- ningsunderlaget framgŒr inte annat Šn att de standarder och direktiv som anges under punkterna 4.1 Ð 4.8 utgšr obligatoriska krav. Regionen synes visserligen vitsorda att vissa av de krav som fšljer av aktuella standarder och direktiv inte Šr mšjliga att uppnŒ, men hŠvdar att samtliga leverantšrer informerats om de avvikelser som gŠller i fšrhŒllande dessa standarder och direktiv. €ven om upphandlingsfšrfarandet kunde ha varit tydligare i denna del Šr det inte visat pŒ vilket sŠtt detta medfšrt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Inte heller Šr det visat att Avidicares anbud inte uppfyller de krav som fšljer av punkterna 4.1 Ð 4.8 kravspecifikationen. Sammanfattningsvis uppfyller Avidicares anbud inte samtliga obligatoriska krav i upphandlingen (punkterna 2.1 och 2.7 kravspecifikationen). Genom att anta anbudet frŒn Avidicare har regionen brutit mot likabehandlings- principen. Bolaget fŒr till fšljd av švertrŠdelsen anses riskera att lida 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12594-14 I G…TEBORG skada. Det finns dŠrmed skŠl fšr ingripande enligt LOU. Eftersom rŠttelse inte Šr en lŠmplig ŒtgŠrd ska upphandlingen gšras om. FšrvaltningsrŠttens interimistiska beslut upphšr att gŠlla i och med detta avgšrande. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) Marianne LindŽn RŒdman Fšredragande i mŒlet har varit fšrvaltningsrŠttsnotarien Mattias HŒkansson. 8 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket