Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 22025"14 Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. ABSvenskaSpel (SvenskaSpel) genomför, som öppet förfarande enligt lagen ( 20071: 091 ) om offentlig upphandling, LOU, en upphandling av ramavtal för fotografitjänster åtSvenskaSpel samt åt deras koncernbolag Casino Cosmopol AB (Cosmopol) och Playscan AB. I tilldelningsbeslut den12 september2014 meddelarSvenskaSpel attSvenskaSpel avser att sluta ramavtal med MBVB Kommunikation AB (MBVB). Av upphand" lingsprotokollet framgår att anbudet från fotograf förkastas på grund av att anbudet saknar undertecknade skriftliga referenser från tidiga­ re uppdrag utförda av samtliga namngivna fotografer. Det upplyses också om att detta är ett krav enligt förfrågningsunderlaget. yrkar att upphandlingen ska göras om och anför bl.a. följande. Förkastandet av hennes anbud SvenskaSpel har gett kravet på att referenserna ska vara undertecknade av de uppdragsgivare hos vilka uppdragen utförts en oproportionerligt stor betydelse. Kravet är otydligt. Det som efterfrågas är underskrifter till full­ ständigt verifierbara uppgifter. Visserligen uppställs under punkten 6.5.3 kravet på underskrift, men under punkten 6.2 anges att anbudsgivare får uteslutas om denne i något väsentligt hänseende låtit bli att lämna begärda uppgifter. Hon anser inte att bristen på underskrifter kan vara av väsentlig art då alla övriga uppgifter kring referenserna bifogats. Dessutom anger båda hennes underleverantörerSvenskaSpel som referent, varför kunskap­ en redan finns hosSvenskaSpel. Förkastandet av henne på denna grund är oriktigt då kravet strider mor proportionalitetsprincipen. Brister i förfrågningsunderlaget? I förfrågningsunderlaget framgår inte vad som ska räknas in i de angivna priserna, varför fråga om detta ställdes i Frågor och svar.Svaret som gavs var att anbudsgivama ombeds "ta höjd för omkostnader i sin prissättning" och att det inte handlar om timmar/dagar/veckor utan om just pris/uppdrag. Eftersom det är högst godtyckligt hur stora omkostnaderna kan tänkas bli, strider detta mot likabehandlingsprincipen och transparensprincipen. SvenskaSpel anger ingenstans hur många uppdrag som förväntas på varje I STOCKHOLM Sida3 FÖRVALTNJNGSRÅTTEN DOM 22025-14 I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen ställe eller hur långa de blir. Anbudsgivaren kan inte veta om det pris den lämnat gäller för en timme eller flera veckor. I kravspecifikationen, punkten 2.2.1.1 framgår att fotografen ska agera "god ambassadör" för företaget. Svenska Spel hävdar att den som vinner upphandlingen kommer att fä kunskaper om Svenska Spel genom utbild­ ning, och att den förmåga som krävs för detta inte har något att göra med kunskap om företaget. Utvärderingen av denna förmåga borde lgäva ett möte mellan Svenska Spel och anbudsgivaren, vilket inte skett. Hon läm­ nar en bilaga om hur en dag med innehåll av ambassadörskap kan se ut, vilket är något som hon under sju år har utvecklat och förfmat. I kravspecifikationen, punkten 2.2.4.2 talas om resekostnader som Svenska Spel inte står för, men det anges inte hur många och långa resor fotografen behöver utföra. Även detta gör det omöjligt att lämna ett rimligt pris på tjänsten. I kravspecifikationen, punkten 2.2.3 .1 ställs kravet att fotografen löpande ska ta genrebilder för att förse Svenska Spel till deras behov av uppdate­ ring. Detta är oklart och oförutsägbart avseende hur ofta det ska ske och vad som menas med att löpande ta bilder. Dessutom står det i punkten 2.2.3.2 att det ska ske pä uppdrag av Svenska Spel. Hur dessa krav ska uppfattas har stor betydelse för priset. I kravspecifikationen, punkten 2.2.4.1 och 2.2.4.2, står det å ena sidan att "ad hoc-uppdrag" ska utföras och att bilder ska kunna fotograferas var som helst i landet, och å andra sidan att fotografen själv f'ar välja om denne vill utföra dessa uppdrag. Det är en synnerligen otydlig formulering som har stark bäring på det pris som utvärderas. Skada Eftersom hennes anbud felaktigt har förkastats, lider hon skada. Hon ifrå­ gasätter också Svenska Spels resonemang om vad som hade hänt om hon inte uteslutits, eftersom detta innebär att Svenska Spel uttalar sig om ett anbud som de har förkastat, och hon undrar om det innebär att Svenska Spel ändå har gjort en utvärdering av hennes anbud. Svenska Spel bestrider ingripande enligt LOU och anför bl.a. följande. Förkastandet av anbud I förfrågningsunderlagets punkt 6.5.3 anges att anbudet ska innehålla en skriftlig referens avseende ett tidigare utfört uppdrag :llir ovan angiven fot­ graf och att referensen ska vara undertecknad av den uppdragsgivare hos Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 22025-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen vilken personen utfört uppdrag. I anbud saknades underteck­ nade skriftliga referenser från tidigare uppdrag utförda av de namngivna fotograferna. Därför förkastades anbud. Kravet är relevant och proportionerligt, eftersom skriftliga referenser för respektive fotograf är av stor betydelse för en tjänst som är så personberoende som i denna upphandling. Detta är inte detsamma som ''fullständigt verifierbara upp­ gifter". Underleverantöremas CV:n, samt att underleverantörema anger SvenskaSpel som referens, kan inte jämställas med skriftliga referenser från respektive uppdragsgivare. Att godkänna anbud trots bristen på undertecknad tidigare referens skulle ha stridigt mot likabe­ handlingsprincipen. Brister i förfrågningsunderlaget? Det framgår tydligt i förfrågningsunderlaget vad som ska räknas in i de an­ givna priserna. I prisbilagan anges tydligt att fäst pris per månad för kon­ taktkarta med tagna bilder ska anges samt att fast pris per övriga uppdrags­ typer ska anges, och där anges också ett uppskattat antal uppdrag per år för respektive uppdragstyp (triss, press, genre och "ad hoc") förSvenskaSpel respektive Cosmopol. I dokumentet Frågor och svar harSvenskaSpel angett att det anges i kravspecifikationen vilka förutsättningar, med av­ seende på antal tillfällen och omfattning,SvenskaSpel i dagsläget känner till och att anbudsgivare ska ta höjd för omkostnader i sin prissättning. Kravet på att fotografen ska agera "god ambassadöl' för företaget är inte otydligt.Detangesipunkten2.1.10 attdeansvarigafotografernagenom utbildning hosSvenskaSpel och Cosmopol ska införskaffa sig kunskap om dessa företag och dess produkter. Gällande resor anges i kravspecifikationen den huvudsakliga geografiska spridningen på uppdrag: Visby,Sundbyberg,Stockholm, Göteborg, Malmö ochSundsvall. Uppdragstyper och tider beskrivs så utförligt som det går. SvenskaSpel kan inte veta hur många eller hur långa uppdragen kommer att bli på respektive ställe, men har beskrivit det så tydligt som möjligt. Kravet som ställs i punkten2.2.3.1 beror på attSvenskaSpel hela tiden be­ höver se över och uppdatera sina genrebilder för medieexponering i sam­ band med pressmeddelanden etc. Det krav som ställs är att fotografen lö­ pande ska ta genrebilder förSvenskaSpels räkning. Uppdragstypen be" skrivs med bl.a. exemplifiering utifrån vadSvenskaSpel vet i dagsläget. Beträffande "ad hoc-uppdragen" som ska kunna tas var som helst iSverige anges i punkten2.2.4.2 att leverantören själv f'ar avgöra om denne vill ta ett uppdrag utanförStockholmsregionen. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22025-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Skada har inte klargjort eller konkretiserat hur hon lider skada eller riskera att lida skada av de påstådda bristerna i förfrågningsunderlaget. Hennes anbud har förkastats helt i enlighet med bestämmelserna i LOU. lider således ingen skada och kan inte heller konuna att lida någon skada. Därför ska förvaltningsrättens prövning inte omfatta övriga av påstådda brister i förfrågningsunderlaget. Det ska också tilläggas att även om hade uppfyllt alla kvalificeringskrav skulle hon, vid en hypotetisk ny utvärdering, inte vinna upphandlingen. UTREDNINGEN I MÅLET Av förfrågningsunderlagets punkt 6.5.3 framgår följande. Anbudsgivare ska tillhandahållaFotograf(er) som ska vara ansvarig(a) för fotografering gentemotSvenskaSpel. Fotografer som ska utrura uppdrag förSvenskaSpel och CasinoCosmopol ska ha en för uppdraget adekvat erfarenhet, 1. minst tre (3) års erfarenhet som fotograf vid uppdrag för extern kund/uppdragsgivare, vid leverans av tjänster av samma karaktär och omfattning som den som nu upphandlats. Erfarenheten kan ha erhållits genom fler uppdrag. 2. genomfört minst femton (15) uppdrag för extern kund, 3. innefatta bilder inom genre, action och porträtt. Anbudet ska innehålla en redovisning i form av Curriculum vitae för den person/de personer som erbjuds som Fotograf(er). CV ska innehålla en fullständig redovisning av professionell yrkeserfarenhet som visar att ställda krav uppfylls. Anbudet ska innehålla [. .·.] - En skriftlig referens avseende ett tidigare utfört uppdrag för ovan angiven Fotograf. Referensen ska vara undertecknad av den uppdragsgivare hos vilken personen utfört uppdrag. SKÅLEN FÖRAVGÖRANDET Enligt1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leveranM törer på ett likvärdigt och icke�diskriminerande sätt, genomföra upphandM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22025-14 I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen lingar på ett öppet sätt samt vid upphandlingar iaktta principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet. Av 11 kap. 11 § första stycket LOU framgår följande. Den upphandlande myndigheten ska i annonsen om upphandling eller i inbjudan att lämna anbud ange på vilket eller vilka av de sätt som anges i andra stycket som en leverantör ska styrka sin tekniska kapacitet. Den tekniska kapaciteten får enligt andra stycket styrkas endast på ett eller flera av följande sätt: 2. genom en förteckning över de viktigaste varuleveranser eller tjänster som utförts under de tre senaste åren med uppgift om värde och tidpunkt samt huruvida det varit fråga om privata eller offentliga mottagare, Av fjärde stycket framgår att om en mottagare enligt andra stycket2 är en upphandlande myndighet, ska intyg som utfärdats eller attesterats av denna myndighet lämnas. Om mottagaren inte är en upphandlande myndighet, ska intyg från köparen lämnas eller, om detta inte är möjligt, en försäkran från leverantören lämnas. Av 16 kap. 6 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap.9 § el�er någon annan be­ stämmelse i LOU, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Det krav vars bristande uppfyllelse ligger till grund för forkastandet av anbud lyder att anbudet, för varje fotograf, "ska innehålla [ .. . ] - En skriftlig referens avseende ett tidigare utfört uppdrag för ovan angiven Fotograf' vilken "ska vara unde1tecknad av den uppdragsgivare hos vilken personen utfört uppdrag". Ordalydelsen av kravet kan inte miss� · HURMANÖVE'.RKLAGAR:-PRÖVNINGSTILLSTÅND . Densomvillöverklagafö!Vllltningsriittensbeslut ska skri.va till Kamman:ättetii Stockholm. Sktivelsen ska dock skickas eller� till fötvaltnings.tä.tten. överklagandet ska ha kommitin.tlll förvaltoingsrii.tten inom tre veckor från. &n. dagdåklagandenfickdelavbeslutet. Om beslutethatmeddelatxv.idenmuntlig förhand1:ing, eller detvid ca. sådan förhandling hat angetts nät beslutet komtner att meddelas, skadocköverltl\igandethakommitininomtre veckor från den c;tag domstolens beslut meddelades. 'fi.den för öve.tklagandet föt offentlig part räknas från den dag beslqtet meddelades. Omsistadagenföröverldagandetinfallerpå lördag, söndag elleI helgdag, :midsomtna.tafton, julafton eller nyårsaftonräcket det att sktlvelsen kommet in nästa va.tdag.. Förattettöve.cldagandeskakunnatasuppi kammarrätten fordras attp.tövningstillstånd meddelas. Karomarr3ttenlämnat prövcingstillstånd om. 1. detfinnsanledningattbetvivla riktigheten av det slut som fö.i;v:altningsrä� hat kottlt]?it till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma tikt:igheteo. av det slut som fötvaltnings.tätten hat kommit till, 3. ·detäravviktfö.tledningav 1:ättstilliimpningen·att överklagandet prövasavhögcerätt,e11e.t besluthatlöptut.Idetlestafallfåravtalslutas ... 4. det annars fuins synnerliga skäl att pröva överklagandet närtiodagarhargåttfråndetatträttenavgjort ·målet eller upphävt ettintecimistisktbeslut I prövassedanavtall;iatslutits.Fullständig informationfinnsi16kapitletideovanangivna Omprövningstillstmd"4itemeddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigtatfdetklartochtydligtframgårav öveiklagao.det till kammarrätten varför man Jagarna. anset att p.rövningstillstånd b·ö, meddelas. . .,. BehöverNiflei:upplysniogai:omhur� överklagarkanNivändaErtill förvaltningsritten.' )YWW.domstol.se Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagan.dens peison-/o.tgaa.isa.t:ionsnutnm.er, postadress, e..-postwi:ess och telefonnummer tillbosmden ochmobiltelefon.Adress och telefonnummer till klagandens 11.tbetsplats skaocksåangessamteventuellannanadress dätk1ag-andenkannåsfötdelgivning. Om dessaupp�hatlämnatstidigarei:målet­ och:omdefo.rtfa.randeäraktuella-behöver deinteuppgesigen.Omklagapdenaalita.r .o.tnhud,skaombudets1UlttlD,,postadiess,e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen ochmobiltelefon.nummetanges.Omnågon petson- eller adressuppgift ändras, ska ändringenutandröjsmllan.mä1astll1 hmmarrätten. den dom/beslut som överklagas med· uppgift om förvaltningsriittens namn, roå1rtutmnersamtdagenförbeslutet, 2. 3. deuälsomklag.wdenangertillstödfören begäranomprövningstillstånd, 4� den ändring av förvallningsriittens 9-om/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. debevi!;somklagandenvillåberopa�chvad han/hon vill styrlca med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten frwgår av. domen/beslutet. Imålomöverprövn.ingenligtlagen(2007:1091) O m o ff en tli g up p b a !" d li o g e.1le.t lagen (200 7 : 1 0 9 2) . om upphandling inom otm.2derui vatten, energi, transporterochposttjänsterfåtavtalslumsinna.n. tidenföröverklagandeav:tätteo.sdomeller vissafallfåra.vtru.slutasomedelbartEtt · övei;kkgao.de av riittens avgörande fat inte